Fettskatt

rougie

Smile you just got fucked 4 life!
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
1000RR Repsol Replica
KIRE skrev:
Inte samma sak enligt mig så jag tycker inte man kan jämföra.

Drogmissbruk står i en klass för sig samt sjudomar orsakade av ren lathet.
Alltså man vet att det kommer gå illa men skiter i vilket attityden.
Men vi startar en ny tråd om detta tycker jag :tummenupp

Glöm inte idiot skatten så vi kan skön taxera dig nästa år. :fakta

Last edited:

MikkE

Guest
men om man e underviktig då? får man inte pengar då för att kunna äta upp sig lite? :rolleyes:

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Dee_cati skrev:
INget fetto ska behöva bli straffad för sin sjukdom/ärftlighet, då ska rökarna först och främst få betala sin jävla sjukvård för DET är nåt som vi andra inte ska betala. Och det handlar säkerligen om mer pengar där och kanske går det även hand i hand med varandra, inte alltför sällan man ser feta människor röka.
För en annan som kan väga 65 kilo på morgonen och äta 5 kilo under dagen och ändå väga 65 på kvällen så är det ju inget problem direkt, men med bekanta som är sjukligt feta så vet jag hur det ligger till och det är knappast självvalt i alla fallen. Men motivera dem att banta med billigare/avdragsgilla kurer och kurser, alla vinner vi på ett friskare samhälle.

Den delen av befolkningen med fetma som orsakas av sjukdom/ärftlighet är, i det stora hela försvinnande liten. Majoriteten av de som är överviktiga har ingen sjukdom eller några genetiska "missförhållanden". Det handlar ofta om ren o skär livsstil .

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Acrid skrev:
Den delen av befolkningen med fetma som orsakas av sjukdom/ärftlighet är, i det stora hela försvinnande liten. Majoriteten av de som är överviktiga har ingen sjukdom eller några genetiska "missförhållanden". Det handlar ofta om ren o skär livsstil .

Ehhh, nej? Det är inga missförhållanden heller att ha en genetisk sammansättning som gör att din kropp lagrar fett i ett bredare område än tex mig. Det är bara olika sammansättningar av olika kroppar. Sen att folk som har denna genetiska sammansättning inte sköter maten är en annan femma.
Tro mig, jag har/har haft väldigt låga "tankar" om de som är sjukligt feta men de är just sjukliga. Och är du sjuk så har du rätt till behandling i sverige, inget konstigare än att du åker in och upptäcker att du har cancer och måste genomgå massa åtgärder för att bli frisk.
Men iofs, mig kvittar det för jag har inte anlag för att bli fet så jag behöver inte pynta mer än i onödan. Om man ser egoistiskt på det hela vilket jag gärna gör på allt.

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
Dee_cati skrev:
Ehhh, nej? Det är inga missförhållanden heller att ha en genetisk sammansättning som gör att din kropp lagrar fett i ett bredare område än tex mig. Det är bara olika sammansättningar av olika kroppar. Sen att folk som har denna genetiska sammansättning inte sköter maten är en annan femma.
Tro mig, jag har/har haft väldigt låga "tankar" om de som är sjukligt feta men de är just sjukliga. Och är du sjuk så har du rätt till behandling i sverige, inget konstigare än att du åker in och upptäcker att du har cancer och måste genomgå massa åtgärder för att bli frisk.
Men iofs, mig kvittar det för jag har inte anlag för att bli fet så jag behöver inte pynta mer än i onödan. Om man ser egoistiskt på det hela vilket jag gärna gör på allt.

Ja dina tankar om de feta får stå för dig.

Jag håller dock fast vid livsstil samt individuellt ansvar. Däremot leder fetma till en rad olika sjukdomar. Det är oxå en annan femma.

Diversion

Guest
Hightuned skrev:
Jävligt bra ide, ska tobak och alkohol vara staffskattat så ska väl alla andra produkter som kostar samhället i form av ökade sjukvårdskostnade också vara det.

Ja då tycker jag att vi ska ha en extra MC skatt för att finansiera kostnaderna för trafikolyckor. Sen ska vi ha en Idrottsskatt för skadorna där. Motion kan man få genom på ett ofarligt sätt genom att promenera i skogen. Folkhälsan blir inte lidande.

De flesta här håller nog med om att vi ska införa dessa skatter, för ni verkar ju inte ha några principiella problem med att farbror staten medelst ekonomiska styrmedel bestämmer er livsstil.

KIRE

Guest
Acrid skrev:
Ja dina tankar om de feta får stå för dig.

Jag håller dock fast vid livsstil samt individuellt ansvar. Däremot leder fetma till en rad olika sjukdomar. Det är oxå en annan femma.

Acrid har rätt. Är man inte sjuk tex har fel på sköldkörteln så ÄR fetma självförvållat! Faktum är att ingen person som är frisk kan bli fet om dom inte äter mer energi än dom gör av med. På samma sätt kan vem som helst gå ned i vikt genom att äta mindre energi än kroppen gör av med. Bara att läsa en bok, köpa en matvåg och ha lite disciplin.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Oavsett hur man lever och vad man äter, så kommer man fortfarande dö någon gång.

När jag dör kommer folk inte säga något om min kosthållning, men när ni hälsofreaks dör kommer de säga: "De levde nyttigt, de åt riktigt, men de är lika jävla döda som Marcus ändå."

:rofl

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
McB skrev:
Oavsett hur man lever och vad man äter, så kommer man fortfarande dö någon gång.

När jag dör kommer folk inte säga något om min kosthållning, men när ni hälsofreaks dör kommer de säga: "De levde nyttigt, de åt riktigt, men de är lika jävla döda som Marcus ändå."

:rofl

Det bästa proteinet är människokött...tror fn jag ska bli kannibal...ja menar det spelar ingen roll hur jag lever eller vad jag äter, kommer ändå dö någon gång.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Acrid skrev:
Det bästa proteinet är människokött...tror fn jag ska bli kannibal...ja menar det spelar ingen roll hur jag lever eller vad jag äter, kommer ändå dö någon gång.

Helt rätt inställning. Human flesh is good for you!

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...