Fordons debut i Rookie-serierna

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Jag tror att jag kommer behöva lära om mig på nytt när de kommer till starter, och troligtvis så kommer jag inte kunna bjuda publiken på lika bra och snabba starter som tidigare. Jag ska nog köra med traction control påslagen i år vilket betyder att den kommer strypa motorn väldigt hårt och grovt vid starterna så fort framhjulet lättar.
Men jag hoppas att jag med detta kan pusha hårdare i kurvorna och utnyttja TC för att få snabbare varvtider.

Övar jag tillräckligt mycket på starterna så behöver jag nog inte vata långsam iväg åtminstone.

Vill du utveckla ovanstående resonemang? Standard traction byggd för landsväg åka och snabbare varvtider?

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Vill du utveckla ovanstående resonemang? Standard traction byggd för landsväg åka och snabbare varvtider?

Den ska tydligen fungera fint att förlita sig på i snabba kurvor (typ depåkurvan på åsen) enligt en snabbare 1290-förare. Jag är helt klart öppen för att ta reda på det!

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Igår spenderade jag dock hela halva dagen ute i skogen med crossen, och avslutade med körning på väldigt mjuk is på Väsjön. Att ligga på låååånga ställ med fullt styrutslag var sjukt roligt, även om jag drog på mig en highsider och fick styrändan rakt i revbenet :crash
Ett tips är att inte ligga på ställ med fullt styrutslag på asfalt, de är sådär lagom äckligt i låg fart så de lär vara sju resor värre på bana.. :crash

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Ett tips är att inte ligga på ställ med fullt styrutslag på asfalt, de är sådär lagom äckligt i låg fart så de lär vara sju resor värre på bana.. :crash

Tar till mig det tipset! Och kommer förbanna mig själv i sommar om jag glömmer bort det ;)

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
"Sveriges snabbaste nakenhojförare 2016"

Visst låter det bra? jag tycker att det låter extremt bra. Jag vill bli det. Jag tänker bli det. Förutom målet att alltid ta poäng i racen (krascher är en ursäktande omständighet men givetvis helt oacceptabelt), och sikta på topp 10, så tänker jag bli bäst i sverige på att tävla med en nakenhoj.
Det låter bra. Det känns bra. Det är bra.

För att bli det så måste jag bli snabbare än både Björn nordgren och Mathias Olsson. Ett otroligt högt uppsatt mål. Ett mål som jag inte är garanterad att nå, men om jag verkligen ger allt jag kan både innan och under säsongen så tror jag att det finns en möjlighet att bli det.
Man skulle kunna argumentera att jag sitter på en 1290-motor medans Björn kör en 990. Man kan även argumentera för att jag har originalfjädring fram samt att den inte ens är korrekt inställd. Men faktum kvarstår att den som är snabbast av oss 3 (För jag tror att det är oss det står emellan?) i slutet av säsongen, alternativt under racen om vi inte kör alla tävlingar, får den titeln. Jag lägger till Mathias eftersom han troligtvis kommer ställa upp i Endurance i år. Björn borde ju faktiskt inneha den inofficiella titeln nu men jag vill ha den. Han har varit 1-2 sekunder snabbare än jag per varv under 2015. Förstå hur grymt det är att få vara en del av Team Funbike! Han kommer troligtvis bli ännu bättre i år. Jag måste bli bättre!
Den stora frågan är ju hur jag skall gå tillväga.

Första steget är tillräckligt hård träning för att konditionen inte skall vara ett hinder.
Andra steget är att tro på sig själv.
Tredje steget är att köra cross regelbundet tills jag kan köra min 1290.
Fjärde steget är att träna mycket, och i god tid.
femte är att lära av de bästa (dvs bland annat Björn och Mathias :brynad)
Sjätte är att ta det slutgiltiga steget att komma i mål före någon annan förare på en nakenhoj.

7:e maj är det upp till bevis! Har jag gjort allting rätt så har jag en teoretisk möjlighet att lyckas. Jag tänker ta den chansen. Jag vill vara sveriges vassaste förare på en Super Naked. I höst när alla race är färdiga så vill jag placera mig som bästa föraren på en nakenhoj i Rookie 1000.

Almeria.jpg

Först ut är Almeria. Om exakt en månad, den 12:e mars, kör jag på den banan. I år tänker jag bli en snabb och duktig förare! Det är möjligt, och det är helt upp till mig.

bild vid hojen.jpg
(Foto: Björn Nordgren)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Ja tänkte satsa på att vara snabbare än mig själv på alla banor jag kört, får se hur långt det räcker :)

Lycka till :tummenupp

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Ja tänkte satsa på att vara snabbare än mig själv på alla banor jag kört, får se hur långt det räcker :)

Lycka till :tummenupp

Ja det måste ju alltid vara målsättningen!:tummenupp
Men jag gillar Fordons hets, att hetsa och utmana folk är bland det bästa jag vet:D Det blir dessutom roligare när man skapar ett race i racet:tummenupp

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Men jag gillar Fordons hets, att hetsa och utmana folk är bland det bästa jag vet:D Det blir dessutom roligare när man skapar ett race i racet:tummenupp

Får se om jag kan haka på honom runt Almeria om några veckor, den j*veln har ju fusktränat med crossen i vinter. :tungan

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010

På sociala medier är han i världsklass, men i konsten att krossa jante i det verkliga livet så har han fortfarande en bit att vandra den ynglingen:hej

För er som inte har koll, så är jag den där gubben som heter Björn och kör en hottad skogsmoppe, eller som har den OFFICIELLA titeln: Snabbast i Sverige på nakenhoj:).

Mattias den rackarn har ett förflutet i SB för många år sedan, han är snabb på riktigt.

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Får se om jag kan haka på honom runt Almeria om några veckor, den j*veln har ju fusktränat med crossen i vinter. :tungan

Tänk om jag helt har glömt bort hur man kör på asfaltsbana :hihi

På sociala medier är han i världsklass, men i konsten att krossa jante i det verkliga livet så har han fortfarande en bit att vandra den ynglingen:hej

För er som inte har koll, så är jag den där gubben som heter Björn och kör en hottad skogsmoppe, eller som har den OFFICIELLA titeln: Snabbast i Sverige på nakenhoj:).

Mattias den rackarn har ett förflutet i SB för många år sedan, han är snabb på riktigt.

Officiella titeln va? :rofl :banana När kör du första bandagen i år?

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Funderar nästan på att uppgradera till en Z1000 bara för att hoppa på hets-tåget! Då jävlar hade vi haft roligt ett år till på banan :yoparty Men satan va kul det ska bli att se er i Rookie tillsammans, vet ju inte ens varken vem man hejar på eller lägger pengarna på!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Funderar nästan på att uppgradera till en Z1000 bara för att hoppa på hets-tåget! Då jävlar hade vi haft roligt ett år till på banan :yoparty Men satan va kul det ska bli att se er i Rookie tillsammans, vet ju inte ens varken vem man hejar på eller lägger pengarna på!

Fy fan va roligt det hade varit! Så många härliga fighter det skulle bli :kär Men jag får se det positiva i att du kör med en riktig räser i år, det blir inte lika omöjligt att ta den titeln ;)

Last edited:

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Fy fan va roligt det hade varit! Så många härliga fighter det skulle bli :kär Men jag får se det positiva i att du kör med en riktig räder i år, det blir inte lika omöjligt att ta den titeln ;)

Tänkt dig pallen i Rookie med 3 nakenhojar ;) hade varit fränt, men ja ju färre konkurrenter desto lättare. Så bjuder väl på den :banana

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Officiella När kör du första bandagen i år?[/QUOTE]

Säger jag inte.:D Men i år skall vi i alla fall lära dig hur man kokar potatis, det var var ju lite si och så med de kunskaperna förra säsongen:va:rofl

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Officiella När kör du första bandagen i år?

Säger jag inte.:D Men i år skall vi i alla fall lära dig hur man kokar potatis, det var var ju lite si och så med de kunskaperna förra säsongen:va:rofl[/QUOTE]

Kanske börja med koka The vatten ? En grundkunskap som man inte innehar i dag :)

Klotgren

Gick med
24 Aug 2009
Hoj
KTM 990SMR 2010
Säger jag inte.:D Men i år skall vi i alla fall lära dig hur man kokar potatis, det var var ju lite si och så med de kunskaperna förra säsongen:va:rofl

Kanske börja med koka The vatten ? En grundkunskap som man inte innehar i dag :)[/QUOTE]

Vi kör ju induktionsplattor i tältet så det borde han ju fixa, men om det är gasspis så häller han säkert på tändvätska eller T-Röd för att "få fart" på det hela...:hihi

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Tänkt dig pallen i Rookie med 3 nakenhojar ;) hade varit fränt, men ja ju färre konkurrenter desto lättare. Så bjuder väl på den :banana

Folk hade tappat hakan! Men vi vill väl inte att Rookie 1000 ska stjäla all uppmärksamhet under SM-helgen så det är ju såklart därför du hoppar över den klassen, visst? ;)

Fegis :tuttar Jag tänker vara på plats ändå och du ska få kämpa om du vill komma före mig i år ;)

Kanske börja med koka The vatten ? En grundkunskap som man inte innehar i dag :)

Vi kör ju induktionsplattor i tältet så det borde han ju fixa, men om det är gasspis så häller han säkert på tändvätska eller T-Röd för att "få fart" på det hela...:hihi

Tack för förtroendet grabbar :2cool :pussa

Notera för övrigt hur jäkla mycket smileys det finns i det är svaret med alla citerade inlägg :brynad

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati