Hej!
Med risk för att bli uppfattad som en besservisser.
Niklas, förspänningen påverkar i allra högsta grad hårdheten på hojen och inte bara körläget.
Övrigt tips
Min erfarenhet säger mig att många problem i framändan härstammar från bakändan. I stens fall så har du 0 i frihäng och 15 mm i häng med förare. Låter som den är väldgit hård bak speciellt för en förare som inte är snabb som en demån. (Snabb förare får mer g kraft och får ner fjädringen mer)
För hård bakfjädring gör att fjädringen rör sig för lite, det som händer då är att chassiet får ta den rörelsen vilket resulterar i att chassiet rör sig och fortplantar kraften till framänden. Sten, dina framhjulssläpp tror jag har mest att göra med för mycket förspänning på bakfjändern.
Såg att du sänkt fronten enligt någons förslag. Det är fel väg att gå. Din hoj är hård bak. Fjädrar inte ner vilket gör att du har ett högt körläge som det är. Sänker du fronten finns det stor risk att du få än mer framhjulssläpp. Du får alldeles för mycket tryck på framdäcket. Du kommer inte kunna bromsa o framdäckdet kommmer att knyta sig in i sväng.
Kommer många konstiga förslag här. Vilka inte stämmer. Att det skulle ta 1 sek för fjädrignen att komma upp när du gungar ner den. Stämmer på en supermotardhoj men absolut inte på en RR hoj, den är mycket hårdare med mindre retur = snabbare än en sek.
Rätt häng från Öhlinsspec som någon tipsade om är dock helt rätta väg att gå. Skulle inte ändra något uppstick eller right high från original förrens du testat hojen med rätt förspänning.
Inte lätt att hitta folk i sverige som kan fjädring. Ber om ursäkt om jag trampat på någons fötter. Jag har jobbat mycket med fjädring. Bla varit fjädringskonsult två svenska mästare. Inte i RR men teorin för att ställa in fjädring är samma.
Med risk för att bli uppfattad som en besservisser.
Niklas, förspänningen påverkar i allra högsta grad hårdheten på hojen och inte bara körläget.
Övrigt tips
Min erfarenhet säger mig att många problem i framändan härstammar från bakändan. I stens fall så har du 0 i frihäng och 15 mm i häng med förare. Låter som den är väldgit hård bak speciellt för en förare som inte är snabb som en demån. (Snabb förare får mer g kraft och får ner fjädringen mer)
För hård bakfjädring gör att fjädringen rör sig för lite, det som händer då är att chassiet får ta den rörelsen vilket resulterar i att chassiet rör sig och fortplantar kraften till framänden. Sten, dina framhjulssläpp tror jag har mest att göra med för mycket förspänning på bakfjändern.
Såg att du sänkt fronten enligt någons förslag. Det är fel väg att gå. Din hoj är hård bak. Fjädrar inte ner vilket gör att du har ett högt körläge som det är. Sänker du fronten finns det stor risk att du få än mer framhjulssläpp. Du får alldeles för mycket tryck på framdäcket. Du kommer inte kunna bromsa o framdäckdet kommmer att knyta sig in i sväng.
Kommer många konstiga förslag här. Vilka inte stämmer. Att det skulle ta 1 sek för fjädrignen att komma upp när du gungar ner den. Stämmer på en supermotardhoj men absolut inte på en RR hoj, den är mycket hårdare med mindre retur = snabbare än en sek.
Rätt häng från Öhlinsspec som någon tipsade om är dock helt rätta väg att gå. Skulle inte ändra något uppstick eller right high från original förrens du testat hojen med rätt förspänning.
Inte lätt att hitta folk i sverige som kan fjädring. Ber om ursäkt om jag trampat på någons fötter. Jag har jobbat mycket med fjädring. Bla varit fjädringskonsult två svenska mästare. Inte i RR men teorin för att ställa in fjädring är samma.