Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag säger att det enda som hjälper är att träna sig till att inte spänna musklerna i onödan. Skaffar man sig onödigt mycket muskler är risken stor att man använder dom när det börjar gå fort. Trots att man inte behöver.

Kan man bygga upp uthålliga muskler som man ser till att inte använda i onödan är träning naturigtvis av godo.

Det är ju dock en helt annan sak än träning. Att kunna slappna av är jätteviktigt. Oberoende av eventuell muskelmassa. Ska man gå djupare in på ämnet muskulatur så kan en muskel bestå av flera olika typer av fibrer som fungerar lite olika. Typ 1-fibrer är mer uthålliga än typ IIa/IId (b/d/x kan de kallas för) och det går att aktivera och fokusera på dessa fibrer beroende på hur man lägger upp sin träning. Träningslära har flera bra artiklar och klickar man på länken så kommer man till en av dem.

Det är skillnad på muskulatur och muskulatur. Genom att träna såhär, så kommer man inte riktigt att bygga någon volym på underarmarna. Det är alldeles för låg belastning för det :) Men du sätter fingret på det viktigaste. Kan man inte slappna av så hjälper ingen träning mot de problem som uppstår.

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
För att bygga upp en rimlig styrka igen och en uthållighet (som jag inte har haft förut) i underarmarna inför tävlingarna så har jag införskaffat en CoC1 (Captains of Crush) som jag kommer träna med under arbetstid, när jag kör bil.

Det sägs ju att det enda som hjälper mot mjölksyra i underarmarna är att man kör hoj. Ofta. Nu kör jag ju inte 365 dagar om året (inte ens 10% av det skulle jag tippa på) vilket betyder att jag inte kör så ofta som jag vill. Därför tror jag att det här kommer kunna hjälpa mig på traven :martialar Om exakt en månad så får vi se hur det utspelar sig!

12967516_1029422697145918_5366286731517732048_o.jpg

Sådan körde jag med förra våren inför sommaren, och Tough Viking som jag råkade kuta .. varje morgon på g till jobbet som är ca 20 min.
Körde alternativt höger vänster hand hela vägen till jobbet, känndes som att greppstyrkan ökade iaf. Men nu är den nog borta igen. Satsat mera på hammercurls ... framför MotoGP träningarna :p

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Sådan körde jag med förra våren inför sommaren, och Tough Viking som jag råkade kuta .. varje morgon på g till jobbet som är ca 20 min.
Körde alternativt höger vänster hand hela vägen till jobbet, känndes som att greppstyrkan ökade iaf. Men nu är den nog borta igen. Satsat mera på hammercurls ... framför MotoGP träningarna :p

"Hammerurls" framför datorn?
Aja, jag dömer ingen. Det är 2016 nu. Vissa gillar tjejer, andra gillar motorcyklar.

Fortsätt du med dina "Hammerurls" :tummenupp :brynad

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
"Hammerurls" framför datorn?
Aja, jag dömer ingen. Det är 2016 nu. Vissa gillar tjejer, andra gillar motorcyklar.

Fortsätt du med dina "Hammerurls" :tummenupp :brynad

Framför TV´n så klart... annars annars... ääää ... vi får prata om det en annan dag :p

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Eftersom Anderstorp-träningen med Bike promotion har varit väldigt omdiskutabel och jag inte tänker riskera att bryta mot reglerna och bli diskad och Actionpics körning på Mantorp är fullbokad så hakar jag på jobbet för en sightseeing i London istället under hela den helgen. Då känns det bra att hojen kommer bli klar till nu på fredag och jag kan signa upp mig, eller snarare att jag HAR signat upp mig, för min första träning nu den 16-17:e på Gelleråsen med Bikeport.no!

12474034_10153940971263346_7604447728847011660_o.jpg

Kollar man på yr.no så kommer det vara torrt, men på söndagen så ska det exempelvis vara 4 grader mellan klockan 08-14 (stigande till 10 grader 14-20). Frågan är om man inte ska köra på sina gamla Pirelli regndäck till en början då. Då kan jag hålla ett lugnt tempo. Mysköra och fokusera på att bara ta mig runt. Det kan nog vara viktigare än att pressa tider. Jag vet ju inte ens hur armen kommer reagera. som det är nu så var armbågen såpass vätskefylld att den såg ut som en liten golfboll. Jag har en tid bokad på måndag för att dränera armbågen men märkligt nog så försvann nästan all vätska under natten till fredagen. Det är lång väg kvar för den jäkla armen men det ska väl typ gå bra. Sakta men säkert :)

Om det är någon annan som ska dit så får ni väldigt gärna hjälpa mig att ställa in hänget under fredagen :tummenupp

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Hämtat ut en ny X-lite X802RR och nya SIDI Vortice hos Sveriges återförsäljare nummer 1 Funbike :kär 7 dagar kvar till premiär på Gelleråsen!

12973265_10153372217857105_6899509671529900116_o.jpg

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Eftersom Anderstorp-träningen med Bike promotion har varit väldigt omdiskutabel och jag inte tänker riskera att bryta mot reglerna och bli diskad och Actionpics körning på Mantorp är fullbokad så hakar jag på jobbet för en sightseeing i London istället under hela den helgen. Då känns det bra att hojen kommer bli klar till nu på fredag och jag kan signa upp mig, eller snarare att jag HAR signat upp mig, för min första träning nu den 16-17:e på Gelleråsen med Bikeport.no!

12474034_10153940971263346_7604447728847011660_o.jpg

Kollar man på yr.no så kommer det vara torrt, men på söndagen så ska det exempelvis vara 4 grader mellan klockan 08-14 (stigande till 10 grader 14-20). Frågan är om man inte ska köra på sina gamla Pirelli regndäck till en början då. Då kan jag hålla ett lugnt tempo. Mysköra och fokusera på att bara ta mig runt. Det kan nog vara viktigare än att pressa tider. Jag vet ju inte ens hur armen kommer reagera. som det är nu så var armbågen såpass vätskefylld att den såg ut som en liten golfboll. Jag har en tid bokad på måndag för att dränera armbågen men märkligt nog så försvann nästan all vätska under natten till fredagen. Det är lång väg kvar för den jäkla armen men det ska väl typ gå bra. Sakta men säkert :)

Om det är någon annan som ska dit så får ni väldigt gärna hjälpa mig att ställa in hänget under fredagen :tummenupp

Problemet är att ingen vet vad ett fungerande häng är på sin cykel. Finns ingen info att tillgå, inga tester gjorda och en fjädring som är en blandning mellan org och eftermarknads.

Är bara att snurra runt o känna sig för. En lapp har du ju :D

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Problemet är att ingen vet vad ett fungerande häng är på sin cykel. Finns ingen info att tillgå, inga tester gjorda och en fjädring som är en blandning mellan org och eftermarknads.

Är bara att snurra runt o känna sig för. En lapp har du ju :D

En lapp :rofl Du tänker aldrig glömma det där va?

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det stämmer :) Min tanke är att eftersom det går att träna sig till högre nivåer av mjölksyra innan kroppen säger ifrån, så ska jag försöka träna så med grippern. Det handlar inte om att stänga den vid varje repetition, utan att bara pumpa på under lång tid med låg, konstant, mjölksyra i armen. Precis det som du är inne på. Många reps låg relativt låg belastning. Dagarna innan tävling så kommer jag låta underarmen vila helt så att körningen inte blir lidande av sliten muskulatur.

Att tåla högre nivåer av mjölksyra kräver nybildning av mitokondrier som uppnås efter ca 90minuter av fysisk aktivitet. Det är pga detta som idrottsutövare inom uthållighet har 800-1000 träningstimmar.
Armpump kan du få av att vara dåligt tränad eller för att muskeln är för stor för den omslutande vävnaden (fascia) vilket ofta kräver operation men fås oftast bara av eliten.
Att strikt träna underarmarna kan slå bakut hårt och göra så du får syra efter något enstaka varv.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Att tåla högre nivåer av mjölksyra kräver nybildning av mitokondrier som uppnås efter ca 90minuter av fysisk aktivitet. Det är pga detta som idrottsutövare inom uthållighet har 800-1000 träningstimmar.
Armpump kan du få av att vara dåligt tränad eller för att muskeln är för stor för den omslutande vävnaden (fascia) vilket ofta kräver operation men fås oftast bara av eliten.
Att strikt träna underarmarna kan slå bakut hårt och göra så du får syra efter något enstaka varv.

Exakt :) Man måste göra skillnad på träning och träning. Jag springer inte på gymmet och kör tunga 10-reppare för att bli stark och få större muskulatur. Jag använder grippern 20 minuter per dag just nu, och tar i ungefär lika mycket som en ordentlig inbromsning under ungefär lika lång tid. Jag vänjer mig snarare vid en sådan belastning. Chansen att byga muskler är ungefär lika stor som när man kör hoj på bana :tummenupp

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Hämtat ut en ny X-lite X802RR och nya SIDI Vortice hos Sveriges återförsäljare nummer 1 Funbike :kär 7 dagar kvar till premiär på Gelleråsen!

12973265_10153372217857105_6899509671529900116_o.jpg

Stövlarna är bra, men du kommer bli galen när dem skall på och av mellan passen, för då är de där skitspännena jättejobbiga.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Stövlarna är bra, men du kommer bli galen när dem skall på och av mellan passen, för då är de där skitspännena jättejobbiga.

I know I know. Jag har haft likadana hela förra säsongen och det tog ett bra tag innan jag accepterade projektet att ta av sig skorna! I början var det verkligen inte kul! Inte blev det bättre efter en krasch som ledde till att ena översta spännet fick sönder i låst läge :lol

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är det som är omdiskutabelt med BP? Jag har nog missat det..

Det är ej tillåtet att deltaga på den körningen om man ska köra under SM-helgen oavsett klass, då den är veckan efteråt. Vid en protest riskerar man att bli diskad.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vad är det dom saknar för att inte vara godkända?

Skickas från min iPad via Tapatalk

Privat träning får ej förekomma veckan innan SM-helg och eftersom körningen inte är Svemo-sanktionerad så räknas den som privat träning, enligt svemo. Förhoppningsvis så kommer en förare att köra både BP och R1000 för att ta reda på vad som faktiskt gäller.

Jag undrar bara. När kommer du med i lyxfällan? :glömdet

Pensionssparande är förlegat :hihi

Joggen

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
BMW S1000RR
Privat träning får ej förekomma veckan innan SM-helg och eftersom körningen inte är Svemo-sanktionerad så räknas den som privat träning, enligt svemo. Förhoppningsvis så kommer en förare att köra både BP och R1000 för att ta reda på vad som faktiskt gäller.

Åhå..tack för svar.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...