Flygolyckor, flygrädsla mm

Dominator-Rocks

Guest
För det första är det inte särskilt ständigt då det är drygt två månader sedan jag skrev sist. För det andra blir inte 2-3 flighter lika med 4-6 tillfällen då flight inte är samma sak som resa. För det tredje så tynger det mig i princip bara innan start vartefter jag är ganska kontrollerad. För det fjärde så har jag ändå inget val direkt förutom att byta jobb vilket inte är värt och vore ganska överdrivet, så länge man tycker det är okej risk att köra R-hoj på gata i alla fall. För det femte hoppas jag att du är tillfreds med min redogörelse. :hej

:tummenupp

Edit: Fick bara för mig att jag läst mycket om din flygrädlsa :va

Jag flyger inte så mycket!

Ok!

Ok!

Ja :nicka

:)

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fallskärm? :confused: Jag brukar tänka på det ibland när jag flyger, att det finns idioter som t.o.m. vill ramla ut härifrån, när allt jag vill är att landa i lugn och ro. Det där begriper jag inte. Inte alls.

Nä det är grymt! Du kanske skulle testa? Råda bot på det där menar Jag. Det bästa är att få dra ut fallskärmen så man ser hur enkel och bra konstruktion det är, då hoppar du nog sen :) :kul

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nä det är grymt! Du kanske skulle testa? Råda bot på det där menar Jag. Det bästa är att få dra ut fallskärmen så man ser hur enkel och bra konstruktion det är, då hoppar du nog sen :) :kul

Yeah right liksom. :D
Kommer aldrig hända, det kan jag lova. Fick luftballongbiljetter när jag fyllde 20 som jag dumpade illa kvickt.

En rolig sak i Haverikommisionens rapporter, så jävla svenskt. Det här är en punkt i en rapport om ett flygplan med uppbrunnen höjdmätare som startade från Arlande 2006. Det har ingenting med s.k. genus att göra, men på svenskt sätt så lägger vi in socialdemokratisk partipolitik på de mest oväntade ställena:

1.18 Övrigt
1.18.1 Jämställdhetsfrågor
Den aktuella händelsen har också undersökts utifrån ett jämställdhetsperspektiv,
dvs. mot bakgrund av frågan om det finns omständigheter som
tyder på att den aktuella händelsen eller dess effekter orsakats eller påverkats
av att berörda kvinnor och män inte har samma möjligheter, rättigheter
och skyldigheter i olika avseenden. Några sådana omständigheter har
dock inte hittats.

Hur fan skulle ett flygtillbud kunna bero på jämställdhet eller brist på sådan? Only in Sweden. :banana

http://www.havkom.se/virtupload/reports/rl2007_05.pdf

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Fick ett tandemhopp i 30-årspresent, och det är den oslagbart häftigaste upplevelse jag haft. De fick operera bort flinet när jag hade landat. :D

Flyga överlag håller jag med Teo, bara att vara på Arlanda ökar pulsen. Starten, flygningen, landningen är underbart. Tyvärr har jag problem med tryckförändringar så det gör ont som satan i öronen under landningen, men det är värt det...

Eftersom man aldrig kan få garantier för framtiden är det inte lönt att vara flygrädd. :pannkyss

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
What, en hel tråd om flygning som jag har missat, katastrof! Måste börja hänga mer på SH, missar ju ALLT viktigt här i livet.
Härliga filmer från sidvindslandningar, galet! Är lite mer massa att vrida rätt med sidrodret jämfört med våra så SK60... :rolleyes:

Marcus, du får ta en tur o spaka lite själv i nån mindre kärra!
Med spaken i handen kommer din flygrädsla omvandlas till orgasmisk njutning (gees I crack myself up:D ), jag lovar!

Så här kul kan det vara
[YOUTUBE-ID]v09xwJaU6Rg[/YOUTUBE-ID]

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Sista gången jag skulle sticka ifrån Afrika så körde nån förmodad liten svart tattare in med en truck i nån lucka på planet så den inte gick att stänga.
Tur var väl att han sa det åt nån annan, istället för att bara backa på luckan igen för att stänga den. :näsblod

Slutade med ett dygns försening och brännblåsor på armarna. :mad:

Gabor

Guest
Flygrädd... när man tittar ut å ser detta.?

när man tittar ut å ser detta.? :D

Bifogat

• pic0764.JPG
    pic0764.JPG
    28.1 KB · Visningar: 625

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att vara flygrädd är gay!

What else is new liksom, det konstaterade honkiie redan i inlägg 101.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3412432&postcount=101

Sista gången jag skulle sticka ifrån Afrika så körde nån förmodad liten svart tattare in med en truck i nån lucka på planet så den inte gick att stänga.
Tur var väl att han sa det åt nån annan, istället för att bara backa på luckan igen för att stänga den. :näsblod

Slutade med ett dygns försening och brännblåsor på armarna. :mad:

Flyga i Afrika är särdeles dumt tror jag. :mattias
Men wtf med brännblåsor?

Marcus, du får ta en tur o spaka lite själv i nån mindre kärra!

Kan du ordna det så lovar jag att överväga saken, noga. :)
Är det du som flyger? Läste lite om de där planen, det är mycket oklar vad de används till mer än övning. Är det små övningsplan?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är lite mer massa att vrida rätt med sidrodret jämfört med våra så SK60... :rolleyes:

Nästa gång du sätter dig och spakar 60, tänk då på att jag har lagt mina skitiga labbar på rätt många utav dom.
Några har jag T.O.M bytt motor på...
Någonstans har jag en bild på när min dåvarnade chey skruvar luckor på vingarna, vi hade stor vingbalksinspektion och jag smugglade in henne i hangaren en dag så att hon kunde hjälpa till...

Nå, vem är flygrädd nu då?

(EDIT) Fast jag tycker nog att det var roligare att flyga papp-jakten (SK50), det var liksom mera "hands on", dessutom var den så lättflugen att man kände sig som expert direkt.
Det kan nog vara århundradets sämsta skolflygplan, det hade inga hyss för sig och var oerhört förlåtande, det enda man kunde lära sig av att flyga den är att oljan rinner ut om man flyger för mycket upp och ner...

Last edited:

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Kan du ordna det så lovar jag att överväga saken, noga. :)
Är det du som flyger? Läste lite om de där planen, det är mycket oklar vad de används till mer än övning. Är det små övningsplan?

Hehe, jo med tanke på Försvarsmaktens ekonomi för tillfället skall det nog inte vara några problem...:rolleyes:

Mmm, det är vi som flyger. Inte jag som spakar i filmen, utan min kursare, dock har jag stått för den förträffliga redigeringen!
Ja det stämmer, SK60 används som skolflygplan under de två första åren av vår utbildning. I början användes också planen som lätta attackkärror, men det är lagt på hyllan nu.
Dock ska vi iväg och skjuta ett par attackraketer om ett par veckor, weee! :)

GuW - Äh, vi har ju två motorer, vad är oddsen att ni skall ha pajat båda? :D
Se bara till att putsa huven ordentligt efteråt nästa gång du tar med flickan...

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
GuW - Äh, vi har ju två motorer, vad är oddsen att ni skall ha pajat båda? :D
Se bara till att putsa huven ordentligt efteråt nästa gång du tar med flickan...

Rätt stora om du känner mig! :D
Jag tror att #53 var stationerad uppe hos mig på Kallax, det var på det glada 80/90 talet så jag har glömt nuffrorna på dom flesta.
Jag fick provspaka ett par gånger, och fick även skjuts hem till Umeå från Luleå ibland som tack för att vi inte var så kinkiga på att piloterna bokade i tid....

Annars flög ju 60 med undantagsregler på det mesta, när omformaren inte ville börja snurra så slet man upp "huven" och knackade lite med skaftet på luckmejseln, sen kunde man genomföra ett flygpass med den.
Det känns som att jag missade servicebullentinen som sa att det var OK att göra så :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mayday

Kollar på ett sjukt dåligt program på TV4 som gör mig fysiskt illamående.
Fan fan fan att jag började kolla det här.
Sharm El Sheik 2004, krasch rakt i havet.
Fy fan för hav och flygplan.
Kanon att man ska ut på långresor snart. :zpy

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom