Folk dör ju för faen?!!

Andre_A

Punisher
Gick med
7 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
HP4 Comp -13 + R1200GS -13 + CRF 450 X -09
Många snackar om marginaler hit och marginaler dit.

Det är ingen som kan säga exakt var marginalen ligger. Det är olika från förare till förare. Vi är alla olika, tänker olika, ser olika, olika mycket erfarenhet o.s.v.

För att en person ska känna sig säker och köra med marginaler kan innebära 70 km/h i en viss kurva.
Samma kurva kan en annan person hålla över 100 km/h och ändå känna sig säker och ha marginaler.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ett bara trix är att sätta på sig tyg och inte skinn. För när jag sätter på mig black and white Alpinestar och Dainese, Schubert, och Daytona så kör jag slalom mellan bilarna. Har jag sämre grejer på mej så kör jag som en gubbe :skrattaåt
 

ladelai

The Patriots
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Huddinge Hills
Hoj
Yamaha R1, Yamaha MT-07
manneman >>

Du verkar vara machokillen som sätter ner foten.
Det är starkt.

Jag tycker det är riktigt viktigt och bra av dig att få ut budskapet om detta, speciellt nu under säsong att man ska tänka till innan man gör den där omkörningen eller något annat. Man leker bara med ett liv som insats.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Många snackar om marginaler hit och marginaler dit.

Det är ingen som kan säga exakt var marginalen ligger. Det är olika från förare till förare. Vi är alla olika, tänker olika, ser olika, olika mycket erfarenhet o.s.v.

För att en person ska känna sig säker och köra med marginaler kan innebära 70 km/h i en viss kurva.
Samma kurva kan en annan person hålla över 100 km/h och ändå känna sig säker och ha marginaler.

När magen knyter sig och håret på armarna/nacken reser sig, ja då går du på 110% av din egen förmåga.
När du har problem med svängpunkterna och väljer tidigare punkter och därmed kommer i vidare spår än du tänkt så ligger du runt 105% av din förmåga.
När du träffar dina punkter du vill och du håller ditt spår så ligger du under 100% av din förmåga.

Men när du träffar dina punkter, håller ditt spår och även håller koll på omgivningen och har marginal till det oväntade, ja då ligger du på en sjysst nivå skulle jag påstå. :tummenupp

Det är i alla fall vad jag skulle påstå.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Det där är skitsvårt. Det finns folk som kör i 70 som har mindre marginal än bombarna på Bulten. Det gäller att hitta ett flyt där man känner att njuter utan att vara på gränsen.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Snart är man 43år, mycket text...

Det du beskriver är vad man kallar stark person.
Men med internetålder och alla dessa klubbtröjor så vill folk tillhöra en grupp (vi är trots allt flockdjur) och för att hänga med tillhöra t.ex. Bikeboyz eller Potatoes så försöker de då hänga på och köra deras tempo... absolut inget konstigt över det, så har det alltid varit och det har gjorts musikaler om fenomenet (West Side Story) men det har blivit mer utbrett nu med tröjorna, man kan visa sin tillhörighet som annars var något för de med skinnvästar.

Så visst, jag önskar att fler tänkte som du vad gäller egna beslut men samtidigt så måste de som leder gruppkörningar tänka på de som inte är så erfarna nu då man annonserar om gruppkörningar öppet.
Vill man bomba satan så gör det med en sluten grupp som vet vad det handlar om istället.
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Snart är man 43år, kört mc på gatan sen 27år tillbaka och förstår ändå inte problematiken som tas upp i första inlägget: är jag helt dum i huvudet eller??:va

Har alltid trott, kanske naivt, att varje person har en egen vilja, att varje person bestämmer över vad han ska och inte ska göra när han sätter sig på sin motorcykel för en liten sväng om: men jag verkar visst ha fel å det grövsta!!:rolleyes:

Det verkar som om vi sk motorcyklíster är helt obotligt dumma i huvudet, att vi inte har någon egen vilja att ta egna beslut och därför kör ihjäl sig på löpande band: eller har jag fel nu??:va

Vet inte hur många gånger som jag fått erbjudande om att följa med diverse olika motorcykel falanger på en sk "bombarrepa" utan att känna att jag är tvungen, har även följt med på ett par och åter utan att känna behovet eller för den delen TVÅNGET (som verkar vara starkt) att hela tiden köra i fronten som en galning: vill jag köra fort eller för den delen som en galning så gör jag det när jag är själv eller tillsammans med någon som jag känner förtroende för: inte bara för att någon vill det då JAG TROTTS ALLT HAR EN EGEN VILJA!!:krama

Ha nu en trevlig sommar alla glada motorcykel personer, kör som NI!! vill, galet snabbt eller som en snigen: för motorcykelturen NI!! vill ta blir precis så bra som NI!! önskar om ni gör den efter eran egna vilja: för att skylla på andra och deras påtryckningar är bara en lam ursäkt i mina ögon!!:tummenupp

Helt riktigt som du skriver, alla har en egen vilja. men det jag reagerade på i ts första inlägg är att ifall man kommer lite senare fram
till korsningen, macken eller vad det nu må vara. Så var det en tråkig macho-stämming med tråkningar. Sådana otrygga människor åker inte jag med. Och dom kan se sig omkörda på yttern på en bana nära dig:D
//Micke
 
Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Nu har jag bara läst första inlägget men det är det jag vill kommentera, Manneman....kom och åk med oss tjejer nån gång...visst vi blir kanske mobbade för att vi kör mesigt och att vi väntar in varandra i tid och otid...men vi hinner njuta och vi har jävligt kul. Reta på säger jag bara för jag vill hellre leva och jag ville hellre kunna köra resten av det korta liv man har än att köra ihjäl mig eller skada mig så pass att jag inte kan sitta på en hoj igen.
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
Snart är man 43år, kört mc på gatan sen 27år tillbaka och förstår ändå inte problematiken som tas upp i första inlägget: är jag helt dum i huvudet eller??:va

Har alltid trott, kanske naivt, att varje person har en egen vilja, att varje person bestämmer över vad han ska och inte ska göra när han sätter sig på sin motorcykel för en liten sväng om: men jag verkar visst ha fel å det grövsta!!:rolleyes:

Det verkar som om vi sk motorcyklíster är helt obotligt dumma i huvudet, att vi inte har någon egen vilja att ta egna beslut och därför kör ihjäl sig på löpande band: eller har jag fel nu??:va

Vet inte hur många gånger som jag fått erbjudande om att följa med diverse olika motorcykel falanger på en sk "bombarrepa" utan att känna att jag är tvungen, har även följt med på ett par och åter utan att känna behovet eller för den delen TVÅNGET (som verkar vara starkt) att hela tiden köra i fronten som en galning: vill jag köra fort eller för den delen som en galning så gör jag det när jag är själv eller tillsammans med någon som jag känner förtroende för: inte bara för att någon vill det då JAG TROTTS ALLT HAR EN EGEN VILJA!!:krama

Ha nu en trevlig sommar alla glada motorcykel personer, kör som NI!! vill, galet snabbt eller som en snigen: för motorcykelturen NI!! vill ta blir precis så bra som NI!! önskar om ni gör den efter eran egna vilja: för att skylla på andra och deras påtryckningar är bara en lam ursäkt i mina ögon!!:tummenupp


mycket bra skrivet håller med dig till fullo förutom vid en punkt, att mänskligheten kan tänka, tyvärr består världen av idioter och än mer skrämmande att folk kallar människor som inte faller för grupptrycket för STARKA människor. det e ju löjligt det borde va en NORMAL människa men då världen ser ut som den gör så är mänskligheten svag. gäller och umgås med dom 10 procenten som har nåt i huvudet iaf. jag förstår att en 15 åring faller för grupptrycket men är man en vuxen människa så e det ju helt absurt. men förövrigt mycket bra håller helt med dig =).
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
skit i om någon tråkar dig, dt hör till lite.
Det hör f-n inte till att bli trackad för att man vill hålla sitt eget tempo :huvet

Jag hade turen att börja åka i grupp med ett schysst gäng där det aldrig skett något sådant mot mig eller ngn annan ny.

Tvärtom är man mkt uppmärksam på om ngn verkar vara lite ovan på sin hoj och kollar läget vid pauserna med de som verkar ha märkliga spårval eller halkar efter.

Att åkare i überljusgruppen trackar varandra på skoj kan jag ha förståelse för om båda vill köra riktigt snabbt. Men aldrig att ngn ska känna "Nej, det här känns inte bra".
 
Last edited:

manneman

Guest
Min avsikt med den här tråden är definitivt inte att hoppa på någon person eller hojfalang överhuvudtaget men det minsta jag kan begära är väl åtminstone att den som kommer med personliga påhopp har kört mer än mellan Yamahacenter och Bröderna Nilsson i Hbg med mig vilket utgör ca 4 kilometer av de 478 mil jag kört sedan jag plockade ut min nya hoj den 26 mars i år samt ett begravningsfölje i snigelfart den 17 maj.

Det närmsta personliga jag har kastat av mig refererade till den person som tog över som RL efter mig på en aktuell TT för 2 veckor sedan. Denna person har jag varit i kontakt med nu ikväll och där är inga hard feelings alls.

Dålig kommunikation brukar vara det främsta medlet till missförstånd och mycket av denna beror på tolkningsfel av text på diverse internetforum och är det så att man vill ha klarhet så kan man öppna brödinkastet när man träffar folk IRL, i annat fall ska man i varje fall inte kasta ur sig i detta forum.

Syftet med varför jag skrev denna tråd är hur som helst att fråga varför det måste gasas upp i så pass höga farter att man hela tiden ligger på gränsen?
Kör man apfort så är det en ganska given utgång däribland träden men sänker man farten och koncentrerar sig på hojåkat så är risken lite mindre att man klotar men också större att man överlever en eventuell smäll.

Och Patrik F.
Det handlar i mitt inlägg mycket om gruppens påverkan och därigenom att man tar beslut som man annars kanske inte skulle ha tagit. Ingen vill bli efter och många tror sig vara mer ess än vad deras förmåga klarar av.
Med din erfarenhet så vet du också att en 20 årig körkåt grabb kanske inte alltid gör det bästa vägvalet genom en S-kurva när du ligger bakom och följer, utan försöker kanske många gånger impa och där går långt över sin egen förmåga. Förhoppningsvis så lär han sig men övning på egen hand brukar inte sluta så bra, ännu mindre om han låtit sig inspireras av dina filmer.
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
Det hör f-n inte till att bli trackad för att man vill hålla sitt eget tempo :huvet

Jag hade turen att börja åka i grupp med RR och där har det aldrig skett något sådant mot mig eller ngn annan ny.

Tvärtom är man mkt uppmärksam på om ngn verkar vara lite ovan på sin hoj och kollar läger vid pauserna.

Att åkare i überljusgruppen trackar varandra på skoj kan jag ha förståelse för om båda vill köra riktigt snabbt. Men aldrig att ngn ska känna "Nej, det här känns inte bra".

nej men borde inte den människan bara tänka okay det här är idioter, jag tänker inte köra med dom här människorna mer eller prata med. för ja det e så här världen är istället för att börja gråta om det ? man kan ju inte leva i verkligheten om man inte inser att alla människor inte är underbara individer.
 
Last edited:

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
varför köra på cykelvägsmala vägar är ju min fråga?!

Vägarna vi körde på idag var som minst 1 bilbredd breda. Visst, på sina ställen låg det en sträng grus i mitten men HÅLL DIG DÅ PÅ DIN SIDA istället för att utnyttja hela vägbredden. Det är mer utmaning att hålla sig på en "smalare" bit väg och roligare "den dagen det kommer en bil". Dessutom gick det som max 50 km/h här.

Om man är ett gäng kompisar så väntar min in varandra i nästa vägkorsning eller så och då kan alla köra i sitt tempo.
Var stark och fall inte för grupptrycket.

Detta har också gjorts idag. Vid var korsning har det väntats på siste man, och vid varannan korsning har man hunnit samla sig och "ta ett andetag". Vid ungefär var 5 korsning har det varit "sträcka på benen" & rökpaus.

Det är ju bara att dra ned tempot, och hitta krokigare vägar som är kul även i sansade farter. Och åk mindre grupper, med polare du litar på, och som är mogna nog att hålla igen.

Man behöver inte utmana ödet bara för att man kan.

Vägarna vi körde på idag är allt från småsmåsmå bonnastigar (se MINST 1 bilbredd i bredd), till större "70-vägar". Vad jag har förstått så har hastigheten anpassats av var enskild förare, och alla har kört efter sin egen förmåga.

Jag har tjatat i många trådar att vid gruppkörningar så har RL/BM ett stort ansvar att se till att hastigheten funkar för alla som ligger mellan dom, detta för att man inte vet vilken kunskap som finns hos dom som dyker upp för att ha en trevlig dag på trevliga vägar samt att försöka stävja att skillnaden mellan kapaciteten och grupptrycket inte blir för stort.

Kör man med vänner och känner som TS gör så är man ute på hal is.

Idag var vi 5 stycken. Så som jag upplever det är vi 4 stycken som har "bra koll" (se gärna LIKVÄRDIGA, både i kunskap och insida av huvud) på vad de sysslar med och 1 som är helt överjävlig.

"Herr överjävlig" var Reisleiter, med GPS framför sig, dessutom har rundan körts ett par gånger vilket innebar att han skapade sig en liten lucka. Sedan låg vi 4:a likvärdiga i en liten klunga med liten liten lucka till 5:e man längst bak. Men som tidigare nämnt gick denna tur på vägar utan avfarter, där man stannar och väntat in vid var avfart, korsning, möjlighet att köra fel etc. etc. Jag körde dessutom med skjuts och upplevde aldrig aldrig någonsin att situationen var "utom kontroll", inte heller min skjuts.

Verkar vara ett ruttet gäng du åker med! Hetsa den som åker saktare!

Tempot sätter DU själv, vill andra köra på så är det deras val. Jag skulle aldrig klanka ner på någon som kör sakta(re)än mig.

Det är lika dåligt som vissa jägare som gnäller på andra att varför sköt du inte, ett skott mot ett djur avgör enbart skytten, inte jaktkamraterna, att klanka ner på andra.

Jag skulle överväga att inte åka med detta gäng om jag var dig. När vi samåker så kan vi vara 4-25 st, vi har aldrig haft några problem med att någon skulle sinka oss, för att man kör saktare.

Det har inte hetsats någonting. Om jag som nr 1 kör lite snabbare än nr 2 och därmed skapar mig en lucka behöver inte nr 2 öka hastigheten för det. Man kör som tidigare nämnt EFTER EGEN FÖRMÅGA OCH RISKBEDÖMNING. Däremot är det ju praxis att man skall kunna se bakomvarande i backspegeln, dels för att hålla ihop gruppen och dels om det skulle ske någonting bakom. Detta har tummats lite på idag, men eftersom att vi i det stora hela legat samlade är det aldrig någon som kört "helt" ensam.

DESSUTOM HAR DET ALDRIG NÄMNTS ATT: "DET HÄR GÅR ÅT HELVETE FÖR FORT".

Självklart kan man diskutera marginaler, riskbedömning, dödslängtan och dylikt, men själv känner jag att jag vill utvecklas. Jag utvecklas för att JAG testar nya grejor, det gäller att ta små steg hela tiden. Jag pressar mig själv "babysteps" varje runda för att kunna ha "den där marginalen" den dagen det kommer ett möte, rådjur eller barn ut på vägen. Dessutom försöker jag (till skillnad från andra) ALLTID hålla mig på MIN sida vägen, oavsett fri sikt eller inte, även där för att ha marginalen "den där dagen".
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
nej men borde inte den människan bara tänka okay det här är idioter, jag tänker inte köra med dom här människorna mer eller prata med.
Jag hade definitivt inte åkt med ett sådant gäng fler ggr.

Men det känns j-vligt onödigt speciellt som de danar bilden av hojåkande för helt nya som söker sig till en sådan grupp och inte varit med om ngt annat sätt.

J-vligt synd helt enkelt :brinnerupp

Fast jag måste påpeka att jag ännu inte kört med några sådana grupper.
(Och hoppas att det aldrig kommer att ske heller.)
 
Last edited:

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Boka bandag om man ska köra max. Där kan man ev. klara en avåkning

Livsfarligt att köra hårt o hetsa på gata.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag håller med TS att det inte är kul när det går för fort.
Man blir alltför koncentrerad på körningen och hinner inte njuta.
Vi är alla olika, både i förmåga och vad vi tycker är kul.
Jag väljer alltid långsamma gruppen när jag kör med RoH.
Men den kan ju ibland gå för fort den också och då uppstår en situation
där man får avgöra om man fixar det eller inte. Det kan då bli en press
av en själv att tänja på marginalerna för att hålla ryggen på framförvarande.

TS, jag har inget emot att ta en tur i mer lagom tempo. Säg bara till.

En eloge till de RL som efter ett stopp kommer och frågar om
hastigheten är ok, det ger en chans att säga till. :tummenupp
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Men den kan ju ibland gå för fort den också och då uppstår en situation
där man får avgöra om man fixar det eller inte. Det kan då bli en press
av en själv att tänja på marginalerna för att hålla ryggen på framförvarande.

Jag förstår verkligen inte vad folk gnäller om, om det går för fort - varför håller man inte sitt eget tempo eller rent av stannar så att de framförvarande ser i backspegeln att de måste sänka tempot eller rent av stanna och vända?

Om folk tycker att jag kör långsamt kan de väl sätta sig på långfingret och rotera, det ger jag blanka fan i. Jag kör mitt tempo, och ingen annans.
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Det var en körning du själv initierade/arrangerade som gick fel.

Det glömde du nog i trådstarten:va


Ja det var bra att du påpekade detta VBK för så vitt jag vet så har verkan RoH eller Riskokarna med detta att göra. Bara så att folk inte tror nåt..

Det var så vitt jag vet en körning som Manne har själv fixat.

BTW.. alla kör som de själv behagar. Vi väntar ändå vid korsningar osv.. Skulle det förmodan inte passa någon så är det alltid fritt fram att köra med dom som man själv vill köra med.

Svårare än så är det inte. :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top