Air France planet menar du? Länkar till en artikel:
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,679980,00.html
Sjukt intressant, bra tips.
Air France planet menar du? Länkar till en artikel:
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,679980,00.html
Undra hur många gånger Mackan har flugit med honom?
Men egentligen är det ju ganska riskfritt, jag menar hur ofta blir trafikflyplan invinkade för kontroll av licencerna?
Sjukt intressant, bra tips.
Nu väntar jag bara på att flygnerden kommer in i tråden och förklarar varför piloterna inte kan flyga utan hastighetsmätare?
Det är ju inte länge sedan dom dunkade en kärra i backen för att dom hade fått getingar i i pitotröret när den hade stått utan pitotrörsskydd.
Det låter nästan farligare än flugor i trumpeten!
Angående Air France tror jag att man låg väldigt nära stall speed uppe på cruise och när hastighetsmätaren pajjade så hade man inte riktigt koll på farten och råkade sänka farten så planet stallade.
Sen vet jag inte riktigt hur det är, men att bedöma hastigheten i ett flygplan mitt i natten över atlanten låter som en utmaning. Säkerligen lättare dags tid under kontrollerade former men när det krisar så blir det nog en hel del att tänka på och misstag görs.
Så nära stall ligger man nog inte på cruise, och pajjar hastighetsmätaren på bilen så slänger jag en blick på GPS'en.
Man tycker att en erfaren pilot skulle kuna safea en hastighet oberoende av med/motvind bara på gaspådrag/motorvarvtal, men vad vet jag...
Men! Jag har ingen större erfarenhet eller kunskap av flyget, endast 15 minuter i en FNTPII simulator och alldeles för mycket tid framför datorn . Så jag säger detsamma: Men vad vet jag?
Vi får vänta tills FT vaknar till liv och kan ge oss svar.
Även om man har gps så är man intresserad av hastighet i förhållande till luften ty det är den hastigheten som avgör när vingar stallar och när klaffar och hjul kan fällas in och ut och när ett flygplan flyger fortare än det är byggt för. Men visst, om någon utomstående mäter upp det så kan man klara sig på gps.Nu väntar jag bara på att flygnerden kommer in i tråden och förklarar varför piloterna inte kan flyga utan hastighetsmätare?
Det är ju inte länge sedan dom dunkade en kärra i backen för att dom hade fått getingar i i pitotröret när den hade stått utan pitotrörsskydd.
Det låter nästan farligare än flugor i trumpeten!
Man tycker att en erfaren pilot skulle kuna safea en hastighet oberoende av med/motvind bara på gaspådrag/motorvarvtal, men vad vet jag...
Nu väntar jag bara på att flygnerden kommer in i tråden och förklarar varför piloterna inte kan flyga utan hastighetsmätare?
Det är ju inte länge sedan dom dunkade en kärra i backen för att dom hade fått getingar i i pitotröret när den hade stått utan pitotrörsskydd.
Det låter nästan farligare än flugor i trumpeten!
Och minst 10 000 flygtimmar.
På jobbet satt vi och funderade på om han får tillgodo räkna sig dessa flygtimmar.
Iofs kanske det inte är så många bolag som är intresserad av honom när man fuskat med papper.
Nej det är ju faktiskt sant. Trafikpolisen står inte direkt vid landningsbanan och vinkar in plan för kontroll.
Lite "Catch me if you can"-känsla över det hela ändå.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |