Flygolyckor, flygrädsla mm

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Med tio år mellan dem och dubbla priset vore det väl märkligt om de inte fått till något fräckt. Fast eftersom de inte exporterar den är den ju för närvarande inget större hot mot Gripen ändå.
Gripens enda hot lär vara dess egen existens.. Maken till flopp får man väl leta efter!
Någon ville bygga ett monument över sig själv och det bidde ett flygplan..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker Sukhoi - 27/37 är liite grymmare. Röken visar hur planet rör sig, notera tex vid ~1:37, helt sjukt :3freak

[YOUTUBE-ID]-4wIi07RoAI[/YOUTUBE-ID]

Bra musi var det i alla fall.
Apropå flygplanens flexibilitet, tydligen inte bara vingarna. En kille på jobbet flög ett jättelångt plan (ingen aning) och det blev oväder, han satt längst bak och de öppnade alla draperier på vägen fram till cockpit och då kunde man tydligen se hur hela gången flyttade sig liksom, så den som stod i gången där framme inte syntes då och då. :3freak
Jag hade jättegärna varit på den flighten. :rolleyes:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Gripens enda hot lär vara dess egen existens.. Maken till flopp får man väl leta efter!
Någon ville bygga ett monument över sig själv och det bidde ett flygplan..

Den är helt klart bäst till det den utvecklats för.
Huvudantagonisten Eurofightern tycks ju akterseglad av Gripen. Och försäljningen har nu äntligen tagit lite fart.

Tycker jag

J

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Vad baserar du det på? I antal olyckor ligger det otroligt bra till, det har sålts till fem länder (inklusive Sverige) och fler ligger i pipen, och det är fortfarande modernare än det mesta som går att köpa idag. Inte så illa pinkat tycker jag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad baserar du det på? I antal olyckor ligger det otroligt bra till, det har sålts till fem länder (inklusive Sverige) och fler ligger i pipen, och det är fortfarande modernare än det mesta som går att köpa idag. Inte så illa pinkat tycker jag.

Var ettångt reporatage, förvisso vinklat, om JAS i höstas och minns ja rätt var kostnaden helt vansinnigt hög och det framgick i alla fall inte i den artikeln varför vi var tvungna att utveckla ett eget flygplan som ingen vill köpa och som vi bara förlorar pengar på. Försvarsdebatt suger dock, den här tråden handlar om flygrädsla. :fakta

Kanske måste på en easyjet om två veckor, det lär störta. Har hört att de är sjukt dåliga, någon som vet?

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Apropå flygplanens flexibilitet, tydligen inte bara vingarna. En kille på jobbet flög ett jättelångt plan (ingen aning) och det blev oväder, han satt längst bak och de öppnade alla draperier på vägen fram till cockpit och då kunde man tydligen se hur hela gången flyttade sig liksom, så den som stod i gången där framme inte syntes då och då. :3freak

Jag tycker din kompis ska vara glad över flexibiliteten.. Förstår att det kan te sig skrämmande, men utan denna vore han "sex fot under"..

V Försvarsdebatt suger dock, den här tråden handlar om flygrädsla. :fakta

Kanske måste på en easyjet om två veckor, det lär störta. Har hört att de är sjukt dåliga, någon som vet?

Sorry.. Jag har en flygrädd familjemedlem och respekterar ditt problem, är dock övertygad om att Easyjet gör ett bra jobb..

Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Bra musi var det i alla fall.

Det där har jag också sett, fast inte lika extremt. I en DC-9 en gång när jag satt längst bak (på den tiden fick man röka där), kollade framåt vid starten och såg bagagehyllorna gick i vågor hela vägen.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Var ettångt reporatage, förvisso vinklat, om JAS i höstas och minns ja rätt var kostnaden helt vansinnigt hög och det framgick i alla fall inte i den artikeln varför vi var tvungna att utveckla ett eget flygplan som ingen vill köpa och som vi bara förlorar pengar på.
Ja, med vinklade reportage får man ju alltid fram bra information. Tittar man på fakta istället är det inte alltid man får samma bild. Men det är ju tufft att klaga...

Försvarsdebatt suger dock, den här tråden handlar om flygrädsla. :fakta
Sorry, åter till ämnet.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Gick en serie på 5an för nåt år sen som handlade som Easyjet, dom verkade duga i alla fall.

Är det inte den som går i repris forever and ever på söndagar då det alltid står en britt och klagar på någon på en flygplats?
Jag vet att jag hamnar med klagande britten om jag försöker. :mad:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mycket möjligt, du kanske till och med hamnar på tv senare då.

Apropå det, så snart jag flyger ser jag ruberiken framför mig om att planet jag sitter på har störtat. Jag skriver nästan artikeln mentalt under flygningen. :3freak
Det konstiga är, att flyger jag mer än en gång per dag så är jag i princip alltid nöjd på flygresa nummer 2.

Dominator-Rocks

Guest
Saxat från ett annat forum, Kanske kan hjälpa er som är flygrädda.

“Enligt en amerikansk undersökning är risken i medeltal 1:11 miljoner. Flyger man reguljärt varje dag i USA med något av de stora flygbolagen kan man räkna med att hålla på i mer än 29 000 år innan man möter döden i ett haveri. ”

Detta är hämtat från http://www.flygtrygg.nu här kan du få svar på väldigt många frgåor kring flyg, flygningar och flygrädsla.

http://www.flygtrygg.nu

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...