Folk som står längs med vägarna och fotar mm..

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hmmmm ...
Den som lämnar så lite marginal i sin körning att han/hon oroar sig för andras säkerhet pga sitt eget beteende bör nog fundera på om man utövar sin hobby på rätt ställe.
Det är ett välkänt fenomen att folk står dumt ibland på specialsträckor som i vederbörlig ordning är avlysta, väl skyltade att tävling pågår, rensade från hinder och i anslutning till sträckan har sjukvårdspersonal med nödvändig utrustning. De som är publik utefter sträckan och som trots skyltning, mm ändå ställer sig dumt är korkade och aningslösa.
När det gäller en situation där man kör på en allmän väg så är det det omvända, nämligen att det är den som kör som är korkad om det uppstår onödiga risker för den som befinner sig utanför vägen!

Kör på bana istället! Där kan man helt ängna sig åt att framföra sin hoj så skickligt som möjligt ... där tjänar man inte i varvtid på att vara hänsynslös, där betalar man som regel enbart själv för sina misstag och där kommer det fram vem som verkligen är snabb när alla slipper filtret "ta hänsyn till de som bo eller uppehåller sig vid vägen".
Dessutom finns det gott om platser jämte banan där kompisar och andra kan se hur fort man egentligen kör i full frihet där ingen kan tillgodoräkna sig fördelar pga hänsynslöshet mot andra, intet ont anande, trafikanter.
Ens skicklighet kommer verkligen upp i dagen inför polarna .... kanske det är det som är problemet ...

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
satan vad han anstränger sig för att få ner knät....jag skulle kunna krypa igenom det där hålet mellan hans balle och hojen.

Gör om gör rätt.

Jo, ok!

Men bara för att du hänger av Rossi så behöver du ju inte va taskig mot de som lyckas få ner sitt knä i backen.......:pannkyss

PS; Vbg-snake, is this for real ?!? :D

MaScoot

kast me' liten bomullstuss
Gick med
24 May 2005
Hoj
Triumph Speed Triple 2013, Honda Fireblade 954rr 2003
Fota tillbaka istället

...men ta på ordentliga pants först :D

Bifogat

• s3.jpg
    s3.jpg
    131.7 KB · Visningar: 132

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Jonte, hell no, its as loose as a britsh whore.

...men ta på ordentliga pants först :D

Helt okey idé. Jag förstår inte vad "frilansfotograferna" gör på vägarna? Oftast så brukar man väl dra ut med en polare och ta några bilder och sedan fortsätta köra. Men detta verkar ju knasigt.

Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Hmmmm ...
Den som lämnar så lite marginal i sin körning att han/hon oroar sig för andras säkerhet pga sitt eget beteende bör nog fundera på om man utövar sin hobby på rätt ställe.
Det är ett välkänt fenomen att folk står dumt ibland på specialsträckor som i vederbörlig ordning är avlysta, väl skyltade att tävling pågår, rensade från hinder och i anslutning till sträckan har sjukvårdspersonal med nödvändig utrustning. De som är publik utefter sträckan och som trots skyltning, mm ändå ställer sig dumt är korkade och aningslösa.
När det gäller en situation där man kör på en allmän väg så är det det omvända, nämligen att det är den som kör som är korkad om det uppstår onödiga risker för den som befinner sig utanför vägen!

Kör på bana istället! Där kan man helt ängna sig åt att framföra sin hoj så skickligt som möjligt ... där tjänar man inte i varvtid på att vara hänsynslös, där betalar man som regel enbart själv för sina misstag och där kommer det fram vem som verkligen är snabb när alla slipper filtret "ta hänsyn till de som bo eller uppehåller sig vid vägen".
Dessutom finns det gott om platser jämte banan där kompisar och andra kan se hur fort man egentligen kör i full frihet där ingen kan tillgodoräkna sig fördelar pga hänsynslöshet mot andra, intet ont anande, trafikanter.
Ens skicklighet kommer verkligen upp i dagen inför polarna .... kanske det är det som är problemet ...

:tummenupp igen :)

Länkar till en annan tråd här på SH, det finns en till om samma artikel i Stockholmstråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157230

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott

Men inte fan satsar man på att skrapa knä med flit???
Sant. Knäpuckar är dyra, jag brukar försöka undvika så gott det går, men det är svårt ibland. Det här gäller ju på bana då ju...

Förresten, eftersom "bulten" nu inte är en "bana"... varför länkar du till ett "warm-up lap på bulten" för? :confused:

Anmäl dig till Isle of Man TT 2008 :tummenupp Landsvägsåkning på tid. Samma sak, fast inga fotografer i avåkningszonerna... Dessutom slipper du ju mötande trafik, fri fart... Perfekt ju!

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Sant. Knäpuckar är dyra, jag brukar försöka undvika så gott det går, men det är svårt ibland. Det här gäller ju på bana då ju...

Förresten, eftersom "bulten" nu inte är en "bana"... varför länkar du till ett "warm-up lap på bulten" för? :confused:

Anmäl dig till Isle of Man TT 2008 :tummenupp Landsvägsåkning på tid. Samma sak, fast inga fotografer i avåkningszonerna... Dessutom slipper du ju mötande trafik, fri fart... Perfekt ju!

Skulle va kul att se några av personerna här på Isle of man. Skulle vilja se sandstream på sin GP-hoj mot McGuinnes på en Twin.... Eller varför inte nån knäposör som mig själv mot en trampcykel på isle of man, tror jag hade tappat.

Där visar man att man kan köra. manligt like hell

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...

..kolla hur ena fotografen sitter, rakt i avåkningszonen :gnisslaQUOTE]

Avåkningszon på en allmän väg :va :confused:

..kolla hur "handskraparen" kör på fel sida mittlinjen :mad: :mad:

Samma sak som jag tänkte på. Trevligt att folk tänker på människorna vid vägkanten, men det hela låter helt absurt i mina öron.
"rakt i avåkningszonen" Det är ju en allmän väg där man får gå coh stå lite hur man vill vid sidan av. Bulten är ingen racing bana, när ska ni lära er detta? Oavsett om folk kör fort där eller inte så har fotografen i fråga all rätt på sin sida. Dessutom så borde hans bilder bli tokigt bra. Han kunde dck valt att sätta sig längre bak och använte ett teleobjektiv.

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Kunde inte låta bli att kommentera,

men det ser onekligen ut som "skrapa knä inför kameran, så långsamt man kan.." ..kanske för att just plåta en schysst bild (?)

Det är ytterst få kurvor på bulten som man tar "snabbast" med knäskrap, en och annan kommer knät ner naturligt..om man kör rätt fart, och sitter tight på hojjen.

Men inte fan satsar man på att skrapa knä med flit???

Ahh då förstår jag, vem vill inte se bra ut framför kameran :tummenupp

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jo, ok!

Men bara för att du hänger av Rossi så behöver du ju inte va taskig mot de som lyckas få ner sitt knä i backen.......:pannkyss

PS; Vbg-snake, is this for real ?!? :D

Skulle han tagit av sig huvtröjan och kört på en bana när han övade så hade jag inte sagt nått.

IronMike

Guest

Det är ju smått ironiskt... Många kör bulten som om det vore bana, och det skämtas friskt om "depån i rosenhill" ... "var e paraplybrewdarna" .. "nästa vår bygger vi avåkningszoner" mm mm. Man har ju sedan long time "kört tider" där. Det kanske är helt galet, men det är någon form av svensk-08 motsvarighet till TT =)

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Hmmmm ...

Bra inlägg :tummenupp

IronMike

Guest
Hmmmm ...

Det är ju inte det heller, som det handla om från början. Det kan ske en olycka oavsett hur fort hojjen kör, 70, 90, 130, eller 170+. Det kan ligga en fläck glykol från ngn av de tunga transporter som går där.

Jag känner mig säker på min egen körning, men när någon står 0,5 meter ifrån vägen, i kurvans ytterkant - så är det fan illa. Skulle jag råka gå av vägen, så finns det risk för att han stryker med också -

Det vore väl onödigt?........

Hur svårt är det att fota ifrån en plats som är säker.

Det är ju absolut inte meningen som att "fan jag vill åka fortare, han få stå annanstans",

Utan en tanke på allmän säkerhet. Man kan väl lika gärna fota högerskrap från insida av kurva istället. Där landar inga hojjar som går av vägen. Vad är det för fel med att tycka så, vem somhelst kan gå av vägen oavsett fart, fotografen kan ju ta minst lika bra bilder från en säker plats.

Fattar inte hur tråden kunde spåra ur på detta sättet, men somliga gör egna tolkningar som man bara inte begriper sig på. Eller jag kanske är så otroligt otydlig?

Jaså? Vad hände med din avatartext "knäskrapande posör" då?

ironi heter det, jag syftade knappast på mig själv... :7peta

Last edited:

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Shit, vi har också en väg som vi brukar brassa helvete på men inte fan har vi fått några avåkningszoner.

Får ta mej ett snack kommunen kanske? Hur lyckades ni?

Och om det är så stor risk att bli påkörd i diket så kanske ni borde tänka lite på hur ni kör...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024