Fordons debut i Rookie-serierna

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Det kan absolut hända. Men det går högst troligen måååååånga räddade situationer på varje orsakad av elektroniken.
Största risken med hjälpsystem är att föraren får en övertro till systemet och därmed försöker tänja på gränserna på ett sätt som systemet inte kan hantera. Även här är jag dock övertygad om att TC ger en tydlig nettovinst för de flesta förare.

Speciellt med tanke på att de TC som vi dödliga använder (BMW, KTM osv) framförallt är framtagna för att rädda oss på gatan (Rullgrus, väta osv)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag kanske inte skriver här på en liten liten stund. Kanske på ett par dagarZ Jag försöker hålla humöret uppe så gott det går men just nu är jag ganska nedstämd. Det här är såklart något jag har räknat med att det skulle hända förr eller senare men det kommer vara en så stor omställning och omprioritering av mål så det tar en stund att smälta. Men misströsta inte. I långa loppet, inom ett par år, så vill jag vara tillräckligt duktig för att ta SM-poäng. Varje enskilt värmande ord från varje person värmer väldigt mycket. Den fina gemenskapen är underbar och sporrar till stordåd!
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Självklart är det viktigast att du mår bra efter omständigheterna, men vill ändå fråga

Hur illa tilltygad blev hojen i kraschen ? - Går den att fixa ?
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Kombo av ny oprövad fjädring, ny bänkad och mappad hoj med förändrad gångkultur och lite annat plus en väldigt ivrig husse är väl hela orsaken?

Att man kraschar hör på sätt och vis till. Men det ger dig erfarenhet som förhoppningsvis ger dig bättre kunskap och omdöme.

Du kommer igen, starten på denna säsong gick inte alls som du ville, men det säger å andra sidan ingenting om hur slutet av säsongen kommer att se ut.

Köp nu en 600:a, rassla runt några race i rookie 600 och byt upp dig til slutet av säsongen och köp en 1000cc och kör rookie 1000.

Hälsningar

Farsan Baloo
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Självklart är det viktigast att du mår bra efter omständigheterna, men vill ändå fråga

Hur illa tilltygad blev hojen i kraschen ? - Går den att fixa ?

Återkommer om det lite senar

Kombo av ny oprövad fjädring, ny bänkad och mappad hoj med förändrad gångkultur och lite annat plus en väldigt ivrig husse är väl hela orsaken?

Att man kraschar hör på sätt och vis till. Men det ger dig erfarenhet som förhoppningsvis ger dig bättre kunskap och omdöme.

Du kommer igen, starten på denna säsong gick inte alls som du ville, men det säger å andra sidan ingenting om hur slutet av säsongen kommer att se ut.

Köp nu en 600:a, rassla runt några race i rookie 600 och byt upp dig til slutet av säsongen och köp en 1000cc och kör rookie 1000.

Hälsningar

Farsan Baloo

Mappningen gör varken från eller till, mer att den går renare på samtliga varv. Men man får knappt någon effektskillnad alls. Jag var absolut inte ivrig heller. Jag valde medelgruppen för att ta det ganska lugnt, och inför kurvorna så behövde jag mest gå på avslag för att få ned farten tillräckligt. När jag fick highsidern i vänsterkurvam så höll jag på att köra om en långsam förare på ytterkanten medans jag rätade upp hojen så gasade jag såklart på. mjukt men ordentligt. Kan ha funnits en övertro på min traction control som jag upplevde som total obefintlig samtidigt som däcket kan ha varit dåligt. Jag stod över första körpasset eftersom strömmen lade av för alla depåer och då hade jag 29,5 grader i framdäcket. När jag skulle gå ut vid andra körpasset så låg den på ca 50 grader men tempen var lite ojämn längs med däcket. Det kanske var så att endast ytan hade hunnit bli lite varm men resten av däcket låg under arbetstemp vilket minskade marginalerna.

Jag förstår dock inte hur det kommer sig att däcket har en väldigt, väldigt len yta på de yttersta 2-3cm av däcket på vänstersidan. Sen hittade jag även en tvärgående spricka på några centimeter. Den syns dock ej på bilden.

Givetvis så kommer jag inte köpa någon 600cc för att jag gick omkull. Men gör det du och kör Rookie 600 :tummenupp
gamla däcket.jpg
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Självklart måste du ha kvar den karismatiska och egensinniga Överhertigen :yoparty Men förmodligen skulle en linjär, tråkig och mer förutsägbar radfyra passa dig och dina högt ställda mål bättre. Men om du vill släppa Team Funbike så rekommenderar jag såklart en RSV4: a :tummenupp
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Mappningen gör varken från eller till, mer att den går renare på samtliga varv. Men man får knappt någon effektskillnad alls. Jag var absolut inte ivrig heller.

Givetvis så kommer jag inte köpa någon 600cc för att jag gick omkull. Men gör det du och kör Rookie 600 :tummenupp
View attachment 428473

1. Fel om mappningen - det säger sig själv att om den går renare på alla varv så har du en helt annan respons.
2. Anledningen till att jag återigen tipsar om en 600:a är för att du skall lära dig att köra en hoj utan så mycket knuff, vilket gör att när du sen hoppar upp på en hoj med knuff så kommer du att bli livsfarlig.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
1. Fel om mappningen - det säger sig själv att om den går renare på alla varv så har du en helt annan respons.
2. Anledningen till att jag återigen tipsar om en 600:a är för att du skall lära dig att köra en hoj utan så mycket knuff, vilket gör att när du sen hoppar upp på en hoj med knuff så kommer du att bli livsfarlig.


Jo jo, visst går den lite bättre men det är knappt märkbart. Den är redan bra med akramappen. Anledningen till pc5:an är Quick Shiftern. Jag tror på kombinationen av dåligt, eventuellt lite kallt,bakdäck samtidigt som jag är lite ringrostig med lite sega reaktioner för bakhjulssläpp och en liten övertro till TC.

Det är snällt av dig att tipsa om en 600 men det är inget som jag vill köra :) Detär inte riktigt effekten i sig som är orsaken till mina krascher. Jag tar ibland stora risker utanför komfortzonen och det är lite do or die-körning ibland. Typ kraschen på Sviestad-racet. Ibland räcker inte mina körkunskaper till. Det gäller oavsett motorstorlek :)
Men om du vill så får du absolut lära mig köra hoj bättre ute på banan. Även om vi tävlar mot varandra så ser jag det ändå som att vi främst tävlar med varandra :crash
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Coolare att köra snabbt på en tjejhundra :p
Jag hoppade personligen från en RSV4 till en CBR600 under 2014, vilket var mycket trevligare för mig!
Men det är väl som smaken med det där, hoppas att du får ordning på cykel och kropp! Kul att se någonting lite annorlunda i depån :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jo jo, visst går den lite bättre men det är knappt märkbart. Den är redan bra med akramappen. Anledningen till pc5:an är Quick Shiftern. Jag tror på kombinationen av dåligt, eventuellt lite kallt,bakdäck samtidigt som jag är lite ringrostig med lite sega reaktioner för bakhjulssläpp och en liten övertro till TC.

Det är snällt av dig att tipsa om en 600 men det är inget som jag vill köra :) Detär inte riktigt effekten i sig som är orsaken till mina krascher. Jag tar ibland stora risker utanför komfortzonen och det är lite do or die-körning ibland. Typ kraschen på Sviestad-racet. Ibland räcker inte mina körkunskaper till. Det gäller oavsett motorstorlek :)
Men om du vill så får du absolut lära mig köra hoj bättre ute på banan. Även om vi tävlar mot varandra så ser jag det ändå som att vi främst tävlar med varandra :crash

Rätt Fordon !
Du ska INTE köra Rookie600 :tummenupp utan ladda om och sikta mot målet du har !

..och du är inte ensam om att kliva ur komfortzonen och sen inse att så där klara inte jag av att göra :D
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Självklart måste du ha kvar den karismatiska och egensinniga Överhertigen :yoparty Men förmodligen skulle en linjär, tråkig och mer förutsägbar radfyra passa dig och dina högt ställda mål bättre. Men om du vill släppa Team Funbike så rekommenderar jag såklart en RSV4: a :tummenupp

Å sen när blev en RSV4 en rad4 ?
 

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Ort
-
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Å sen när blev en RSV4 en rad4 ?

Vad jag menar är att om man vill tävla för Team Funbike så tror jag inte att man kan ha en Aprilia :)
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
..och du är inte ensam om att kliva ur komfortzonen och sen inse att så där klara inte jag av att göra :D

Det är därför man skall göra komfortzonen större. Ni fjunisar hajar ju inte liksom:huvet Lägger till en sån här också :hihi så ni är med på tonläget.

Jag kan ta en annan liknande parallell:
En populär sak att säga idag är "tänk utanför boxen", men för många är det skitsvårt att tänka utanför boxen - alltså så måste man göra boxen större.

Eller som barn lär man sig först krypa, sen sitta, sen stå, sen gå, sen springa. Svårt att springa innan man kan kan gå typ:tummenupp

Nä, nu har farsan Baloo sagt tillräckligt mycket vettigt för idag.

Nu blir'e paaaarty:banana
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ajsomfan! Det duger men det som inte dödar gör en klokare :fakta

Hojen går säkert att fixa och eftersom du är hemma i gym-cirkusen så lägg krutet på rehab utan slarv.

För övrigt så verkar inte GoPro gilla higshiders.. Min tappade också bort minnet i samband med highsider :död

Och ja, gillar man übermotoriserad megafighter så gör man. Det är liksom bara att gilla läget :tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Det är därför man skall göra komfortzonen större. Ni fjunisar hajar ju inte liksom:huvet Lägger till en sån här också :hihi så ni är med på tonläget.

Jag kan ta en annan liknande parallell:
En populär sak att säga idag är "tänk utanför boxen", men för många är det skitsvårt att tänka utanför boxen - alltså så måste man göra boxen större.

Eller som barn lär man sig först krypa, sen sitta, sen stå, sen gå, sen springa. Svårt att springa innan man kan kan gå typ:tummenupp

Nä, nu har farsan Baloo sagt tillräckligt mycket vettigt för idag.

Nu blir'e paaaarty:banana

Fjunis va längesen :arsele
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
En vis man sa en gång att det är lättare att få en snabb förare som kraschar mycket att sluta krascha än att få en förare som aldrig kraschar att köra snabbare.... alltså du kommer gå långt och jag kommer harva runt i Speedster...:crash:hej
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
En vis man sa en gång att det är lättare att få en snabb förare som kraschar mycket att sluta krascha än att få en förare som aldrig kraschar att köra snabbare.... alltså du kommer gå långt och jag kommer harva runt i Speedster...:crash:hej
Det var väll Guy Martins mentor, vars namn jag nu inte minns..
..eller med ändringen: ..en långsam förare att bli snabbare.
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jäkla tragisk start på säsongen för dig :näsblod

Men du verkar ha en jävlaanamma som få så du reder upp det !

Du körde väl med tc i sport antar jag . Är det odugligt i street läget på bana undrar jag för det är väl det jag kommer använda då det beger sig .
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det är ju skillnad på TC och TC också. De flesta TC är byggda för gata och inte gjorda för aggressiv körning (som bankörning är). Tänk på att din hoj är byggd för gata.. Vad står det i instruktionsboken om TC?
De moderna sporthojarna däremot är ju tänkta att pressas på bana också.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top