fler hästar med kolfilter ?

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
tja..

måste fråga. satt och pratade med en kille ute hos polaren lite och han är riktigt duktigt insatt i att pilla på motorer . och han sa att om man tar ett kolfilter. typ som sitter i köksfläkten och sätter det i insuget innan förgasarna , skulle vara ca 2 cm tjockt sa han. så vinner man ungefär 15 hk på det.. tydligen så gör hålen och hur om sitter i filtret att man får en viss turbulens på luften som visst skulle vara bra .

är det någon som kan bekräfta om det ligger någon saning i detta.
vore jäkligt gott om det verkligen funkar. och killen är ju uttalat duktig på motorer så det känns som att det borde funka
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Och du får 1600Nm vridmoment om du plockar bort insatsen i sliponnet och skenförsäkrar hojen också... :p

*Sarkasm OFF*
Låter som att han missat den viktigaste delen med luftfiltret, nämligen att filtrera bort grus, damm och småfåglar. Ett kolfilter klarar inte av finkornigt damm som pollen.
Och nej, du får inga 15 hästar på en luftfiltermodifikation.

Och om det nu var så bra, varför har inte konstruktörerna med hur många hundra års utbildning som helst gemensamt anammat det?

Var lite kritisk, även mot dina bästa vänner, oavsett hur duktig någon påstås vara på nåt.
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Och du får 1600Nm vridmoment om du plockar bort insatsen i sliponnet och skenförsäkrar hojen också... :p

*Sarkasm OFF*
Låter som att han missat den viktigaste delen med luftfiltret, nämligen att filtrera bort grus, damm och småfåglar. Ett kolfilter klarar inte av finkornigt damm som pollen.
Och nej, du får inga 15 hästar på en luftfiltermodifikation.

Och om det nu var så bra, varför har inte konstruktörerna med hur många hundra års utbildning som helst gemensamt anammat det?

Var lite kritisk, även mot dina bästa vänner, oavsett hur duktig någon påstås vara på nåt.

alltså man skulle inte byta ut. utan lägga till kolfiltret sa han. det är en grej som han och en kille som tävlar i roadracing har upptäckt när dom har bromsat motorer för att leta effekt. det var då dom kom på det.

skall leta lite info om turbolenseffekten han pratade om , kanske kan bringa lite klarhet i det hela
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
alltså man skulle inte byta ut. utan lägga till kolfiltret sa han. det är en grej som han och en kille som tävlar i roadracing har upptäckt när dom har bromsat motorer för att leta effekt. det var då dom kom på det.

skall leta lite info om turbolenseffekten han pratade om , kanske kan bringa lite klarhet i det hela

Visst kan det ge lite turbulens i luftburken, men ett 2cm tjockt motstånd för luften lär strypa mer än det eventuellt hjälper.

Vore intressant att se vad någon med adekvat utbildning inom ämnet har att säga.
Min teori är dock att det stryper mer än vad det hjälper genom att 'röra om' luften eller ta bort e.v kemiska föroreningar i luften.
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
alltså man skulle inte byta ut. utan lägga till kolfiltret sa han. det är en grej som han och en kille som tävlar i roadracing har upptäckt när dom har bromsat motorer för att leta effekt. det var då dom kom på det.

skall leta lite info om turbolenseffekten han pratade om , kanske kan bringa lite klarhet i det hela

Det finns många faktorer som påverkar motorns effekt och hojens fart.
Det du förklarar låter inte helt orimligt.
En bättre mod är däremot att fälla upp passagerarens fotpinnar, det ger en betydande effektökning, framförallt på topphastigheten. Dock är mitt råd att du plockar bort dem helt. Dessutom är det helt gratis!


Det handlar mycket om luftmotstånd, precis som i simning vill man minska motståndet i det element man befinner sig i. Moto GP förarna har nyligen börjat använda sig av "överdragsställ" i samma material som som simmarna har i sina helställs-baddräkter. Det skall öka topphastigheten ca 10% enligt vetenskapliga tester (skall leta reda på källan)

Rock on!

// Lars
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
får jag 15 extra om jag stoppar de i min vröltrimmade fylle-ciao oxå?:yoparty

fett go ökning i procent om man säger så!
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
när jag vill göra en omkörning men inte orkar växla ner så brukar jag dra igång lövblåsen och sätta den i insugstrattarna.
 

Ancalagon

Snart i ett räcke nära dig.
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Linköping
Hoj
N/A
Men kom ihåg att inte sätta det upp och ner så att man blir av med 15 hk pga felturbulens. Skittråkigt på en moppe...:huvet
 

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Man ska använda originalburken åxå, alltså fläktkåpan. Det ger 15 hk till, eller va det 16 hmm får ut och kolla. Nackdelen är att luftmotståndet ökar drastiskt så toppfarten blir faktiskt hämmad MEN accelerationen...
Överkurs kanske men har du SEPARATA filter, 60 hk på en R4 eller inkl kåpor 60+60 hk. Att man inte använder det på racehojar har såklart med regelverket att göra.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Med ett reynoldstal över 2000 som vi har i motorerna så har man alltid turbulent strömning. Vi har testat på våran motor till formulabil (yamaha R6) att köra en repa med luftfilter (KN) och sedan direkt efter en ny repa utan filter och det fanns ingen skillnad i hk eller Nm. Men visst har man en förstoppad luftburk och ett luftfilter ifrån medeltiden finns där säkert saker att vinna.

På vilket vis skulle ett kolfilter vara till någon nytta? Är det aktivt kol i ett sånt filter? Vill du ta bort föroreningar så motorn inte behöver andas dålig luft?

På min sxv tex så är luftburkens intag något i de minsta laget, där kan man få lite extra om man kapar upp den.

//Alexander
 
Last edited:

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
tja..

måste fråga. satt och pratade med en kille ute hos polaren lite och han är riktigt duktigt insatt i att pilla på motorer . och han sa att om man tar ett kolfilter. typ som sitter i köksfläkten och sätter det i insuget innan förgasarna , skulle vara ca 2 cm tjockt sa han. så vinner man ungefär 15 hk på det.. tydligen så gör hålen och hur om sitter i filtret att man får en viss turbulens på luften som visst skulle vara bra .

är det någon som kan bekräfta om det ligger någon saning i detta.
vore jäkligt gott om det verkligen funkar. och killen är ju uttalat duktig på motorer så det känns som att det borde funka

eh, nä, kan tänka mig som det blir som ett öppet luftfilter, fast taskigare, själva kolfiber i ett köksfläkt på en hoj skulle inte göra annat än släppa skit i motorn, men du kanske menar att du monterar hela fläkten dit och ha den på så att du tvingar in luften i cylindrarna.. då blir det typ en kompressor, men du måste ha en jävligt lång sladd..
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Om man hade ett filter som kunde ta bort andra saker än syre (O) så skulle du få en markant ökning av effekt. Iaf en kort stund. Nyah Nyah.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
eh, nä, kan tänka mig som det blir som ett öppet luftfilter, fast taskigare, själva kolfiber i ett köksfläkt på en hoj skulle inte göra annat än släppa skit i motorn, men du kanske menar att du monterar hela fläkten dit och ha den på så att du tvingar in luften i cylindrarna.. då blir det typ en kompressor, men du måste ha en jävligt lång sladd..

Jag har räknat på det och tror det var så att din cykel suger i sig 6000L vid 10000rpm alltså 6000L/min. Undra hur mycket fläkten klarar att bygga upp i tryc då:gnissla
 

ST0FFE

Dunderklumpen *RIP*
Gick med
12 Jul 2006
Ort
Sista avfarten på Färingsö™
Hoj
ZX9r -00
tja..

måste fråga. satt och pratade med en kille ute hos polaren lite och han är riktigt duktigt insatt i att pilla på motorer . och han sa att om man tar ett kolfilter. typ som sitter i köksfläkten och sätter det i insuget innan förgasarna , skulle vara ca 2 cm tjockt sa han. så vinner man ungefär 15 hk på det.. tydligen så gör hålen och hur om sitter i filtret att man får en viss turbulens på luften som visst skulle vara bra .

är det någon som kan bekräfta om det ligger någon saning i detta.
vore jäkligt gott om det verkligen funkar. och killen är ju uttalat duktig på motorer så det känns som att det borde funka

Om jag åkte moppe skulle jag direkt sätta på ett sånt där filter.
Fatta att ha 15-17hk på en Yamaha DT 50 :banana
Du kommer kanske få en något renare luft (från partiklar) kanske lite mindre avlagringar i motorn, men det är nog inte ens mätbart.
Bara i Teorin.

Diskutionen pågår för fullt på Z om detta :D
http://www.zatzy.com/allmaent/347454-myten-filter-avgas-ger-haestar.html
http://www.youtube.com/watch?v=fqzlAduEsnU
 
Last edited:

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
not
Jag har räknat på det och tror det var så att din cykel suger i sig 6000L vid 10000rpm alltså 6000L/min. Undra hur mycket fläkten klarar att bygga upp i tryc då:gnissla

det finns fläkt
usb-cute-fan.jpg

och fläkt
turbin3.jpg
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Glöm sedan inte att fästa magneter på bränsleledningarna. Ger lätt en 5-10 hästar till. :tummenupp

(tror att Metroteknik för några veckor sedan hade en artikel om en 18 årig amerikan/israel/whatever som blivit arg på törstiga bilar och därför snickrat ihop en insats hemma som på alla bilar skulle sänka bränsleförbrukningen med 40% och "bara" såldes för nån tusenlapp. Där försvann förtroendet för den tidningen)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top