Flygolyckor, flygrädsla mm

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Precis, och piloter som är vana vid dagens sofistikerade system har det svårare när det går galet än de som var med förr. Trots detta är det alltid "vackert väder-sportflygarna" som pratar om dessa krascher som att de minsann skulle rett ut detta och hur dumma och värdelösa de franska besättningsmännen måste ha varit, (eller för den delen Herculesbesättningen som flög in i bergväggen). När man pratar om samma sak med folk som flugit tusentals timmar både i gamla spetsnosar från SAAB, helikoptrar och i stora tunga passagerarplan så är de inte alls lika dömande. Skillnaden är att de varit där och vet vilka små marginaler det är på de höjderna och i det vädret och hur jäkla snabbt det kan gå riktigt illa vid instrumentfel.

Nu satt killen med spaken i magen i 3.5 minut...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nu satt killen med spaken i magen i 3.5 minut...

Visst är det väldigt märkligt och vad det berodde på kan man ju bara spekulera i, ingen flyger ju med berått mod ihjäl sig själv. Är iaf ödmjuk inför villor och instrumentbortfall under mörkerflygning i åskstormar....betydligt mer rutinerade piloter än Bonin har gått hädan vid sådana tillfällen. Har du läst om när Alf Ingesson Thoor upplevde en roll över i ryggläge under molngenomgång i en A32 Lansen? Han identifierade det korrekt som en sinnesvilla men var ända nära att lämna flygplanet på grund av att hans omvärldsuppfattning kontra instrumentdata höll på att få honom i okontrollerat läge. Man kan ju bara försöka tänka sig vilken mardröm ett instrumentbortfall skulle addera till detta.....
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Visst är det väldigt märkligt och vad det berodde på kan man ju bara spekulera i, ingen flyger ju med berått mod ihjäl sig själv. Är iaf ödmjuk inför villor och instrumentbortfall under mörkerflygning i åskstormar....betydligt mer rutinerade piloter än Bonin har gått hädan vid sådana tillfällen. Har du läst om när Alf Ingesson Thoor upplevde en roll över i ryggläge under molngenomgång i en A32 Lansen? Han identifierade det korrekt som en sinnesvilla men var ända nära att lämna flygplanet på grund av att hans omvärldsuppfattning kontra instrumentdata höll på att få honom i okontrollerat läge. Man kan ju bara försöka tänka sig vilken mardröm ett instrumentbortfall skulle addera till detta.....

Klart det är svårt. Bara mörker kan vara förvirrande nog. Men att sitta med en manöver kan bara sluta illa.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns inte ett instrument , höjdmätaren var ju bara skit i detta läget om dom skulle haft hjärnor större än valnötter.
Dom har höjd, sjunk per tid,Aoa,horisont - det var då det mästaren piloten reagerade över på 447 när han kom ut och fråga "va fan håller ni på med".

Han hade ju haft vilotid o cockpitens lilla svit och dök upp där i sina prickiga fillingar (det var därför han hittades naken flytande på ytan)

Nämndes väl även ord som "dyk för fan (för att bygga fart och stoppa stallet) och det är försent för det nu , 2987 fot - vi är döda"

Finns där ute som Crashreport PDF 447 numera , mycket läsning , flera hundra sidor.
 

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Måste dock vara lite jobbigt att vara ägare till ett Malaysiskt flygbolag just nu. Häpnadsväckande att de har kunnat förlora tre flygplan på så kort tid.

Jo det är sant. Men den stora frågan är, hur fan kan 2 av dom bara försvinna?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jo det är sant. Men den stora frågan är, hur fan kan 2 av dom bara försvinna?

Kanske någon flyg-förespråkare kan förklara det?

Vet inte om jag kvalar som flyg-förespråkare mer än att jag tycker det är bra att folk kan flyga, typ, så nog förespråkar jag det.

MH370 är det vad jag förstår mycket som tyder på att ena piloten vill att den inte ska hittas, då gäller det bara att styra iväg till ett tillräckligt otillgängligt ställe, några tusen meters djup och det är inte helt enkelt att hitta kärran, jämför med Air france 447 där dom visste exakt vilken rutt den skulle ta och på kanske 15-30 minuter när när den gick ner, ändå tog det tre år, fyra försök, extremt mycket pengar (dyrast hittills?) och en viss måtta av tur innan den hittades. Låg ju på ett ganska stort djup.

Senaste kärran kommer att hittas, är bara en fråga om tid. Dom har radarbilder på när den gick ner, båda svarta lådorna har pingers och djupet är inte extremt. Vad som sedan skett är en annan femma. A320 är inte speceillt olycksdrabbad och oftast är det den mänskliga faktorn som ligger bakom sånna här olyckor, ofta genom att de missförstår situationen i en stressad situation.

Vädret i sig bör inte vara tillräckligt för att ta ner en modern kärra, det närmsta jag kommer att tänka på där det skett är två fall med vulkanaska (där besättning efter mycket möda lyckas återstarta) samt en stackars dc9a i USA på 80-talet där vattnet fick motorerna att stanna och den fick för sig att nödlanda på väg INNE i samhälle => BOOM. Annars brukar det mer vara att besättningen blir distraherade av vädret och därför missar något annat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tycker också det är bra att man kan flyga. Däremot blir det fånigt när det skall talas om hur säkert det är. Jämför med MC, har det någonsin hänt att en MC förare störtat rakt ner i atlanten? Nä, just det!

:mad:
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag tycker också det är bra att man kan flyga. Däremot blir det fånigt när det skall talas om hur säkert det är. Jämför med MC, har det någonsin hänt att en MC förare störtat rakt ner i atlanten? Nä, just det!

:mad:

Ge den här killen några veckor så fixar han nog det..

 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Åter igen coffing corner som dödar ett flygplan.. Airbus har ju dessutom fly-by-wire så kan tycka att flygplanet inte borde tillåta att man försöker stiga sådär.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top