Flygolyckor, flygrädsla mm

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Hur menar du nu? En flight/vecka? Då flyger många på övertid...

Så något program på Discovery där dom sa att om man tar valfri flight VARJE dag så kommer det att ta 26 år innan man är med om en incident som du mest troligt kommer att överleva, om det stämmer eller inte kan jag inte svara på.

Ett inlägg från Honken skall man per definition inte ta på allvar. ;)

Edit: Mordecaien, jag håller med dig. Starten när man trycks bak i sätet är det roligaste på hela flygningen.

Det finns någon slags hysteriskt rolig underton i att ett gäng sporthojsfantaster sitter och förfasar sig över farorna med flygning :D

Lite som att en Kamikazepilot skulle oroa sig över bältet.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
.

Det finns någon slags hysteriskt rolig underton i att ett gäng sporthojsfantaster sitter och förfasar sig över farorna med flygning :D

Lite som att en Kamikazepilot skulle oroa sig över bältet.

Fast man kan alltid välja när man är ute med hojen att inte krascha.
Man kan aldrig välja att inte brinna upp när man väl satt sig i planet.

:fakta
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
Hur då övertid? :confused:
Jag snittar minst en i veckan.
Flight alltså, inte resa.
Så, jag flyger alltså i snitt två gånger i veckan, varannan vecka. Eller något sådant.

:va Försöker du göra mig förvirrad?

Flight = åka plan en gång
Resa = åka plan två gånger

.....försökte räkna hur du flyger..... jag ger upp......
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Hur menar du nu? En flight/vecka? Då flyger många på övertid...

Så något program på Discovery där dom sa att om man tar valfri flight VARJE dag så kommer det att ta 26 år innan man är med om en incident som du mest troligt kommer att överleva, om det stämmer eller inte kan jag inte svara på.

En flight per vecka. Det är sant, jag har sagt det åt flera.
 

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Fast man kan alltid välja när man är ute med hojen att inte krascha.
Man kan aldrig välja att inte brinna upp när man väl satt sig i planet.

:fakta

Så trist bara när någon annan vänstersvängande bilist fått för sig att krasha med en fast man själv inte ville just då! Fy FAN. Kjetting skarom ha!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så trist bara när någon annan vänstersvängande bilist fått för sig att krasha med en fast man själv inte ville just då! Fy FAN. Kjetting skarom ha!

Det är ju bara att slå av när man möter bilar eller ser dem vid vägkanten, problemet löst.
Men, vad gör du när planet störtar rakt ner i marken?



Just det.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Det är ju bara att slå av när man möter bilar eller ser dem vid vägkanten, problemet löst.
Men, vad gör du när planet störtar rakt ner i marken?



Just det.

Hoppa precis innan det tar i marken eller så tar du med dig flera uppblåsbara livbåtar i handbagaget, låser in dig på flygtoan och rycker i alla snören samtidigt.
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Markus, skulle du våga flyga med det här planet? :fakta

0849738.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Markus, skulle du våga flyga med det här planet? :fakta

Jag skulle förmodligen avstå.
Intressant att du postar den där för jag tog nedan bild nu ikväll på en Norwegian-flight apropå hopplock. Vad är det för äckligt jävla plan de köpt? Just som man satt vid nödutgången och försökte vara rationell så begriper man att det är ett fd Kazakstanskt skitplan. :mad:

Cikis? Med turk-s? Vad fan är det för äckligt land som har så äckliga 's'?
 

Bifogat

  • cikis.JPG
    cikis.JPG
    11.9 KB · Visningar: 43

Dr.Bike

Guest
Flygrädsla ÄR :fakta helt logiskt motiverad.

Det finns ett antal faktorer som understryker att flygrädsla inte är fjolligt, utan helt vetenskapligt underbyggt.
Bl.a p.g.a följande fakta:

1. Att flyga är säkrare än att köra bil....

Fakta; Nej det är det INTE! En Amerikansk kvinna som jobbat för federala transportministeriet medger att de rapporter som visar detta, är beställda... av just det! Flygbolagen! *surprise*
Och jodå det ÄR säkrare att flyga....
Om man slår ut det per personkilometer...

MEn vem fan tror att EN flygning från A till B blir säkrare ifall planet har 270 passagerare, eller om det har endast en?

Ingen slulle jag tro...

Olycksrisken är ju konstant oavsett antal passagerare.
Närmast iaf.

Men har planet fullt av passagerare, och flyger säg 10k Km... så blir det ju en jädra massa personkilometer...
Dividera detta med den faktiska risken och...voila´så är risken närmast noll...

Men SÅ kan man ju inte göra, och fördela risken mellan passagerare. För det ar ju inte endast EN passagerare som drabbas... det är ju ALLA.
Etta eller nolla m.a.o eller ett Booleanskt utfall: Yes/No utfall.
D.v.s antingen händer en olycka eller inte.
Den sannolikheten går inte ner bara för att vi har fler passagerare.
(snarare tvärtom)
Men vi kan säga att den iaf ligger konstant.


Summa summarum var iaf, att den FAKTISKA olycksrisken är DENSAMMA mellan bil och plan.

Det man tyvärr "glömde" säga i redovisningen var ju att, den dödliga utgången i flyg-fallet var nästan 100%...
Medan de flesta överlever bilolyckor. Även om en del blir invalidiserade.

Så att flyga, är intre alls så säkert som flygbolagen vill göra gällande.

Men genom en "kreativ" redovisningsmetod, så ser det iaf UT så.


2. Flygningens olycksrisk är relativt konstant, och jämnt fördelad.

Nej det är den INTE.

Det spelar STOR roll:

På vilken veckodag man flyger
Med vilket bolag man flyger
Vart man flyger
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Om jag flyger på onsdag,
med Air France,
från Neapel till Stockholm via de Gaulle?

Hit me!

(Att bagaget garanterat försvinner vet jag, men hur är oddsen att jag klarar mig?)


Ja du är dödens! :död

Onsdag är en bra dag - Ok (fredagar söndagar och måndagar är mindre bra)

Air France - Ja du fattar ju själv... Ett folk som liksom britterna gjort några av de största upptäckterna och uppfinningarna, men aldrig någonsin kunnat förvalta det hela eller utveckla. Hopplöst frånsprugna rent teknologimässigt, och med den franska vindoftande Pierre i servicehallen och hans sela´vie mentalitet så kommer garanterat nåt att paja...

De Gaulle - Även om du hade en bra flight, på rätt dag, så kommer dessa flygledarpajasar att få ert plan att landa tvärs landningsbanan, eller krocka i stacken ovanför medan ni väntar...

Neapel - JA Italien säger väl allt? Italienare är som de är, och maybe Insha Allah och om Påven vill så kanske ni kommer iväg...

Skämt åsido... du klarar dig högst sannolikt, men småsaker som jag räknar upp här avgör. Så rent matematiskt ska du ju såklart minimera riskerna genom att flyga på lågtrafikdagar = mindre stress för flygledning, kabinpersonal osv
Undvika rutter över ökända flygplater där det strulat ofta (senast Spanien, därförinnan Linate, Rom osv)
Att sedan välja ett känt flygbolag är ju AoO för att då kan du iaf göra ett halvsäkert antagande om att de sköter underhållet på planet.
(på jobbet har vi fått en inofficiell lista på flygbolag att undvika...)

Men... sen kommer ju Thermalfaktorn in oxå... :hihi D.v.s bara för att det är DU så KOMMER det garanterat strula...


Have a nice flight buddy!
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apopå Air France, fy fan vad jag jobbar med min puls nu.
Skickade in 3st boarding pass i förra veckan för att uppdatera mina bonuspoäng. Jag visste att de skulle jävlas fast jag lugnt gjorde exakt enligt instruktionerna.
Idag fick jag ett brev där de ber mig skicka in ett av de 3 boarding pass som jag skickade in. Jag misstänkte att de skulle göra så så jag kopierade dem alla, men tror ni det hjälper? Inte en chans, de kommer säga att jag ska skicka in originalet.
Jag fattar inte ens vad de ska ha skiten till ,de ser väl på någon passagerarlista att jag var med och att mitt konto inte fått poängen.
Men äckliga, äckliga, äckliga SAS med sina kollektivanslutna flygvärdinnefittor är inte ett skit bättre så det är inte en fransk grej, det är en socialistgrej. Statens bolag gör allt för att jävlas och ....DÄR.... stack min puls över 100.

:mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Fakta; Nej det är det INTE!

Jag tror att du har fel! En snabb titt på http://www.planecrashinfo.com/rates.htm visar att t.ex. Delta har haft två olyckor med dödlig utgång på nästan 17 miljoner flighter de senaste 20 åren. Svårt att tro att 17 miljoner slumpvis utvalda bilresor endast skulle leda till 2 dödsolyckor. Nu är iofs Delta högst upp på rankingen, men sämst rankade China Airlines loggar 5 dödsolyckor på 750000 flighter. Vad brukar en svensk midsommarhelg leda till i vägtrafiken?

Och sunt förnuft säger att en så kontrollerad verksamhet som flyget rimligtvis borde få bättre statistik än vägtrafiken där anything goes. Polska truckers som kollar på TV när de kör, drogpåverkade biltjyvar, bulten-bombare och högst någon meter mellan körfälten. Klart att det är säkrare att flyga, personkilometer eller ej.

Summa summarum var iaf, att den FAKTISKA olycksrisken är DENSAMMA mellan bil och plan.

Ett så vågat påstående förtjänar en källhänvisning!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top