Fettskatt

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tycker det är en klockren idé! Skatt på fett på samma sätt som skatt på alkohol. Självklart ska inte råvarorna beskattas. Det vore absurt men att beskatta framförallt fryst färdigmat efter fetthalt är ett oerhört bra incitament för att få tillverkarna att balansera det skräp de säljer. :tummenupp

Står man då i frysdisken med två lådor lasagne/hamburgare/pizza i näven och det nyttigare allternativet dessutom är billigare är valet för mig självklart.

Om någon däremot väljer att själv baka kleggbollar(chokladbollar) med enorma mängder smör hemma så är det givetvis upp till dem.. men just färdigmat bör kunna beskattas efter fetthalt.
Rekomenderad fetthalt är ju 30-energiprocent så varför inte börja skatta ovanför den nivån..

Det är ju inte svårt att hålla fett på normala nivåer och fortfranade göra god mat.

KIRE skrev:
Kolla här vilken bra ide!! Hoppas den genomförs pronto i Sverige oxå :tummenupp

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,435459,00.html

Alla överviktiga utan medicinska skäl borde fan betala sin vård själva om sjukdomen är relaterad till deras övervikt.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
KIRE skrev:
Alla överviktiga utan medicinska skäl borde fan betala sin vård själva om sjukdomen är relaterad till deras övervikt.

..och alla rökare ska betala sin vård själva och alla motorcyklister ska betala sin vård själva om de kör omkull och alla som får leverproblem för att de druckit för mycket ska betala sin vård själva? Kanske alla ska betala för allt själva helt enkelt?

Fast att beskatta skräpmaten kan nog vara en vettig idé på vissa vis.

KIRE

Guest
Självklart är det dom färdigtillagade rätterna som ska beskattas :tummenupp
Samtidigt borde man sänka på nyttig mat tex magert kött och frukt, grönsaker.

Tyvärr är ju människan dum och lat av naturen så det är väl liknande åtgärder som behövs för att folk ska fatta.

KIRE

Guest
URRninja skrev:
..och alla rökare ska betala sin vård själva och alla motorcyklister ska betala sin vård själva om de kör omkull och alla som får leverproblem för att de druckit för mycket ska betala sin vård själva? Kanske alla ska betala för allt själva helt enkelt?

Fast att beskatta skräpmaten kan nog vara en vettig idé på vissa vis.

Ja alltså har nån själv bigragit till sitt sjukdomstillstånd genom dumhet, lathet
så varför ska jag betala för det då?

JAG har inte tvingat folk att dricka alkohol eller röka så varför ska jag då betala för dom när det går åt helvete?

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
KIRE skrev:
Ja alltså har nån själv bigragit till sitt sjukdomstillstånd genom dumhet, lathet
så varför ska jag betala för det då?

JAG har inte tvingat folk att dricka alkohol eller röka så varför ska jag då betala för dom när det går åt helvete?

Jag upprepar. Om du drar av ett muskelfäste när du lyfter skrot eller kör omkull med hojen och gör illa dig, tycker du att du ska betala din vård själv då? Ingen har tvingat dig att lyfta eller ta risken med att köra hoj.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:

Tyvärr är ju människan dum och lat av naturen så det är väl liknande åtgärder som behövs för att folk ska fatta.

Kött ska vara dyrt!!
Frukt och grönt skall sänkas... det är för dyrt nu. :(

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Jag tycker det är en klockren idé! Skatt på fett på samma sätt som skatt på alkohol. Självklart ska inte råvarorna beskattas. Det vore absurt men att beskatta framförallt fryst färdigmat efter fetthalt är ett oerhört bra incitament för att få tillverkarna att balansera det skräp de säljer. :tummenupp

En god ide... kan även inkludera "utemat". :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
KIRE skrev:

Jag tror som sagt det blir oerhört svårt att få igenom någon form av sänkning/höjning på råvarorna som det är. Därför tycker jag det är onmödigt att fokusera på dessa.
DÄREMOT så tror jag att en beskattning av fet färdigmat kan få den effekten att priserna på nyttiga råvaror sjunker samtidigt som de onyttiga stiger just för att producenterna lägger om sin tillverkning. Dafgård, Findus ochh alla andra i raden producenter av färdigmat kommer ju vid en "fett-skatt" sadla om till att tillverka godare och nyttigare färdigmat för att få konkurensfördelar. När de ökar tillverkningen av mat med bättre råvaror lär ju även råvaropruducenterna följa efter. Vilken bonde vill stå med enorma lager fett nötkött när konsumenterna efterfrågar magert kött för att på så sätt slippa fett-skatt?

...vad det gäller att låta människor bekosta sin vård själva låter jag min röst ligga till en egen diskussion om detta i en annan tråd..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Flamma77 skrev:
En god ide... kan även inkludera "utemat". :)

Kan nog bli svårt att beskatta utemat. Det skulle innebära schablonbeskattning på restauranger eftersom ingen kan mäta upp fetthalten på varje tallrik... Bara stora restaurangkedjor med samma meny överallt kan ju kontrolleras.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
korvgubbe skrev:
Kan nog bli svårt att beskatta utemat. Det skulle innebära schablonbeskattning på restauranger eftersom ingen kan mäta upp fetthalten på varje tallrik... Bara stora restaurangkedjor med samma meny överallt kan ju kontrolleras.

Tänkte mest på de stora resturangkedjorna. :tummenupp Fett är gott... gourmetmat utan fett?? Finns inte...

KIRE

Guest
korvgubbe skrev:

Men det är det som är tanken i Blairs förslag om jag fattat rätt. Dock svårt
att genomföra som du säger.

KIRE

Guest
URRninja skrev:
Jag upprepar. Om du drar av ett muskelfäste när du lyfter skrot eller kör omkull med hojen och gör illa dig, tycker du att du ska betala din vård själv då? Ingen har tvingat dig att lyfta eller ta risken med att köra hoj.

Inte samma sak enligt mig så jag tycker inte man kan jämföra.

Drogmissbruk står i en klass för sig samt sjudomar orsakade av ren lathet.
Alltså man vet att det kommer gå illa men skiter i vilket attityden.
Men vi startar en ny tråd om detta tycker jag :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
KIRE skrev:
Men det är det som är tanken i Blairs förslag om jag fattat rätt. Dock svårt
att genomföra som du säger.

Jag diskuterade Fett-beskattning med ett par vänner (som jobbar med hälsa)för något år sedan och det vi kom fram till var:
* En fettskatt vore bra av folkhälsoskäl.
* Fettskatten tas ut i form av höjd moms
* Initialt beskattas bara färdigmat ej restauranger av två skäl:
- Det är svårt att kontrollera fetthalten på restaurangmat
- Folk ska inte förbjudas att äta fet mat om de vill och på restaurang bör man få unna sig lite. Fett på restaurang är som en konjak och en cigarr efter maten.. absolut inte nyttigt men den lilla lyxen kan göra att välbefinnandet överväger hälsoriskerna..

* påslaget på momsen bör införas på de produkter som innehåller mer än 30 enrgiprocent fett. (INTE 30g per 100g som ger mycket högre energiprocent)

zx6rman

none
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
italiano
korvgubbe skrev:
Jag diskuterade Fett-beskattning med ett par vänner (som jobbar med hälsa)för något år sedan och det vi kom fram till var:
* En fettskatt vore bra av folkhälsoskäl.
* Fettskatten tas ut i form av höjd moms
* Initialt beskattas bara färdigmat ej restauranger av två skäl:
- Det är svårt att kontrollera fetthalten på restaurangmat
- Folk ska inte förbjudas att äta fet mat om de vill och på restaurang bör man få unna sig lite. Fett på restaurang är som en konjak och en cigarr efter maten.. absolut inte nyttigt men den lilla lyxen kan göra att välbefinnandet överväger hälsoriskerna..

* påslaget på momsen bör införas på de produkter som innehåller mer än 30 enrgiprocent fett. (INTE 30g per 100g som ger mycket högre energiprocent)
men man måste ju ha i åtanke att det finns nyttiga fetter också,som är livsviktiga. Färdigmaten är redan nu jävligt dyr om man räknar på hur mycket energi man får i sig.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Kostlära

Om någon tror att man kan styra hälsan genom att enbart gå på fetthalt lär vi snabbt skapa nya folksjukdomar... Håller dock med om att på ren skräpmat är det en bra idé.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
ething skrev:
Om någon tror att man kan styra hälsan genom att enbart gå på fetthalt lär vi snabbt skapa nya folksjukdomar... Håller dock med om att på ren skräpmat är det en bra idé.

Sockerskatt oxå?! :banana

KIRE

Guest
ja varför inte föra över skatten direkt från GI listan :tungan

typ kornris 0.6 i index och skumbananer 1.3

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
ething skrev:

Kan inte se någon enda sjukdom vi skulle skapa genom att beskatta mat med FÖR MYCKET fett.. vi pratar ju inte om de med normala nivåer fett..

...och som FLAMMA77 säger.. Socker bör absolut nämnas mer än det gör. 0% fett och 85% socker(sackaros) är ju inte direkt nyttigare..

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...