Fettskatt

watson

Orka vara tvärtom
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr 750 -00 och CBR Zoohundra
korvgubbe skrev:
De som behöver mer fet mat kommer ändå kunna bli "feta" på den mat som anses normal. Dessutom är det inte extra fett som normalt är bästa sättet att gå upp i vikt..

Ok... Då skulle jag vilja att du gav mej råd och tips på vad man ska äta för att gå upp i vikt, för jag känner flera personer som skulle vilja men inte kan... De äter mat "som anses normal" och de äter MYCKET....
Jag vet att det inte är så bra att försöka gå upp i vikt genom att äta fetare pga. hjärt/kärlsjukdomar, men i vissa fall finns inget annat alternativ, om man vill gå upp i vikt...
Tycker att det verkar dölöjligt att beskatta fet mat! Röd mjölk ska alltså kosta si och så många % mer BARA för att den är fetare?? Och kom inte och snacka om grädden!!!
Är det nån som har gjort potatisgratäng på minimjölk? Isf, skulle jag vilja veta vad det smakade!? :zpy

/FW

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Teo skrev:
Jag är inte helt säker. Men kompisen hamnade på karolinska akutavdelningen i 8dagar!! för två år sedan. de sa att det kostar jag tror det var ca 150 tusen dygnet! :3freak att uppehålla en plats där och då kom ju genast frågan hur f*n ska han få råd med det? tydligen täckte försäkringen sådan upp till en viss summa.

Man vadå hur han skulle ha råd med det? Man behöver aldrig betala för sjukvård i Sverige (mer än en symbolisk summa), om man inte går till en privatläkare som inte ersätts av landstinget då förstås.

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
QUOTE=watson] Det ligger i att på något sätt försöka få hela svenska folket att lära sig att äta rätt. Det är ju inte bara övervikt som lastar sjukvården.... Anorexi/bulemi och helt vanlig vitamin/mineral-brist är ju oxå sammankopplat med matvanor....

/FW[/QUOTE]

Jo det är ju det bästa! Hemkunskapen borde uppdateras till näringslära!

KIRE

Guest
Flamma77 skrev:
Tack! Intressant!
Slutsatser: Mindre socker och mer bra mat med nyttiga fetter till barnen...
Och laxen är min bästa vän! :banana Tur att jag tycker det är gott (äter 3-4 ggr i veckan...)Och mina kapslar med fiskolja är inte alls äckliga utan bara nyttiga!

Kolla här :)
Lax är inte bäst!

Värden per 100g

Ål flat- o varmrökt .............. 1,7g EPA 2,4g DHA
Makrill konserv ................... 1,6g EPA 2,7g DHA
Makrill filé varmrökt ............ 1,5g EPA 2,7g DHA
Ål ugnsstekt hemlagad ........ 1,5g EPA 2,2g DHA
Ål inkokt hemlagad ............. 1,5g EPA 2,1g DHA
Sardiner i olja konserv ........ 1,4g EPA 1,5g DHA
Makrill urtagen varmrökt ..... 1,4g EPA 2,4g DHA
Ål ........................................ 1,4g EPA 2g DHA
Ål rund- o varmrökt ............ 1,3g EPA 1,8g DHA
Matjessill konserv ............... 1,3g EPA 2g DHA
Sardiner i tomatsås konserv 1,2g EPA 1,8g DHA
Sill salt kokt ........................ 1,1g EPA 1,8g DHA
Sill panerad stekt ................ 1,1g EPA 1,7g DHA
Makrill kokt ......................... 1,1g EPA 1,9g DHA
Sill salt ............................... 1,1g EPA 1,7g DHA

För en komplett lista använd livsmedelsdatabasen. Sök på fettsyrorna 20:5 och 22:6.

Här söker man
http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/ldb_search____6242.asp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
URRninja skrev:
Man vadå hur han skulle ha råd med det? Man behöver aldrig betala för sjukvård i Sverige (mer än en symbolisk summa), om man inte går till en privatläkare som inte ersätts av landstinget då förstås.

sant.

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
watson skrev:
Ok... Då skulle jag vilja att du gav mej råd och tips på vad man ska äta för att gå upp i vikt, för jag känner flera personer som skulle vilja men inte kan... De äter mat "som anses normal" och de äter MYCKET....
Jag vet att det inte är så bra att försöka gå upp i vikt genom att äta fetare pga. hjärt/kärlsjukdomar, men i vissa fall finns inget annat alternativ, om man vill gå upp i vikt...
Tycker att det verkar dölöjligt att beskatta fet mat! Röd mjölk ska alltså kosta si och så många % mer BARA för att den är fetare?? Och kom inte och snacka om grädden!!!
Är det nån som har gjort potatisgratäng på minimjölk? Isf, skulle jag vilja veta vad det smakade!? :zpy

/FW

För att gå upp i vikt måste du ha reda på hur mycket energi du förbrukar till vardags och sedan äta mer än du förbrukar... som att gå ned fast omvänt.
Men det är knepigare än att gå ned.

Det handlar om att bara äta potatisgratäng vi enstaka tillfällen och ändra sina matvanor... :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
watson skrev:
...

/FW

Du måste nog missat BÅDA mina första inlägg.. Jag har poängterat i flera av dem att man INTE ska beskatta råvaror. Utan endast färdiga, oftast frysta rätter... Så kallad "färdigmat"..

Råvaror ska man självklart vara fri att köpa bäst man vill.. Vill du göra en gratäng på riktig grädde så ska det självklart stå dig fritt.. jag pratar alltså om färdigmat!!

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Flamma77 skrev:
För att gå upp i vikt måste du ha reda på hur mycket energi du förbrukar till vardags och sedan äta mer än du förbrukar... som att gå ned fast omvänt.
Men det är knepigare än att gå ned.

Det handlar om att bara äta potatisgratäng vi enstaka tillfällen och ändra sina matvanor... :)

För mig är det knepigt som fan att gå UPP! Världen är orättvis!

KIRE

Guest
watson skrev:

/FW

Dom tror att dom äter mer energi än dom gör av med. Men det gör dom inte. Slutsats ÄT MERA!!! . Inte av fett bara utan mera väl sammansatt kost.
Alla som äter mera än kroppen förbränner går upp i vikt. Jag lovar :tummenupp

KIRE

Guest
McB skrev:
Ja, mer skatter! Vad roligt.

Och vi som inte blir feta av skräpmat, vad ska vi göra? Jag äter pizza och hamburgare flera gånger i veckan utan att träna det minsta, men går varken upp eller ner ett hekto från min idealvikt. Ska jag få betala för alla sinnesslöa fetton också? Knappast.

Du behöver inte bli fet för att drabbas av sjukdomar från en sådan kost!!

Flamma77

Gick med
24 Sep 2003
Hoj
Plåtniklas skrev:
För mig är det knepigt som fan att gå UPP! Världen är orättvis!

Tror att det kan bero på att du löptränar varannan dag?? ;) Jag har aldrig sett en fet vinthund... :)

Last edited:

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
McB skrev:
Ja, mer skatter! Vad roligt.

Och vi som inte blir feta av skräpmat, vad ska vi göra? Jag äter pizza och hamburgare flera gånger i veckan utan att träna det minsta, men går varken upp eller ner ett hekto från min idealvikt. Ska jag få betala för alla sinnesslöa fetton också? Knappast.

Dom är sinnesslöa fetton fast att ni äter samma kost och inte tränar det minsta men att de du syftar på har oturen att ha en annan ämnesomsättning än du?

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kona CC 04
watson skrev:

/FW

Det handlar om att stoppa i sig rätt sorts fett. Om du tänker så här: Mjölkfett, o annat härdat skit sätter sig. Men fiskfett, oliv- och rapsolja är sådant fett som "smörjer" kroppen men sätter sig inte. Fett är bra om man äter rätt sort.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
URRninja skrev:
Dom är sinnesslöa fetton fast att ni äter samma kost och inte tränar det minsta men att de du syftar på har oturen att ha en annan ämnesomsättning än du?

Nej, jag menar att de är sinnesslöa för att de inte slutar äta skräpmat trots att de är överviktiga. De får skylla sig själva, helt enkelt.

Kanske var "sinnesslöa" ett dåligt val av ord, men jag orkade inte komma på något bättre.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...