Flygolyckor, flygrädsla mm

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Landning och start

Ska man snacka om landningar och starter som ger en gåshud så är i alla fall den här ett starkt kort enligt mig.
Det är landningen på Tenzing-Hillary Airport i Lhukla i norra Nepal. Därifrån utgår vanligen vandringarna till Everest Base Camp.

Byn ligger i en brant sluttning. Före landningsbanan är det stup och den slutar med en bergvägg så det vill till att dom bromsar ordentligt. Take-Off blir det garanterat eftersom marken plötsligt tar slut och ersätts av en avgrund på närmare 1000 meter.

Inflygningen är helt visuell utan några hjälpmedel så dom flyger bara vid helt klart väder. Snöar det så skottar dom för hand eftersom det inte finns ett enda fordon förutom flygplan där och dom är inte så bra för snöröjning.

Det var djävligt mäktigt när dom bankade tvärt åt vänster runt en bergskam i en dalgång och plötsligt låg den där. Landningsbanan som ifrån planet ser ut som en förlängd helikopterplattform och den första tanken är att "Där kan dom väl för i helvete inte landa"

Landningsbanan är bara några hundra meter lång och som sagt så är det stup i ena änden och bergvägg i den andra. Inga marginaler någonstans.
Planen som används är 15 sitsiga av STOL typ (Short Take Off and Landing). Ingen dörr till Cockpit så man ser piloterna sitta och spaka hela flygningen. Benutrymmet är ännu sämre än i ett vanligt charterplan. Det går inte att få ner arslet på sätet för man är fastkilad mot sätet framför.
Förplägnaden är varsin kola och två bomullstussar (mot bullret) som en mer eller mindre dubbelvikt flygvärdinna kommer gående med strax innan start.

[YOUTUBE-ID]ioakqyUltPU[/YOUTUBE-ID]

Frågar du mig så är det helt underbart men självklart är det väl troligen en av dom farligare flygningarna man kan ge sig ut på vad gäller reguljärflyg.

Gabor

Guest
ojjjdå...

....så det kan bli....

Bifogat

• 2.JPG
    2.JPG
    49.5 KB · Visningar: 146

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det här landningsförsöket måste ha varit lite småjobbigt för pilot och passagerare... (lyckligtvis lyckas piloten avbryta)

[YOUTUBE-ID]W4OxGkmvPng[/YOUTUBE-ID]

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det här landningsförsöket måste ha varit lite småjobbigt för pilot och passagerare... (lyckligtvis lyckas piloten avbryta)

Du har nog uppfunnit en ny definition av "lyckas" om man anses lyckas dra på när man dunkar vingspetsen i banan. :D

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
Du har nog uppfunnit en ny definition av "lyckas" om man anses lyckas dra på när man dunkar vingspetsen i banan. :D
Jag var på en liknande flygning för några år sedan.. landningsbanan ej i linje med planet, vandrar hit och dit ovanför marken, nedslag, tvär 90graders gir, vältkänsla och sedan full kraft upp igen.

gråa hår :gnissla

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är en lyckad landning om man kan gå ifrån den, det är bonus om flygmaskinen går att återanvända!

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag var på en liknande flygning för några år sedan.. landningsbanan ej i linje med planet, vandrar hit och dit ovanför marken, nedslag, tvär 90graders gir, vältkänsla och sedan full kraft upp igen.

Äh. :D

[YOUTUBE-ID]mEN_mwn_NaM[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]lRi8S8Wy5zI[/YOUTUBE-ID]

Gabor

Guest
Blixtnedslag...

----den tog bra..

Bifogat

• blixt2.jpg
    blixt2.jpg
    41.1 KB · Visningar: 143
  • blixt1.jpg
    blixt1.jpg
    80.5 KB · Visningar: 100

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
På tal om sannolikheter och dyl vid flygolyckor så erinrar jag mig en olycka från 60-70-talet som jag läste om för några år sedan, en A32 Lansen hade genomfört skjutövning mot markmål och på väg hem drabbades den av någon form av tekniska bekymmer varvid flygföraren lämnade planet medelst katapultstol. Flygplanet fortsatte sedan flera kilometer över ett i princip öde område innan det störtade rakt ner i ett hus som låg mitt i skogen, hela familjen på 7 personer omkom omedelbart.

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Hoj
fyfan
På tal om sannolikheter och dyl vid flygolyckor så erinrar jag mig en olycka från 60-70-talet som jag läste om för några år sedan, en A32 Lansen hade genomfört skjutövning mot markmål och på väg hem drabbades den av någon form av tekniska bekymmer varvid flygföraren lämnade planet medelst katapultstol. Flygplanet fortsatte sedan flera kilometer över ett i princip öde område innan det störtade rakt ner i ett hus som låg mitt i skogen, hela familjen på 7 personer omkom omedelbart.
youtube or it didn't happen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag tror det där är en vandringssägen, så vitt jag vet har aldrig flygvapnet haft ihjäl några civilia.

Däremot gick det väl åt en bunt piloter då Vampire (tålde inte att dyka) Tunnan och kanske framförallt Draken togs fram...

När jag lumpade som flygmeck hade dom just krashat en SK60 samt att vi hade ett ordentligt tillbud med en Lansen (näe, jag är inte hundra år gammal, dom hade kvar ett par som målflygplan)

Han kolliderade med en stor fågel under inflygning sent på kvällen, Lansens ruta stod inte emot utan han fick fågelkroppen utsmetad över hjälmvisiret.

Jag blev nerkallad att klargöra en SK60 så att piloten fick flyga hem, som tack för den kvällstjänstgöringen fick jag skjuts hem med en SK60 på torsdagen den veckan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år