Jag ska försöka spalta upp ett par exempel och förtydliganden kring vad jag menar. Du får ursäkta om tonen är kort ibland, det är inget illa menat mot dig utan jag försöker bara beskriva min tankegång.
- Stycke 1
- Stycke 2
- Stycke 3
- Stycke 4
- Stycke 5
- Stycke 6
- Stycke 7
Det var väl lite om vad jag tycker och tänker om saken... Vet inte hur många cent det var dock, mer än två känns det som
Avslutningsvis: Nej, jag hatar inte kvinnor. Nej, jag är inte emot jämlikhet. Jag är emot hyckleri, dubbelmoral och ojämlikhet förklädd som jämlikhet.
Det är PRECIS sånna här ören jag tycker om hur många det än blir!
Jag har justerat ner quoten lite hoppas det är OK.
Stycke 1:
Tack för bra förklaring på lagen!
Hade jag ingen aning om och skulle gissa att det, om festivalen blir verklighet, kommer göras en anmälan (från någon). Jag antar att de möjligen kan försöka komma runt det via något klubb-medlemskap om de verkligen menar allvar med initiativet.
Stycke 2:
Håller helt med om att ingen skall diskrimineras. Ett av skälen till varför jag inte kallar mig feminist är att jämlikhet mellan könen bara är ett delmål. Däremot så tycker jag fn att det är det viktigaste delmålet och kanske det delmål som vi i väst iaf har enklast att verkligen realisera.
Det finns många delmål i det "stora jämlikhetsmålet" som jag faktiskt tror kan komma med nästan automatiskt om man blir jämlika mellan könen. Jag tror en del av det du pekar på faktiskt hör dit.
Att det stora fokuset ligger på kvinnor beror nog på historia samt kvantiteten som sådan.
Jag tror att det blir svårt att fokusera på alla delmål samtidigt så man får "välja sin fight" sas.
Naturligtvis otroligt tråkigt om man befinner sig i någon av de andra diskriminerade grupperna men jag tror det är vad som kommer ske.
Jag skall dock personligen försöka tänka lite vidare/bredare i mina tankar om diskriminering.
Stycke 3:
Det jag upplevt av arbetslivet har fortfarande en hel del kvar att jobba med.
Jag har både på "golvet" och i diverse styrelserum sett betydligt kompetentare kvinnor bli sidosteppade för män.
Jag jobbar som konsult och träffar många företag och många människor, från truckförare till VD, i de företagen.
Jag jobbar intensivt i de företagen under korta perioder med lite längre tidsspann däremellan.
Många av dessa företag har jag besökt under 20-talet år.
Om det är en lönefråga eller inte visar ju statistiken men att det fortfarande diskrimineras är, iaf i min värd, sant.
Jag skulle gissa att det är ungefär så här (utan att ha facit):
1- Nysvenskar diskrimineras från att få jobb i större grad än andra. (jobbar ytterst få nysvenskar i de företag jag besöker).
2- Kvinnor diskrimineras för att "komma vidare" på jobbet i större grad än män.
Så jag skulle nog hävda att det faktiskt är "en regelrätt systematisk diskriminering".
Inte så mycket pga "ondska" utan mer pga grabbig kultur och okunskap.
Jag tror det "osynliga patriarkatet" kommer försvinna med kommande generationer.
Återigen: helt utan statistik utan mina upplevelser i arbetslivet.
Stycke 4:
Jag vet inte hur fördelningen är med det "krut" man har.
Jag gissar att det mesta ligger på kvinnor pga av de siffror du nämner.
Lite samma som ovan "man väljer sin fight" och försöker vinna denna, den man anser största, striden först.
Igen: Otroligt tråkigt för dem som borde värnas i samma fight men inte gör det.
kanske blir det lättare att ta den fighten/de fighterna också då denna vunnits?
Politiker säger endast saker för att vinna röster och detta, tror iaf Björklund, vinner flest röster (jag har inte så mycket till övers för politiker).
Stycke 5:
Kan inte annat än att hålla med om det konstiga i denna punkt.
Detta märkliga uttalande om att "män måste ta ansvar" har jag haft problem med i många diskussioner.
Här måste naturligtvis alla stå upp för alla. Självklart!
Annars kommer målet med jämlikhet aldrig nås.
Stycke 6:
Jag har faktiskt inte uppfattat det som att debatten är "mäns våld mot kvinnor" allmänt.
Här är det väl, iaf som jag ser det, fokus på två olika frågor för tillfället.
1 - Mäns sexuella våld/trakasserier mot kvinnor.
2 - Gängrelaterat våld mot/mellan unga män.
Jag är (numera iaf
) medveten om att många offer blir bortglömda i ovan.
Jag kan bara gissa att det beror på att man väljer just de fighterna utifrån kvantitet.
Och att övriga fighter tas i prio-ordning (vem som nu gör den) när ovan är löst.
Stycke 7:
Man har ju provat en del åtgärder, ungefär som du beskriver, utan något verkligt resultat.
Jag är inte helt säker på att festivalen blir av alls men om diskussionen om den gör att någon tänker sig för en extra gång innan den ofredar någon så räcker det.
Jag tror faktiskt att målet med både festivalen och #metoo är att få upp medvetenhet kring detta.
Få några att fatta att det inte är OK att tafsa vare sig det är på festival eller för att man är chef på ett företag.
Jag tror inte alls att man vill diskriminera mot andra grupper.
Jag tror tom att de som står på barrikaderna för detta också är dem som kommer stå på barrikaderna för manliga offer för sexuella brott.
Jag skulle vilja att alla de problem du pekar på ovan skulle lösas imorgon men det kommer det inte göra.
Det kommer göras genom fight för fight tills alla är lösta (iaf hoppas jag det
).
Det bästa för de 10% bortglömda männen i Stycke4 borde vara stödja både #metoo och festivaler för tjejer.
Det är en hjälp till själv-hjälp.
Mina lite fler än 2 cent också.