Flygolyckor, flygrädsla mm

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Ort
T-town, West Side!
Hoj
Harley-Davidson panna
Sant. Har hört att det är därför en av orsakerna till att man serverar sprit på flygplanen, för att folk ska slappna av och lugna ner sina oroande nerver lite.
.


Mmmm. Dom tar till många trick. De s.k "syrgasmaskerna" är egentligen inte alls syrgasmasker, det är ljuddämpare för att det inte ska höras när man skriker.
 

Shrek

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
929
:D:rofl

Edit: De som är rädda för att flyga, är de verkligen rädda för flygningen i sej eller är de rädda pga att de känner att de inte har kontroll över situationen?! :va

Är rätt flygrädd, och tycker inte alls som GuW sa att det är en "irrationell rädsla". Jag litar inte på att alla som sett till att jag befinner mig 10km upp i luften mitt i Atlanten har gjort (och gör) ett bra jobb. För många faktorer som spelar in i ekvationen och själv har jag noll möjlighet att påverka mitt eget öde. Det vore rätt irrationellt att vara rädd om det gick att hoppa ut från ett störtande flygplan och flaxa sig när till säkerhet, men så är det inte

Finns liksom alltid något att göra om man har tid att göra något åt en prekär dödshotande situation. Iaf inbillar man sig det. Även om det inte hjälper så har man varit upptagen med att försöka rädda sig in i det sista. I ett störtande plan finns det absolut noll att göra under den tiden du åker ner, förutom kanske bilda ett körband tillsamans med de andra gallskrikande medpassagerare. Jag kan inte tänka mig större ångest än det. Olyckor kan hända på marken också, men där hinner man knappt tänka "oh shit" innan ljuset har slocknat.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jovisst, men frågan är som sagt om piloten öht är i stånd att utnyttja den upplagrade rörelseenergin i huvudrotorn, när även hans/hennes egen kropp blivit föremål för ett avsevärt varvtal :D

Om man ska bli lite teknisk så tror jag även helikoptrars generatorer och hydraulpumpar drivs via växeln. Och utan tex hydraulik så vet jag inte om rotorhuvudet kan fungera.

Naturligtvis är det olika konstruktioner för olika modeller. Men rotorhuvudet funkar på många helt utan hydraulik. Det blir mycket tungt utan dock.

Autorotation funkar bra och det är en träningssak att sätta ned mjukt och fint (under planerade förhållanden). Svårighetsgrad är i nivå med att landa en PA28 på normalt vis, multiplicerat med kanske 2 till 3. Många misslyckas dock eftersom när det sker skarpt, så är det stress och eventuellt för låg höjd man befinner sig på. Allt handlar om lagrad energi och helst mycket sådant. Källorna är fart (air speed) och höjd. I slutet är det naturligtvis rotorns massa och fart man tackar.

Angående stjärtrotorbortfall. Så länge som huvudrotorn snurrar fritt och under autorotation har ju momentet som stjärtrotorn syftar till att motverka, försvunnit och procedur är att entra autorotation, för att ekipaget inte ska rotera. Det är en nödvändighet. (om man är på tillräcklig höjd). Under färd och fart genom luften funkar fenor bak som stabiliserande. En kritisk del är den lilla fart (ground speed) man ev inte lyckats göra sig helt av med precis före sättning. Man vill ju isåfall glida på ställets skids helt paralellt med de båda "rören". Det blir svårt utan stjärtrotokontroll för finlir. När man sedan använder huvudrotorns rörelseenergi för lyftkraft precis vid sättning, riskerar man en s k dynamisk rollover, där krafterna från huvudrotor nu skapar moment runt en ny (och felaktig) punkt istället för den normala, d v s ekipagets masscentrum.

Självklart kan annat ske också. T ex tajmat allt fel och kör slut på huvudrotorfart på högre höjd. Profilerna överstegras och det finns inte ens i teorin någon återvändo till kontrollerad flygning.
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Är rätt flygrädd, och tycker inte alls som GuW sa att det är en "irrationell rädsla". Jag litar inte på att alla som sett till att jag befinner mig 10km upp i luften mitt i Atlanten har gjort (och gör) ett bra jobb.

För många faktorer som spelar in i ekvationen och själv har jag noll möjlighet att påverka mitt eget öde.
I ett störtande plan finns det absolut noll att göra under den tiden du åker ner, förutom kanske bilda ett körband tillsamans med de andra gallskrikande medpassagerare.
Jag kan inte tänka mig större ångest än det. Olyckor kan hända på marken också, men där hinner man knappt tänka "oh shit" innan ljuset har slocknat.

Jag tror det ligger mycket i det du säger och att man i ett flygplan är så långt borta från sin "trygghetszon".
Om du är i bilen och känner dej ängslig eller orolig kan du enkelt stanna bilen och kliva ur, man har själv "makten" att bestämma hur man färdas med hastighet och vägstäckor.
Att känna att man dessutom har marken under fötterna är nog en ganska så självklar trygghet då vi människor inte har vingar att ta till om det skulle skita sig...
Så jag förstår om man känner en oerhörd vanmakt över sitt öde och det är nog inte så skoj om motorn havererar mitt ute i Atlanten med 10.000 meter över ett stort öppet hav.
Kan nog väcka de flestas ångest...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Är rätt flygrädd, och tycker inte alls som GuW sa att det är en "irrationell rädsla". Jag litar inte på att alla som sett till att jag befinner mig 10km upp i luften mitt i Atlanten har gjort (och gör) ett bra jobb. För många faktorer som spelar in i ekvationen och själv har jag noll möjlighet att påverka mitt eget öde. Det vore rätt irrationellt att vara rädd om det gick att hoppa ut från ett störtande flygplan och flaxa sig när till säkerhet, men så är det inte

Finns liksom alltid något att göra om man har tid att göra något åt en prekär dödshotande situation. Iaf inbillar man sig det. Även om det inte hjälper så har man varit upptagen med att försöka rädda sig in i det sista. I ett störtande plan finns det absolut noll att göra under den tiden du åker ner, förutom kanske bilda ett körband tillsamans med de andra gallskrikande medpassagerare. Jag kan inte tänka mig större ångest än det. Olyckor kan hända på marken också, men där hinner man knappt tänka "oh shit" innan ljuset har slocknat.

Det där med kontroll är ju rent trams som flyglobbyn försöker tuta i oss för att vi ska flyga mer. Om man hade problem med att släppa kontrolle skulle man vara lika rädd när man åker tunnelbana eller möter en lastbil på vägen.
För egen del är det som du skriver, att det är ett gräsligt öde att gå till mötes och att man har gott om tid att veta att det är kört, plus att jag tänker mig att döden man möter i olika olyckor är olika illa och att krascha i Atlanten är sämre än det mesta. Drunkna över huvud taget verkar värdelöst för övrigt.

Mackan, har du National Geogrphics borde du titta nu!

I korthet: En skitig flygmeck byter en bränslenivågivare i ett flygplan, det är visserligen inte rätt reservdelsnummer, men dom ser likadana ut och är avsedda för flygplan från samma tillverkare.

Piloten skiter i att invänta bränslerapporten från tankpersonalen eftersom mätaren visar fullt.

Flygplanet får soppatorsk över öppet vatten och når inte land.

Tror jag har NG men det ligger på kanalplats "orkar inte ända dit".

Vilken olycka var det där?

Såg en jävligt läbbig dokumentär om en olycka i Sharm el Sheik (tror jag det var) där planet svängde kraftigt och länge, eller hur det nu var, ut över havet för att sedan störta rakt ner i havet. De trodde att det berodde på att piloten var dum i huvudet om jag minns rätt.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tror jag har NG men det ligger på kanalplats "orkar inte ända dit".

Vilken olycka var det där?

Såg en jävligt läbbig dokumentär om en olycka i Sharm el Sheik (tror jag det var) där planet svängde kraftigt och länge, eller hur det nu var, ut över havet för att sedan störta rakt ner i havet. De trodde att det berodde på att piloten var dum i huvudet om jag minns rätt.

Jag orkar aldrig ner till tramskanalerna under 10 på min tv...
Vem fan vill se "så ska det låta" "allsång på skansen" "singing bee" och andra program där talanglösa människor med brist på självinsikt gör bort sig?

Den här var det: http://en.wikipedia.org/wiki/Tuninter_Flight_1153

Just den olyckan har jag inte sett, men jag har sett min beskärda del, det är ändå fantastiskt hur dom kan återskapa olycksförloppet utifrån förvridna plåtfragment, synd bara att dom inte kan återskapa passagerarna från köttfärs....
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
För egen del är det som du skriver, att det är ett gräsligt öde att gå till mötes och att man har gott om tid att veta att det är kört, plus att jag tänker mig att döden man möter i olika olyckor är olika illa och att krascha i Atlanten är sämre än det mesta. Drunkna över huvud taget verkar värdelöst för övrigt.
Jag tror att i de flesta olyckor där ett plan trillar ner från högre höjd så lär du inte drunkna eller känna något speciellt, dör nog väldigt omedelbart av smällen. Går kabinen sönder innan nedslag så tror jag inte att man är vid medvetande särskilt många sekunder. Självfallet finns det undantag, t.ex. den japanska jumbojett som "tappade" stjärtfenan och piloten lyckades hålla den flygande i nån halvtimme-timme och folk skrev avskedsbrev till anhöriga :gnissla

Tror det är betydligt större andel dödsoffer i bil/mc-olyckor som lever ett bra tag efter smällen och konstaterar hur mycket blod som runnit fortsätter att rinna ur kroppen, om tarmarna verkligen ska hänga utanför kroppen, att den brinnande bilen som man sitter fastklämd i börjar bli ganska varm etc. :brinnerup

Men visst, var man föraren så hade man åtminstone "kontroll" fram till kraschen, fast satt man som passagerare i en grekisk taxi så borde det vara något likartat som flygolyckan.... :död
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror att i de flesta olyckor där ett plan trillar ner från högre höjd så lär du inte drunkna eller känna något speciellt, dör nog väldigt omedelbart av smällen. Går kabinen sönder innan nedslag så tror jag inte att man är vid medvetande särskilt många sekunder. Självfallet finns det undantag, t.ex. den japanska jumbojett som "tappade" stjärtfenan och piloten lyckades hålla den flygande i nån halvtimme-timme och folk skrev avskedsbrev till anhöriga :gnissla

Tror det är betydligt större andel dödsoffer i bil/mc-olyckor som lever ett bra tag efter smällen och konstaterar hur mycket blod som runnit fortsätter att rinna ur kroppen, om tarmarna verkligen ska hänga utanför kroppen, att den brinnande bilen som man sitter fastklämd i börjar bli ganska varm etc. :brinnerup

Men visst, var man föraren så hade man åtminstone "kontroll" fram till kraschen, fast satt man som passagerare i en grekisk taxi så borde det vara något likartat som flygolyckan.... :död

Den där japanen har jag hört om, de kraschade i ett berg till sist va?
Har du länk till den olyckan, wiki t.ex.?

Jag känner en som känner en som krockade med bilen och flög ur. Hon låg i mittremsan och tyckte det var konstigt att hennes skor låg en bit bort med någons ben i tills hon hajade att det var hennes ben som klippts på mitträcket. Apropå att ha tid att fundera på sitt öde alltså.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Den där japanen har jag hört om, de kraschade i ett berg till sist va?
Har du länk till den olyckan, wiki t.ex.?

http://en.wikipedia.org/wiki/Japan_Airlines_Flight_123

Taskig reparation av tidigare skada
Japan Airlines Flight 123 was a Japan Airlines domestic flight from Tokyo International Airport (Haneda) to Osaka International Airport (Itami). The Boeing 747-SR46 that made this route, registered JA8119, suffered mechanical failures 12 minutes into flight and 32 minutes later crashed into two ridges of Mount Takamagahara in Ueno, Gunma Prefecture, 100 kilometers from Tokyo, on Monday 12 August 1985. The crash site was on Osutaka Ridge (おすたかのおね, Osutaka-no-One?), near Mount Osutaka. All 15 crew members and 505 out of 509 passengers died, resulting in a total of 520 deaths and 4 survivors.

It remains the deadliest single-aircraft accident in history.

[...]

The official cause of the crash according to the report published by Japan's then Aircraft Accidents Investigation Commission is as follows:

1. The aircraft was involved in a tailstrike incident at Osaka International Airport on 2 June 1978, which damaged the aircraft's rear pressure bulkhead.
2. The subsequent repair of the bulkhead did not conform to Boeing's approved repair methods. Their procedure calls for one continuous doubler plate with three rows of rivets to reinforce the damaged bulkhead, but the Boeing technicians fixing the aircraft used two separate doubler plates, one with two rows of rivets and one with only one row.[10] This reduced the part's resistance to metal fatigue by 70%. According to the FAA, the one "doubler plate" which was specified for the job (the FAA calls it a "splice plate" - essentially a patch) was cut into two pieces parallel to the stress crack it was intended to reinforce, "to make it fit".[11] This negated the effectiveness of two of the rows of rivets. During the investigation Boeing calculated that this incorrect installation would fail after approximately 10,000 pressurizations; the aircraft accomplished 12,319 take-offs between the installation of the new plate and the final accident.
3. When the bulkhead gave way, the resulting explosive decompression ruptured the lines of all four hydraulic systems. With the aircraft's control surfaces disabled, the aircraft became uncontrollable.

Jag känner en som känner en som krockade med bilen och flög ur. Hon låg i mittremsan och tyckte det var konstigt att hennes skor låg en bit bort med någons ben i tills hon hajade att det var hennes ben som klippts på mitträcket. Apropå att ha tid att fundera på sitt öde alltså.

Isch! :näsblod
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
När vi ändå snackar otrevliga olyckor så var det väl för några år sedan en tågolycka i Norge där en massa människor satt fastklämda och skiten brann och elden närmade sig. Det enda man kunde göra var att injicera dom med morfin och lämna dom åt sitt öde (vet inte om man tryckte i dom dödlig dos dock)
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
När vi ändå snackar otrevliga olyckor så var det väl för några år sedan en tågolycka i Norge där en massa människor satt fastklämda och skiten brann och elden närmade sig. Det enda man kunde göra var att injicera dom med morfin och lämna dom åt sitt öde (vet inte om man tryckte i dom dödlig dos dock)

Kunde man inte försöka släcka elden istället? Men näää, springa till närmaste sjukhus och hämta morfin kan man göra...?

Länk, bevis tack till denna "historia"...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
även ovan refererade Japanska olycka verkar det varit lite si och så med att räddningsaktionen, fick ligga över natten trots att amerikanska helikoptrar var där efter 20 mintuer

Bungled rescue operation

An American Air Force base in Japan situated near the flight path of Flight 123 had been monitoring the distressed aircraft's calls for help. They maintained contact throughout the ordeal with Japanese flight control officials and made their landing strip available to the airplane. After the crash in the mountains, a U.S. Air Force helicopter was the first to spot the crash site 20 minutes after impact. The USAF crew radioed Yokota Air Base to alert them, and had assembled rescue teams in preparation to lower Marines down for rescues by helicopter tow line. The offers by American forces of help to guide Japanese forces immediately to the crash site and of rescue assistance were rejected by Japanese officials. Instead, Japanese government representatives ordered the U.S. crew to keep away from the crash site and return to Yokota Air Base, stating the Japan Self-Defense Forces (JSDF) were going to handle the entire rescue alone.

Although a JSDF helicopter eventually spotted the wreck during the night, poor visibility and the difficult mountainous terrain prevented it from landing at the site. The pilot of the JSDF helicopter reported from the air that there were no signs of survivors. Based on this report, JSDF ground personnel did not set out to the actual site the night of the crash. Instead, they were dispatched to spend the night at a makeshift village erecting tents, constructing helicopter landing ramps and in other preparations, all some 63 kilometers from the wreck. JSDF did not set out for the actual crash site until the following morning. Medical staff later found a number of passengers' bodies whose injuries indicated that they had survived the crash only to die from shock or exposure overnight in the mountains while awaiting rescue.[2] One doctor said "If the discovery had come ten hours earlier, we could have found more survivors." [9]

Ms. Ochiai, one of the four survivors out of 524 passengers and crew, recounted from her hospital bed that she recalled bright lights and the sound of helicopter rotors shortly after she awoke amid the wreckage, and while she could hear screaming and moaning from other survivors, these sounds gradually died away during the night.[2]
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ms. Ochiai, one of the four survivors out of 524 passengers and crew, recounted from her hospital bed that she recalled bright lights and the sound of helicopter rotors shortly after she awoke amid the wreckage, and while she could hear screaming and moaning from other survivors, these sounds gradually died away during the night.[2]

Låter nästan som något som borde hänt i Sverige?! :confused:
Som vanligt är USA bäst, skönt å få det bekräftat i alla fall. :fakta
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Låter nästan som något som borde hänt i Sverige?! :confused:
Som vanligt är USA bäst, skönt å få det bekräftat i alla fall. :fakta

Fast det är tufft att köra jumbojettar som inrikesflyg, det gör vi knappast i Sverige (eller ens i USA)

Ja just det, vi skulle bota din flygrädsla.

I denna artikel hittar man två intressanta krascher,

Den första, http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_250 verkar ha varit ett felfritt plan som kraschat i storm pga taskiga vindar. Iof sprängdes det också lite spontant på vägen vilket man inte vet varför, men själva störtningen var tydligen inget konstigt och bara lite otur.

Den andra, http://en.wikipedia.org/wiki/BOAC_Flight_911 verkar tom ha flugit i till synes schysst väder och kraschat lite spontant pga elaka och totalt osynliga vindar. Bara så man inte tror att man kan vara trygg när man slipper ovädret... fast å andra sidan är väl flygstråken så överfulla att flygkaptener knappast kan köra lite spontana sightseeingrundor nuförtiden.
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Hej alla flygrädda. Missa inte Mayday i natt, del 8 av 10 på 4an, 01:20.

Mayday är en kanadensisk dokumentärserie från 2007 som sänds i 10 avsnitt. Programmet undersöker flygkatastrofer för att försöka ta reda på varför de inträffade. Man intervjuar piloter, analytiker och ögonvittnen. Programmen följer också överlevande, familjemedlemmar till människor som var ombord på planen, och utredare när de försöker pussla ihop bevis för vad som orsakat olyckorna.

(Markus! – det kan bli lite läskigt ibland. Ta med kudden!)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Flög över till Sovjet igår kväll och kom på en genial idé:
Självkorrigerande, "Turbulensfria", flygplan. Det vore ngt för oss m flygskräck det. :fakta
En annan sjukt störande grej är att de alltid skall påminna en om hur jävligt det är, babbla om höjden, snacka säkerhetsbälte, prata om vad man kan se om man tittar ut, montera kamera så man inte ska missa ngt.
Fatta att man försöker meditera sig bort liksom. :mad:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Såg en jävligt läbbig dokumentär om en olycka i Sharm el Sheik (tror jag det var) där planet svängde kraftigt och länge, eller hur det nu var, ut över havet för att sedan störta rakt ner i havet. De trodde att det berodde på att piloten var dum i huvudet om jag minns rätt.

:rofl Klinisk diagnos.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top