Fjädringinställning

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hej!

Med risk för att bli uppfattad som en besservisser.

Niklas, förspänningen påverkar i allra högsta grad hårdheten på hojen och inte bara körläget.

Övrigt tips
Min erfarenhet säger mig att många problem i framändan härstammar från bakändan. I stens fall så har du 0 i frihäng och 15 mm i häng med förare. Låter som den är väldgit hård bak speciellt för en förare som inte är snabb som en demån. (Snabb förare får mer g kraft och får ner fjädringen mer)

För hård bakfjädring gör att fjädringen rör sig för lite, det som händer då är att chassiet får ta den rörelsen vilket resulterar i att chassiet rör sig och fortplantar kraften till framänden. Sten, dina framhjulssläpp tror jag har mest att göra med för mycket förspänning på bakfjändern.

Såg att du sänkt fronten enligt någons förslag. Det är fel väg att gå. Din hoj är hård bak. Fjädrar inte ner vilket gör att du har ett högt körläge som det är. Sänker du fronten finns det stor risk att du få än mer framhjulssläpp. Du får alldeles för mycket tryck på framdäcket. Du kommer inte kunna bromsa o framdäckdet kommmer att knyta sig in i sväng.

Kommer många konstiga förslag här. Vilka inte stämmer. Att det skulle ta 1 sek för fjädrignen att komma upp när du gungar ner den. Stämmer på en supermotardhoj men absolut inte på en RR hoj, den är mycket hårdare med mindre retur = snabbare än en sek.

Rätt häng från Öhlinsspec som någon tipsade om är dock helt rätta väg att gå. Skulle inte ändra något uppstick eller right high från original förrens du testat hojen med rätt förspänning.

Inte lätt att hitta folk i sverige som kan fjädring. Ber om ursäkt om jag trampat på någons fötter. Jag har jobbat mycket med fjädring. Bla varit fjädringskonsult två svenska mästare. Inte i RR men teorin för att ställa in fjädring är samma.
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mycket bra svar "Munken".

En sak som slår mig när man börjar prata fjädring är att oftast så tror "folk" att nya inställningar ska göra dom snabbare. Ändra i inställningarna (en bra grundsetup förutses) gör man BARA om man upptäcker problem, gör man inte det så kör man inte tillräckligt fort för att "maxa ut" nuvarande inställningar.

/J
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hej!
Niklas, förspänningen påverkar i allra högsta grad hårdheten på hojen och inte bara körläget.
Så du menar att TS genom att öka förspänningen på sin gaffel gör fjädrarna hårdare?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Hej!
..framdäckdet kommmer att knyta sig in i sväng.

Hej
Nu vart jag intreserad, jag har aldrig sett/hört någon prata om det, men jag har upplevt det. O du säger att det beror, en av anledningarna då kanske, på för brant gaffelvinkel. Jag har min hoj i standard läge. Men då ska jag nog släppa ner dämparna fram lite till nästa år o prova så kanske då. Tack! :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej
Nu vart jag intreserad, jag har aldrig sett/hört någon prata om det, men jag har upplevt det. O du säger att det beror, en av anledningarna då kanske, på för brant gaffelvinkel. Jag har min hoj i standard läge. Men då ska jag nog släppa ner dämparna fram lite till nästa år o prova så kanske då. Tack! :)

Just i ditt fall Ricken så är det av samma skäl som Munken säger. Originalfjädern på RC8:an är för hård så fjädringsrörelsen flyttar sig till framgaffeln istället för att göra det den skall bak... RC8R har en mjukare fjäder som original av just det skälet.

Om du kör fortare så funkar det bättre:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Just i ditt fall Ricken så är det av samma skäl som Munken säger. Originalfjädern på RC8:an är för hård så fjädringsrörelsen flyttar sig till framgaffeln istället för att göra det den skall bak... RC8R har en mjukare fjäder som original av just det skälet.

Om du kör fortare så funkar det bättre:)
Jag hörde bara "kör fortare", ok! :tummenupp
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Så du menar att TS genom att öka förspänningen på sin gaffel gör fjädrarna hårdare?

Hej!
Jag tror du syftar på att fjäderkonstanten på fjädern inte kan bli större för att jag spänner förspännigen. Nej det blir den inte men du har en förspänning vilket betyder att fjädern inte börjar från 0 newton för att kunna komprimera gaffeln, du måste upp i en kraft som är högre än förspänningne. Om du drar det till en ytterlihet skulle du kunna spänna på fjändern så mycket att fjädringen skulle bli stum.

Spänner du på för mycket förspänning blir hojen väldigt stötig fram och du tappar helt känslan. Många newton som vill hålla emot väldigt i fjädringsvägen. Det gör hojen väldigt hård fram.

Mer än 8 mm i förspänning är inte att föredra. Bättre att byta till hårdare fjädrar då så gaffeln blir mer följsam i början.
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Just i ditt fall Ricken så är det av samma skäl som Munken säger. Originalfjädern på RC8:an är för hård så fjädringsrörelsen flyttar sig till framgaffeln istället för att göra det den skall bak... RC8R har en mjukare fjäder som original av just det skälet.

Om du kör fortare så funkar det bättre:)

Fick låna en standrad RC8R i sommras. Ska vara exakt samma fjädring som vanliga RC8 fast med klenare fjäder. RC8R aner jag har på tok för lite förspänning standrad. Tror den är 9-10mm eller något liknande. Vi spände på den till 14 mm med 95 fjäder och då blev den riktigt skaplig. Vill minnas att vi mötte med retur så vi körde 7 varv ut på teturen och ca 10 på compet. Jag är lite tung men Grane och Peter Ilar körde nästan samma setting. Tror Peter kapade flera sek. Bla på mittsverige där han harvat många gånger under samma år. Även på Gälleråsen och knutstorp. Utan att överdriga är jag ganska så säker på att han erkänner att minst 1,5 sek kom pga minskat häng bak.

Vi stoppade oxå i hårdare fjärdrar i gaffeln tror 10,5 och fick köra typ 2 ut på compen. Trots det var gaffeln för mjuk vilket var största problemet när man försökte pressa. Gick inte att bromsa så hårt man ville då gaffeln var för mjuk. Jag är lite tung med beggade däck på gälleråsen kom jag ner på 1.07 utan att tokpressa med beggade däck o standardfjädring. Så visst är fjädringen skaplig.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi stoppade oxå i hårdare fjärdrar i gaffeln tror 10,5 och fick köra typ 2 ut på compen. Trots det var gaffeln för mjuk vilket var största problemet när man försökte pressa. Gick inte att bromsa så hårt man ville då gaffeln var för mjuk. Jag är lite tung med beggade däck på gälleråsen kom jag ner på 1.07 utan att tokpressa med beggade däck o standardfjädring. Så visst är fjädringen skaplig.

Jo jag gillar RC8 överhuvudtaget. Även om det finns en del att göra även på originalfjädringen så tycker jag om det svar och den känsla man får. Det är nästan så att man kan känna individuella sandkorn under däcken. All justering gör man ju för personliga preferenser vilket är som det ska. På KTM generellt så räcker det oftast med fjädrar, på japshojarna får man byta cartridge och hela dämparen...
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Hej!
Jag tror du syftar på att fjäderkonstanten på fjädern inte kan bli större för att jag spänner förspännigen. Nej det blir den inte men du har en förspänning vilket betyder att fjädern inte börjar från 0 newton för att kunna komprimera gaffeln, du måste upp i en kraft som är högre än förspänningne. Om du drar det till en ytterlihet skulle du kunna spänna på fjändern så mycket att fjädringen skulle bli stum.

Spänner du på för mycket förspänning blir hojen väldigt stötig fram och du tappar helt känslan. Många newton som vill hålla emot väldigt i fjädringsvägen. Det gör hojen väldigt hård fram.

Mer än 8 mm i förspänning är inte att föredra. Bättre att byta till hårdare fjädrar då så gaffeln blir mer följsam i början.
Hej igen Munken,

Det där får du gärna utveckla lite mer. Antingen har du eller jag missuppfattat något ordentligt. Om det är jag så vill jag gärna veta vad jag missat.

Mitt resonemang:

En framfjäder förspänner du väl egentligen inte? Det enda du gör med den så kallade förspänniingen i en gaffel är att du förlänger gaffeln (såvida du inte förspänner så överdrivet mycket att du inte har något fritt häng alls). Belastningen/kraften på framfjädrarna är densamma (förutom en försumbar skillnad pga ytterst liten ändring av gaffelvinkeln) oavsett förspänning, och därmed påverkas endast höjden på framänden av den så kallade förspänningen.

Hur resonerar du?
 
Last edited:

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Hej igen Munken,

Det där får du gärna utveckla lite mer. Antingen har du eller jag missuppfattat något ordentligt. Om det är jag så vill jag gärna veta vad jag missat.

Mitt resonemang:

Det du säger stämmer på en bakfjäder, men en framfjäder förspänner du väl egentligen inte? Det enda du gör med den så kallade förspänniingen i en gaffel är att du förlänger gaffeln (såvida du inte förspänner så överdrivet mycket att du inte har något fritt häng alls). Belastningen/kraften på framfjädrarna är densamma (förutom en försumbar skillnad pga ytterst liten ändring av gaffelvinkeln) oavsett förspänning, och därmed påverkas endast höjden på framänden av den så kallade förspänningen.

Hur resonerar du?

Jag har visserligen bara haft isär och kollat på en gaffel, men den kunde man variera förspänningen på som Munken var inne på och det påverkade väldigt mycket. Råkade skruva något varv för mycket vilket gjorde gaffeln stenhård, så fick ta isär och göra om :mad:
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag har visserligen bara haft isär och kollat på en gaffel, men den kunde man variera förspänningen på som Munken var inne på och det påverkade väldigt mycket. Råkade skruva något varv för mycket vilket gjorde gaffeln stenhård, så fick ta isär och göra om :mad:
Jag vet inte vilken gaffel du mekat med, men på moderna gafflar så justerar du nästan alltid förspänningen enkelt från utsidan. Vad justerade du på insidan?
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Hej igen Munken,

Det där får du gärna utveckla lite mer. Antingen har du eller jag missuppfattat något ordentligt. Om det är jag så vill jag gärna veta vad jag missat.

Mitt resonemang:

Det du säger stämmer på en bakfjäder, men en framfjäder förspänner du väl egentligen inte? Det enda du gör med den så kallade förspänniingen i en gaffel är att du förlänger gaffeln (såvida du inte förspänner så överdrivet mycket att du inte har något fritt häng alls). Belastningen/kraften på framfjädrarna är densamma (förutom en försumbar skillnad pga ytterst liten ändring av gaffelvinkeln) oavsett förspänning, och därmed påverkas endast höjden på framänden av den så kallade förspänningen.

Hur resonerar du?

Gaffeln är alltid lika lång. Det du gör när du skruvar på mutterskallen högst upp på gaffeln är som oftast är storlek 14mm är att du spänner på fjädern i gaffeln. Man brukar säga att den är 0 mm förspänning när den är helt utskruvad. Men det stämmer inte helt för även där har du en lite förspänning. Gängens stigning brukar vara 1 mm så varje varv blir en mm i ökad förspänning (stämmer på Öhlins i all fall). De brukar gå att skriva ner till 20 varv vilket resulterar i 20mm förspänning. Det är ju det som göra att du minskar free saget på hojarna.

Normal förspännig i framgaffel brukar vara 8 mm
Bak brukar det röra sig kring 12-14mm Har du en mjukare fjäder kan du köra mer vissa ända upp på 18mm men då brukar det möte med lite mer retur. Andra är nere på 10 men då får man köra på en rätt hård fjäder vilket brukar reslutera till sämre fäste. (visst kan det skilja mellan olika hojar och länkage oxå)

Vad jag menar är att om du spänner på 20mm förspänning i gaffeln så kommer den att upplevas som hårdare och mer stötig.

Kanske missförsår jag dig. Lättare att prata i depån :)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Gaffeln är alltid lika lång. Det du gör när du skruvar på mutterskallen högst upp på gaffeln är som oftast är storlek 14mm är att du spänner på fjädern i gaffeln. Man brukar säga att den är 0 mm förspänning när den är helt utskruvad. Men det stämmer inte helt för även där har du en lite förspänning. Gängens stigning brukar vara 1 mm så varje varv blir en mm i ökad förspänning (stämmer på Öhlins i all fall). De brukar gå att skriva ner till 20 varv vilket resulterar i 20mm förspänning. Det är ju det som göra att du minskar free saget på hojarna.

Normal förspännig i framgaffel brukar vara 8 mm
Bak brukar det röra sig kring 12-14mm Har du en mjukare fjäder kan du köra mer vissa ända upp på 18mm men då brukar det möte med lite mer retur. Andra är nere på 10 men då får man köra på en rätt hård fjäder vilket brukar reslutera till sämre fäste. (visst kan det skilja mellan olika hojar och länkage oxå)

Vad jag menar är att om du spänner på 20mm förspänning i gaffeln så kommer den att upplevas som hårdare och mer stötig.

Kanske missförsår jag dig. Lättare att prata i depån :)
Nej, du förstod nog precis vad jag menade, men jag tror att ditt resonemang är fel, men överbevisa mig gärna.

Ditt resonemang bygger på förspänning av ett löst/obelastat gaffelben (när gaffeln är utsträckt så lång det går), men så ser det inte ut när den sitter monterad. På plats, med belastning av hoj och förare, är gaffelfjädrarna komprimerade till en viss längd. Vikten är densamma oavsett förspänning och därmed komprimeras även fjädrarna lika mycket oavsett hur mycket man ändrar förspänningen. Alltså, förspänningen gör bara att gaffelbenen sträcks ut olika långt (hamnar olika långt från sitt längsta utsträckta läge) dvs det påverkar endast din ride height. Vad är fel i mitt resonemang?
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Nej, du förstod nog precis vad jag menade, men jag tror att ditt resonemang är fel, men överbevisa mig gärna.

Ditt resonemang bygger på förspänning av ett löst/obelastat gaffelben (när gaffeln är utsträckt så lång det går), men så ser det inte ut när den sitter monterad. På plats, med belastning av hoj och förare, är gaffelfjädrarna komprimerade till en viss längd. Vikten är densamma oavsett förspänning och därmed komprimeras även fjädrarna lika mycket oavsett hur mycket man ändrar förspänningen. Alltså, förspänningen gör bara att gaffelbenen sträcks ut olika långt (hamnar olika långt från sitt längsta utsträckta läge) dvs det påverkar endast din ride height. Vad är fel i mitt resonemang?
Du förändrar även vid vilket belastnings intervall gaffeln ska arbeta. Enkelt uttryckt lite förspänning så jobbar exempelvis gaffeln bäst i 100-200kg intervall och med mer förspänning arbetar gaffeln bäst 125-225 intervall. (siffrorn helt tagna ur luft och troligen galna men principen) Varje fjäder har ett visst intervall den kan jobba i ("elastic range") och man kommer till en punkt där fjädrar måste bytas för att få önskad effekt. Teorin bakom kan förklaras av Hooks Lag.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Det här skall följas. Jag har påstått flera gånger att om man ökar förspänningen rejält att det känns stötigare. Det har jag fått höra att jag har jättefel av flera "gudar" här på forumet. Jag förstår både munken och ditt resonemang. Jag är inte säker på vad som är rätt egentligen.
Man kan tycka att förspänningen borde vara ganska minimal dock. (försumbar enligt en del) Kanske lite mer på proggresiv fjäder då man närmar sig det hårdare regionen när man pressar ihop fjädern. Den är ju inte så att säga exempelvis 10nm över hela registret utan blir hårdare ju mer man pressar ihop den.

Sedan får man ju kortare fjädringväg i princip (missförstå mig rätt) vilket säkert kan påverka upplevelsen.

Då jag blivit dumförklarad flera gånger i det här ämnet så hoppas jag att ni inte tar det på "banan" utan pratar ut om det här ;)

Nej, du förstod nog precis vad jag menade, men jag tror att ditt resonemang är fel, men överbevisa mig gärna.

Ditt resonemang bygger på förspänning av ett löst/obelastat gaffelben (när gaffeln är utsträckt så lång det går), men så ser det inte ut när den sitter monterad. På plats, med belastning av hoj och förare, är gaffelfjädrarna komprimerade till en viss längd. Vikten är densamma oavsett förspänning och därmed komprimeras även fjädrarna lika mycket oavsett hur mycket man ändrar förspänningen. Alltså, förspänningen gör bara att gaffelbenen sträcks ut olika långt (hamnar olika långt från sitt längsta utsträckta läge) dvs det påverkar endast din ride height. Vad är fel i mitt resonemang?
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Efter lite funderingar så återkommer jag till samma slutsats: Förspänningen påverkar endast ride height, både fram och bak.

Belastningen på bakfjädern resp. framfjädrarna är densamma oavsett förspänning. Om en fjäder komprimeras med exempelvis 30 mm (från fri längd) för att hålla uppe hoj och förare så ändras inte det bara för att förspänningen justeras. Även om du ökar förspänningen så kommer fjädern fortfarande att komprimeras totalt 30 mm (från fri längd, jag räknar inte med den försumbara skillnad som blir pga ändrad geometri). Skillnaden blir endast att fjädern börjar arbeta senare, eftersom det nu krävs mer kraft innan den ger med sig, dvs hänget bli mindre. Den totala kraften som belastar fjädern är densamma. Det som ändras när du justerar förspänningen är differensen i sag samt ride height.

Munken; Om jag tänker fel så berätta hur.
 
Last edited:

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Det här skall följas. Jag har påstått flera gånger att om man ökar förspänningen rejält att det känns stötigare. Det har jag fått höra att jag har jättefel av flera "gudar" här på forumet. Jag förstår både munken och ditt resonemang. Jag är inte säker på vad som är rätt egentligen.
Man kan tycka att förspänningen borde vara ganska minimal dock. (försumbar enligt en del) Kanske lite mer på proggresiv fjäder då man närmar sig det hårdare regionen när man pressar ihop fjädern. Den är ju inte så att säga exempelvis 10nm över hela registret utan blir hårdare ju mer man pressar ihop den.

Sedan får man ju kortare fjädringväg i princip (missförstå mig rätt) vilket säkert kan påverka upplevelsen.

Då jag blivit dumförklarad flera gånger i det här ämnet så hoppas jag att ni inte tar det på "banan" utan pratar ut om det här ;)
I detta fallet är det klokare att lita på vad du känner än internets forum "gudar".
Om du missat vad jag skrivit tidigare är de flesta fjädrar som har med MC dämpning att göra linjärt progressiva.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv
"Progressiv fjäderkaraktär, inom maskinteknik är en fjäder som efterhand ökar motståndet och blir svårare att trycka ihop. En cylindrisk skruv-fjäder med samma stigning, material, lindningsdiameter och trådarea över hela fjädern uppfyller detta."
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top