Folksam+SMC=fiasko?

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Svar till IvarS:
En försäkring kan aldrig vara bäst för alla och du skall givetvis ta den försäkring som passar dig bäst. Några saker som du kanske inte tänkt på. Du har inte räknat med en avställningsförsäkring. Kolla upp vad den kostar per månad, multiplicera med 6 och lägg till 6812:- då får du en premie som du kan jämföra med 7741:-

När det gäller själrisken får du tänka på att den är 25% av skadan inte 25% av din mc. Dvs råkar du ut för något och din motorcykel skall lagas för 30 000 kronor är alltså självrisken 7500 kronor. Om lagningen av din motorcykel är 24 000 kronor eller lägre är alltså 25% i självrisk billigare än 6 000 kronor....

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

IvarS

Medlem
Gick med
6 Mar 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Ingen just nu
JohanFÖK skrev:
2161983 Svar till IvarS:
En försäkring kan aldrig vara bäst för alla och du skall givetvis ta den försäkring som passar dig bäst. Några saker som du kanske inte tänkt på. Du har inte räknat med en avställningsförsäkring. Kolla upp vad den kostar per månad, multiplicera med 6 och lägg till 6812:- då får du en premie som du kan jämföra med 7741:-

När det gäller själrisken får du tänka på att den är 25% av skadan inte 25% av din mc. Dvs råkar du ut för något och din motorcykel skall lagas för 30 000 kronor är alltså självrisken 7500 kronor. Om lagningen av din motorcykel är 24 000 kronor eller lägre är alltså 25% i självrisk billigare än 6 000 kronor....

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Du har rätt om avställningsförsäkringen, den glömde jag bort (5500kr/år, är inte det dyrt?) så det blir nåt i stil med 9500kr för mitt nuvarande alternativ. Eftersom bara halvförsäkring är aktuellt i mitt fall kommer det dock bli just 25% av min mc jag åker på att betala, helförsäkring 16 327kr/år har jag inte råd med.
 

AndersK

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
STHLM
Hoj
KTM 250 EXC-F
Taz skrev:
2030941 Citerar vad JohanFÖK sa till mig:

"Det stjäls för många sporthojar idag i Sverige så vi måste göra en massa åtgärder för att få ner antalet stölder. En av dessa åtgärder är högre självrisk så att folk blir försiktigare med att parkera sina motorcyklar och sätter dit stöldförebyggande saker som larm tex.
En av idéerna som både vi och Folksam pratar om är just hur vi skall göra med larmbiten. Skall vi ha tvång eller inte? Skall självrisken var lägre eller inte vid larm? Vilka larm skall vara godkända? Detta är antagligen en punkt som kommer att förändras inom en snart framtid."


Vi får helt enkelt ha tålamod, jag tror och hoppas att i slutänden när de jobbat färdigt, då kommer allt falla på plats och det blir gynnsamnt för flera.
Vad gäller stöld och självrisk där, jag känner att jag kan investera i en mängd stöldförebyggande åtgärder för slippa de 20-30 lappar som en ev självrisk skulle kosta mig.

// D

Har det diskuterats något konkret angående ändring/valfrihet angående självrisken för stöld i SMC försäkringen?

Jag köper resonemanget med bankurs, premielättnad för helförsäkring och 25% vagnskadesjälvrisk. Men att möjligheten att få sådan lättnad genom bankurs ska tvinga mig till att pröjsa 25% självrisk ifall ett par pundare snor min hoj kopplar jag faktiskt inte riktigt. I stockholm kan du sätta på hur många lås/larm du vill och gjuta fast hojen i garage golvet men du kan ge dig fan på att den blir snodd i alla fall om pundarna har bestämt sig. Det gör iaf att jag aldrig kan tänka mig att teckna SMC försäkringen.

JohanFÖK eller annan folksam/smc inblandad: Kan inte stöldsjälvrisken vara optional och isf gå att välja på alla försäkringar (borde ju bara påverka kaskodelen dvs halvförs.)? Den är ju knappast kopplad till en bankurs iaf...

/Anders
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Plåtniklas skrev:
2009691 Ja, det är ju en satans massa pengar. :tummenupp Får väl hoppas på att 30-årsdagen och 5 år hojkort gör lite för att sänka min premie senare i år.

35 årsdagen lättar upp försäkringen rejält!

har själv gått kursen, och får rabatt, så från 2800 kr till 2300 kr helår halvförsäkring för en R1:a, ganska överkomligt :tummenupp
 

astrosmurf_79

Blå Racersmurf
Gick med
19 May 2006
Ort
Hova
Hoj
Blå kawa ZR 7S
Dyra premier

Fått prisuppgift på hel försäkring/År från flera olika försäkringsbolag på min kawa ZR 7S allt från 48 000 till 14500, Trygg hansa var billigast, dyraste kommer jag inte ihåg nu men de hade enligt egen utsago aldrig fått en mc försäkrad hos sig o jag kan förstå varför. :huvet
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
astrosmurf_79 skrev:
2213995 Fått prisuppgift på hel försäkring på min kawa ZR 7S allt från 48 000 till 14500 th billigast dyraste kommer jag inte ihåg nu men de hade enligt egen utsago aldrig fått en mc försäkrad hos sig o jag kan förstå varför. :huvet
Man får ju inte klaga på folks stavning och meningsuppbyggnad för då kommer någon jävel och ylar att man är stavningsfascist, men din mening är ta mig fan i princip komplett oförståelig.

Jag gör ett tolkningsförsök, svara med en glad-gubbe-smajlis eller något om det stämmer:

Jag har begärt in prisuppgifter på en helförsäkring för min Kawasaki ZR 7S och har fått svar mellan 48 000 kr och 14 500 kr. Billigast var Trygg Hansa, namnet på det dyraste bolaget minns jag ej, men de hade enligt egen utsago aldrig fått en MC försäkrad hos sig och det kan jag förstå.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
astrosmurf_79 skrev:
2213995 Fått prisuppgift på hel försäkring på min kawa ZR 7S allt från 48 000 till 14500 th billigast dyraste kommer jag inte ihåg nu men de hade enligt egen utsago aldrig fått en mc försäkrad hos sig o jag kan förstå varför. :huvet

Ursäkta vart vill du komma
:confused:

Har du ringt folksam och frågat efter priset på SMC försäkringen :)
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
astrosmurf_79 skrev:
2214119 Ja och de låg på 19600 så de var inte ngt bra för mig iaf :yoparty

va vad är det för super hoj du har jag fick 15500 helförsäkring på min CBR 600 RR 2005 är 25 år och bor i cenrala stan tycker du ska ringa och kolla igen :)

är du säker på att du Fick svar på att det va SMC-färsäkringen och att dom kryssade i att du har gott utbildningen för att få rätt pris
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Gottis skrev:
2214135 va vad är det för super hoj du har jag fick 15500 helförsäkring på min CBR 600 RR 2005 är 25 år och bor i cenrala stan tycker du ska ringa och kolla igen :)

är du säker på att du Fick svar på att det va SMC-färsäkringen och att dom kryssade i att du har gott utbildningen för att få rätt pris

Jag fick samma pris som utan SMC på halv- och helförs. Trafikförsäkringen blev visst något billigare om jag gick SMC-utbildning men med tanke på att Trygg Hansa fortfarande håller ungefär halva priset på min försäkring gentemot Folksam så tänker inte jag byta.
 

Taco

Glad och tacksam
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Gävle
Hoj
-
JohanFÖK skrev:
2161983 Svar till IvarS:
En försäkring kan aldrig vara bäst för alla och du skall givetvis ta den försäkring som passar dig bäst. Några saker som du kanske inte tänkt på. Du har inte räknat med en avställningsförsäkring. Kolla upp vad den kostar per månad, multiplicera med 6 och lägg till 6812:- då får du en premie som du kan jämföra med 7741:-

När det gäller själrisken får du tänka på att den är 25% av skadan inte 25% av din mc. Dvs råkar du ut för något och din motorcykel skall lagas för 30 000 kronor är alltså självrisken 7500 kronor. Om lagningen av din motorcykel är 24 000 kronor eller lägre är alltså 25% i självrisk billigare än 6 000 kronor....

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
Vad händer om hojen blir inlöst (pga alltför omfattande skador) ? 25 % av hojens inlösensumma i självrisk eller ? ex. hojens inlösensumma 75000 kr -25 % i självrisk dvs 18750 kr i stället för de 6000kr i den "vanliga" försäkringen..eller tänker jag med otur nu ? :)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vill bara säga att jag har ni gått BKK kursen (avancerad sporthojskurs) och idag ringde jag folksam.

Utan kursen skulle det kosta 38000kr för Hel/Hel

Nu efter kursen får jag en premie på 15100kr Hel/hel

Känns som jävligt mycket pengar men det är ju väldigt mycket billigare än förut.

R6 -01 jag är 18år och bor utanför stan
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Svar ang stöldsjälvrisken:
Visst håller jag med om att självrisken borde vara lägre på stöld eftersom man inte kan påverka det lika enkelt. Det finns dock ett antal goda anledningar.
1.
Då slipper vi eventuella bedrägerier där folk anmäler en hoj stulen istället för att ta det på sin vagnskada.
2.
De som ligger i riskzonen för att få sin hoj stulen tecknar inte försäkringen. (Vilket innebär lägre premie för oss andra)
3.
De som har försäkringen ser till att göra allt de kan för att den inte skall bli snodd (bra för alla).
4.
Det är tänkt att i framtiden komma något lindringsmoment när det gäller självrisken på stöld så att den inte är lika hög. Tex sänkt självrisk vid olika stöldförebyggande åtgärder. Det är dock inget bestämt.

Ang hur man beräknar självrisken:
Om din hoj blir stulen och kommer tillbaka:
Kostnaden beräknas till 20 000 kronor för att återställa den.
Självrisk = 5000 kronor.

Hojen blir stulen och kommer inte tillbaka:
Din hoj var värd 80 000 kronor.
Självrisk lika med 20 000 kronor.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
JohanFÖK skrev:
2232169 Svar ang stöldsjälvrisken:
Visst håller jag med om att självrisken borde vara lägre på stöld eftersom man inte kan påverka det lika enkelt. Det finns dock ett antal goda anledningar.
1.
Då slipper vi eventuella bedrägerier där folk anmäler en hoj stulen istället för att ta det på sin vagnskada.
2.
De som ligger i riskzonen för att få sin hoj stulen tecknar inte försäkringen. (Vilket innebär lägre premie för oss andra)
3.
De som har försäkringen ser till att göra allt de kan för att den inte skall bli snodd (bra för alla).
4.
Det är tänkt att i framtiden komma något lindringsmoment när det gäller självrisken på stöld så att den inte är lika hög. Tex sänkt självrisk vid olika stöldförebyggande åtgärder. Det är dock inget bestämt.

Ang hur man beräknar självrisken:
Om din hoj blir stulen och kommer tillbaka:
Kostnaden beräknas till 20 000 kronor för att återställa den.
Självrisk = 5000 kronor.

Hojen blir stulen och kommer inte tillbaka:
Din hoj var värd 80 000 kronor.
Självrisk lika med 20 000 kronor.

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

O där försvann anledningen att helförsäkra ! Men det är väl så ? Att kan man inte få bort sporthojarna ifrån vägarna på annat sätt , så är sista chansen att försäkra ihjäl dom ? Klart alla ska åka custom ! Sitter bara o väntar på den dag när det krävs 2 bankurser för att jag ska få stå som ägare till min motard... O försäkringen lär väl snart skjuta i höjden när försäkringsbolagen ser att det blivit så populärt... Där finns ju pengar att hämta !

Kalla det inte helförsäkring längre..... Det är ju bara bullshit !! En helförsäkring innebär att du är skyddad mot en ekonomisk katastrof om du skrotar din hoj.... Det räcker med några gruskorn på fel ställe , så är det ett faktum.

Smc:s samarbete med Folksam innebär en ekonimsk katastrof oavsett om du skrotar hojen eller inte !
 

sandstream

Guest
Folkezx9r skrev:
Kalla det inte helförsäkring längre..... Det är ju bara bullshit !! En helförsäkring innebär att du är skyddad mot en ekonomisk katastrof om du skrotar din hoj.... Det räcker med några gruskorn på fel ställe , så är det ett faktum.
Smc:s samarbete med Folksam innebär en ekonimsk katastrof oavsett om du skrotar hojen eller inte !
Du har kanske missuppfattat hur en försäkring fungerar?
Försäkringsbolagen försäkrar saker, folk etc i olika grupper som kollektivt betalar de kostnader som uppstår.
Eftersom sporthojs-kollektivet kostar en massa pengar måste bolagen få in minst lika mycket i premier.

Eller tror du att trålar-maffian är sugna på att betala våra klotade hojar och personskador?

Vill du ha en låg självrisk är det bara att snacka med försäkringsbolaget så fixar de det utan problem men du lär få en premie som heter duga.
 

JohanFÖK

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -02
Tyvärr har du helt missat poängen. Du har helt rätt i ditt tänkande men resonemanget blir precis tvärtom. Iom att du har högre självrisker så sjunker premien så mycket att du har råd med en större omfattning. Har du råd med helförsäkring istället för halvförsäkring så har du ju faktiskt sänkt "självrisken" från 100% till 25%.

Dessutom är SMC-Försäkringen i sin linda och kommer att förbättras och förändras med tiden vilket kommer göra den bättre och bättre.

Eftersom SMC-Försäkringen är den enda försäkringen som har 25% i självrisk så har vi som tycker det är bra 1 försäkring att välja på och de som tycker det är dåligt har väldigt många att välja på så just nu tycker jag det bara är positivt att vi sporthojsåkare för fler valmöjligheter. Det hade ju inte varit någon idé för SMC att skapa en försäkringsprodukt som var likadan som alla andra så blir det ju inget nytänkande, eller hur?

Dessutom måste du alltid tänka på att en försäkring eller ett försäkringsbolag kan vara bäst för alla. Som om det är dåligt för dig innebär det inte att det är en katastrof för sporthojsåkarna. Tvärtom är det många som kommer till mig och öser beröm över detta initiativ!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Men visst är det väl så , att om du ringer samma försäkringsbolag 3 ggr i rad , oavsett vilket , o begär ett pris för att försäkra din hoj , så får du 3 olika svar ?? Jag har haft hoj de sista 20 åren o har upplevt detta varje år.

Detta är min personliga åsikt , men jag ser försäkringsbolag som lurendrejare ! Är jag bara tillräckligt fräck , tjafsar med dom , prutar , berättar vad konkurerande bolag har för premier , så visst fanken kan de gå ner i pris ? Jag prutade 800:- ett år för att de spelade ngn jäkla fiolmusik under tiden jag att i telefonkö !! :D.
Visst...Bra för mig , men för den som inte prutar , utan betalar det pris han får ifrån första handläggaren ??

Idag har jag zx9:an -98 i LF. Betalar 4288:-/år med 3000:- i självrisk , hel/hel. Helt ok premie för en så pass gammal hoj....
Folksams alternativ var 6.085:- / år , 12000:- i självrisk.... o sen med det nya samarbetet med Smc skulle jag få en ny årspremie på ca 4700:- ! Lägg sen till självrisken på 25% o en kostnad för bankursen på ca 1000:- , så börjar man väl fundera ??....

Fy 17 att LF har så bra avtal med verkstäderna att de kan reparera sina hojar så billigt ! Hur förklarar du det Sandströmmarn ?? :7peta
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
JohanFÖK skrev:
Dessutom är SMC-Försäkringen i sin linda och kommer att förbättras och förändras med tiden vilket kommer göra den bättre och bättre.

Eftersom SMC-Försäkringen är den enda försäkringen som har 25% i självrisk så har vi som tycker det är bra 1 försäkring att välja på och de som tycker det är dåligt har väldigt många att välja på så just nu tycker jag det bara är positivt att vi sporthojsåkare för fler valmöjligheter. Det hade ju inte varit någon idé för SMC att skapa en försäkringsprodukt som var likadan som alla andra så blir det ju inget nytänkande, eller hur?

Dessutom måste du alltid tänka på att en försäkring eller ett försäkringsbolag kan vara bäst för alla. Som om det är dåligt för dig innebär det inte att det är en katastrof för sporthojsåkarna. Tvärtom är det många som kommer till mig och öser beröm över detta initiativ!

/ Johan Hellström
SMC, FÖK

Missförstå mig inte.... Visst är det bra att det kommer fram nya sätt att tänka så att det blir så rättvist som möjligt för försäkringstagarna. Att man kanske får bort så mycket som möjligt av alla bedrägerier som gör att premierna skjuter i höjden. Hoppas att det kan bli ngt bra av det här...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Folkezx9r skrev:
Idag har jag zx9:an -98 i LF. Betalar 4288:-/år med 3000:- i självrisk , hel/hel. Helt ok premie för en så pass gammal hoj....
Folksams alternativ var 6.085:- / år , 12000:- i självrisk.... o sen med det nya samarbetet med Smc skulle jag få en ny årspremie på ca 4700:- ! Lägg sen till självrisken på 25% o en kostnad för bankursen på ca 1000:- , så börjar man väl fundera ??....
Du inser ju själv att du har en låg premie, varför då inte förstå att den nya försäkringen inte främst är för dig utan för de som har det värre?
 

sandstream

Guest
Folkezx9r skrev:
Fy 17 att LF har så bra avtal med verkstäderna att de kan reparera sina hojar så billigt ! Hur förklarar du det Sandströmmarn ?? :7peta
Jag kan inte förklara bolagens premier men visst tjänar de pengar på sina försäkringstagare, det är ju det ett företag går ut på.
 
Nyheter
GASGAS presenterar nya EC125

Nya GASGAS EC 125 har sitt ...

Automatisk växellåda tillval hos Yamahas motorcyklar

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Moto Guzzi 2024

Från 12 till 15 september 2...

Yamaha lanserar ny automatisk växellåda

Yamaha introducerar nu Y-AM...

Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

Top