Flygolyckor, flygrädsla mm

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När jag såg att denna tråd vaknat igen så trodde jag felaktigt att det var de senaste RR-Trent-haverierna som var orsaken.

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/airbus-motorfel-dyrbart-for-rolls-royce_2432351.e24

airbushaveri469x300_219319b.jpg
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Turbulens är inte farligt (Om man inte flyger airbus tydligen). Det undviks mest för att det är irriterande.

Flyg in i ett rejält cumulonimbus och återrapportera sedan vad du tyckte om turbulens och dess farlighet? ;)

(Att man sedan har väderradar ombord så man kan styra runt farlig turbulens är en helt annan femma.)
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Flyg in i ett rejält cumulonimbus och återrapportera sedan vad du tyckte om turbulens och dess farlighet? ;)

(Att man sedan har väderradar ombord så man kan styra runt farlig turbulens är en helt annan femma.)

Okej då, då kanske det kan vara lite läskigt. :tungan: Jag serverar kaffe ombord så har varit med om en hel del turbulens. ;)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Sålänge man har hjälm och skinnställ så är det väl inget som kan hända? :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sålänge man har hjälm och skinnställ så är det väl inget som kan hända? :va

Ryggplatta recker!

Airbus är en sådan intressant flygplanstillverkare. De har haft ett par incidenter genom åren men har nog aldrig erkänt att det är något fel på deras flygplan utan att det är alltid någonannans fel...

Turbulens är inte farligt (Om man inte flyger airbus tydligen). Det undviks mest för att det är irriterande.

Jag har också tänkt på det, att man egentligen absolut inte borde flyga med något som en fransman har haft chansen att sabotera. Vad får de för straff om de orsakar dödsolyckor på Air France, indragen Brie-stund under en vecka? Alla som varit på en fransk arbetsplats vet hur slöa de är, och det är garanterat samma sak på Airbus.

Boeing borde vara standard. :mattias
 
Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Ryggplatta recker!



Jag har också tänkt på det, att man egentligen absolut inte borde flyga med något som en fransman har haft chansen att sabotera. Vad får de för straff om de orsakar dödsolyckor på Air France, indragen Brie-stund under en vecka? Alla som varit på en fransk arbetsplats vet hur slöa de är, och det är garanterat samma sak på Airbus.

Boeing borde vara standard. :mattias

Det värsta är flygledarna som strejkar med jämna mellanrum hela tiden. Man sitter fast på marken i ett antal timmar innan man kan komma iväg igen. Häromveckan hade jag "tur". Flygledarna strejkade två dagar och en dag skulle de jobba och sedan skulle de strejka dagen efter igen.

Min flygning till Frankrike inföll på dagen då de skulle jobba. Bra som fan tänkte jag, inga förseningar så kommer man hem i bra tid. När jag anländer till jobbet den morgonen får jag reda på att de som tankar planen strejkar i Frankrike istället...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fransmän är ett jävla pack!

Inte en jävel skulle flyga med ett plan tillverkat av Renault Citroen eller Peugeot.

Då kan man ge sig fan på att det ligger en halväten baguett och en vinkork och skramlar omkring i någon hydraultank och bara väntar på att plugga igen systemet.

Elsystem borde dom absolut inte få göra, Lucas var ju ett snille i jämförelse med grodätarna :huvet
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du vet var de bygger Boeing va?

Förmodligen inte för jag hade gissat USA i första hand (Seattle?) och Kanada i andra.

Säg inte att det är i LO-borgen på Norra Bantorget :mad:

Det värsta är flygledarna som strejkar med jämna mellanrum hela tiden. Man sitter fast på marken i ett antal timmar innan man kan komma iväg igen. Häromveckan hade jag "tur". Flygledarna strejkade två dagar och en dag skulle de jobba och sedan skulle de strejka dagen efter igen.

Min flygning till Frankrike inföll på dagen då de skulle jobba. Bra som fan tänkte jag, inga förseningar så kommer man hem i bra tid. När jag anländer till jobbet den morgonen får jag reda på att de som tankar planen strejkar i Frankrike istället...

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

square-large-french.gif
 
Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det serveras ju alkohol på de flesta flygningar, iaf utrikes, så vad är problemet? Kom bara ihåg att grunda i baren innan! Jag kan flyga, jag är inte rädd!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Förmodligen inte för jag hade gissat USA i första hand (Seattle?) och Kanada i andra.

Säg inte att det är i LO-borgen på Norra Bantorget :mad:

Det är möjligt att de bygger nån del i LO-Borgen, även om jag ser det som mindre sannolikt. Vad jag vet så bygger Saab i Linköping nån dörr till dreamlinern, men det är nog det närmaste vi kommer.

Seattle däremot var spiken på huvudet, men eftersom Seattle är en av de liberalaste, icke religiösa städerna i US of A så tror jag inte att du kan sitta lika lugnt och bekvämt i en Boeing som du en gång trodde.

Seattle kan för övrigt rekomenderas, en mycket trevlig del Usa med normalt funtade människor med sunda värderingar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är möjligt att de bygger nån del i LO-Borgen, även om jag ser det som mindre sannolikt. Vad jag vet så bygger Saab i Linköping nån dörr till dreamlinern, men det är nog det närmaste vi kommer.

Seattle däremot var spiken på huvudet, men eftersom Seattle är en av de liberalaste, icke religiösa städerna i US of A så tror jag inte att du kan sitta lika lugnt och bekvämt i en Boeing som du en gång trodde.

Seattle kan för övrigt rekomenderas, en mycket trevlig del Usa med normalt funtade människor med sunda värderingar.

Jag har sett Battle in Seattle och den är verkligen en orgie i vidrig liberal propaganda. :mad: Jag har dock inget emot att flyga i deras flygplan, då de i samtliga stater i USA mig veterligen utkräver någon typ av ansvar för grova tjänstefel och har kvalitetssystem på plats. I Frankrike kan jag tänka mig att facket sedan länge bannlyst alla ISO-standarder och liknande då det är kränkande samt hämmar Brie-töntarnas konstnärliga kreativitet.

Kul att du gillar de liberala staterna i nordväst, Arnold, Palin m.fl. :)
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
...
Kul att du gillar de liberala staterna i nordväst, Arnold, Palin m.fl. :)

Arnold bor i Cali som du vet, näppeligen nordväst. Oaktat det så är det normalt att se som en demokratisk stat, Arnold är mer ett exotiskt undantag än någont annat (på mer än ett sätt).

Vad Palin anbelagnar så skall jag villigt erkänna att jag inte vet, och inte orkar googla, på alaska. Men det känns spontant som ett ställe fullt av värsta sortens red-necks, och som sådant rimligtvis ett ärkerkonservativt ställe fullt av stollar, vilket till fullo förklarar Palins framgångar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Arnold bor i Cali som du vet, näppeligen nordväst. Oaktat det så är det normalt att se som en demokratisk stat, Arnold är mer ett exotiskt undantag än någont annat (på mer än ett sätt).

Vad Palin anbelagnar så skall jag villigt erkänna att jag inte vet, och inte orkar googla, på alaska. Men det känns spontant som ett ställe fullt av värsta sortens red-necks, och som sådant rimligtvis ett ärkerkonservativt ställe fullt av stollar, vilket till fullo förklarar Palins framgångar.

Cali är nordväst eller västsyd beroende på vad man har för referenspunkt. :slicka
Hur som helst är Boeing garanterat säkrare än Airbus, det sätter jag 1/10 av min flygrädsla på.
 

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Flyger till Zürich imorgon, mellanlandning i Amsterdam. Flyger Embraer därifrån. :gnissla

Tillverkas vart?
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Flyger till Zürich imorgon, mellanlandning i Amsterdam. Flyger Embraer därifrån. :gnissla

Tillverkas vart?
Har för mig det är brasilianska kärror! :) De är väl ganska fräscha tror jag. Det är ju långt ifrån någon rysk Tupolev! :D
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top