Flygolyckor, flygrädsla mm

MikkE

Guest
Fattar inte varför jag måste stänga av min iTouch när man ska starta och landa. Jag menar, den har varken BT eller radiosändare samt att det trådlösa är avstängt. Det enda jag gör är att släcka skärmen och de tycker att det är ok. Huh!?

Jag tycker annars att det är najs som fan att flyga så det går snabbt, starterna är roligast också. Annars är hela proceduren med att ta sig till flygplatsen, ta av sig alla metalliska saker, gå genom säkerhetern, bli muddrad, ta på sig alla metalliska saker, sitta och vänta till Go To Gate, stå i kö för att idioter inte fattar hur man lägger upp handbaggage och tar av sig massa varma kläder I PLANET när det är 150 andra människor som ska förbi. Aaaaaargh!

Enligt statistik är väl flygning det säkraste åksättet?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag tror det där är en vandringssägen, så vitt jag vet har aldrig flygvapnet haft ihjäl några civilia.

Däremot gick det väl åt en bunt piloter då Vampire (tålde inte att dyka) Tunnan och kanske framförallt Draken togs fram...

När jag lumpade som flygmeck hade dom just krashat en SK60 samt att vi hade ett ordentligt tillbud med en Lansen (näe, jag är inte hundra år gammal, dom hade kvar ett par som målflygplan)

Han kolliderade med en stor fågel under inflygning sent på kvällen, Lansens ruta stod inte emot utan han fick fågelkroppen utsmetad över hjälmvisiret.

Jag blev nerkallad att klargöra en SK60 så att piloten fick flyga hem, som tack för den kvällstjänstgöringen fick jag skjuts hem med en SK60 på torsdagen den veckan.

Det är definitivt ingen vandringssägen, kolla in Bo Widfeldts-In Memoriam

Vampire tålde att dyka, det var ett bra flygplan som uppskattades mycket av sina förare, problemet med denna tids jetkärror var att man inte visste vissa nu grundläggande aerodynamiska teorier vilket man fick betala dyrt för (J29 var livsfarlig att lära sig göra ett korrekt landningsvarv med). Dessutom hade man sämre kontroller av materialutmattning med mera i kombination med väldigt farliga övningar och bristande förarutbildning. Detta gällde i alla flygvapen, haverifrekvensen var hög vid denna tid. Dock var det något som accepterades, när det fördes på tal på 50-talet att oacceptabelt många ynglingar strök med så viftades det bort med oreringar om "krigets krav".

Draken hade mycket haverier inledningsvis pga ffa superstall, senare när man fick bukt med detta snyggade man till statistiken rejält och J35J "Johan" som flög ända fram till 1999 hade en bra haveristatistik.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dumheter

Flög igår, det var som vanligt vidrigt. Förstås.
"Det här är kaptenen, vi ber om ursäkt för turbulensen som beror på ovanligt hårda västvindar som vi inte hade förutsett"
:confused:
Jaha, det är några hundra plan i luften i Europa och ni kan inte veta från vilket håll det blåser? Perfekt, vad duktiga ni e. JeTe ducktia!!!!11

Och precis innan landning kommer en fejkrolexhagga och babblar om att jag och sällskap bör byta plats då det är för tungt lastat i bak. Lasta inte så tungt i bak då säger jag. Det slutade med att jag och en till flyttade fram, 2xkg ca, och då var allt lugnt. Å^h vad stabilt det känns att hela 200kg kan avgöra om vi skall starta eller inte. Jävla idioter.

Och om någon idijot på SAS läser det här:
Det är jävligt få som behöver veta exakt var vi befinner oss, vilken värdelös stad som syns på höger resp vänster sida och hur högt upp vi är.

Jävla fån. :4skrika
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Flög igår, det var som vanligt vidrigt. Förstås.
"Det här är kaptenen, vi ber om ursäkt för turbulensen som beror på ovanligt hårda västvindar som vi inte hade förutsett"
:confused:
Jaha, det är några hundra plan i luften i Europa och ni kan inte veta från vilket håll det blåser? Perfekt, vad duktiga ni e. JeTe ducktia!!!!11

Och precis innan landning kommer en fejkrolexhagga och babblar om att jag och sällskap bör byta plats då det är för tungt lastat i bak. Lasta inte så tungt i bak då säger jag. Det slutade med att jag och en till flyttade fram, 2xkg ca, och då var allt lugnt. Å^h vad stabilt det känns att hela 200kg kan avgöra om vi skall starta eller inte. Jävla idioter.

Och om någon idijot på SAS läser det här:
Det är jävligt få som behöver veta exakt var vi befinner oss, vilken värdelös stad som syns på höger resp vänster sida och hur högt upp vi är.

Jävla fån. :4skrika

Markus, jag har fråga. Har du någonsin flugit med Ryanair?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus, jag har fråga. Har du någonsin flugit med Ryanair?

Nej aldrig, kommer inte göra det heller om de inte blir enda flygbolaget på jorden. Jag vet dock att de anses vara de som har högst säkerhet av alla flygbolag som trafikerar europeiska flygplatser.

Hur känns det att vara så fet att du kan få ett fullpackat plan ur balans?




j/k :krama

Jag är stor och stark, inte tjock. :mad:
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Och precis innan landning kommer en fejkrolexhagga och babblar om att jag och sällskap bör byta plats då det är för tungt lastat i bak. Lasta inte så tungt i bak då säger jag.

Bra svar, för det skulle de ha tänkt på innan. Att räkna ut tyngdpunktsläget även för landningen ingår liksom i grundkursen.

Tror iofs det var ett svepskäl. Förmodligen hade folk runtom klagat så de ville få iväg er lite snyggt. :arsele :D
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bra svar, för det skulle de ha tänkt på innan. Att räkna ut tyngdpunktsläget även för landningen ingår liksom i grundkursen.

Tror iofs det var ett svepskäl. Förmodligen hade folk runtom klagat så de ville få iväg er lite snyggt. :arsele :D

Jag rörde ihop mitt inlägg något, dels så sade de innan start - inte landning. Det är ändå befängt att våra tvåhundrapanner skulle ha någon större betydelse.
Sedan sade jag inte så utan jag sade att vi kan flytta om vi får sitta ihop, kollegan ville dock dra på grund av snorisarna bakom så vi drog oavsett och vi fick sitta ihop. Han åt nötter medan jag nästan dog.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fattar inte varför jag måste stänga av min iTouch när man ska starta och landa. Jag menar, den har varken BT eller radiosändare samt att det trådlösa är avstängt.

Den har fortfarande en lokalocillator som är dåligt skärmad och i värsta fall strålar RF från hörlurssladdarna.

Ofta är utrustning som HAR radiosändare/mottagare betydligt bättre skärmade, då dom annars skulle störa sig själva SAS...

Värst var nog ändå dom gamla bärbara CD spelarna, ofta lät dom som en rysk störsändare från kalla krigets dagar när man placerade dom för nära en radiomottagare.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vad hände med det där planet i somras eller när det nu var som bara försvann!?
Om jag inte minns helt fel stod det nånting om i tidningarna att man hittat delar, men som sedan inte visade sig komma från planet... det bara försvann från radarn.

dagens journalistik... suck...
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vad hände med det där planet i somras eller när det nu var som bara försvann!?
Om jag inte minns helt fel stod det nånting om i tidningarna att man hittat delar, men som sedan inte visade sig komma från planet... det bara försvann från radarn.

dagens journalistik... suck...

Inte lätt för journalister att skriva om något som bara har försvunnit. Bevisen är ju typ lite svåra att hitta. :confused:
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Flog med Continental Airlines igar och blev glatt overraskad. Basta flygplansmaten men tyvarr alldeles for trangt plan. Landningen blev i sarklass den skakigaste jag varit med om! Brukar aldrig vara orolig men jag blev det da.
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Inte lätt för journalister att skriva om något som bara har försvunnit. Bevisen är ju typ lite svåra att hitta. :confused:

hehe, njaooo, känns mer som att dagens journalistik anser att någon som hände för femton minuter sedan är ointressant, om det inte innehåller Paris Hiltons ena bröst eller någon Bonde-söker-fru-skvaller...
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
hehe, njaooo, känns mer som att dagens journalistik anser att någon som hände för femton minuter sedan är ointressant, om det inte innehåller Paris Hiltons ena bröst eller någon Bonde-söker-fru-skvaller...

Det gäller att prioritera.... :tungan

Jag håller med, men av någon konstig anledning så verkar de flesta läsarna föredra kändisskvaller framför nyheter. :näsblod
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag rörde ihop mitt inlägg något, dels så sade de innan start - inte landning. Det är ändå befängt att våra tvåhundrapanner skulle ha någon större betydelse.

Då är det en helt annan femma. Flygplanen är zonindelade. Då är det bestämt att det får sitta x antal pax i zon A, y antal i zon B och så vidare. Det är ett lätt sätt att se till att tyngdpunktsläget är inom tillåtet område (som är förvånansvärt litet). Det skall dessutom finnas marginal för sådana saker som bränsleförbrukning, serveringsvagnar och att folk går och ställer sig i toalettkö, för att inte nämna den statistiska osäkerhet som kommer sig av att man kör med standardvikter på pax och handbagage. För mycket folk i en zon och man tummar på marginalerna = det blir inget fluget. Därför blir det då att man ibland måste flytta på enskilda pax, även om det kan upplevas absurt sett ur grodperspektiv.

Ibland ser man kabinpersonalen gå ner längs flygplanet och räkna folk innan start. Då är det zonindelningen de kontrollerar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är det inte dags att göra något åt denna rädsla, dvs övervinna den?

Nja, jag flyger tidvis (typ nu) varje vecka så det begränsar inte mitt liv på något sätt. Den dag det skulle göra det skulle jag ta mig en funderare. Tack för omtanken dock! :)

Då är det en helt annan femma. Flygplanen är zonindelade. Då är det bestämt att det får sitta x antal pax i zon A, y antal i zon B och så vidare. Det är ett lätt sätt att se till att tyngdpunktsläget är inom tillåtet område (som är förvånansvärt litet). Det skall dessutom finnas marginal för sådana saker som bränsleförbrukning, serveringsvagnar och att folk går och ställer sig i toalettkö, för att inte nämna den statistiska osäkerhet som kommer sig av att man kör med standardvikter på pax och handbagage. För mycket folk i en zon och man tummar på marginalerna = det blir inget fluget. Därför blir det då att man ibland måste flytta på enskilda pax, även om det kan upplevas absurt sett ur grodperspektiv.

Ibland ser man kabinpersonalen gå ner längs flygplanet och räkna folk innan start. Då är det zonindelningen de kontrollerar.

Det var precis så det var, fejkrolexhaggan kom apandes med sin lilla lapp, synbart stressad i sitt läppglans och fåniga hatt, och gastade om var folk skulle sitta. Det viktigaste var dock att ingen skulle få sitta i Economy Flex som hade en vanlig Economy-biljett. :mattias

När man ser hur B SAS personal är förstår man att bolaget är på ruinens brant, när man köper en flygbiljett nära inpå resan förstår man det inte. :eek:

Intressant att marginalerna är så tighta annars, man kan ju tycka att 200kg är ingenting jämfört med om det ligger 8 kabinväskor i en hatthylla över tre USA-fetton jämf med våra atletiska nästan tonåriga idrottskroppar. :confused:

Vad hände med det där planet i somras eller när det nu var som bara försvann!?
Om jag inte minns helt fel stod det nånting om i tidningarna att man hittat delar, men som sedan inte visade sig komma från planet... det bara försvann från radarn.

dagens journalistik... suck...

Ja, och flygplanstillverkarna låtsas som ingenting. Men sprider fortsatt lögnen att åskoväder och turbulens är alldeles ofarligt.

Jag har nog läst allt om den där olyckan som skrivits i svenska tidningar, det är ytterst störande att det kan gå till på det där sättet. Nytt plan hos stort seriöst västeuropeiskt bolag störtar i hav efter lite storm. Känns inte bra alls faktiskt. När Kongo Airlines kraschar för fyrtielfte gången i ett träsk så behöver man ju inte oroa sig men Air France-flighten kunde man ju varit på faktiskt, eller en liknande flygning.
 
Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top