Flygolyckor, flygrädsla mm

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Några gånger per år

Bytte biljett, hittade en 747 istället.

Ok, jag känner igen känslan av att inte gilla vissa flygplanstyper. Men jag tycker du ska tänka om här, Airbus har mycket bättre record än Boeing (Nu gör jag antagandet att det flyger runt ungefär lika många Boeing som Airbus ute i världen) både vad gäller crascher överlag men kanske främst olyckor som beror på tekniskt fel med planet. Tyvärr måste jag säga att 747an inte ligger så bra till.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok, jag känner igen känslan av att inte gilla vissa flygplanstyper. Men jag tycker du ska tänka om här, Airbus har mycket bättre record än Boeing (Nu gör jag antagandet att det flyger runt ungefär lika många Boeing som Airbus ute i världen) både vad gäller crascher överlag men kanske främst olyckor som beror på tekniskt fel med planet. Tyvärr måste jag säga att 747an inte ligger så bra till.

Instinktivt tänker man ju att om det här planet utsätts för något väldigt dåligt, är det bra att en halvalkad socialist satt och smulade ost på ritbordet när han funderade på detta eller att halva jordens hjärnkapacitet samlades och funderade. Vad är ens Airbus? Ett EU-projekt? Åker hellre Embraer, brasilianare är i alla fall katoliker, dvs någon typ av moral.

Nu kan jag inte ändra igen tror jag, min resebyrå blir galen på att jag skall ha alternativa rutter och mellanlandningar så snart jag skall långväga. :gnissla

Men, hur än det är med den saken, är Malaysia-grejen helt OK eller?

På sjätte dygnet efter att planet med 239 personer försvann finns trots en massiv sökinsats ännu inga spår.

Data som sänts ut från planets motorer tyder på att MH370 flög i hela fyra timmar efter sista kontakten, säger insatta källor till The Wall Street Journal. Med en marschfart om uppemot 1 000 kilometer i timmen innebär det i så fall att Boeing 777:an kan ha nått långt upp i Indien eller Kina, eller så långt sydösterut som Australien eller Papua Nya Guinea.

Uppgifterna baseras på data som motorerna automatiskt sänder som ett led i underhållsschemat.

Den nya teorin gör att terrorutredare i USA fokuserar på möjligheten att planets transpondrar avsiktligt slagits av, innan det flugits till hemlig ort, enligt The Wall Street Journal.

Dessa uppgifter lär spä på anhörigas upprördhet i bland annat Kina, varifrån de flesta passagerare kom. Där frodas redan uppfattningen att myndigheterna döljer något, exempelvis gisslanförhandlingar som skulle pågå i största hemlighet.

Ryktesspridningen ökar av flera svårtolkade uttalanden på presskonferenser i Malaysia och grannländerna. En pressad militärtalesman mumlade häromdagen något om "tiden är inte mogen att berätta" – vilket av anhöriga snabbt tolkades som belägg för en mörkläggning.

Malaysia och Vietnam skickade under torsdagen ut spaningsplan till Sydkinesiska havet, där kinesiska satelliter i söndags fotograferat tre stora flytande föremål i vattnet.

Uppgiften släpptes först under onsdagen:

- Kinesiska satelliter har upptäckt rök och flytande föremål. I nuläget kan vi inte bekräfta om de har något samband med det försvunna planet, sade Li Jiaxiang, chef för Kinas civila flyg.

Men sökandet visade sig återigen vara resultatlöst. Efter att ha cirklat runt området i tre timmar vände planen åter.

Kinas premiärminister Li Keqiang sade enligt TT på torsdagen att "så länge det finns en strimma hopp" kommer Kina inte att avbryta sökandet.



http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-svep-flygkraschen-utanfor-vietnam_3357334.svd?sidan=8

Nästan så man går och knölar till en foliehatt. :brynad
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Några gånger per år

Plan där du skulle befunnit dig ombord som kraschar och detta flera ggr/år?

När vi säger Saida, säger du Mamma?

Edit;

Jag vill tillägga att du har ett sjukt underhållande förhållningssätt till din flyg, höjd eller vad för slags rädsla det nu gäller och för det kan man bara tacka!
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Nu har jag inte sett serien Lost. Men visst handlar den om ett gäng som är med om en flygkrasch och typ aldrig blir hittade? Tror fan det har hänt nu, hur kan ett sånt nytt och stort plan bara försvinna? Ok mitt ute på Atlanten i radarskugga. Men det här försvann väl mindre än en timme från start? Skumt är det!

Vanlig radar kräver inte alls många mil distans för att vara osynlig om det flygs på vågtopps höjd.
Sök på line of sight kalkylator och sätt radar höjd på 100m över havet och flygplanet på 30m över vattnet tex.
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Instinktivt tänker man ju att om det här planet utsätts för något väldigt dåligt, är det bra att en halvalkad socialist satt och smulade ost på ritbordet när han funderade på detta eller att halva jordens hjärnkapacitet samlades och funderade. Vad är ens Airbus? Ett EU-projekt? Åker hellre Embraer, brasilianare är i alla fall katoliker, dvs någon typ av moral.

Nu kan jag inte ändra igen tror jag, min resebyrå blir galen på att jag skall ha alternativa rutter och mellanlandningar så snart jag skall långväga. :gnissla

Men, hur än det är med den saken, är Malaysia-grejen helt OK eller?

På sjätte dygnet efter att planet med 239 personer försvann finns trots en massiv sökinsats ännu inga spår.

Data som sänts ut från planets motorer tyder på att MH370 flög i hela fyra timmar efter sista kontakten, säger insatta källor till The Wall Street Journal. Med en marschfart om uppemot 1 000 kilometer i timmen innebär det i så fall att Boeing 777:an kan ha nått långt upp i Indien eller Kina, eller så långt sydösterut som Australien eller Papua Nya Guinea.

Uppgifterna baseras på data som motorerna automatiskt sänder som ett led i underhållsschemat.

Den nya teorin gör att terrorutredare i USA fokuserar på möjligheten att planets transpondrar avsiktligt slagits av, innan det flugits till hemlig ort, enligt The Wall Street Journal.

Dessa uppgifter lär spä på anhörigas upprördhet i bland annat Kina, varifrån de flesta passagerare kom. Där frodas redan uppfattningen att myndigheterna döljer något, exempelvis gisslanförhandlingar som skulle pågå i största hemlighet.

Ryktesspridningen ökar av flera svårtolkade uttalanden på presskonferenser i Malaysia och grannländerna. En pressad militärtalesman mumlade häromdagen något om "tiden är inte mogen att berätta" – vilket av anhöriga snabbt tolkades som belägg för en mörkläggning.

Malaysia och Vietnam skickade under torsdagen ut spaningsplan till Sydkinesiska havet, där kinesiska satelliter i söndags fotograferat tre stora flytande föremål i vattnet.

Uppgiften släpptes först under onsdagen:

- Kinesiska satelliter har upptäckt rök och flytande föremål. I nuläget kan vi inte bekräfta om de har något samband med det försvunna planet, sade Li Jiaxiang, chef för Kinas civila flyg.

Men sökandet visade sig återigen vara resultatlöst. Efter att ha cirklat runt området i tre timmar vände planen åter.

Kinas premiärminister Li Keqiang sade enligt TT på torsdagen att "så länge det finns en strimma hopp" kommer Kina inte att avbryta sökandet.



http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nytt-svep-flygkraschen-utanfor-vietnam_3357334.svd?sidan=8

Nästan så man går och knölar till en foliehatt. :brynad

Haha jag känner ingen mig själv så otroligt mycket i ditt förhållningssätt till din flygrädsla. Vägde in allt som kunde tänkas vara en faktor eller bara ens egna påhittade indikation på att man skulle undvika vissa flygplansmodeller, flygbolag eller flygplatser. Hade långtgående planer för att skapa en modell med mätbara indikatorer för att beräkna ett säkerhetsindex så jag skulle få en ännu bättre bild av vad jag skulle undvika. Tillslut insåg jag att allt det där bara bidrog till obehaget och slutade helt enkelt bry mig. Idag bara sätter jag mig på ett plan och åker med och lever efter principen att allt som hela tiden sker under en flygning är helt naturligt. Såklart väljer jag fortfarande bland flygbolag men av helt andra orsaker än säkerhet, vilket var enda prio tidigare.

Något som verkligen hjälpte mig var att gå igenom hela flygningen i huvudet innan start. För helt ärligt varje moment, speciellt de man tycker är obehagliga, sker varje gång. Anamma sedan filosofin att du först blir rädd när dessa inte sker. Typexempel för mig var när de svängde under starten eller drog ner motorvarvet när de kommit upp en bit. Detta sker varje gång och idag tänker jag knappt på det för jag vet att det kommer hända, inget konstigt alltså.
 
Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det bästa markus kan göra är väl att flyga Ryanair resten av livet, de har väl 0 olyckor (än!!)
 

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Hotell Gripen
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Det bästa markus kan göra är väl att flyga Ryanair resten av livet, de har väl 0 olyckor (än!!)

Var nog bara 1-2 sekunder ifrån fullt haveri i Tyskland 2012 nånting. Nej Finns tyvärr för många andra faktorer som väger ner Ryan air säkerhetsmässigt, och då har vi inte ens gått in på hur de behandlar sin personal och att de flyger från små orter ute på vischan vilket i sig är skäl nog för att aldrig ha med dom att göra.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Haha jag känner ingen mig själv så otroligt mycket i ditt förhållningssätt till din flygrädsla. Vägde in allt som kunde tänkas vara en faktor eller bara ens egna påhittade indikation på att man skulle undvika vissa flygplansmodeller, flygbolag eller flygplatser. Hade långtgående planer för att skapa en modell med mätbara indikatorer för att beräkna ett säkerhetsindex så jag skulle få en ännu bättre bild av vad jag skulle undvika. Tillslut insåg jag att allt det där bara bidrog till obehaget och slutade helt enkelt bry mig. Idag bara sätter jag mig på ett plan och åker med och lever efter principen att allt som hela tiden sker under en flygning är helt naturligt. Såklart väljer jag fortfarande bland flygbolag men av helt andra orsaker än säkerhet, vilket var enda prio tidigare.

Något som verkligen hjälpte mig var att gå igenom hela flygningen i huvudet innan start. För helt ärligt varje moment, speciellt de man tycker är obehagliga, sker varje gång. Anamma sedan filosofin att du först blir rädd när dessa inte sker. Typexempel för mig var när de svängde under starten eller drog ner motorvarvet när de kommit upp en bit. Detta sker varje gång och idag tänker jag knappt på det för jag vet att det kommer hända, inget konstigt alltså.

Ja, i ärlighetens namn så är min flygrädsla nära nog botad, förutom då hav är inblandat. Flög från USA i december och hela jävla vägen, som jag sov, så var det - som vanligt - ett ljud jag inte hört. Det gjorde att stolen vibrerade var 10:e sekund ungefär. Men, jag somnade innan take off, och sov/slumrade tills någonstans mellan Island och Norge så det var inte så farligt.

Havsflighter är fortfarande inget för mig dock, kortare tid, OK. USA är hyfsat för där är ju några landområden på vägen, men typ Hong kOng - Los Angeles skulle jag inte klara. Gillar inte Bangkok - Hong Kong heller, jävla äckliga varma hav att fucka upp vädret. :mad:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Var nog bara 1-2 sekunder ifrån fullt haveri i Tyskland 2012 nånting. Nej Finns tyvärr för många andra faktorer som väger ner Ryan air säkerhetsmässigt, och då har vi inte ens gått in på hur de behandlar sin personal och att de flyger från små orter ute på vischan vilket i sig är skäl nog för att aldrig ha med dom att göra.

Ser absolut inget värde att flyga med Ryan Air, har dessutom bannlyst Qatar eftersom de är äckliga oljearabgrisar som behandlar sin personal sämre än en medelåtta svensk get.

/Fackpampen
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ser absolut inget värde att flyga med Ryan Air, har dessutom bannlyst Qatar eftersom de är äckliga oljearabgrisar som behandlar sin personal sämre än en medelåtta svensk get.

/Fackpampen

Vilka bolag flyger du med? :tungan
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilka bolag flyger du med? :tungan

Typ alla utom Qatar, Ryan och Aeroflot.

Överväger kraftigt att sluta med Norwegian också, långt ifrån billiga och inga avtal med andra bolag.

Hur illa man än tycker om SAS så fungerar det ganska smidigt med dem.
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Typ alla utom Qatar, Ryan och Aeroflot.

Överväger kraftigt att sluta med Norwegian också, långt ifrån billiga och inga avtal med andra bolag.

Hur illa man än tycker om SAS så fungerar det ganska smidigt med dem.
Du kan addera Baltic Air till listan, provade dem förra veckan i ett vidrigt propellerplan från Berlin till Riga, hua den gör jag inte om.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Som vanligt är dina infantila inlägg knappast värda att besvara, men för att komma från en sosse så är det ju anmärkningsvärt att du inte istället uppskattar avståndstagandet.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/bakom-kulisserna-pa-qatar-airways_8952450.svd
Jo då marcus, Du gör ett bra jobb att ta upp dessa vidriga arbetsförhållanden :tummenupp

Jag har en svägerska som arbetar som flygvärdinna i USA, jag vet att mycket skit behöver komma upp till ytan. Betydelsen av bl.a en stark fackförening stärks. Flyganställda i norden har många gånger ett skitschema med tillika näst intill omänskliga arbetsförhållanden. Dock, tack vare att fackföreningen finns representerat har de sluppit göra samma extrema resa som många av deras o organiserade kamrater ute i flygvärlden.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top