Flygolyckor, flygrädsla mm

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
En bekant var flygfobiker, gick en kurs på 2 dar å är nu nästan manisk åt andra hållet. Vill flyga en gång i veckan helst. Trodde inte det skulle funka men det gjorde det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En bekant var flygfobiker, gick en kurs på 2 dar å är nu nästan manisk åt andra hållet. Vill flyga en gång i veckan helst. Trodde inte det skulle funka men det gjorde det.

Fövisso ter det sig surrealistiskt att flyga skulle kunna bli trevligt, men ändå:
Vilken kurs var det? SAS?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Kanske inte just då, men jag lovar att efter du har flugit inrikes i ryssland med en Antonov AN2 så känns all annan flygning avslappnande!

[YOUTUBE-ID]Kbv2KQaMydU&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Åhh, jag gillar AN2! Ser ut som ett Kalle Anka-plan, stor som en container inuti, dricker mer olja än flygbränsle och låter som en fiskebåt! Och stor dörr så det är lätt att hoppa av! :yoparty
För övrigt så är Twin Otter ett väldigt trevligt flygplan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Åhh, jag gillar AN2! Ser ut som ett Kalle Anka-plan, stor som en container inuti, dricker mer olja än flygbränsle och låter som en fiskebåt! Och stor dörr så det är lätt att hoppa av! :yoparty

Jorå, AN2 är ett bra hopp-plan i alla avseenden utom climbrate.
Det tar en stund att göra en vända med AN2:an, där är ju en tvillingutter snabbare.

Sen kräver det nog en speciell typ av pilot, då det är allt annat än modernt inuti :D

(EDIT) Sen bor jag precis under inflygningen och brevid platsen där dom cirkulerar när dom stiger, så jag har tröttnat lite på ljudet... :huvet

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Hittade en liten film på tuben om en stackars fågel v.s. flygplan.

[YOUTUBE-ID]ji4nZ5k82uk&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Hittade en liten film på tuben om en stackars fågel v.s. flygplan.

[YOUTUBE-ID]ji4nZ5k82uk&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Finns en längre version där man får höra hela konversationen med, ett ganska bra exempel på hur en sådan situation ska hanteras. Och så är det en svensk som pratar på radion med :D

[YOUTUBE-ID]9KhZwsYtNDE[/YOUTUBE-ID]

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Stora stjärnmotorer... :ejakulationssmiley :rock

Sett att de visst kört igång produktion turbopropversionen av Twottern igen? Ful som stryk!

Hoppa ur? Du är pervers... :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu är det snart ett dygn sedan jag hade min så här långt värsta flygupplevelse.

Var?
Halvvägs mellan Arlanda och Karlstad Flygplats

När?
Ca kl 12:30 2008-06-16

Vad?
Den värsta luftgrop som kan uppbringas

Varför?
För att flyga sucks

Fy fan säger jag bara. Fy fan.

Det här klättrar rakt upp på förstaplatsen över vidriga flygupplevelser.

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Ska flyga imorgon.. Jag tycker inte att vetskapen om att det kan gå åt helvete är det värsta. Känslan av att vara fast är det värsta+ konstig luft och...och ... valium någon?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Finns en längre version där man får höra hela konversationen med, ett ganska bra exempel på hur en sådan situation ska hanteras. Och så är det en svensk som pratar på radion med :D

[YOUTUBE-ID]9KhZwsYtNDE[/YOUTUBE-ID]

Jag fattar inte riktigt. Är det svårt att landa ett plan med en motor? Verkade ju skitsimpelt, men ändå skulle det maydayas...

Sen fattar inte jag hur någon kan höra vad de säger under den konversationen. Är det någon slags irländare med nån bondeaccent, eller är det bara slarvigt språk i kombination med kass utrustning?

Edit: Fast den blöddrade ju lite coolt under startfasen efter att fågeln ställt till det lite!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Knappast. Jag tror att säkerheten är ruskigt överdriven i flygbranschen. Ta bort hälften av pengarna/personalen/systemen och lägg på något där vi spar fler liv för mindre pengar...

Du tror inte att han var ironisk? :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Vad?
Den värsta luftgrop som kan uppbringas

Nänänä, lovar att det var amatörskutt. Slog du skallen i taket? Om ja, hade du fyrpunktsbälte? Om ja även på det så har du i alla fall kvalificerat till försöksomgången. Spik i foten... När saker lättar, slår i taket och landar halvannan meter bort, då börjar vi snacka turbulens... ;)

Maffigt? Dem kunde dött!!!!!!!

Tänk på pippin då! Hur kul tror du det var för den?

www.låtintesmåfjäderkräkblihackadeismåsmåsmåbitarförattsedandränkasifotogenocheldasupp.nu

Skriv på idag!

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept