Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
På dagens eBay har jag hittat två fina saker :kär

Dels så blev det en svart bakram istället för vit vilket jag tror kommer bli snyggt (och det var billigast). Med frakt och tull hamnade det på ungefär halva nypriset.

ebay bakram.jpg

Och dels så fick jag tag i den enda kopplingspumpen som fanns och tillsammans med slavcylindern och ett grepp (som jag kommer byta ut förvisso) så är det även där mer än 50% bättre totalpris.
Aldrig har jag känt mig så rik av att bli fattig!

ebay kopplingspump.jpg

Och det här var från eBay. Ni ska se powerpart-beställningen.. :rodnar

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Årets påskgåta har kommit!

brake lever guard.jpg+brake lever.jpg+clutch lever.jpg+Fälgar.jpg+Rotor disc.jpg

= _ _ _ _ | _ _ | _ _ _ _ _ _

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Close enough. Det är det som jag HAR handlat.

PeteR1 var närmast :lol

Och nu saknas bara nya kåpor och dekaler runtom cykeln.. Och eftersom KTMs olackerade plast är dyrare än kolfiber så ska jag bara, på något sätt, köpa såndära sexy coolfiber i glossy glossy :crash

Överhertiginnan

2Fast4You
Gick med
10 Mar 2015
Hoj
RSV4 RR 2018 1290 Superduke R 2014, Sporrebobber
Inte för att jag vill åstadkomma ytterligare eko på kontot, men det vore klart sexigt med en framskärm i kolfiber samt svart tank och svarta kåpor kring lyset i kombination med den svarta bakramen och de snygga fälgarna, mao a Black Beast! :yoparty

Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Inte för att jag vill åstadkomma ytterligare eko på kontot, men det vore klart sexigt med en framskärm i kolfiber samt svart tank och svarta kåpor kring lyset i kombination med den svarta bakramen och de snygga fälgarna, mao a Black Beast! :yoparty

Once you go black... :rofl

En svar tank däremot vill jag definitivt inte ha! Det skulle betyda att hela hojen blir svart, precis som vilken annan banhoj som helst :död Om det nu blir som jag har tänkt mig, så kommer jag ha orange tank och orange lykta (samt orangefärgade fälgar på torrt underlag, svart i regn). Resten i glansigt kolfiber med (nästan) originaldekaler. Istället för att det i liten text står "Superduke" i R:et på kylarvingen, så kommer det stå "Rickard Winblad". :kär

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Det ska bli jäkligt spännande att gå upp två kuggar på bakdrevet inför den här säsongen. Nu är väl det ingen direkt jättestor grej för folk som kör bana, att byta storlek på dreven. Men hittills har jag endast haft två alternativ. Antingen 17t originaldrev, eller mitt nuvarande 16t.

Med 520-kedja så har fler alternativ dykt upp. Nu kan jag välja 15-17 fram, och 38 original)-40 bak. Jag valde 16/40 som en lämplig kombo. då lär den förhoppningsvis precis varva ur på Anderstorp-rakan också. Men det bästa av allt är att växlingarna kommer ske på bättre ställen ute på banorna. Det hade förvisso räckt att köra fortare så jag kunde växla tidigare, men man kan göra såhär också!

12799404_10153335912017105_2778998429470187679_n.jpg

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
16/40 är väl ca 5 kuggar upp i bak mot original om man tänker så
, huj jag vet att det finns vrid med ska du åka på 6an hela banan runt :D

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
16/40 är väl ca 5 kuggar upp i bak mot original om man tänker så
, huj jag vet att det finns vrid med ska du åka på 6an hela banan runt :D

Kanske :rock Eller så startar jag på trean bara för att jag kan!
Hojen är ju dock lite slö på sexan som mest är en irriterande överväxel. Och vid många kurvor så behöver jag växla sekunden innan jag ska bromsa, vilket ställer till det lite. Depåkurvan på Gelleråsen är även den en kurva där jag skulle vilja ha växel 3,5 i. Nu kommer jag förhoppningsvis få till den bra med fjärde växeln. Det ska bli riktigt intressant att testa! Jag hoppas bara att de klipper kedjan så att jag kan ha bakhjulet långt bak för att minimera wheelies!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har haft liknande slitage när jag kört beggade racedäck som instruktör (dvs utan värmare och i lågt tempo). Gissar att mönstret/avsaknaden av mönster kommer av att man helt enkelt nöter bort den gamla uppruggade ytan på däcken utan att den blivit varm/kladdig nog för att ens kallriva.

Gissning som sagt så förhoppningsvis vet någon annan mer säkert.

Stein

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2015
Hoj
Aprilia, Husqvarna
Efter mycket om och men; de sista 14 sekunderna från Almeria! Det är inte jag som klipper i slutet utan det är kameran som gick sönder och där slutade inspelningen.

Och bild på bakdäcket efteråt.. Jag tycker att det är ett märkligt slitage. Innan dessa två varv så såg däcket fint ut. två LUGNA (alltså strax över 2 minuter/varv) varv senare så ser det ut såhär.

View attachment 428825

Med en ful tvärgående spricka :brinnerup
View attachment 428824

Jag är skeptisk :näsblod

Berätta lite mer om däcket, förvaring, ålder, cykler, blandning, fabrikat etc

Beklagar kraschen, inte kul att inleda säsongen så

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sprickan ser ut som en frysskada, alltså att däcket varit för kallt och hanterats lite hårdhänt, fått en smäll och spruckit.

Ser ofta ut som det är knivskuret, bryter man lite i däcket så går den in till väven om det är en sådan spricka.

Betydelselöst för funktionen bara det inte börjar bryta loss bitar.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Kanske :rock Eller så startar jag på trean bara för att jag kan!
Hojen är ju dock lite slö på sexan som mest är en irriterande överväxel. Och vid många kurvor så behöver jag växla sekunden innan jag ska bromsa, vilket ställer till det lite. Depåkurvan på Gelleråsen är även den en kurva där jag skulle vilja ha växel 3,5 i. Nu kommer jag förhoppningsvis få till den bra med fjärde växeln. Det ska bli riktigt intressant att testa! Jag hoppas bara att de klipper kedjan så att jag kan ha bakhjulet långt bak för att minimera wheelies!

Okay .
Inte många banor du kommer över 250Km/h väl .. Med original drevningen gör den det på 5an , du slipper du överväxeln ;) . Nästan lika fort på 5an som din drevning på 6an . Kika lite . http://www.gearingcommander.com/

Personligen skulle jag nog testat med endast 2 kuggar upp bak och kanske få en lite mer kvickstyrd hoj iom lite kortare hjulbas ..

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag har haft liknande slitage när jag kört beggade racedäck som instruktör (dvs utan värmare och i lågt tempo). Gissar att mönstret/avsaknaden av mönster kommer av att man helt enkelt nöter bort den gamla uppruggade ytan på däcken utan att den blivit varm/kladdig nog för att ens kallriva.

Gissning som sagt så förhoppningsvis vet någon annan mer säkert.

Ja, det var ju inte riktigt så att jag byggde upp någon direkt värme i däcken under dessa två mjukisvarv och jag hann nog inte få i överdrivet mycket värme när jag körde ut (ca 65 som varmast men det var varierande temperatur i däcket).

Berätta lite mer om däcket, förvaring, ålder, cykler, blandning, fabrikat etc

Beklagar kraschen, inte kul att inleda säsongen så

Sprickan ser ut som en frysskada, alltså att däcket varit för kallt och hanterats lite hårdhänt, fått en smäll och spruckit.

Ser ofta ut som det är knivskuret, bryter man lite i däcket så går den in till väven om det är en sådan spricka.

Betydelselöst för funktionen bara det inte börjar bryta loss bitar.

Sedan september har jag förvarat det här däcket inomhus. Förvisso under ett gäng andra slicks, men fortfarande inomhus. Innan dess låg det förvarat under ett par andra däck utomhus fram till September och det betyder väl ungefär mellan 5-10 plusgrader som kallast så som sensommaren/hösten såg ut?
Om jag minns rätt så har det här däcket gått ett race samt ungefär 7x15 minuter under en bandag förra säsongen. Jag måste skaffa en däckpenna i år.. Ett medium Bridgestone.

Okay .
Inte många banor du kommer över 250Km/h väl .. Med original drevningen gör den det på 5an , du slipper du överväxeln ;) . Nästan lika fort på 5an som din drevning på 6an . Kika lite . http://www.gearingcommander.com/

Personligen skulle jag nog testat med endast 2 kuggar upp bak och kanske få en lite mer kvickstyrd hoj iom lite kortare hjulbas ..

Nej, det är ju för att den är så jäkla långsam ;) Tätare växlingar gör det lättare att välja rätt växel inför/under kurvor. Och den accelererar snabbare. Den är inte överdrivet snabb på femmans växel heller. Definitivt inte med originalutväxlingen! jag tycker den är kvick in i kurvan som den är, jämfört med hur svårt det är att hålla ner framhjulet, så för min del så får hjulbasen gärna förlängas nu när jag kommer gå upp två kuggar.
Och som sagt. För Anderstorp så kommer det nog bli riktigt bra tror jag :)

GearingCommander.jpg

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag lämnade min kommentar på Youtube ;)

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Såg först nu vilken fin banner du har på YouTube :krama

Men tänkte, blir det inte stirrigare med tätare växlar? Kan tänka att din hertig såklart orkar mer än ER-6'an (och inte behöver ligga på ett redan högt varvtal ur böj t. ex.) men jag hade hela tiden problem med att behöva växla upp på konstiga ställen och känns som det hade förvärrats ju kortare växlar man haft. Din orkar väl gå på bakhjulet över hela registret ändå, så är det bara för att nå topphastighet så snabbt som möjligt? :va

Synd du inte fick mer film... varje vinter hinner man gå igenom varenda sekund banåkande på tuben så man har konstant abstinens :gråta

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Såg först nu vilken fin banner du har på YouTube :krama

Men tänkte, blir det inte stirrigare med tätare växlar? Kan tänka att din hertig såklart orkar mer än ER-6'an (och inte behöver ligga på ett redan högt varvtal ur böj t. ex.) men jag hade hela tiden problem med att behöva växla upp på konstiga ställen och känns som det hade förvärrats ju kortare växlar man haft. Din orkar väl gå på bakhjulet över hela registret ändå, så är det bara för att nå topphastighet så snabbt som möjligt? :va

Synd du inte fick mer film... varje vinter hinner man gå igenom varenda sekund banåkande på tuben så man har konstant abstinens :gråta

Visst är den :banana

Jag växlar hyfsat sällan på min hoj så det lär jag nog inte uppleva som ett problem. Skillnaden mot nuvarande är ju endast 2 kugg bak så det lär ju inte bli någon herrejösses-skillnad. Däremot så tycker jag att mina växlingar passar väldigt dåligt inför många kurvor. Speciellt på Gelleråsen. Sen är väl frågan om jag kommer vara lika nöjd med de kurvor som går bra nu. Men å andra sidan hade jag inte tänkt harva runt på fjolårets tider heller så ALLT kommer ju ändra sig oavsett.
Anledningen till att jag byter är främst för att utväxlingen skall passa kurvorna bättre, men jag ser helt klart en fördel med ett bättre ax mot nuvarande ;)

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Jag kan väl tycka att du kanske inte utnyttjar vridet på bästa sätt med så kort utväxling , men jag kanske har fel . Hur som hoppas du blir nöjd ialf :) och hoppas du får igång allt igen !

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati