Flygolyckor, flygrädsla mm

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nänänä, lovar att det var amatörskutt. Slog du skallen i taket? Om ja, hade du fyrpunktsbälte? Om ja även på det så har du i alla fall kvalificerat till försöksomgången. Spik i foten... När saker lättar, slår i taket och landar halvannan meter bort, då börjar vi snacka turbulens... ;)

Jag är ganska säker på att bältet var bra att ha, ja.
Jag flyger faktiskt mycket, varje vecka, och det här var lätt det värsta jag varit med om.
Hade med mig en farbror som e typ jete gammal, kanske 55 till och med!!!!, som har flugit hela sitt liv som direktör och även han menade att det här var värst hittills.

Det suckade ordentligt.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Sen fattar inte jag hur någon kan höra vad de säger under den konversationen. Är det någon slags irländare med nån bondeaccent, eller är det bara slarvigt språk i kombination med kass utrustning?

Tyckte de snackade bra och tydligen engelska jämfört med engelsmännen... :D

Fun-fact 1: På tiden det begav sig så fick man äran att torka bort fågelrester efter en liknande incident med en Viggen. Det luktar inte mumma efter att de suttit där ett tag...

Fun-fact 2: Vill minnas att vi skrämde bort fåglar och kaniner med ljudsmällar. Gör man inte det på kommersiella flygplatser? :confused:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Nu när det är obligatoriska språktest på engelska för licenserna så har en del Londonbor, skottar och andra som anser sig vara engelsktalande blivit rätt sura när de har blivit underkända... på språktester avsedda att hitta vilka kineser som inte kan göra sig förstådda på radion! :rofl

Fun-fact 2: Vill minnas att vi skrämde bort fåglar och kaniner med ljudsmällar. Gör man inte det på kommersiella flygplatser? :confused:

Jo. Men de dumma kräken fattar inte vinken ändå.

Flög genom en flock stora svarta hemskheter i mörker här i våras när jag var ute och skolade. Det var otäckt på riktigt. Läxa lärd: Landningsstrålkastare på under 2000'.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Fun-fact 1: På tiden det begav sig så fick man äran att torka bort fågelrester efter en liknande incident med en Viggen. Det luktar inte mumma efter att de suttit där ett tag...

Fun-fact 3: Jag hade äran att ta hand om en 32 Lansen som hade frontat med en kamikazefågel, och klargöra en SK60 som piloten fick flyga hem med direkt efter då han var lite skakis.
Fågeln hade gått igenom Lansenrutan och ena visiret på pilotens hjälm, så han var rätt sölig i ansiktet...

Och nej, jag lumpade inte mellan första och andra världskriget, Lansen ägdes av Nyge Aero och hyrdes in som målflygplan.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Finns det någon flygnisse här som kan berätta huruvida det där var så kallad "pumpning" eller engine stall? Vi som lyssnade på P3 Dokumentär om Gottröra-kraschen har lärt oss att slänga oss med det uttrycket.

Jo om jag ska ta på mig yrkeshatten så vill jag påstås att det var en fullfjädrad pumpning, jag jobbar ju med gasturbiner.

Förmodligen vart de första kompressorstegen FOD-skadade (Foreign Object Damage) och då stallar ju de bakomvarande stegen. Jag har stått bredvid en marinturbin som pumpat, det smäller en del... :näsblod

Last edited:

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jo om jag ska ta på mig yrkeshatten så vill jag påstås att det var en fullfjädrad pumpning, jag jobbar ju med gasturbiner.

Förmodligen vart de första kompressorstegen FOD-skadade (Foreign Object Damage) och då stallar ju de bakomvarande stegen. Jag har stått bredvid en marinturbin som pumpat, det smäller en del... :näsblod

Merci beaucoup! :tummenupp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

FOD = fiskmås, gråsäl eller rysk attackdykare i marin miljö? :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
FOD = fiskmås, gråsäl eller rysk attackdykare i marin miljö? :D

Is vintertid är det vanligaste, det bildas ibland sakta is på vattenavskiljare och FOD-galler i intagsplenum, när isen blir för stor kan det lossna en koka.

Men isen gör även att undertrycket kan stiga så att turbinen tappar andan av den orsaken. Man kan se om man har det på gång genom att betrakta EGT (exhaust gas temp), den stiger ju om kompressorn inte kan leverera som den ska.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Jag fattar inte riktigt. Är det svårt att landa ett plan med en motor? Verkade ju skitsimpelt, men ändå skulle det maydayas...

Sen fattar inte jag hur någon kan höra vad de säger under den konversationen. Är det någon slags irländare med nån bondeaccent, eller är det bara slarvigt språk i kombination med kass utrustning?

Edit: Fast den blöddrade ju lite coolt under startfasen efter att fågeln ställt till det lite!

Flygplan är ju konstruerade så att dom kan flyga på en motor, piloterna har ju bla en checklista att gå igenom för landning med en motor, samt övning i simulator för landning med en motor och checklistor för allt möjligt tänkbart som kan hända...

Sedan så maydayas det för man hör på konversationen i videon en bit in att piloterna från början inte var säkra på att de träffade en fågel. Vid 2.50 snackar dom om det.

Jag tycker jag hör rätt bra vad dom säger, sen är det väl lite flygspråk som endel kanske inte förstår så bra. Vill du höra kassa dialekter kan du gå in på www.liveatc.net och lyssna på tex nån holländare som snackar, det är fan helt omöjligt att höra ibland. :3freak

En jag snackade endel med på MSN som utbildade sig på SAA i Västerås till pilot berättade om en ryskpilot som flög cargo till Västerås som knappt kunde engelska överhuvudtaget. :3freak

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600

Lite accent men mest bara AM-radio... man lär sig. Dessutom vet man 19 gånger av 20 ungefär vad man borde höra. Skulle kalla det där för en stark fyra på den femgradiga hörbarhetsskalan.

Finns det någon flygnisse här som kan berätta huruvida det där var så kallad "pumpning" eller engine stall? Vi som lyssnade på P3 Dokumentär om Gottröra-kraschen har lärt oss att slänga oss med det uttrycket.

Jag har sett en flygmotor pumpa på ett par meters håll ett par gånger och kan bekräfta att ja, det var en rejäl motorpumpning. Fångar uppmärksamheten ganska snabbt. :)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tydligen måstevi gå igenom detta igen.
Att flyga med vilket flygbolag som helst är otroligt farligt, SAS likaså.
Att flyga över havet är extra farligt, som med Quantas.
Nästa vecka ska jag flyga med jävla ungerskt bolag, vad vet de liksom? Om motorn börjar brinna häller de gulasch på passagerarna säkert.
Sedan sprids sådan där jävla propaganda som om det vore säkert att flyga, ja jättesäkert. Det är därför man brinner upp i ett Spanair-plan på väg till sosse-semestern.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Tydligen måstevi gå igenom detta igen.
Att flyga med vilket flygbolag som helst är otroligt farligt, SAS likaså.
Att flyga över havet är extra farligt, som med Quantas.
Nästa vecka ska jag flyga med jävla ungerskt bolag, vad vet de liksom? Om motorn börjar brinna häller de gulasch på passagerarna säkert.
Sedan sprids sådan där jävla propaganda som om det vore säkert att flyga, ja jättesäkert. Det är därför man brinner upp i ett Spanair-plan på väg till sosse-semestern.

Markus, du får skaffa dig ett privatjet. Då kommer du inte brinna upp och dö på väg till sossesemestern eller behöva dö med en massa ungrare instängd i en tub. Samt att det finns inget mer borgerligt än att äga ett eget privatjet. Inget som helst kommunistiskt med det. Så då kommer du omöjligt att någonsin krascha och dö.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus, du får skaffa dig ett privatjet. Då kommer du inte brinna upp och dö på väg till sossesemestern eller behöva dö med en massa ungrare instängd i en tub. Samt att det finns inget mer borgerligt än att äga ett eget privatjet. Inget som helst kommunistiskt med det. Så då kommer du omöjligt att någonsin krascha och dö.

Det är en relativt bra idé på många sätt men det minskar egentligen inte risken avsevärt. Förmånen med att dö i ett passagerarflygplan är att det i alla fall uppmärksammas. Att dö i en privatjet är inget någon ens märker. Den är borta liksom, ja de har väl landat någon annanstans eller stannat och fikat? I Madrid, där blir man i alla fall omhändertagen.
Och säger någon idiot att man inte får sitta nära nödutgången så borde man få slå på käften, det finns inget bättre än att vra en av ca25 överlevande tror jag. Fy fan vad jag skulle fira.

Men sådant som Quantas är egentligen ännu värre, störta mot havet. Kan inte tänka mig värre scenario. Och så ett mongo med mobilkamera som filmar, han/hon hade inte kommit med intakt näbb ur det planet efter att det rätat upp, and you can take THAT to the bank. :fakta

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
värst hittills.

Sluta flyga nu, du vet väl om att det är livsfarligt? Ifall du flyger varje vecka i fem år så är det 50% chans att du dör i en olycka. Sen flyger du ju bara med skitbolag också så då kan du ju räkna med att piloten är fullast i hela planet förutom när han är bakis som själva satan kanske men då har han ju tre citodon i blodomloppet för att dämpa huvudvärken.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
De flesta jag känner brukar knorra när det är dags för att flyga.

Är det bara jag som tycker det är sjukt roligt? Jag får alltid ett brett flin på läpparna vid start och älskar känslan av luftgropar (till en viss gräns :gnissla).
Orolig är det sista jag skulle vara.
Det som möjligtvis SKULLE kunna oroa mig är käket. På vissa flyg undrar man ju om käket verkligen är dött.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Sluta flyga nu, du vet väl om att det är livsfarligt? Ifall du flyger varje vecka i fem år så är det 50% chans att du dör i en olycka. Sen flyger du ju bara med skitbolag också så då kan du ju räkna med att piloten är fullast i hela planet förutom när han är bakis som själva satan kanske men då har han ju tre citodon i blodomloppet för att dämpa huvudvärken.

Hur menar du nu? En flight/vecka? Då flyger många på övertid...

Så något program på Discovery där dom sa att om man tar valfri flight VARJE dag så kommer det att ta 26 år innan man är med om en incident som du mest troligt kommer att överleva, om det stämmer eller inte kan jag inte svara på.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år