Flygolyckor, flygrädsla mm

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Är man feg ska man stanna på marken, blir så trött på alla som sitter och ylar, kräks och sprider dålig stämning bland medpassagerarna. Finns minst en på varje flygning verkar det som.
Tar tillbaka det där, annars får jag äta upp det när jag sitter och ylar, kräks och sprider dålig stämning i väntrummet hos käftis. Påmindes idag om att jag lider av en ruskigt irrationell tandläkarskräck. :gnissla
 

hummel

Förlovad (Namorado)
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Realengo (Rio de Janeiro) Brazil
Hoj
2x suzuki x4 -82/83, Suzuki yes 125-09, polo-91
Att det skulle vara blixten som tog AF447 har jag svårt att tro, men däremot så tror jag att det kan ha slitits sönder av turbulensen.
Jag pendlar på den här sträckan (Rio-Stockholm) och det är alltid mycket turbulens över atlanten där AF 447 försvann.
Jag åker igen om 3 veckor, och det känns inte bra att åka med ett airbus 330 när man inte vet vad som orsakade haveriet ännu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att det skulle vara blixten som tog AF447 har jag svårt att tro, men däremot så tror jag att det kan ha slitits sönder av turbulensen.
Jag pendlar på den här sträckan (Rio-Stockholm) och det är alltid mycket turbulens över atlanten där AF 447 försvann.
Jag åker igen om 3 veckor, och det känns inte bra att åka med ett airbus 330 när man inte vet vad som orsakade haveriet ännu.

Varför tror du att turbulens är möjligt men inte blixten?
Jag hade ALDRIG gjort det du ska göra. ALDRIG. :fakta
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har provat en lektion med en cessna och blev spyfärdig, var rätt blåsigt den dan... :näsblod

Har sett en sådan där autogyros och det vore kanske någont man skulle våga testa någong gång ifall det är så säkert som du säger. Klart du ska prov så kan du berätta sen hur det var. :tummenupp

Vanliga helikoptrar ska ju kunna bromsa upp nedfärden med att vända rotorbladen ifall motorn lägger av, men det funkar nog bara i teorin, typ. :död


Autorotation funkar bara i teorin:va
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Varför tror du att turbulens är möjligt men inte blixten?
Jag hade ALDRIG gjort det du ska göra. ALDRIG. :fakta

Äsch, oddsen är ju rätt höga på att det skulle ske snart igen... alltså inte särskilt sannolikt.
Själv åkte jag till New York mindre än en månad efter 9/11... folk tyckte jag var tokig men vad är oddsen att det sker något igen så snart?

Det är bara flyga på och njuta av servicen ombord... Air France brukar vara ganska givmilda med vinet. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varför tror du att turbulens är möjligt men inte blixten?
Jag hade ALDRIG gjort det du ska göra. ALDRIG. :fakta

Mackan, har du National Geogrphics borde du titta nu!

I korthet: En skitig flygmeck byter en bränslenivågivare i ett flygplan, det är visserligen inte rätt reservdelsnummer, men dom ser likadana ut och är avsedda för flygplan från samma tillverkare.

Piloten skiter i att invänta bränslerapporten från tankpersonalen eftersom mätaren visar fullt.

Flygplanet får soppatorsk över öppet vatten och når inte land.

Autorotation funkar bara i teorin:va

Det funkar BÄST i teorin, dvs när haveriet inte beror på att växelhuset exploderar och låser rotoraxeln.
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Mackan, har du National Geogrphics borde du titta nu!

I korthet: En skitig flygmeck byter en bränslenivågivare i ett flygplan, det är visserligen inte rätt reservdelsnummer, men dom ser likadana ut och är avsedda för flygplan från samma tillverkare.

Piloten skiter i att invänta bränslerapporten från tankpersonalen eftersom mätaren visar fullt.

Flygplanet får soppatorsk över öppet vatten och når inte land.



Det funkar BÄST i teorin, dvs när haveriet inte beror på att växelhuset exploderar och låser rotoraxeln.


:D:rofl

Edit: De som är rädda för att flyga, är de verkligen rädda för flygningen i sej eller är de rädda pga att de känner att de inte har kontroll över situationen?! :va
Själv har jag aldrig varit flygrädd, I love it! :banana
Min barndomsdröm var t.o.m att bli flygkapten när jag belv stor :)
Förut var jag lite elak och såg det som lite av nöje att "skrämma" upp och psyka lite retsamt de som var skraja i min närhet :D
Men nu är jag snäll och låter bli, men damm vad sugen man blir ibland att busa. :rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:D:rofl

Edit: De som är rädda för att flyga, är de verkligen rädda för flygningen i sej eller är de rädda pga att de känner att de inte har kontroll över situationen?! :va

Flygrädsla är en fullkomligt irrationell rädsla, men visst är det en stor del att man är fast i en aluminiumtub marginellt tjockare än en colaburk på 10.000m höjd utan möjlighet att påverka.

Jag gillar att flyga, men har fullständig förståelse för dom som är flygrädda.

Jag hade en granne som var fruktansvärt katträdd, också en fullständigt irrationell rädsla, jag menar hur stor skada kan en rasande katt ställa till med?
(jag kan svara på det med eftersom jag gav våran katt p-piller)

Irrationella rädslor är omöjliga att resonera bort.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
det funkar BÄST i teorin, dvs när haveriet inte beror på att växelhuset exploderar och låser rotoraxeln.

Autorotation fungerar. Bortsett från akut hjärtstopp hos piloten, Tappad rotor, ev ditt exempel, bomb, rent rotor haveri och andra utopiska händelseförlopp i styrmekanismerna och några andra fall

Nu är jag inte riktigt insatt om frihjul efter växeln existerar men skulle tro det och i sådana fall så "borde" även ett växelhaveri även gå att rädda med autorotation.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Flygrädsla är en fullkomligt irrationell rädsla, men visst är det en stor del att man är fast i en aluminiumtub marginellt tjockare än en colaburk på 10.000m höjd utan möjlighet att påverka.

Jag gillar att flyga, men har fullständig förståelse för dom som är flygrädda.

Jag hade en granne som var fruktansvärt katträdd, också en fullständigt irrationell rädsla, jag menar hur stor skada kan en rasande katt ställa till med?
(jag kan svara på det med eftersom jag gav våran katt p-piller)

Irrationella rädslor är omöjliga att resonera bort.

Sant. Har hört att det är därför en av orsakerna till att man serverar sprit på flygplanen, för att folk ska slappna av och lugna ner sina oroande nerver lite.
Många män vågar inte visa sin rädsla och det är ganska ofta man just ser män sitta på nån bar Arlanda och dricker sig lugna innan flighten.
jag har faktiskt förtåelse för dessa lite "glada i hågen-gubbar", de behöver inte supa för att de har problem med spriten, utan att de har problem med flygningen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Autorotation fungerar. Bortsett från akut hjärtstopp hos piloten, Tappad rotor, ev ditt exempel, bomb, rent rotor haveri och andra utopiska händelseförlopp i styrmekanismerna och några andra fall

Nu är jag inte riktigt insatt om frihjul efter växeln existerar men skulle tro det och i sådana fall så "borde" även ett växelhaveri även gå att rädda med autorotation.

Man skulle nog bli lite för yr i mössan inför landningen utan stjärtrotor.
Att växeln går runt är nog en förutsättning för landning med autorotation.
 

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Sant. Har hört att det är därför en av orsakerna till att man serverar sprit på flygplanen, för att folk ska slappna av och lugna ner sina oroande nerver lite.
Många män vågar inte visa sin rädsla och det är ganska ofta man just ser män sitta på nån bar Arlanda och dricker sig lugna innan flighten.
jag har faktiskt förtåelse för dessa lite "glada i hågen-gubbar", de behöver inte supa för att de har problem med spriten, utan att de har problem med flygningen.

Fast anledning nummer ett är att flygbolagen tjänar pengar på det! :mattias
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ok ser mig övertalad. men det funkar även utan stjätrotor.

Nja, gör det verkligen det?

Dom allra flesta totalhaverier beror just på stjärtrotorhaveri, varpå helikoptern förlorar sin flygförmåga oavsett om huvudrotorn fortfarande har drivning.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Nja, gör det verkligen det?

Dom allra flesta totalhaverier beror just på stjärtrotorhaveri, varpå helikoptern förlorar sin flygförmåga oavsett om huvudrotorn fortfarande har drivning.

Autorotation ar en kontrtollerad nödlandning som används i bla motorbortfall.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Autorotation ar en kontrtollerad nödlandning som används i bla motorbortfall.

jo, det vet ju även jag, nu var ju frågan om autorotation skulle fungera om växelhuset havererar, vilket innebär att varken motor eller rotor kan driva stjärtrotorn.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
jo, det vet ju även jag, nu var ju frågan om autorotation skulle fungera om växelhuset havererar, vilket innebär att varken motor eller rotor kan driva stjärtrotorn.


Snurigt blir det:D men det har skett. ingken källa men man har rett ut det.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Att starta och ligga på samma höjd är helt ok, men när planet går ned för landning och man ser träd och hus fladdra förbi strax nedanför utan att man ser landningsbanan så säger sunda förnuftet att nu går det åt hel...e :gnissla

Lägg till tryckökningen i kabinen och man önskar att man satt på en MC istället... Alltså köra mc:n själv, att sitta bakpå är också läskigt. Det handlar som GuW säger att själv kunna påverka hur man vill dö.

Har för mig att ska autorotation fungera så måste helikoptern ligga på en viss höjd också, för nära marken och piloten hinner inte reagera och justera rotorbladen på rätt sätt. (tror jag)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok ser mig övertalad. men det funkar även utan stjätrotor.

Jovisst, men frågan är som sagt om piloten öht är i stånd att utnyttja den upplagrade rörelseenergin i huvudrotorn, när även hans/hennes egen kropp blivit föremål för ett avsevärt varvtal :D

Om man ska bli lite teknisk så tror jag även helikoptrars generatorer och hydraulpumpar drivs via växeln. Och utan tex hydraulik så vet jag inte om rotorhuvudet kan fungera.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top