Flygolyckor, flygrädsla mm

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Men... sen kommer ju Thermalfaktorn in oxå... :hihi D.v.s bara för att det är DU så KOMMER det garanterat strula...


Have a nice flight buddy!

En liten uppdatering,, planen störtade inte (lite hård landning på De Gaulle kanske men det gick ju bra) Naturligtvis var flighten från Neapel rejält försenad men jag hann efter en duktig löptur precis med anslutningen till Stockholm, dock inte mitt bagage. Det har inte dykt upp än,,, Air France säger att de inte riktigt vet var det är. :mad:

En annan grej, du som verkar vara insatt. Hur är statistiken när det gäller helikoptrar? Jag har bytt arbetsgivare så nu är det av/påmönstring med helikopter som gäller framöver. Jag var på HUET kurs i veckan, när jag sa att jag skulle vara nere på oljefälten i Indien påpekade de att det bolaget som flyger ut till riggarna och båtarna där nere har haft 8 nödlandningar på 6 månader, det låter väl som ganska mycket eller :va
 

Dr.Bike

Guest
En liten uppdatering,, planen störtade inte (lite hård landning på De Gaulle kanske men det gick ju bra) Naturligtvis var flighten från Neapel rejält försenad men jag hann efter en duktig löptur precis med anslutningen till Stockholm, dock inte mitt bagage. Det har inte dykt upp än,,, Air France säger att de inte riktigt vet var det är. :mad:

En annan grej, du som verkar vara insatt. Hur är statistiken när det gäller helikoptrar? Jag har bytt arbetsgivare så nu är det av/påmönstring med helikopter som gäller framöver. Jag var på HUET kurs i veckan, när jag sa att jag skulle vara nere på oljefälten i Indien påpekade de att det bolaget som flyger ut till riggarna och båtarna där nere har haft 8 nödlandningar på 6 månader, det låter väl som ganska mycket eller :va

Vavarejagsa... :hihi
Visste att ditt bagage skulle komma bort!
Nåväl, du kom ju hem (med ett nödrop).
8 nödlandningar på 6 månader, låter mycket, även om de har väldigt många flygninigar...

Hur var HUET? Ingick runtslagning och landning i vatten? Och fick ni isf ta er ut själva ur testriggen?
En sån kurs vill du ha.
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Hur var HUET? Ingick runtslagning och landning i vatten? Och fick ni isf ta er ut själva ur testriggen?
En sån kurs vill du ha.

Kursen var MYCKET bra, självklart ingick det praktiska övningar. 6 övningar totalt, allt ifrån att "helikoptern" sjönk rakt ner med rutorna utslagna till att kroppen slog runt och att man fick trycka ut fönsterrutan för att sen ta sig ut. Allt med klumpig överlevnadsdräkt. Det var faktiskt lättare att få loss 4-punkts bältet när man hängde upp och ner under vattnet,, luften i dräkten hjälpte till en hel del med sin lyftkraft.

Massor av haverirapporter


Nu mår du bra inombords va? Alltid trevligt med info som bygger på skepsisen,, :mad:
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Nu mår du bra inombords va? Alltid trevligt med info som bygger på skepsisen,, :mad:

:nöjd

Nja, jag åkte ju till exempel inte och flög nånting idag som jag hade tänkt. Det låter så otrevligt med allvarliga skador och död och sånt. Nu ska jag köra motorcykel istället. Mycket säkrare.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
När man nu får höra att det var något så trivialt som att de s.k. klaffarna på Madridplanet som inte fungerade och att varningssystemet inte fungerade heller så undrar man ju hur det du skriver praktiseras i verkligheten. Inte alls?
Ingen aning om vad som gick fel här, men vissa mekaniska delar är ju svårt att dubblera av praktiska skäl. Då blir kraven på underhåll och inspektioner desto högre, vilket ibland brister. Som sagt, ingen aning om ifall det var så här. Vad gäller varningssystemen så har de ju svårt att varna innan något gått fel, och om det gick sönder i samband med att piloten försökte fälla ut klaffarna så får han ju rimligtvis ingen varning förrän då (när han ändå lär märka det själv), och då kanske det är för sent.

Jag tänkte här om dagen om jag skulle bosätta mig någonstans så jag aldrig mer behöver flyga. USA är enda rimliga alternativet då så man borde börja kolla dewn där färjan som går från UK till NY. Sedan kan man pusta ut resten av livet. :)
Är det inte få folk som flyger så mycket som amerikaner? :tungan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Då blir kraven på underhåll och inspektioner desto högre, vilket ibland brister.

Men gängse uppfattning är ju just att att underhåll och inspektioner är såååååå fullkomliga inom flyget.

Fan vad arg jag blir av sådant här. Man borde livstidsinternera Reinfeldt på grund av statens ägande i SAS som äger Spanair. Då jävlar skulle det bli ordning.

Och vad gäller amerikaner så flyger de säkert mycket men om man skulle välja ett land att bo i som bjuder på mångfald och civilisation resten av sitt liv finns i princip bara det alternativet.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tycker det är riktigt komiskt att läsa om flygrädda motorcyklister... för mig rimmar det liksom ganska illa. :)

Frun min är flygvärdinna och det här med flygrädsla är något väldigt främmande för oss.
Däremot är jag väldigt tveksam till tekniken (personal, kontroller och protokoll) i länderna runt medelhavet... har ju varit lite haverier, både allvarliga och mindre allvarliga, där det visat sig vara fel. Finns en anledning till varför vissa Nordiska bolag enbart har tekniksupport hemma och även ibland flyger med teknisk personal på flygningarna.
 

Gabor

Guest
Allitalia, det sker en hel del där. Just nu har de inställda flygningar. Bränlsebrist .

De får inte, kan inte tanka sina flygplan. Helt enkelt för att bränslebolagen inte ger dem kredit längre.
Underhållet på deras MD80 flotta, den ska vi inte diskutera här. Finns det dessutom inte pengar till att betala lönerna till bla tekniska avdelningen, då ser det riktigt allvarligt ut.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Men gängse uppfattning är ju just att att underhåll och inspektioner är såååååå fullkomliga inom flyget.
Jag vet inte vem du menar har den uppfattningen, jag tycker det enda man läser om är bristande underhåll i samband med olyckor. Det är förstås bra att det uppmärksammas, och i många delar av världen funkar det uppenbarligen bra, eftersom det trots allt sker så få olyckor. Klart att det kan bli bättre, men jag har inte lust att vänta på att leva för det. Bättre att fylla åren med liv än livet med år, som det gamla slitna talesättet lyder.

Tycker det är riktigt komiskt att läsa om flygrädda motorcyklister... för mig rimmar det liksom ganska illa. :)
Man kanske tycker att det är ok att ta risker för att göra något man älskar, men inte för att bara transportera sig? Själv ser jag ingen poäng med att gå och oroa sig för något man ändå inte kan påverka. Att transportera sig innebär risker, oavsett transportmedel, och jag har ingen lust att sitta hemma jämt för det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vet inte vem du menar har den uppfattningen, jag tycker det enda man läser om är bristande underhåll i samband med olyckor. Det är förstås bra att det uppmärksammas, och i många delar av världen funkar det uppenbarligen bra, eftersom det trots allt sker så få olyckor. Klart att det kan bli bättre, men jag har inte lust att vänta på att leva för det. Bättre att fylla åren med liv än livet med år, som det gamla slitna talesättet lyder.


Gängse uppfattning är ju att det är säkert att flyga på grund av det höga underhållet (bl.a.).
Då blir man ju fett lack när man ser att det är skitprat.
Jag väntar inte heller, reser så mycket det hinns med men hatar varje sekund i flygplanet.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
Gängse uppfattning är ju att det är säkert att flyga på grund av det höga underhållet (bl.a.).
Då blir man ju fett lack när man ser att det är skitprat.
Jag väntar inte heller, reser så mycket det hinns med men hatar varje sekund i flygplanet.
Jag tror du pratar strunt. Har aldrig hört någon höja underhållet till skyarna på det sätt du pratar om. Vad pratar du med för godtrogna typer egentligen?

Men som resenär struntar jag i varför det är säkert att flyga, det är ointressant för mig om det beror på underhållet eller något annat. Det räcker att det de facto inträffar i sammanhanget väldigt få olyckor.

Jag tror att flygrädsla i de flesta fall är djupt irrationell. Att det inte handlar om hur stor risken är att dödas, utan känslan av att vara helt utelämnad och med stor sannolikhet dödas om något händer. Och känslocentret är himla kasst på att väga in sannolikheten för att något faktiskt händer.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vad pratar du med för godtrogna typer egentligen?

En pilot på Skyways, en på SAS och en på Wideroe samt en flygtekniker som jag inte vet var han har sin anställning men han godkänner arbeten som gjorts på planen innan de får lämna.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Markus: Prata gärna med några tekniker från medelhavet... då kommer de bara skratta åt den där så kallade extrema säkerheten vi känner så väl från norra europa. Där nere är det mer manjana manjana än att noggrant följa protokollen.
 

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
En pilot på Skyways, en på SAS och en på Wideroe samt en flygtekniker som jag inte vet var han har sin anställning men han godkänner arbeten som gjorts på planen innan de får lämna.
Så konstigt att folk i branschen tycker att de själva är duktiga... Jag trodde du pratade om "gängse uppfattning".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Markus: Prata gärna med några tekniker från medelhavet... då kommer de bara skratta åt den där så kallade extrema säkerheten vi känner så väl från norra europa. Där nere är det mer manjana manjana än att noggrant följa protokollen.

Jag (som inte är ett dugg flygrädd) brukar se "haverikommissionen" på NationalGeographics, och skrämmande ofta är det skitfel, mekanikerfel och ignorans som är orsaken till haverierna.

Nu senast var det en kombination av att planet blev för tungt lastat (dom räknade snittvikt per passagerare, men det visade sig att amerikaner är fetare än snittet) och ett felaktigt lagat höjdroder där teknikerna hade skippat att utföra ett tiotal punkter, men ändå stämplat dom i protokollet.

Felet på höjdrodret hade inte visat sig på dom nio tidigare flygningarna efter reparationen, eftersom planet inte hade varit överlastat tidigare.

Skrämmande!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så konstigt att folk i branschen tycker att de själva är duktiga... Jag trodde du pratade om "gängse uppfattning".

Du vill bara vara jobbig, det är min favoritlek också men orkar inte nu.
Vi enas om att alla i hela världen tycker att flyget är dåligt underhållet. Det är jete nära sanningen. Jag pratar bara med mina godtrogna vänner och du pratar bara med dina imaginära. :hej
 

peppureikä

Guest
Du vill bara vara jobbig, det är min favoritlek också men orkar inte nu.
Vi enas om att alla i hela världen tycker att flyget är dåligt underhållet. Det är jete nära sanningen. Jag pratar bara med mina godtrogna vänner och du pratar bara med dina imaginära. :hej
Ärlig mannen ,när hinner du köra din R-One? Du bor ju på SH....bara en fråga...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ärlig mannen ,när hinner du köra din R-One? Du bor ju på SH....bara en fråga...

Det är inga problem alls, då jag behärskar svenska språket på ett mycket tillfredsställande vis så lägger jag inte mycket tid alls här på forumet faktiskt. Att du behöver timtal för några få felstavade rader är knappast normativt*. :pannkyss

*= vi låtsas att det betyder typ "vanlit" för din skull.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top