Flygolyckor, flygrädsla mm

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad gäller fallskärmar så kan man ju aldrig ha nytta av den. Den gör ingen nytta när du ligger där i vattnet och guppar och du kan inte heller använda den när du hänger uppe i en tall efter krashen. Och hoppa ur ett passagerarjet har jag läst någonstans att det är extremt farligt med väldigt små möjligheter att överleva. Detta på grund av farten om jag inte fattat det fel.

Alltså, nu har jag läst ditt inlägg tre gånger och jag måste fråga:
Vet du vad en fallskärm är och i så fall vad dess huvudsakliga användningsområde är?
Man ska använda den innan planet störtar, inte börja leta efter den när man redan druttat i drickat.
Och jag chansar hellre på att det går än att det går att störta i havet.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Alltså, nu har jag läst ditt inlägg tre gånger och jag måste fråga:
Vet du vad en fallskärm är och i så fall vad dess huvudsakliga användningsområde är?
Man ska använda den innan planet störtar, inte börja leta efter den när man redan druttat i drickat.
Och jag chansar hellre på att det går än att det går att störta i havet.

Jo. Men om du läser dom sista raderna som du citerade mig så står det där att det i princip inte går att hoppa ur ett passagerarplan med fallskärm och räkna med att överleva.

Sen är det ju några grejor till också.
Dörrarna på ett passagerarplan öppnas inåt. Med andra ord kommer dom inte att gå att öppna när planet är trycksatt. Det kommer alltid att räknas som trycksatt på grund av att luften strömmar förbi bakåt och det därigenom råder ett lägre statiskt tryck då det dynamiska trycket ökar med farten.

Med andra ord. Du har ingen chans på ett normalt plan att ens få upp dörrarna innan planet stannat. Skulle du mot förmodan få upp dörren så krävs det välförberedda hoppare på proffsnivå för att greja uthoppet ur ett passagerarplan i dom hastigheter som det är frågan om.

Dessutom är det så att dom flesta flygplansolyckor sker i samband med start och landning på så låg höjd att en fallskärm omöjligen skulle hinna vecklas ut.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det kändes faktiskt inte riktigt pålitligt att flyga runt utan motor och behöva använda sig av vindar och grejer. :gnissla

Ja, för det är ju tryggt att flyga runt och vara beroende av en pryl som alltid bara är en sprucken ledning från att tvärstanna! :tummenupp ;)

Intressant hur många motorflygare som inte flugit segelflyg innan som utan att fundera sticker iväg rakt över miltals av olandningsbar terräng i enmotorkärror. Knäppgalningar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, för det är ju tryggt att flyga runt och vara beroende av en pryl som alltid bara är en sprucken ledning från att tvärstanna! :tummenupp ;)

Om rätt ledning spricker så förvandlas skiten till en eldboll dessutom.

Jag föredrar nog att glidflyga i ett plan avsett för det motför att göra det i en brinnande enmotorkärra med ett glidtal som ett fälgkors...
 

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Ske-å
Hoj
Fz6n
Nu har jag bara skumläst igenom lite av förstasidan men...

Det där med fallskärm kan du glömma eftersom dels så måste planet köra i en hastighet av typ max 250km/h och vara tillräckligt lågt upp i luften för att det ens ska vara möjligt att överleva. Hoppar man ut annars så fryser man ihjäl/tappar medvetandet/tappar andningen osvosv. Du kommer mest troligt inte ens kunna ta dig till en säker plats att hoppa från (antar att dörrarna längst bak är säkrast så slipper man hamna i motorn) innan det är försent pga G-krafterna om planet störtar.
Sen så tror jag inte tanterna och farbröderna är så sugna på att hoppa fallskärm.

Ett ruggit intressant program om flygplan heter mayday och går på söndagar klockan runt 02:00, där utreder dom orsakerna till olika kända och okända flygplanskrasher. Mycket intressant.:tummenupp
(Har även tagit ovanstående info från de programmet, självklart så kanske inte siffrorna stämmer men principen stämmer. Enligt programet iaf..)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vad gäller olyckan med AirFrance från Brasilien så hoppas jag innerligt att ni inte tror det ENBART förolyckades pga blixtnedslag... som någon expert uttalade sig på nyheterna är det mycket sannolikt att det är en kombination av saker som hänt, men som naturligtvis inte får hända samtidigt.
Det som blir väldigt spännande nu blir att få upp svarta lådan ur 4500m djup.

/Krister - vars fru är flygvärdinna.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jo. Men om du läser dom sista raderna som du citerade mig så står det där att det i princip inte går att hoppa ur ett passagerarplan med fallskärm och räkna med att överleva.

Sen är det ju några grejor till också.
Dörrarna på ett passagerarplan öppnas inåt. Med andra ord kommer dom inte att gå att öppna när planet är trycksatt. Det kommer alltid att räknas som trycksatt på grund av att luften strömmar förbi bakåt och det därigenom råder ett lägre statiskt tryck då det dynamiska trycket ökar med farten.

Med andra ord. Du har ingen chans på ett normalt plan att ens få upp dörrarna innan planet stannat. Skulle du mot förmodan få upp dörren så krävs det välförberedda hoppare på proffsnivå för att greja uthoppet ur ett passagerarplan i dom hastigheter som det är frågan om.

Dessutom är det så att dom flesta flygplansolyckor sker i samband med start och landning på så låg höjd att en fallskärm omöjligen skulle hinna vecklas ut.

Jaja, men erkänn att flytväst är världens töntigaste grej i ett flygplan?
De kunde lika bra skicka med ett tält, utifall man kraschar på en öde ö liksom. Stormkök och pilbåge någon?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jaja, men erkänn att flytväst är världens töntigaste grej i ett flygplan?
De kunde lika bra skicka med ett tält, utifall man kraschar på en öde ö liksom. Stormkök och pilbåge någon?

Kolla lite mer på faktaprogram... inte omöjligt att göra en fin nödlandning på vatten och många flygplanskroppar är byggda för att ge viss flyt-tid och du skall även kunna utrymme ett fullsatt flygplan på 90sek enligt IATAregler.

Men men, är man rädd så är man.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jaja, men erkänn att flytväst är världens töntigaste grej i ett flygplan?
De kunde lika bra skicka med ett tält, utifall man kraschar på en öde ö liksom. Stormkök och pilbåge någon?

Eller kondomer och cigarettpapper om man skulle krascha kort efter start i Amsterdam...

Shithole (Amsterdams flygplats) ligger förövrigt under havets yta enligt något gammalt flygsimulatorspel jag provade, kan man räkna varje landning där som en krash, eller säger man "vi landade lyckligt på 8 meters djup"
 
Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det vore grymt häftigt att få testa på ett ultralätt flygplan som på videon om man inte var så höjdrädd... :näsblod

[YOUTUBE-ID]Ja9GovbpPsc[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=Ja9GovbpPsc

Ett ruggit intressant program om flygplan heter mayday och går på söndagar klockan runt 02:00, där utreder dom orsakerna till olika kända och okända flygplanskrasher. Mycket intressant.:tummenupp

Brukar se programmet ibland. Underlättar inte flygrädsla precis... :gnissla
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det vore grymt häftigt att få testa på ett ultralätt flygplan som på videon om man inte var så höjdrädd... :

Det brukar man kunna göra, man tar en "provlektion" (det kallas så för turflygning med ultralätt är inte godkändt, däremot att ta en provlektion med en godkänd utbildare).

Här i stan kan man köpa "provlektion" i en autogyro (typ pyttehelikoptern i James Bond) för 800:-

Autogyros är coola för det är ingen helikopter, den stora snurran uppepå är inte motordriven, den snurrar bara av fartvinden, det är bara propellern framtill/baktill som är motordriven vilket gör dom till bland det säkraste man kan flyga.

Stannar motorn kan man autorotera ner och landa säkert, vilket ju är bra eftersom dom små drivs av en glorifierad snöskotermotor (Rotax).
Jag är sjukt sugen på att ta en provtur någon vacker dag.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Det brukar man kunna göra, man tar en "provlektion" (det kallas så för turflygning med ultralätt är inte godkändt, däremot att ta en provlektion med en godkänd utbildare).

Här i stan kan man köpa "provlektion" i en autogyro (typ pyttehelikoptern i James Bond) för 800:-

Autogyros är coola för det är ingen helikopter, den stora snurran uppepå är inte motordriven, den snurrar bara av fartvinden, det är bara propellern framtill/baktill som är motordriven vilket gör dom till bland det säkraste man kan flyga.

Stannar motorn kan man autorotera ner och landa säkert, vilket ju är bra eftersom dom små drivs av en glorifierad snöskotermotor (Rotax).
Jag är sjukt sugen på att ta en provtur någon vacker dag.


Har provat en lektion med en cessna och blev spyfärdig, var rätt blåsigt den dan... :näsblod

Har sett en sådan där autogyros och det vore kanske någont man skulle våga testa någong gång ifall det är så säkert som du säger. Klart du ska prov så kan du berätta sen hur det var. :tummenupp

Vanliga helikoptrar ska ju kunna bromsa upp nedfärden med att vända rotorbladen ifall motorn lägger av, men det funkar nog bara i teorin, typ. :död
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har provat en lektion med en cessna och blev spyfärdig, var rätt blåsigt den dan... :näsblod

Har sett en sådan där autogyros och det vore kanske någont man skulle våga testa någong gång ifall det är så säkert som du säger. Klart du ska prov så kan du berätta sen hur det var. :tummenupp

Vanliga helikoptrar ska ju kunna bromsa upp nedfärden med att vända rotorbladen ifall motorn lägger av, men det funkar nog bara i teorin, typ. :död

Jo, även vanliga helikoptrar går att autorotera på samma vis, man kan bygga så mycket snurr på rotorn att man faktiskt kan sätta ner mjukt, lyfta och parkera om skiten med motorn avstängd.

Även helikoptrar påstås ju vara säkra tingestar, men det vete f-n, jag pryade som helikoptermekaniker i högstadiet och det mesta satt ihop med ståltråd...
(flygmekanikerskämt, allt var najat, precis som det ska vara)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo, även vanliga helikoptrar går att autorotera på samma vis, man kan bygga så mycket snurr på rotorn att man faktiskt kan sätta ner mjukt, lyfta och parkera om skiten med motorn avstängd.

Även helikoptrar påstås ju vara säkra tingestar, men det vete f-n, jag pryade som helikoptermekaniker i högstadiet och det mesta satt ihop med ståltråd...
(flygmekanikerskämt, allt var najat, precis som det ska vara)

En amerikansk helikoptermek som jobbade med en av jänkarnas armehelikoptrar fick en fråga från min kollega "om det fanns ngn svag punkt rent maskinellt". Meken redogjorde för hur det fanns redundans och övervakning för de flesta system i monsterhelikoptern. Men det fanns en sak som det var extra noga med enligt meken.
-Vad är det frågade min kollega.
"Well, it's the Jesus Bolt" svarade meken med ett flin och visade hur huvudrotorn på ett ställe hölls kvar på sin axel med en enda ordentligt låst skruv.

"If that bolt come loose the pilot will meet Jesus" :D

På hojar finns det onekligen många potentiella jesusbultar :gnissla
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: VBK

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
På hojar finns det onekligen många potentiella jesusbultar :gnissla[/QUOTE]

Såg ett program om flygplanskrascher där de försökte avgöra vad som gått fel.
I ett av dessa program upptäckte dom pirattillverkde bultar med sämre hålldfasthet som sitta på känsliga/viktiga platser.

Vid utredningen om dessa bultar så hittas piratbultar även på presidents plan samt i amerkanska flygvapnet :D
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kolla lite mer på faktaprogram... inte omöjligt att göra en fin nödlandning på vatten och många flygplanskroppar är byggda för att ge viss flyt-tid och du skall även kunna utrymme ett fullsatt flygplan på 90sek enligt IATAregler.

Men men, är man rädd så är man.

Vad jag vet så har en sådan landning gjorts en gång med ett plan som är relevant att jämföra med. Hyfsat många störtningar i havet har man hört om så att hoppas att det skall gå är att bedra sig själv. Självklart är det att bedra sig själv också att tro att det är farligt att flyga, personligen tycker jag met det är obehagligt för det mesta om ämn jag ibland tycker det är helt okej.
MItt resonemang i den här tråden är mest baserat på att vi tutas i att tro att blixtar och turbulens är ofarligt, nu tyder allt på att blixtar och turbulens orsakat den värsta olyckan på 8 år och då med ett "bra" flygbolag med ett bra plan. Att sitta uppe och kolal Discovery på nätterna spar jag tills jag blir singel och/eller arbetslös. ;)

Alla hart väl stött på den där kollegan som är relativt nyskild och plötsligt kan allt om flygolyckor, laviner och lustiga djur? Singelsyndromet säger jag bara. :fakta
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jaja, men erkänn att flytväst är världens töntigaste grej i ett flygplan?
De kunde lika bra skicka med ett tält, utifall man kraschar på en öde ö liksom. Stormkök och pilbåge någon?

Nja. Statistiskt sett så är det ju så sällan ett plan krashar så att flytvästen kan tänkas behövas så den kan tyckas vara lite onödig. Särskilt med tanke på att merparten av alla olyckor händer i samband med start och landning som ju oftast är över land.
Men ska man ha någon nödutrustning så är nog flytvästen att föredra. den stör inte mig när den ligger där gömd under sätet i alla fall.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Alla hart väl stött på den där kollegan som är relativt nyskild och plötsligt kan allt om flygolyckor, laviner och lustiga djur? Singelsyndromet säger jag bara. :fakta

Eller när man är pappaledig... lillen sover sådär en 3-5h per dag... just nu visas Mega Machines... vansinnigt underhållande. :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top