Film: Polisinsats, Skogis STHLM

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Hoj
Honda VFR 03

Insatsen är proportionell - Hade Polisen använt mindre resurser så hade ett antal - antagligen de som de vill komma åt - smitit (är det någon som ens tvivlar på det?)
Gnället beror väl på att några tycker att det är deras rättighet att smita...

Vi har ju sett andra exempel på kriminella ungdomar som buskör och poserar på stulna motorcyklar utan att vara blyga, så det är bra med lite koll från Polisen.

Helikopter och personal kostar pengar oavsett om de används eller ej - Man ser ofta polishelikopter ovanför stan i samband med fotobollsrelaterade bråk och demonstrationer - Det känns väl mer onödigt i sånafall...

Är det någon som inte ser kopplingen till alla "köra från - busa med - polisen"filmer, busåkning på diverse välkända vägar, outlaw- jag stannar inte mentaliteten och uppmärksamheten i media om antalet dödade motorcyklister???

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Insatsen är proportionell - Hade Polisen använt mindre resurser så hade ett antal - antagligen de som de vill komma åt - smitit (är det någon som ens tvivlar på det?)

Vi har ju sett andra exempel på kriminella ungdomar som buskör och poserar på stulna motorcyklar utan att vara blyga, så det är bra med lite koll från Polisen.

Helikopter och personal kostar pengar oavsett om de används eller ej - Man ser ofta polishelikopter ovanför stan i samband med fotobollsrelaterade bråk och demonstrationer - Det känns väl mer onödigt i sånafall...

Är det någon som inte ser kopplingen till alla "köra från - busa med - polisen"filmer, busåkning på diverse välkända vägar, outlaw- jag stannar inte mentaliteten och uppmärksamheten i media om antalet dödade motorcyklister???

Jag ser en falsk koppling mellan antalet döda och att spendera denna mängd pengar.
Det hade varit en bättre koppling om det varit alko kontroll eller drog fylle kontroll.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Vad ska man säga?
Märks att du inte har träffat Kjelle för om du gjort det skulle du aldrig
skrivit ovanstående mening.

Har svårt att tänka mig att man som mc-åkare kan lyckas träffa på en
trevligare mc-polis med ett arbetssätt gentemot hojåkare
som borde vara lagstadgat :) Stavas bla dialog och att bara träffa oss
på tex sveavägen MCD, funkar bra :)

Till Kjelle: Håll huvudet högt :) :tummenupp

Påhopp? I så fall ett påhopp på de som plussar hans inlägg men samtidigt tycker att folk "grinar" över att de fått böter. KjeCop kan säkert vara jättetrevlig, jag vet som du säger inte vem det är, men du kan väl inte förneka att tonen i hans inlägg är att han tycker synd om sig själv?

Det gör egentligen inte mig något, han får väl känna så, problemet är att samma personer som spelar tuffa och tycker att alla ska ta sina böter "som män" sitter och fjäskar nåt hejdlöst för KjeCop. Åter dubbelmoral. Känns lite som underdåniga fjortisbrudar som ser upp till första bästa auktoritet. Ooh, han har uniform! Då måste han vara så bäst bah!

Tror du verkligen KjeCop blir ledsen i ögat för att jag tycker att trafikpoliser spelar i samma division som lapplisor? Det är väl i så fall snarare nedsättande av dig mot honom. Skulle tro att han klarar av att ta den kritiken och att han inte bryr sig så hemskt mycket.

ps. För vi har fortfarande yttrandefrihet i Sverige eller? :va

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag ser en falsk koppling mellan antalet döda och att spendera denna mängd pengar.

Ang. antalet döda.. fler än 0 är ju såklart för många.

Visst, säsongen är inte slut, och det brukar ju braka loss mot slutet när alla blivit Rossi efter en hel sommar på MC..

Men är inte dödssiffrorna på MC relativt låga hittils i år?

Känns iaf långt ifrån de ~50 som det brukar ligga på.. någon som har koll? Har vi lyckats bryta trenden?

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft

Nej, det är den inte. Om du bedömer insatsen såsom proportionell, oavsett om vi talar ur exempelvis integritetssynpunkt eller rättsekonomisk dito, tror jag att du behöver läsa på lite mer om hur den faktiskt fungerar.

En insats av den här storleken är inte proportionell mot resultatet. PunCkt. :rolleyes:

drzero

Yamaha For Power
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Ducati Biposto -97
nu ska jag komma och vara tråkig men dessa Punktmarkeringar är endast för bakomvarande maktspel i politikens världs

1. Att visa att polisen finns och "skyddar" skyddar medborgarna från farliga "brottslingar"
2. Att dom gör nytta för skattpengarna (Syns i tidningarna)
3. Förbättrar statistiken

Varför vill dom förbättra statistiken?
För att dom har fått order om det från högre ort som leder tillbaks till regeringen
om ni har glömt det så är det valår och moderaterna vill gärna ha bra statistik att visa upp att dom har drivit landet bra.

Varför tror ni det finns så många åtgärder på arbetsförmedlingen och att sjuka tvingas jobba?

Jo för att statistiken förbättras även om den i verkligheten inte gör det utan bara döljs med andra åtgärder.

Har jag fel???

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tycker du mjölken är dyr har du nog en för kostsam hobby :tungan
Den kan ju vara mycket dyrare än i affären bredvid, allt är relativt ;)

Lite tvetydigt där. De var ju inte trevliga mot dig och varför ska du behöva utstå en utskällning när de "bara gör sitt jobb". Står det i reglementet att de ska skrika och förnedra "brottslingar" vid trafikförseelser?
Dom gånger jag har blivit stoppad har jag varit dum (kört fooooort och vänsterbromsat ikapp en civilare i en rondell och dragit honom på högersidan, tex). Istället för att bara säga hoppsan å kasta in en böteslapp hos mig så har dom förklarat att jag har betett mig som en idiot, att jag ska ta det jävligt lugnt i fortsättningen, både för körkort och hälsas skull mm. Eftersom jag verkligen satt med svansen mellan benen å skämdes så det blev brännmärken när jag stirrade på tårna så tog det mycket bättre än böter, och det märkte farbror blå också. Visst, staten fick in lite mindre pengar, men jag tog verkligen till mig vad jag hade gjort fel och dom fick ett direkt kvitto på det. När dom såg effekten, och förstod att jag förstod, då kunde dom vara trevliga, jobbet var ju redan utfört så att säga :tummenupp

Hade jag ryckt på axlarna å inte brytt mig så hade jag nog både fått böter, mer skäll och kanske en flygande på bilen också.

Tyvärr så får/kan ju inte trafikare vare pedagogiska längre sen botarna blev lönegrundande :huvet

skania

skania
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
Aprilia RSV1000 Mille
Tänk om vi hade en leklats som var avsedd för oss mc-åkare. Sug på den politiker. Borde inte debatten handla om det istället. En polisinsats om året lär ju inte göra nån nytta. Skaffa el tilldela en plats där vi kan anlägga en bana el raka som får nyttjas då & då...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
En från Sveriges Radio hörde av sig och frågar efter någon som var på plats som kan ge sin åsikt om vad som hände, så inte bara polisen får säga sitt. Hör av er till mig med er epostadress och telefonnummer så vidarbefodrar jag.

hur gick det med det där?

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Hoj
Aprilia, Tuono
Tänk om vi hade en leklats som var avsedd för oss mc-åkare. Sug på den politiker. Borde inte debatten handla om det istället. En polisinsats om året lär ju inte göra nån nytta. Skaffa el tilldela en plats där vi kan anlägga en bana el raka som får nyttjas då & då...

Håller med, är det inte dags att Stockholm får en bana!!!???
så alla motorintresserade, och många är vi! kan vara där under ordnade förhållande, då kan vi nog få bort olagliga race på gata, olyckor osv.
Har alltid undrat över detta, men är väl som allt annat, en kostnadsfråga, men skulle nog spara in en hel del med en bana i fråga om olyckor osv.

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
I inslaget var det bara polisen som uttalade sig. Men de sade inget som man direkt reagerade på, mest att vissa kör väldigt fort förbi, gärna på bakhjulet. Det stämmer ju så ...

alltså var det ingen sporthojsförare som var på plats och gav vår version?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
alltså var det ingen sporthojsförare som var på plats och gav vår version?

Höre inte heller någon..

Men polisen sa egentligen bara precis som det är, hade rätt i det han sa oxå oavsett vad man tycker om det.

Varken överdrev eller bredde på, konstaterade mest fakta.. Rätade t om ut begreppen och påpekade att det inte handlade om något streetrace..

Så vi kanske ska vara glada att ingen av "oss" uttalade sig? :)

Last edited:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Du skulle bra gärna vilja att jag var med på den där insatsen så att du kan kalla mig personligen för patetisk också..? Ledsen att göra dig besviken men jag var ledig och hemma i lugnet.

Så man är saknad ibland... Jag är inte här inne särskilt ofta för jag är lite less att läsa om all skit som kastas på polisen och det jobb som vi gör. För de flesta vet bättre än polisen själva hur polisen ska jobba och hur jobben ska prioriteras.

Polisen har ett tryck på sig från politiker och allmänhet om vad vi ska göra. När någon skadas eller dödas i trafiken så kritiseras polisen för att man ägnar för lite tid åt trafikövervakning. Och när polisen gör något så kritiseras vi då också. I trafiken dödas i runda slängar runt 500 personer varje år så nog finns det mycket jobb för polisen att göra i trafiken. Många personer som skadas och dödas är helt oskyldiga som råkar befinna sig på en viss plats när någon kommer och buskör (eller kör rattfull eller av någon annan anledning) på mc eller i bil. Jag har uppe hos oss på utredningssidan hört och vet hur anhöriga till dessa trafikoffer ser på polisens trafikövervakning och att polisen inte gör tillräckligt. För att inte tala om alla klagomål som kommer in till oss angående buskörande på Sveavägen. Bli inte förvånade om det en dag blir förbud på att köra hoj på Sveavägen (antingen hela dygnet eller del av dygnet) eller att det blir större polisinsatser där också. Man kan inte alltid skylla på polisen utan det finns en anledning till att polisen har olika insatser (och det är inte bara i trafiken som det förekommer). Ni har säkert sett husbilarna som polisen har uppställda vid Stureplan och Medborgarplatsen. De finns också där av en anledning, och det är pga. mycket fylla, bråk, misshandel och personrån i de områdena under vissa dagar och tider.

Nu känner jag inte till anledningen till denna insats vid Skogis men i ärlighetens namn, hur brukar det köras där på platsen? Det stuntas och gasas långt över den tillåtna hastigheten, samma sak ute på Nynäsvägen. Är det någon som har trott att det är en fredad plats där man kan få köra hur som helst utan att någon ska reagera på det?

Varför ska det alltid skällas och gnällas på polisen och det polisen gör? Man försöker att lära barnen att stå för det som de gör och ta konsekvenserna av det, men kör man hoj så gäller visst inte detta längre. För kör man hoj då är det alltid polisens fel oavsett vad som händer och polisen är "snutar", "snuttar", "piggies", grisar och allt vad ni nu vill kalla oss för...

En sak som jag har reagerat på är att man i forumet kastar skit och spyr på polisen för värre svin i samhället finns inte. Men sedan kan man skicka PM till mig och be om ursäkt och vill förklara sig. Eller också har man olika frågor som man vill ha svar på. Man intar en viss attityd och hålling i forumet men sedan är det något annat när andra inte ser. Varför kan man inte vara så vuxen att man står för sina åsikter i forumet utan bara gör det i smyg...???

Nu vill jag inte kasta skit på dig personligen, men jag tycker faktiskt att polisen gör för lite insatser överhuvudtaget mot "vanliga" svenssons. Både jag och min gubbe befinner oss väldigt mycket ute och åker på vägarna och det är total katastrof där ute. Fortkörarna är det absolut minsta problemet vi har. Vet du hur kul det är att hamna bakom idioter som kör ut på motorvägen i 60? Väjningsplikt betyder numera att så länge bilen på huvudled inte är mitt framför är det okej att köra ut. Stopplikt betyder, stanna och kör sedan ut oavsett om det finns trafik på vägen eller inte. Nykterhetskontroller/körkortskontroller? Är det något som bara finns i teorin?
Att bilister har svårt att se motorcyklar plötsligt dyka upp förstår jag, dom ser inte ens lastbilar när dom ska byta fil.
Högerfilen på motorvägen kan faktiskt plockas bort, för det är ingen som använder den. När mittenfilen blockeras av puckon som inte ens klarar av att hålla hastigheten blir det en jäkla massa onödigt filbyten. Hur är det nu då?
Högerfilen är det egentliga körfältet och de två yttre är omkörningsfiler, eller?
Heldragna linjer kan oxå plockas bort, för ingen följer dessa regler heller, poliser som faktiskt ser såna brott skiter i dom.
Idag har den allmäna uppfattningen blivit: Jag kör inte för fort alltså är jag laglig. Man läser samma skit här på SH. Hojen körde 90 på 70-väg, alltså var det helt okej för bilisten att köra ut framför trots väjningsplikt.
Polisen sköter sitt jobb och ska få göra det, men det får inte bli ren lathet att bara ta vissa brott och strunta i andra.
Jag har flera gånger ringt när jag har sett bilister som uppenbarligen är fulla när dom kör. Polisen är väldigt ointresserad av att ta fast dessa, för responsen är noll. Nu har jag slutat rapportera såna bilister och försöker bara ta mig förbi så fort som möjligt och hoppas att fanstyget inte kör ihjäl nån i sin framfart.
Jag har sagt till min gubbe att han borde ha en filmkamera i lastbilen och sen skicka filmen till typ politiker, så får dom se vilket kaos det faktiskt är och att det behövs mer poliser som kan vara ute och jaga annat än bara fortkörning.

Sen undrar jag lite hur man gör för att få visa sitt körkort. Kan jag kliva fram till en polis och visa det?
Dom få gånger jag har sett kontroller så blir jag bortvinkad:confused:
Finns det någon hemlig signal eller så man ska använda?

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Att skriva på sporthoj i dessa moral-trådar är som att skrika under vattnet. Ingen lyssnar, och framförallt så bryr sig ingen.

Man blir lika impad varje dag att människor med denna låga intelligens ens kan framföra fordon, meka med dem och så vidare.

Polisen gör sitt jobb, ni väljer själva om ni vill hamna ivägen...
Men varje dag blir stollholmare förvånade över saker som händer utanför akvariet (hjälmen) :)

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Är man med i leken får man leken tåla:tummenupp.

Att skriva på sporthoj i dessa moral-trådar är som att skrika under vattnet. Ingen lyssnar, och framförallt så bryr sig ingen.

Man blir lika impad varje dag att människor med denna låga intelligens ens kan framföra fordon, meka med dem och så vidare.

Polisen gör sitt jobb, ni väljer själva om ni vill hamna ivägen...
Men varje dag blir stollholmare förvånade över saker som händer utanför akvariet (hjälmen) :)

blanda för faan inte in stockholmare i denna tråd!! Gör om och gör nu för faaan rätt.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...