Fettskatt

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
KIRE skrev:
ja varför inte föra över skatten direkt från GI listan :tungan

typ kornris 0.6 i index och skumbananer 1.3

Då är vi ju plötsligt inne på råvarorna igen.. men men.. Dessutom gäller ju bara GI för en viss mängd kolhydrater... Om en produkt då har ett GI på 50 men innehåller 1kg fett och knappt något protein.. är det en bra produkt då?

KIRE

Guest
Eller så bara förbjuder vi all mat med mer än 20-25e% mättat fett.

KIRE

Guest
korvgubbe skrev:
Då är vi ju plötsligt inne på råvarorna igen.. men men.. Dessutom gäller ju bara GI för en viss mängd kolhydrater... Om en produkt då har ett GI på 50 men innehåller 1kg fett och knappt något protein.. är det en bra produkt då?

Nej jag skojade alltså :tummenupp

Skulle man ta hänsyn till GI, II, mängd mättat/fleromättat fett osv skulle man ju inte kunna äta någonting. Som sagt kan man nog glömma råvarorna.
Tex skulle ju Mjölk totalförbjudas pga sitt massiva insulintriggande.
hehe :hihi

Men att förbjuda all färdigmat med mer än 20e% mättat fett skulle vara bra och fullt genomförbart. Även snabbmatkedjorna skulle tvingas till att göra
nyttigare mat. Typ införa någonslags gränsvärde på mättat fett i produkterna.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
URRninja skrev:
Jag upprepar. Om du drar av ett muskelfäste när du lyfter skrot eller kör omkull med hojen och gör illa dig, tycker du att du ska betala din vård själv då? Ingen har tvingat dig att lyfta eller ta risken med att köra hoj.

Jämför inte friskvård med till exempel rökning, ätande av fet mat och alkohålkonsumtion. Det har inte samma parametrar i en rak liknelse.

Jag håller med dig men som läget är nu går stora skattemedel åt till att underhålla lever och lungskador, mm då Jag inte tror (obs TROR) en vanlig försäkring täcker om du rökt sönder lungorna. Din hojförsäkring täcker din vurpa så den har du (vi alla mc-åkare) redan betalat själva.

Jag tycker det är rätt med fettskat både ur personers eget perspektiv samt även för samhället.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Appropå socker... Jag var på en diabetesföreläsning för ett par år sedan. Läkaren som föreläste hävdade bestämt att de höga mängder raffinerat socker som barn konsumerar idag är differentialdiagnoser till damp och adhd och att barn med de diagnoserna mår bättre om de inte intar stora mängder snabba kolhydratrer. Det är för "ren" energi, som är lätt att överdosera...

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Appropå socker... Jag var på en diabetesföreläsning för ett par år sedan. Läkaren som föreläste hävdade bestämt att de höga mängder raffinerat socker som barn konsumerar idag är differentialdiagnoser till damp och adhd och att barn med de diagnoserna mår bättre om de inte intar stora mängder snabba kolhydratrer. Det är för "ren" energi, som är lätt att överdosera...

Flamma kolla här

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1504

och här

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1536

Står lite bla om blodsockret och diabetes samt det nyttiga/onyttiga fettets betydelse.

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Teo skrev:
Jämför inte friskvård med till exempel rökning, ätande av fet mat och alkohålkonsumtion. Det har inte samma parametrar i en rak liknelse.

Man tar en medveten risk för att göra något man tycker om. Att träna mer än på motionsnivå, åka skidor, köra hoj, dricka alkohol eller äta onyttig mat, jag tycker att det inte är helt olika saker i det avseendet. Dessutom är det som sagt ett risktagande man gör, det är ju inte så att man direkt och medvetet åsamkar sig skada genom att till exempel såga av sig en arm med flit eller så.

Teo skrev:
Jag håller med dig men som läget är nu går stora skattemedel åt till att underhålla lever och lungskador, mm då Jag inte tror (obs TROR) en vanlig försäkring täcker om du rökt sönder lungorna. Din hojförsäkring täcker din vurpa så den har du (vi alla mc-åkare) redan betalat själva.

Hojförsäkringen betalar inte min sjukvård om jag gör illa mig med hojen. Sjukvården betalas av skattepengar.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Jävligt bra ide, ska tobak och alkohol vara staffskattat så ska väl alla andra produkter som kostar samhället i form av ökade sjukvårdskostnade också vara det.

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
Flamma77 skrev:

Sant! Barn med DAMP/ADHD har en tendens att bli mer speedade på socker än "vanliga" barn...

Att beskatta skräpmat... Ja, jo... Men att beskatta fet mat vette fn om jag håller med om. Vissa behöver ju faktiskt mer fett än andra, och skulle de då betala skatt fast de antagligen aldrig kommer ligga vården till last?!
Jag tror inte att detta är rätt sätt att tackla problemet. Det ligger i att på något sätt försöka få hela svenska folket att lära sig att äta rätt. Det är ju inte bara övervikt som lastar sjukvården.... Anorexi/bulemi och helt vanlig vitamin/mineral-brist är ju oxå sammankopplat med matvanor....

/FW

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
URRninja skrev:
Hojförsäkringen betalar inte min sjukvård om jag gör illa mig med hojen. Sjukvården betalas av skattepengar.

Enligt försäkringsbolagen gör den det till en viss summa. fr o med trafikförsäkringen täcker bolagen personskador på upp till 3 milioner tror Jag. Det är därför och inte för ersätningen av en plastraker för 80 tusen som de går back på klass7 hojar har Jag fått berättat för mig.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Borde inte folk som kör odubbat på vinterhalvåret få skattereduktion?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
watson skrev:
Vissa behöver ju faktiskt mer fett än andra, och skulle de då betala skatt fast de antagligen aldrig kommer ligga vården till last?!
/FW

De som behöver mer fet mat kommer ändå kunna bli "feta" på den mat som anses normal. Dessutom är det inte extra fett som normalt är bästa sättet att gå upp i vikt..

Tycker det är ett utomordentligt sätt.. De som är kraftigt överviktiga elelr har genetiskt betingad övervikt behöver dessutom mer insatser än bara beskatting av extra-fet mat..

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Teo skrev:
Enligt försäkringsbolagen gör den det till en viss summa. fr o med trafikförsäkringen täcker bolagen personskador på upp till 3 milioner tror Jag. Det är därför och inte för ersätningen av en plastraker för 80 tusen som de går back på klass7 hojar har Jag fått berättat för mig.

Där ser man. Jag vet uppenbarligen ruggigt lite om det här.. :D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
URRninja skrev:
Där ser man. Jag vet uppenbarligen ruggigt lite om det här.. :D

Jag är inte helt säker. Men kompisen hamnade på karolinska akutavdelningen i 8dagar!! för två år sedan. de sa att det kostar jag tror det var ca 150 tusen dygnet! :3freak att uppehålla en plats där och då kom ju genast frågan hur f*n ska han få råd med det? tydligen täckte försäkringen sådan upp till en viss summa.

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
watson skrev:
Motivera det där....

/FW

Enkelt folk blir feta av t.ex McD och då kostar dom igen sjukskrivningar bypassoperationen mm, folk blir sjuka av att röka och då kostar dom igenom lungcanser mm. Förvisso är det hela en aning långsökt men grundiden är med att dom som kostar ska betala för sig är bra, varför betalar vi annar skyhöga mcförsäkringar?. Läste förestän en artikel om en tjej i 30års åldern som blivig sjukpansionär, hon ojade och beklagade sig över sin ryggvärk. Jag blev så förbannan när inte någon sagt åt henne att en kvinna som är 1,65 inte ska väga 130kg. Tacka faan att hoj har ont, och varför ska någon annan behöva betala förr att hon inte kan kontrollera sin vikt?.

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Ska man börja så här kan man juh lika bra skippa all frisjukvård och dylikt. Varför inte införa ett sånt system som dem har i USA? Försäkringar till allt...

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
KIRE skrev:
Flamma kolla här

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1504

och här

http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1536

Står lite bla om blodsockret och diabetes samt det nyttiga/onyttiga fettets betydelse.

Tack! Intressant!
Slutsatser: Mindre socker och mer bra mat med nyttiga fetter till barnen...
Och laxen är min bästa vän! :banana Tur att jag tycker det är gott (äter 3-4 ggr i veckan...)Och mina kapslar med fiskolja är inte alls äckliga utan bara nyttiga!

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
YamahaJojje skrev:
Ska man börja så här kan man juh lika bra skippa all frisjukvård och dylikt. Varför inte införa ett sånt system som dem har i USA? Försäkringar till allt...

Jävligt kul att betala 2000 i månade för en sjukförsäkring, detas system är ju sjukt!.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Ja, mer skatter! Vad roligt.

Och vi som inte blir feta av skräpmat, vad ska vi göra? Jag äter pizza och hamburgare flera gånger i veckan utan att träna det minsta, men går varken upp eller ner ett hekto från min idealvikt. Ska jag få betala för alla sinnesslöa fetton också? Knappast.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...