Det är inga problem om det finns folk som tycker att "vi" borde skärpa oss och kanske sluta vara så barnsliga. Men det finns olika metoder och tillvägagångssätt för att nå fram till dessa människor.
Att kalla folk för idioter och predika en massa jävlar är inte rätt sätt. Speciellt inte på ett forum där majoritet av medlemmarna leker med hojen på ett eller annat sätt.
Nu är just sporthoj.com ett väldigt bra ställe att påpeka en viss typ av körning. Väldigt många kör med reklam på tröjor etc för just den här sajten, vilket medför att nya förare hittar hit, både nyblivna förare samt människor med lite mer vana.
Välkomnar man dessa, framför allt nyblivna förare med en mentalitet där det är helt okej att bete sig hur man vill i trafiken, samt att allt det dom nyligen har lärt sig i trafikskolan inte behöver tillämpas efter som man kör sporthoj, för då kör man som man vill...
Tror inte NÅGON medvetet försöker köra över en oskyldig åskådare, möjligvits en mopedist. Men oftast så är dom som råkar illa ut hojåkarna själva. Det är ett medvetet val för dom flesta hojare.
Jag tror inte heller att någon medvetet försöker att köra på någon annan, men ändå händer det olyckor. Frågan är hur många av dessa olyckor som verkligen är olyckor, då jag inte ser en idiotkörning med kollision som utgång för en olycka, eftersom det är MEDVETET utfört.
Ser man till den statistiska delen från CS tråd, så dödas 2½ människa i snitt per år av just påkörning av mc, samt lika många passagerare. Vem som var vållande till kollisionen står dock ej!
Dödade påkörda av mc 2000-2003:
- Gående 5
- Bilister 3
- Cyklister 2
- Passagerare 11
Så det är inte enbart motorcyklisterna som skadar sig själva!!
Om vi ska börja prata om vad folk har för åsikter om hojåkare så kan "ni" börja med alla kriminella MC gäng. Det är nog det första folk tänker på när dom hör ordet motorcykel och mc gäng, inte folk som kör för fort och riskerar andras liv.
Detta stämmer inte.
Om du syftar på HA samt Bandidos så kör dom inte speciellt vårdslöst. Normalsvensson lägger inte märke till någon av dessa i trafiken, om det inte skulle vara så att dom ser loggan på västen. Men pratas det om organiserade motorcyklegäng så faller tankarna mot en viss typ av motorcyklister. Påtalas det endast motorcyklist så är det antingen en glidare eller fartdårar som speglas i tankarna.
Vet inte hur det är i andra delar av sverige, men att leka i stan på det sättet som ex potatisarna gör har jag inte sett här i malmö. Vi har många duktiga hojåkare och stuntare men oftast håller dom till på lite avsides ställen.
Så att det skulle vara ett generellt problem där det äventyras folk liv mitt i staden tror jag inte på.
Det är något väldigt positivt att det sköts avsides, då chansen att skada någon annan minimeras. Att det busas i stan förekommer även här i Gbg, och säker överallt där det körs motorcykel. Att tex wheela är inte olagligt, men att göra det vårdslöst är det. När vårdslös körning filmas, sprids och sen hyllas...då är det inte okej i mina ögon.
Att folk kör för fort kommer alltid ske, skaffa en moppe om du vill köra sakt och följa lagarna. Att köra hoj innebär frihet för dom flesta.
Nu går ju inte ens moppar lagligt nya från affär...
Frihet kommer med ansvar, det är något som de flesta motorcyklister inte inser eller vill ta till sig. Något som kommer med ålder, dvs livserfarenhet.
Ta TS film tex. Han vet att däcket är slut, han vet att det är blött ute, men ändå kör han vårdslöst. Nu var det som tur en liten avåkning i diket, där endast stoltheten fick sig en törn. Men det kunde lika väl slutat i en katastrof...om tex en cyklist etc befunnit sig där.
Dom flesta banåkare har börjat på gata och brukar övergå till bana när dom inte tycker det är värt att riskera sina liv på gatan. Det förstår jag fullt ut, men alla har olika val i livet.
Detta är väldigt sant!
Men det är just valen som görs, beror på att vi har kommit olika långt i livserfarenheten. Har man inte sett nackdelarna så är det väldigt lätt blunda för vad andra påpekar. Kan man påverka en nybliven hojåkare att ta det lugnt i början, att inte försöka hänga på erfarna förare eller börja wheela innan denne kan hantera sin hoj så har man vunnit mycket.
Men när människor laddar upp filmer med ett beteende som lockar "till största delen unga killar" som precis har klarat bromsprovet i 90km/h... till att gasa satan och vill lära sig wheela innan dom har någon större trafikvana eller erfarenhet på sin nyinköpta sporthoj, som absolut inte är lika lättkörd som körskolehojen denne har tuffat omkring med...då är man farligt ute!
Varje handling grundar sig i en tanke. Vi väljer själva vad vi vill tänka, MEN yttre påverkan påverkar vårat tankesätt. Eftersom inte alla kan tänka själva skapades lagar. Individer som ser lagarna som något andra ska följa, är oftast dom som lagarna skapades för...