Folk dör ju för faen?!!

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Manneman, jag förstår vad du menar. Men, jag har aldrig upplevt något tryck eller gtrupptryck i RoH. Det är något år sedan jag började köra TT, hade alltid kört ensam tidigare. Har haft kort sedan jag var 16, och det är längre sedan än vad många som är med och kör är gamla. Visst är tempot högt, men man kan välja grupp efter önskad hastighet:)
Jag kör betydligt fortare idag, än vad jag gjorde tidigare, men, för det mesta, med mycket större marginaler.
Detta kan jag tacka Sporthojskurserna, hyffsat mycket bankörning OCH TTna för.

Fortsött köra med RoH, skit i om någon tråkar dig, dt hör till lite. Och välj grupp efter hur fort du vill färdas.

RoH körde bara SMC BKK igår, detta var nått annat.

Vad jag förstår så är det TS egen lördagstur som bråkade.
 
Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Håller helt med.
Man kan åka med marginaler men fortfarande ganska fort. Problemet är bara att det går i överljudshastighet, om något sker så dör man.
Händer något i 70 så är risken att dö ganska så liten medans i 180 hyffsat stor oavsett vad som sker.
Jag har ingen körbar hoj idag och jag saknar hojåka varje solig dag. En sak är säker det blir ingen sporthoj för gata i vilket fall. Sporthoj blir det om det bara ska köras bana.
Jag är sugen på något att köra grus, is och kanske någon resa. Så jag kan lukta på blommorna. Det som faktist fick mej att köra hoj från första början. Friheten började med moped äger två st mopeder som brukas ganska så ofta idag. Varför skulle friheten sluta med överljudshastighet? Bara idiotiskt.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Ibland räcker det inte ens med att köra inom sina begränsningar, tappat räkningen på hur många gånger jag känt att jag hållt en lugn fart genom en kurva och sen mitt i kurvan är det grus. Har haft en del tur att det inte gått dåligt iaf.

Så nä, att överhuvudtaget försöka lägga hojen en del på gata är riskabelt... men den risken tar man ibland.
 

manneman

Guest
RoH körde bara SMC BKK igår, detta var nått annat.

Vad jag förstår så är det TS egen lördagstur som bråkade.

Huruvida du har åsikter om min person samt mitt sätt att tänka får du gärna delge mig personligen då vi normalt ses någon gång per vecka.
Vad du anser vara dubbelmoral för övrigt får du gärna utveckla, sist jag kollade hade jag inte sagt ett ont ord till dig varken IRL eller inför andra.

Visst är jag själv glad för att vrida på rullen emellanåt men då jag kör först så avgör oftast bakomvarande själv vilket tempo han eller hon ska hålla i en perfekt värld.

Så är det oftast inte utan vad hela inlägget handlar om är att när man kör i grupp så blir det oftast grupptryck var de flesta kan instämma i att man har en väldig koll i backspeglarna samtidigt som man inte vill hamna alltför långt bakom framförvarande i vilket de flesta säkert känner igen sig.

Dagens körning som ämnet behandlar kunde likväl varit gårdagens eller varför inte TT för 2 veckor sedan när jag hade 182 på mätaren som mest och ändå ser alla sporthojar utom Silverwolf försvinna framför mig för att inte återse dem mer den dagen?
Snittfarten på det TT´t innebar att ligga och pressa på konstant fullgas efter att jag lämnat över rodret till annan förare, den föraren åker jag aldrig mer med igen.

I min värld har man rätt att ändra sig och som andra har skrivit här så tröttnar man på det extremt höga tempot. Jag skrev också i mitt första inlägg att jag slog av på farten och NU ifrågasätter jag varför tempot drivs upp. Jämför man tempot nu med för 2 månader sedan så går det inte...
Hade jag nu velat skaffa min 20:e sporthoj så hade jag köpt en dylik istället för Motarden som jag valde istället av många skäl och då hade jag kanske hängt på i warpspeed, vis av tidigare år så är jag återigen överens med mitt val av hoj.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Huruvida du har åsikter om min person samt mitt sätt att tänka får du gärna delge mig personligen då vi normalt ses någon gång per vecka.
Vad du anser vara dubbelmoral för övrigt får du gärna utveckla, sist jag kollade hade jag inte sagt ett ont ord till dig varken IRL eller inför andra.

Visst är jag själv glad för att vrida på rullen emellanåt men då jag kör först så avgör oftast bakomvarande själv vilket tempo han eller hon ska hålla i en perfekt värld.

Så är det oftast inte utan vad hela inlägget handlar om är att när man kör i grupp så blir det oftast grupptryck var de flesta kan instämma i att man har en väldig koll i backspeglarna samtidigt som man inte vill hamna alltför långt bakom framförvarande i vilket de flesta säkert känner igen sig.

Dagens körning som ämnet behandlar kunde likväl varit gårdagens eller varför inte TT för 2 veckor sedan när jag hade 182 på mätaren som mest och ändå ser alla sporthojar utom Silverwolf försvinna framför mig för att inte återse dem mer den dagen?
Snittfarten på det TT´t innebar att ligga och pressa på konstant fullgas efter att jag lämnat över rodret till annan förare, den föraren åker jag aldrig mer med igen.

I min värld har man rätt att ändra sig och som andra har skrivit här så tröttnar man på det extremt höga tempot. Jag skrev också i mitt första inlägg att jag slog av på farten och NU ifrågasätter jag varför tempot drivs upp. Jämför man tempot nu med för 2 månader sedan så går det inte...
Hade jag nu velat skaffa min 20:e sporthoj så hade jag köpt en dylik istället för Motarden som jag valde istället av många skäl och då hade jag kanske hängt på i warpspeed, vis av tidigare år så är jag återigen överens med mitt val av hoj.


Det var en körning du själv initierade/arrangerade som gick fel.

Det glömde du nog i trådstarten:va
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Ifall man åker men personer som tråkar en för att man inte håller "deras" höga tempo. Då är det dags att hitta nya hojpolare! En god "samåkare" väntar in ifall det finns eftersläntrare (och inte f@n rackar man ner på dom) Håller man ett högt temp så kan det ju vara så att man kan vägen bättre, är självmordsbenägen eller har en bättre teknik. Som gör att man har lite större marginaler. Är man utav den senare typen så kan (läs borde) tipsa om vad som behöver ändras för att öka säkerheten, så att alla kommer hem hela!.
Mina 0,02$
//Micke
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Lika barn leka bäst. Hitta åkkamrater som kör samma tempo som du så är det inga problem.

Stora grupper är bara ett jäkla aber tycker jag. Kräver indelning/föråkare/lokalkännedom osv osv...
 

fahlgren

Daniel "Snigeln" Fahlgren
Gick med
11 May 2007
Ort
På rätt ställe.
Hoj
2012 ZX10R
Åka fort

Nu är det ju så att det finns hastighets gränser i sverige, så man får ju inte köra så fort, MEN man kan ju åka bana med tex SMC oavsett vad man har för hoj.
Då får man gasa en hel dag Och lära sig en massa nyttigt.
Kawwakingen
 

jetson

Guest
Nu är det ju så att det finns hastighets gränser i sverige, så man får ju inte köra så fort, MEN man kan ju åka bana med tex SMC oavsett vad man har för hoj.
Då får man gasa en hel dag Och lära sig en massa nyttigt.
Kawwakingen

Men vi har ju ingen bana :D
 

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Hus
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Talar kanske för mig själv, men vem fan vill ha en ful kromsläde?:arsele:arsele
Jag kör sporthoj för att det är en snygg skön hoj. Jag sitter bra på den och njuter när jag och snigel varit på tur.

Köper inte riktigt när folk säger -varför köra sporthoj när du inte kör fort..

Alla kör på den hoj de gillar :banana:banana vilket är tur för tänkt om alla barn skulle slåss om just MIN hoj:tungan

mja, kan inte vara många % som köper en sporthoj för att dom tycke den e jätteskön att köra sakta på.
Eller så e det jag som e undantaget. får ont i ryggen om jag ligger under 80km/h.
Men klart alla ska få köra vad dom vill, men tror ingen skulle köpa en McClaren F1 just för att dom tycker den snygg o skön att puttra fram i laglig hastighet.
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Att åka bana är inte alltid så enkelt, alla jävla bullerkrav och chansen att lägga hojen är betydligt större på bana då man helt enkelt pressar mera.

Sen ska man ju ha släp till bana också, då gäller det att låna släp och sen ska man ha en bil med dragkrok, och sen kanske man behöver ta ledigt från jobbet eller matcha någon weekend när man har tid över.

Det är bra mycket enklare att sätta sig på hojen och ta sig en tur efter jobbet än ovanstående, så kom inte och påstå att det är lika lätt. Dessutom kostar det.

Men framförallt, jag har inte lust att köra med min Ducce då jag enbart har trafikförsäkring... vet att många andra har samma problem.
 

R5+1

Guest
Jag vill hålla med alla som i tråden nämnt att det eg inte har med hastigheten att göra hur allvarlig olyckan blir.

Min förra granne kom för snabbt in i en kurva, som han för sent upptäckte inte hade torkat upp efter ett tidigare regn. Han åkte ner i diket och lyckades få ner farten till under 30. Då hakade fotpinnarna i dikeskanterna, hojen tvärnitade, han flög över styret och landade på huvet. 3 skadade kotor i ryggen och 4 i nacken. Han måste ff, nästan 2 år senare, äta smärtstillande för att kunna sova.

Jag krockade i höstas med en mötande bil (min hastighet uppskattar jag till 60-70), drog i diket, upp på andra sidan, for av hojen och landade vid en gran. Jag fick fraktur på 2 leder och ett revben samt hjärnskakning. Jag är nästan helt läkt nu. Går, springer, kör hoj obehindrat.

Samma vecka som min krock drog en annan tjej här på SH omkull (vet ej om det var en kollision) på Essingeleden. 4 filer plan asfaltsväg, jag tror inte ens det var rusningstrafik och hon höll knappast på och wheelade och körde mellan filerna. Men hon omkom.

Och visst skrev TS i minnestråden att Ezzo inte körde speciellt fort, och han, t o m HAN omkom. Alltså faan...

Nä, man vet aldrig hur det går med nånting. Jag tänker i alla fall låta min dagsform avgöra mitt tempo varje körning. Sen om nån tycker jag är dum som kör "för sakta" på min sporthoj så får de stå för det. Jag bestämmer ju inte över deras handlingar så de behöver inte bestämma över mina. Fis-köra är ruggigt skönt ibland. Och inget är skönare än att efter uppåt 10 glada mil glida in på fiket och träffa polarna över skitsnack, skryt och kaffe!
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
om man blir ifrånkört och ingen stannar kör inte mer med dom då. det är inte så att vi lever i en lalla värld där allas behov och känslor spelar någon roll man lär sig bara vilka man själv passar ihop med och fortsätter umgås med dom och skiter i dom andra, sen varför bry sig om andra kör i atomhastighet inget du ni säger får dom och ändra på sig, och inte för att vara dum men varför tror alla som moralpredikar att det e allas skyldighet att lyssna på dom, kan ge er ett tips dom flesta människor kan inte bry sig mindre om er ni finns inte ens i deras värld så varför bemödar sig ni att tänka på dom och deras.

förövrigt kan jag inte bry mig mindre om man kör sakta heller det har sin tjusning.

att folk faller för grupptryck gör mig bara ledsen, att vi mänskligheten är så svaga och tröga kan ju inte båda för annat än jordens undergång
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag har då inte köpt en sporthoj för att köra som en idiot på vägarna. Tror folk måste komma förbi det här med att försöka impa på andra, för det leder ju ingenstans.
Olyckor händer visserligen oavsett om man kör för fort, lagom eller kör för sakta. Men man behöver ju inte vara dum och utsätta sig för risken genom att köra åt helvete för fort.
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Köp motard istället

Går inte lika fort och man gör inte illa sig lika mycket, MEN man kan leka och ha kul på annat sätt, framhjul, bakhjul, börna :yoparty

Dessutom skönare och utseendemässigt är det grymt ;)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top