Flygolyckor, flygrädsla mm

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha kan varit kabinkompressorn eller nån läcka i dörren , dom flesta människorna pallar luftrycket på 2-3000m höjd så kabintrycket hålls där som minst oavsett flyghöjd, vid tryckfall är det dit planet läggs också.

8000m och tryckfall släcker väldigt många nästan direkt, 12000 meter släcker alla utan syrgas dIiReKCt.

Väldigt bråttom ned iaf grejerna inte fungerar
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
[video=youtube;g3rTVFB5r8E]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g3rTVFB5r8E[/video]
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
En sak jag funderat på med turbulens, det är hur mkt planet faktiskt rör sig.

Någon som vet?

Vet inte exakt, men vet hur våldsamma rörelserna kan vara. Det är indelat i 3 kategorier, från lite skumpande till att du bör sitta fast och att vagnarna kan ramla och saker åker i backen, till det värsta där både vagnar och personer kan kastas våldsamt omkring om det inte är fastspänt. Och ja folk har dött av turbulens.

Oftast är CAT det värsta Clear Air Turbulence som uppstår när man åker igenom jetströmmar.. Dessa kan i normalfallen vara vindar på runt 100-150m/s och i extremfall upp åt 250m/s
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
En sak jag funderat på med turbulens, det är hur mkt planet faktiskt rör sig.

Någon som vet?

Det värsta med turbulens verkar vara gapiga kvinnor :mad:

Dödsångesten förminskas ju inte precis av dödsskrik :hihi
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det värsta med turbulens verkar vara gapiga kvinnor :mad:

Dödsångesten förminskas ju inte precis av dödsskrik :hihi
Dödsångesten ersätts av ångesten av att veta att det bara är turbulens, och man inte kommer få dö, utan måste leva igenom hela flygresan omgiven av gapiga kärringar.....
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Det värsta med turbulens verkar vara gapiga kvinnor :mad:

Dödsångesten förminskas ju inte precis av dödsskrik :hihi

gapiga kärringar må vara men värst är alla som inte lyssnat och låst in sin laptop som kommer flygandes vid turbulens el dom som ignorerar bältesvarningen och själva kommer flygandes...*jagvetbättresjälv*
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Turbulens kan visst sänka plan, i kombination med något annat. AF447

Den olyckan hade inget med turbulens att göra utan var pilotfel efter att en hastighetsgivare hade frusit. :va

Men en sån här https://en.wikipedia.org/wiki/Microburst i samband med landning kan bli väldigt spännande och har förorsakat ett gäng olyckor :3freak

200px-Martinair_DC-10-30CF_PH-MBN_FAO_1992-12-21.png
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är korrekt, men olyckan föregicks av kraftig turbulens, som hängde ihop med stormen som hängde ihop med resten...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är korrekt, men olyckan föregicks av kraftig turbulens, som hängde ihop med stormen som hängde ihop med resten...

Näe du har fel hela olyckan var nästan pilotfel - jävla klantar - dom föll som en sten och fatta inget.
Platt på magen men hade ingen aning om farten men insåg att dom sjönk - dom borde ju fattat att det var komplett stall.


Speedstall , man kan inte ens skriva något sådant i en rapport men dom var totala idioter
och trilla rakt ned.Imbecilla nötter , släkten ,morfar och resten fick antgligen byta namn.

illa , fast det berodde på felaktig airspeed indikation - en skandal av stora mått.

Sån skit händer ju då och då....

Edit och bild

Tror dom av det lilla jag läste var att dom träffade vattenytan med 30 m/s vertikalt och magplask och en viss framfart genom luften.
Några tusen meter ner hittas planet nära nog totalt fragmenterat.

Sonar bild - det sades att det var inga problem att plocka upp folk med ROV.
Kan man tänka sig , karossen var ju inte så jävla hel...
 

Bifogat

  • 447.jpg
    447.jpg
    871.1 KB · Visningar: 101
Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
AF447 är ett typexempel på hur människor kan fucka upp bara för att några saker inte reagerar som de vant sig vid..

Sen har väl planen dubbla pitotrör, inte fan frös bägge?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Af447 gick ner med väldigt låg fart ja. Varför gick det sönder så där mycket? :va
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
det var ren jävla klantighet.. Vem fan sitter men stickan i magen i några minuter och väntar på att nån ska hända?? Typiskt MEP utbildade som inte kan flyga plan på riktigt..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
AF447 är ett typexempel på hur människor kan fucka upp bara för att några saker inte reagerar som de vant sig vid..

Sen har väl planen dubbla pitotrör, inte fan frös bägge?

Dom hade mycket riktigt två stycken + en styck GPS, den senare är dock mindre användbar då den visar hastighet i förhållande till marken, inte omgivande luft men skulle teoretiskt kunna användas som något slags referensverktyg. Och det var mycket riktigt bara en av dessa som var paj (och enbart i 30-45 sekunder av planets sista 4.5 minuter i luften)

Den felande var kopplad till styrmans instrument och skrek att dom körde för fort, den korrekta till kaptens och sa att dom flög för långsamt. På den höjden är det inte så stor marginal mellan högsta och lägsta hastighet så att det initialt är viss förvirring och risk för stall.

... men att puckot höll spaken i magen följande 3,5 minuter, ink när hans hastighetsmätare började fungera igen är ju mindre begripligt. Men det har hänt flera gånger att plan har kraschat trots att det bara är ena instrumentet som varit trasigt, speciellt i mörker med dåliga referenser får piloterna halvt gissa vilket instrument som visar rätt och sedan försöka verifiera det med hur övriga instrument stämmer överens med detta.

En sak det skulle kunna vara är för att planet i normalfallet ("Normal flight mode") automatiskt hindrar piloterna bland annat från att överstegra men då hastighetsmätarna visar olika så går planets dator (helt korrekt) över i "Alternate flight mode" utan dylika automaträddningar och kopplar bort autopiloten då den inte säkert vet vilken hastighetsmätare som har rätt och en räddning istället skulle kunna stjälpa. Denna information kommer upp både visuellt och med röst i cockpit men i en stressad situation kan det säkert missas ändå.

Då var dom förvisso fyra piloter i cockpit men bara två satt vid spakar och ingen av dom andra tre kunde nog drömma om att han satt och drog spaken åt uppenbart fel håll.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vilket pucko som helst skulle kunna inse att om man sitter med spaken i magen i 3.5 minut så har man stallat.. i en ava kärra hade man väl dragit ett flertal loop på den tiden!
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
För den som har intresse och 45 minuter över så hade Mayday intressant avsnitt om denna krasch, som så många andra. Visst, ibland lite tramsigt skådespelande och CGIer men mestadels intressant, speciellt om hur själva undersökningarna drivs frö olika olyckor (har sett samtliga).

Dom har även två avsnitt om två av SAS olyckor, Gottröra nedann:


Avsnittet om Linate finns dock inte på youtube mer än på franska(?)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
De föll med 30m/s, enligt osäkra källor, det kan ju fortfarande ha färdats i 800km/h.


Jag har läst att den flög i ca 100km/h när den slog i vattnet och om den har flugit i800km/h borde den väl inte sjunkit alls? Hela grejen var ju att den flög för sakta OCH nybakad pilot som försökte lyfta nosen.

Den äldre kaptenens kommentar strax innan krasch:

02:11:43 (Captain) Eh… Qu'est-ce que vous foutez?
What the hell are you doing?*

Popular mechanics har bra reportage inkl utskrift av alla franska misstag.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
. Men det har hänt flera gånger att plan har kraschat trots att det bara är ena instrumentet som varit trasigt, speciellt i mörker med dåliga referenser får piloterna halvt gissa vilket instrument som visar rätt och sedan försöka verifiera det med hur övriga instrument stämmer överens med detta.

Precis, och piloter som är vana vid dagens sofistikerade system har det svårare när det går galet än de som var med förr. Trots detta är det alltid "vackert väder-sportflygarna" som pratar om dessa krascher som att de minsann skulle rett ut detta och hur dumma och värdelösa de franska besättningsmännen måste ha varit, (eller för den delen Herculesbesättningen som flög in i bergväggen). När man pratar om samma sak med folk som flugit tusentals timmar både i gamla spetsnosar från SAAB, helikoptrar och i stora tunga passagerarplan så är de inte alls lika dömande. Skillnaden är att de varit där och vet vilka små marginaler det är på de höjderna och i det vädret och hur jäkla snabbt det kan gå riktigt illa vid instrumentfel.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top