Folk dör ju för faen?!!

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
vill jag köra fort eller för den delen som en galning så gör jag det när jag är själv eller tillsammans med någon som jag känner förtroende för: inte bara för att någon vill det då JAG TROTTS ALLT HAR EN EGEN VILJA!!:krama

Ha nu en trevlig sommar alla glada motorcykel personer, kör som NI!! vill, galet snabbt eller som en snigen: för motorcykelturen NI!! vill ta blir precis så bra som NI!! önskar om ni gör den efter eran egna vilja: för att skylla på andra och deras påtryckningar är bara en lam ursäkt i mina ögon!!:tummenupp

När du är själv? Hur ofta är du själv ute på vägarna?
Finns inget som heter egen vilja när det kommer till att framföra ett motorfordon. Men det är väl det folk tror...
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Ja det var bra att du påpekade detta VBK för så vitt jag vet så har verkan RoH eller Riskokarna med detta att göra. Bara så att folk inte tror nåt..

Det var så vitt jag vet en körning som Manne har själv fixat.

BTW.. alla kör som de själv behagar. Vi väntar ändå vid korsningar osv.. Skulle det förmodan inte passa någon så är det alltid fritt fram att köra med dom som man själv vill köra med.

Svårare än så är det inte. :tummenupp

Det var en körning vänner emellan, där vi använde ROH-forumet för att folk skulle hänga på.

Mer än så var det inte.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Vet bara många som ligger utan marginaler för att pressa på dom vägarna du menar med tjälskador, grus och träd överallt. Det är inte vidare smart.
Vet många vägar som är lika kurviga med fri sikt och utan tjälskador.
Allt handlar ju om att köra så man har marginaler ifall något skulle gå fel.

Ja marginaler är allt... det är så man överlever.
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
När du är själv? Hur ofta är du själv ute på vägarna?
Finns inget som heter egen vilja när det kommer till att framföra ett motorfordon. Men det är väl det folk tror...

Om någon kör om en på motorvägen trampar man väl inte gasen i botten för att hänga på?
Jag hävdar att man KAN köra efter eget huvud, det gäller bara att ha lite stake och viljekraft.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör ensam, och jag tycker att jag kör med marginaler, även om detkanske blivit mindre på sista tiden. I takt med att man blir duktigare blir man också lite hetsigare tyvärr. Man irriterar sig mer på bilar som kör sakta, kör och velar osv.

Igår kunde det gått illa om jag inte haft min marginal.

Körde i kanske 100 på en spikrak 90-väg med ängar på sidorna. Fri sikt alltså. Låg 100 meter bakom en bil som höll samma hastighet som jag. Långt fram till höger står en bil som skall svänga ut på vägen vi kör på.

När bilen framför mig kört förbi korsningen svänger den andra bilen ut. Mellan mig och den framförvarande bilen :huvet Jag var beredd på det av nån anledning, men det blev ändå en (kontrollerad) tvärnit. Hade jag kört bara lite snabbare eller haft min koncentration någonannanstans hade min dag slutat där.
 

PiaB

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Tyresö
Hoj
Honda VTR 1000 2006, Såld Yamaha YZF 1000R ThunderAce,
Bra inlägg Manneman.... Moget att komma till den insikten o trist att andra har den synen att man har dålig självkänsla för att man åker med i race tempot..... lägg ner... får man sig inte en tankeställare efter alla dessa olyckor som drabbat mc folk senaste dagarna så är något konstigt.... Självklart är det kul att köra hoj o hänga med men det måste vara en kompromiss att ligga på en sådan nivå att säkerheten går först.... Alla andra i flocken kanske inte heller har lust att gasa över gränsen men ingen är mogen att slå av på takten ... så bra att du tar ett första steg.. och tar ansvar för ditt liv... jag har själv fått en rejäl tankeställare när tom Ezzo som är säkerhetens man och superduktig stryker med.. då bör man inse att det kan även hända den bästa.... o agera där efter... hoppas fler följer ditt råd om att inte köra över förmåga...
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Man kör efter egen förmåga punkt slut, sen om andra kör fortare så låt dem då åka fortare - brukar ju ändå vara uppsamling vid typ vägkorsningar.....
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
När magen knyter sig och håret på armarna/nacken reser sig, ja då går du på 110% av din egen förmåga.
När du har problem med svängpunkterna och väljer tidigare punkter och därmed kommer i vidare spår än du tänkt så ligger du runt 105% av din förmåga.
När du träffar dina punkter du vill och du håller ditt spår så ligger du under 100% av din förmåga.

Men när du träffar dina punkter, håller ditt spår och även håller koll på omgivningen och har marginal till det oväntade, ja då ligger du på en sjysst nivå skulle jag påstå. :tummenupp

Det är i alla fall vad jag skulle påstå.

Ja, det är helt rätt. Men som jag skrev tidigare så är det från person till person vilken hastighet man ligger i för att klara sina tänkta svängpunkter, hålla sitt planerade spår och komma ut dit man vill.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Man kör efter egen förmåga punkt slut, sen om andra kör fortare så låt dem då åka fortare - brukar ju ändå vara uppsamling vid typ vägkorsningar.....

Jag tror att många TROR att de kör efter sin egen förmåga. De får sig ett bryskt uppvaknande när de får släpp i en kurva eller när Ullagulla svänger ut med sin Ford Taunus. Många (de flesta) klarar nog inte att reda ut en kritisk situation. Hos de flesta (mig inräknat) sitter nog inte det här benhårt i ryggraden, utan man nyper/väjer/hoppar eller vad som nu råkar kännas bäst. Klarar man sig sig ur situationen så är det nog med minst en liten nypa tur också.

Har man däremot marginaler, om än så små, så hinner man tänka lite innan man handlar och chansen att man fattar "rätt" beslut ökar.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Om någon kör om en på motorvägen trampar man väl inte gasen i botten för att hänga på?
Jag hävdar att man KAN köra efter eget huvud, det gäller bara att ha lite stake och viljekraft.

Vad jag menar med egen vilja är att herr Furstenhoff syftar på att man har egen vilja att välja o köra snabbt som fan, eller köra lugnt.
Så tolkar jag hans inlägg varpå det första köra snabbt inte riktigt stämmer överens med verkligheten för man får ju inte göra som man vill därute...
Hänger du med?
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
När du är själv? Hur ofta är du själv ute på vägarna?
Finns inget som heter egen vilja när det kommer till att framföra ett motorfordon. Men det är väl det folk tror...

Självklart förstår jag vad du menar, men jag förstår inte vad du menar när du skriver att "det inte finns något som heter egen vilja när det kommer till att framföra ett motorfordon".
Du sitter bakom spakarna, du kontrollerar hastighet, spårval, bromspunkter och blick.

Man måste skilja på folk utan självförtroende och folk med självförtroende, och framför allt folk med för mycket självförtroende, så kallade "odödliga".

Den "egna viljan" finns där, det gäller bara att våga utnyttja den.
 

manneman

Guest
Du sitter bakom spakarna, du kontrollerar hastighet, spårval, bromspunkter och blick.

Men du kontrollerar inte din omgivning och din körning avgörs av vad de vill sedan spelar det ingen roll hur mycket kontroll du anser dig själv ha.
Din omgivning kan vara allt ifrån andra trafikanter, vilda djur eller varför inte ett 2 cm gruslager mitt i en kurva stort som en parkeringsplats vilket dök upp på SVT´n med klotning på RL som följd.
Jag tog en bra bild av eländet men med lite otur hade jag inte tagit den bilden?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Självklart förstår jag vad du menar, men jag förstår inte vad du menar när du skriver att "det inte finns något som heter egen vilja när det kommer till att framföra ett motorfordon".
Du sitter bakom spakarna, du kontrollerar hastighet, spårval, bromspunkter och blick.

Man måste skilja på folk utan självförtroende och folk med självförtroende, och framför allt folk med för mycket självförtroende, så kallade "odödliga".

Den "egna viljan" finns där, det gäller bara att våga utnyttja den.

Ja, egen vilja har man i egenskap av att du som förare bestämmer hur du skall framföra ditt fordon. Men när Furstenhoff pratar om en egen vilja och att man kan välja att köra snabbt som fan så håller jag inte med honom. Där har man ingen egen vilja - för även om man vill åka snabbt som fan - så finns det lagar som bestämmer att man måste följa vissa hastigheter. Hänger du med nu eller börjar jag bli för trött för att försöka förklara mig? ;-)
 

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Bålsta
Hoj
KTM 790 Duke
Ett bara trix är att sätta på sig tyg och inte skinn. För när jag sätter på mig black and white Alpinestar och Dainese, Schubert, och Daytona så kör jag slalom mellan bilarna. Har jag sämre grejer på mej så kör jag som en gubbe :skrattaåt

Peltzmaneffekten....
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag håller med trådskaparen att en samkörning där det blir så att

1) antingen drar de andra iväg så långt i förväg att man knappt ser röken av dem och de här med "samkörning" snarare är av akademisk betydelse

eller

2) så försöker man hänga med trotts att det går fört fort och kör hela tiden på gränsen och kanske stundvis över

Då är det inte speciellt roligt.
I så fall är det roligare att köra själv och köra i ett tempo man gillar och inte behöver bry sig om att andra som får stå och vänta (om de nu gör det).

Visst kan det funka att vänta in varandra lite och så, men om det blir för stora skillnader inom gruppen så är sannolikheten stor att det blir mindre kul för alla.



Trådskaparen och en del andra som skrivit verkar hålla till i Skåne. Där har de SVT (Skåne Vår Tur) och NDR (National-Dags Rundan). De gånger jag har varit med så har det varit bra. Uppstyrt med olika grupper så det oftast verkar finnas någon grupp med okej tempo för de flesta och lite andra regler.

Sen SMC kurser eller bandagar där man både kan träffa andra och hålla sitt eget tempo är bra. För vad gör det om någon har kört ett varv mer eller mindre än dig? Ni kommer ändå fram till samma depå när passet är slut.


Men visst, lite fler samkörningar där inte alla försöker köra i samma hastighet som Starship Enterprise hade ju varit bra.
 

manneman

Guest
Ja det var bra att du påpekade detta VBK för så vitt jag vet så har verkan RoH eller Riskokarna med detta att göra. Bara så att folk inte tror nåt..

Det var så vitt jag vet en körning som Manne har själv fixat.

BTW.. alla kör som de själv behagar. Vi väntar ändå vid korsningar osv.. Skulle det förmodan inte passa någon så är det alltid fritt fram att köra med dom som man själv vill köra med.

Svårare än så är det inte. :tummenupp

Som sagt så skulle jag ifrån början inte ens varit med idag men vem som arrangerade vad i vems namn är ju egentligen inget som har med tråden att göra utan att det har hänt väl många olyckor i MIN egen närhet bara den senaste veckan.
Ezzo, Marcus Rohde och Robin Paulsson från Bjuv nu senast som strök med 500 meter utanför mitt fönster.

Grejen är att alla kör INTE som de själva behagar utan faller oftast för grupptrycket och vill inte komma sist eller sinka bakomvarande.
Att man väntar in folk vid korsningar försvarar inte att de kör på marginalerna dit för vem kan med handen på hjärtat säga vad som väntar bakom nästa krön?
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Grupptryck är en mycket stark kraft, och mycket ohälsosam i hojsammanhang. Trådskaparen ska ha en eloge för att ha tagit upp ämnet.

Ni som skriver att alla har en fri vilja och att var och en bestämmer tempot själv, klart ni har rätt, det är bara det att de flesta av oss ibland påverkas av grupptrycket iaf, trots att vi är kloka mogna vuxna. Du som påstår att du ALLTID bara gör precis det som bara du vill, grattis, du är unik.

Manneman, jag tror du har räddat livet på någon ikväll...
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Men du kontrollerar inte din omgivning och din körning avgörs av vad de vill sedan spelar det ingen roll hur mycket kontroll du anser dig själv ha.
Din omgivning kan vara allt ifrån andra trafikanter, vilda djur eller varför inte ett 2 cm gruslager mitt i en kurva stort som en parkeringsplats vilket dök upp på SVT´n med klotning på RL som följd.
Jag tog en bra bild av eländet men med lite otur hade jag inte tagit den bilden?

Självklart kan oförutsägbara ting hända så som du säger, möte, djur eller oväntat underlag. Då får man anpassa farten till vad man själv känner att man kan reda ut om det skulle ske något av ovanstående.

Ja, egen vilja har man i egenskap av att du som förare bestämmer hur du skall framföra ditt fordon. Men när Furstenhoff pratar om en egen vilja och att man kan välja att köra snabbt som fan så håller jag inte med honom. Där har man ingen egen vilja - för även om man vill åka snabbt som fan - så finns det lagar som bestämmer att man måste följa vissa hastigheter. Hänger du med nu eller börjar jag bli för trött för att försöka förklara mig? ;-)

Jag hänger med trots att även jag börjar bege mig mot sängen. Visst finns det lagar och regler, men det är ju även därför det finns bandagar och kurser på bana, så att man kan få köra av sig.

Å andra sidan måste du även stanna vid stopp-skyltar, blinka när du svänger och inte köra om där det är heldraget. Men det tummas på regler var dag..
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Självklart kan oförutsägbara ting hända så som du säger, möte, djur eller oväntat underlag. Då får man anpassa farten till vad man själv känner att man kan reda ut om det skulle ske något av ovanstående.



Jag hänger med trots att även jag börjar bege mig mot sängen. Visst finns det lagar och regler, men det är ju även därför det finns bandagar och kurser på bana, så att man kan få köra av sig.

Du låter som en klok kille! Hoppas du får en bra säsong! :tummenupp
 

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Syftet med varför jag skrev denna tråd är hur som helst att fråga varför det måste gasas upp i så pass höga farter att man hela tiden ligger på gränsen?
Kör man apfort så är det en ganska given utgång däribland träden men sänker man farten och koncentrerar sig på hojåkat så är risken lite mindre att man klotar men också större att man överlever en eventuell smäll.

Ligger på vems gräns?

Vad är igentligen "apfort"?

Jag har inte kört fortare idag än att jag hade kunnat möta en bil i vilken kurva som helst utan att sitta i grillen.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top