Fordons debut i Rookie-serierna

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Som Daniel redan har svarat så fungerar den enbart vid uppväxlingar. Då går det att fullgasväxla utan koppling. Vid nedväxlingar så är det som vanligt. Dock har vissa nyare sporthojar en QS som fungerar åt båda hållen :tummenupp


Min MV har det... känns skit skumt så jag använder kopplingen vid nedväxling..ful ovana kanske.
Eller orutinerad pilot :p
 

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Helvette vad skönt att det löste sig med cykeln!
Usch kan tänka mig stressen över trasig cykel och Spanien resan.

Hoppas du servar maskinen i technogym brallor och ktm T-shirt så man skulle känna igen dig! :)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Helvette vad skönt att det löste sig med cykeln!
Usch kan tänka mig stressen över trasig cykel och Spanien resan.

Hoppas du servar maskinen i technogym brallor och ktm T-shirt så man skulle känna igen dig! :)

Ångesten var påtaglig under en liten stund.
Jag kommer troligtvis springa runt med Team Funbike-tröjor till 90% under årets alla bandagar :banana
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu sitter jag här. Planet går om 11,5h och jag har nästan packat. Jag har nästan gjort en checklista och jag har nästan tänkt igenom vad jag behöver ta med mig. Jag har nästan ätit middag och jag har nästan satt igång mitt PS4 för att spela RIDE och köra på Almeria-banan. Jag har nästan helhjärtat kollat på youtube-klipp och jag har nästan en plan för kvällen. Jag har nästan fått en uppfattning om vad en bra varvtid skulle kunna vara.

Det jag har gjort, däremot, är att ladda upp mentalt. Försökt tänka mig in i känslan med hojen i maximal lutning, svajande bakhjul och pushande framdäck. Både knän och armbågar slickas längs asfalten i typ ashög hastighet. I huvudet är jag redan i mitt A-game trots att det här skall bli den första bandagen sedan 20:e september förra året. All den mentala biten som jag började med redan i September har verkligen satt sina spår!

Men innerst inne är jag nervös som fan. För att ha glömt saker, för att inte kunna nå upp till mina förväntningar, för att krascha. Det är helt enkelt mycket som kan gå åt skogen men jäklar va roligt jag ska ha det.
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Nu sitter jag här. Planet går om 11,5h och jag har nästan packat. Jag har nästan gjort en checklista och jag har nästan tänkt igenom vad jag behöver ta med mig. Jag har nästan ätit middag och jag har nästan satt igång mitt PS4 för att spela RIDE och köra på Almeria-banan. Jag har nästan helhjärtat kollat på youtube-klipp och jag har nästan en plan för kvällen. Jag har nästan fått en uppfattning om vad en bra varvtid skulle kunna vara.

Det jag har gjort, däremot, är att ladda upp mentalt. Försökt tänka mig in i känslan med hojen i maximal lutning, svajande bakhjul och pushande framdäck. Både knän och armbågar slickas längs asfalten i typ ashög hastighet. I huvudet är jag redan i mitt A-game trots att det här skall bli den första bandagen sedan 20:e september förra året. All den mentala biten som jag började med redan i September har verkligen satt sina spår!

Men innerst inne är jag nervös som fan. För att ha glömt saker, för att inte kunna nå upp till mina förväntningar, för att krascha. Det är helt enkelt mycket som kan gå åt skogen men jäklar va roligt jag ska ha det.

Ska bli skitkul att se vad du lyckas med för varvtid på en nakenhoj! Vad är målet? :tummenupp
 

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Nu sitter jag här. Planet går om 11,5h

Första tanken jag fick var "jävlar vad han är tidigt ute! Den killen vill inte missa flyget"
Sen läste jag hela meningen och då verkar du ju vara ganska normal :tummenupp

Glöm inte de obligatoriska bilderna och uppdateringarna här på SH!
Lycka till och håll dig på hjulen! :krama
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu sitter jag här. Planet går om 11,5h och jag har nästan packat. Jag har nästan gjort en checklista och jag har nästan tänkt igenom vad jag behöver ta med mig. Jag har nästan ätit middag och jag har nästan satt igång mitt PS4 för att spela RIDE och köra på Almeria-banan. Jag har nästan helhjärtat kollat på youtube-klipp och jag har nästan en plan för kvällen. Jag har nästan fått en uppfattning om vad en bra varvtid skulle kunna vara.

Det jag har gjort, däremot, är att ladda upp mentalt. Försökt tänka mig in i känslan med hojen i maximal lutning, svajande bakhjul och pushande framdäck. Både knän och armbågar slickas längs asfalten i typ ashög hastighet. I huvudet är jag redan i mitt A-game trots att det här skall bli den första bandagen sedan 20:e september förra året. All den mentala biten som jag började med redan i September har verkligen satt sina spår!

Men innerst inne är jag nervös som fan. För att ha glömt saker, för att inte kunna nå upp till mina förväntningar, för att krascha. Det är helt enkelt mycket som kan gå åt skogen men jäklar va roligt jag ska ha det.

Har du nästan hunnit med allt nu?:hihi
Kör hårt på Almeria! En riktigt cool bana i sann Cowboy-landskap i spanska Sierra Nevada-bergen..
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ska bli skitkul att se vad du lyckas med för varvtid på en nakenhoj! Vad är målet? :tummenupp

Jag har som mål att köra i dels snabbaste gruppen (Valde att starta i medel), och dels komma under 1,50. Jag har dock ingen aning ALLS om det ens är nåbart, eller om det är långsamt för mig. Jag har bara höftat enormt att Rickard Haggren körde typ 1,45 och om jag är 4,9 sekunder långsammare så är det en bra start. Jag gick runt banan idag med Christian, och jäklar va kuperat det är! Helt sjukt ju! :D

Vad fick du för tider när du körde här?

Första tanken jag fick var "jävlar vad han är tidigt ute! Den killen vill inte missa flyget"
Sen läste jag hela meningen och då verkar du ju vara ganska normal :tummenupp

Glöm inte de obligatoriska bilderna och uppdateringarna här på SH!
Lycka till och håll dig på hjulen! :krama

Uppdateringarna kommer! Men det är lite segt. Upp vid 04:15 och kom till hotellet nu strax efter elva på kvällen.

Glöm inte nyckeln till hojen !!!

I fix!!

Har du nästan hunnit med allt nu?:hihi
Kör hårt på Almeria! En riktigt cool bana i sann Cowboy-landskap i spanska Sierra Nevada-bergen..

Det är verkligen ett riktigt cowboy-landskap! Jag gillar det! Och jag gillar nog banan också! Åtminstone så ser jag verkligen fram emot körningen efter att ha tagit en promenad runt banan. Fy fan va det svänger - hela tiden!!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Almeria - Dag 1

Komprimerad återgivning då vi åt middag och och sedan anlände till hotellet klockan 23.. Kroppen skriker efter sömn!

Vaknar 04:15 efter en bättre natt och gör mig i ordning. blir hämtad av Christian och allting går riktigt smidigt. Flygresan ner varvas med Motovudu-filmen och Motovudu 2-boken samt en liten powernap. Jag är så sjukt taggad.

IMG_8991.JPG

Vi hyr en bil och äter för andra gången idag vid cirka klockan 13. En mindre bra hamburgare från Burger king men den fyllde sitt syfte. Vi fortsätter och cirka halv fyra når vi banan, efter att ha prickat in en av Spaniens få regnskurar som de får per år. Men den varade inte överdrivet längre.

Inte förens klockan fem kunde vi lasta av hojarna och ställa in dem i depåboxen dock!
Jag monterar quick shiftern och styrstoppsgummin (Det skulle jag ha gjort till förra årets första bandag men bättre sent än aldrig? Svängradien blev knappt förändrad alls men nu sitter de där åtminstone.

kopplingsgrepp.jpg

Kopplingsgreppet som jag köpte visade sig vara fel på. Den står rakt ut och frågan är om jag inte har råkat få ett demonterad och felmonterad exemplar då den har slitagemärken på sig. Jag får reklamera den när jag kommer hem helt enkelt.

Lite stress och oro infinner sig såklart. Jag hinner inte justera förarhänget, och frågan är om jag inte får skjuta på den tills ett bättre tillfälle.
Däcken har jag heller inte hunnit skifta, men planen är att byta och slänga på däckvärmarna innan förarmötet 09:30 imorgon bitti. Jag har inget val om jag inte vill missa första körpasset.

Hotellets frukost börjar dock klockan 8 och eftersom det är en halvtimmes körning till banan så kommer vi behöva strunta i frukosten, surt nog.

banpromenad.jpg

Jag och Christian tog ett varv runt banan i sista sekund innan solen gick ner och fy fasen va kuperad den var! Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot de 4 dagarna här borta. Kan jag få till ett armbågsskrap eller kan det bli en highsider? Vågar jag ens? Fortsättning följer.


Men först sängen! Jag är extremt trött nu!

Det här är förresten videoklippet som jag försöker memorera till min körning.

 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nyfiken:) Hur har det gått under dagen ?

Enligt Facebook testade Fordon ett annat fordon. En tur med firmabilen efter en highsider i sista kurvan, andra varvet, första passet. Han får berätta hur och varför själv, men han lever. Hojens status okänt.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Enligt Facebook testade Fordon ett annat fordon. En tur med firmabilen efter en highsider i sista kurvan, andra varvet, första passet. Han får berätta hur och varför själv, men han lever. Hojens status okänt.

Åh fan.. Aj Aj .. håller tummarna att det trots allt gott väl
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Rickard mår efter omständigheterna bra. Hojen mår inte fullt så bra, men med lite tur så är det ganska så enkelt fixat åtminstone. Han kommer med högsta sannolikhet skriva i tråden under morgondagen. En sjuhelvetes otur helt enkelt. :huvet
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag hade tänkt att skriva ner mina tankar i mobilen anteckningar allt eftersom dagarna fortskrider. Det här är vad jag hann skriva ned fram tills att jag åker in till operationbordet.

ALMERIA DAG 1:

Vi fick hoppa över hotellfrukosten då tiden behövde läggas på att skifta däck och göra klart det sista på hojen. I allra sista sekund (väldigt bokstavligt talat) så tryckte jag i kontakten till däckvärmare och sedan gick vi alla till förarmötet...

...Som inte existerade. Hopp. All stress i onödan. Vi går tillbaka och då har strömmen lagt av för samtliga depåboxar så däcken är kalla. Efter ett tag så hoppar den igång igen, för att 5 minuter senare sluta fungera. 29,5 grader i framdäcket och 5 minuter tills jag ska gå ut. Lagom till att tiden är inne för att köra mina första varv för säsongen så går elen igång igen! Överväger att köra lite lugna varv men kommer fram till att sett så onödigt att chansa. Att riskera att krascha och/eller att förstöra däck för att inte missa ett av ca 30 körpass känns otroligt korkat. Jag väljer att stå över för att istället gå ut nästa vända.

<text som följer är skriven på sjukan och trots diverse korrigerar i text så finns det stor risk för grammatiska fel och en salig blandning mellan dåtid och nutid>

Vid andra körpasset för dagen så går jag ut. Jag är i medelgruppen vilket känns tryggt. Ingen press och jag kan lära mig banan i lugn och ro. Snabba gruppen ska ju tydligen vara minst superbike-tempo och här kommer jag från Speedster liksom. Cirka 60 grader i däcken men lite ojämn temperaturfördelning gör att jag funderade på om jag ska ta och investera i ett par jättebra däckvärmare som värmer åtminstone till över 100 grader samt ger vindskydd. Men för stunden så får det duga.

Lite pirrigt var det allt när jag körde ut hojen från depån! Lade mig bakom en S1000RR men efter 3 kurvor så tröttnade jag på det långsamma tempot. In i chikanen gick det nästan lite för fort och efter att jag hade kört rakt över curbsen så fick jag brotta ner hojen omgående för att inte köra alltför brett. Men det gick bra och jag kom ikapp nästa S1000RR och tog honom på den långa rakan då jag tydligen hade mycket bättre utgång. Quick shiftern verkade funka hyfsat men jag trampade på kulleden istället för växelpetaren vilket ställde till det ibland. Annars var känslan för hojen helt underbar. Den var lättsvängd och stadig. Och snabb! Med TC behövde jag inte oroa mig för wheelies vilket var skönt. Styrdämparen behöver dras åt lite.

På andra varvet kändes det såklart ännu bättre. Fullt förtroende och det gick alldeles utmärkt att runda förare på yttern i kurvor. Började undra om jag verkligen hörde hemma i medelgruppen. Den kanske var långsammare än vanligt just idag? Vid inbromsningen kommer jag ikapp ännu en sportis, och jag är ganska säker på att det ÄNNU EN S1000RR! De förökar sig som kaniner. Tar lite höjd för att plocka honom på yttern i sista vänstern in till start/mål. Jag svänger in, ser curbsen lite längre fram och börjar sakta räta upp hojen medans jag går på mjuk men ordentlig gas. Här någonstans tog bakhjulet kommando och försökte köra om mig!

En jävulsk sladd nästan vid varvstoppet på trean och jag hinner tänka att jag aldrig kommer reda ut detta på ett bra sätt. Bakhjulet återfick fästet och om jag har fått en highsider förut så är det ingenting mot den här kommer jag på mig själv att tänka medans jag flyger i 45 meter per sekund, upp och ned! Vilken flygtur! Jag landar hårt. Riktigt hårt. På huvudet. Hjälmen spräcks och jag tumlar runt duktigt innan jag stannar till i gruset. Jag fick släppet där depåbox 30 börjar och jag stannar inte förens vid depåbox 16 ungefär. 15 Box-längder flög och snurrade jag runt innan jag stannade till, liggandes med huvudet nedåt i gruset.

Tänker att allt inte gick rätt till och funderar på om jag ska bry mig om hojen eller om mig själv. Armbågen värker rätt ordentligt och jag har ont i nacken. Lägger mig med lite möda på rygg och känner mig sakta för. Ena armen, andra armen. Fingrar. Nacken rör jag på lite försiktigt. Benen rätas ut och fötterna rörs runt. Okej, jag verkar vara i hyfsad form. Pulsen är låg och jag känner inte av någon direkt adrenalinkick. Tänker "faaan ta den som gör samma misstag som mig och kör rakt över mig nu när jag ligger här."
Sätter mig upp och kollar på hojen. Från det lilla jag hann se och memorera så var den i hyfsat skick men långt ifrån oskadd. Personal kommer springandes till platsen ungefär samtidigt som ambulansbilen dyker upp.

Inne på sjukstugan blev jag avklädd lite försiktigt och vid en närmare titt på armbågen så rinner det blod utmed understället. Det var ett rejält skrapsår.
Alla tre hudlager är som bortblåsta och även fettlagret. Blodet fortsätter rinna och även fingret värker. Typiskt. Det här kommer svida vid rengöring. Suck.

Sjukvårdspersonalen på plats är relativt säkra på att en hudtransplantation kommer behövas och de skickar mig till sjukhuset för både röntgen och ytterligare kontroll av skadan som skall göras av en specialistläkare.

Väl framme på det privata sjukhuset Hospital Mediterráneo så fick jag en tolk och en drös med papper att skriva på. Det var mycket det här, med försäkringar. SOS international hör av sig på uppdrag av Folksam och ger en betalningsgaranti till sjukhuset. Skönt!
Min tolk, som är från Belgien, berättade att hon övar på svenska ibland samtidigt som visade mig en learn to speak swedish-app. Grym tant! Hon kunde en del namn på svenska försäkringsbolag tillomed. Jag tycker att det är väldigt märkligt att ingen spanjor verkar kunna engelska.

I början var det knappt någon väntetid alls. Att röntga nacken, armbågen och fingret gick på två röda så fort alla papper var påskrivna. Därefter fick jag sätta mig i ett väntrum medans timmarna gick. Christian var med mig hela tiden fram till strax efter 15 då han behövde åka tillbaka för att kunna vara med på åtminstone det sista körpasset. Han skall för övrigt ha en stor eloge, den största, då han har hjälpt till med kontakten med min mamma och tagit reda på ärendenummer för SOS International.

Det lilla smärtstillande jag har fått hittills (i skrivande stund så ligger jag i sjukhussäng i väntan på specialistläkaren) är vanlig paracetamol i droppform. Helt verkningslöst men oh well. Såret blöder igenom stup i ett och de tycker att jag ska vara så stilla som möjligt för att inte blöda ner sängen.
Jag tycker att de ska snabba på så jag kan få åka tillbaka till banan. Dock verkar det som om de tänker ha mig här över natten. Förhoppningsvis har jag då tillgång till wi-fi och mottagning så jag kan få tag i min familj och mina vänner.
Sedan vore ju en god matbit på sin plats då det varken blev frukost, lunch eller middag idag.

Kostnaden för att komma tillbaka verkar skena iväg lite. Ny hjälm, skinnställ och eventuellt handskar behöver bytas ut. Framfälgen behöver bytas eller riktas och bakkåporna strök med. Frågan är om sadeln klarade sig! Fotpinnar behöver bytas och elektroniken på vänster sida, den som sköter menyerna. Instrumentpanelen verkar fungera men plasthuset är ordentligt sprucket och trasigt. Kylaren har det gått hål på. Jag har ingen aning om hur jag ska ha råd med detta. Mycket kan ju lösa sig men det här blir tufft!


Och just nu när jag skriver inlägget på sporthoj så har jag fått mitt egna rum efter operationen. Med ett wi-fi som fungerar hyfsat! Men nacken gör bara ondare och ondare trots smärtstillande.

Jag kommer få ställa in träningdagarna ända fram till slutet av april tror jag. Jag vet inte hur jag ska lösa detta som sagt men med lite vilja så kanske jag får hojen körduglig till Anderstorp. Jag hade en otroligt härlig och trygg känsla med hojen redan från första kurvan. Det kändes inte alls som om det var ett halvår sedan jag körde. Fan va bra den var! Jag måste upp på den igen!!

IMG_9065.JPG
En likblek Rickard ca 10 minuter efter kraschen. Till och med solen hade blivit bländad.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Rickard mår efter omständigheterna bra. Hojen mår inte fullt så bra, men med lite tur så är det ganska så enkelt fixat åtminstone. Han kommer med högsta sannolikhet skriva i tråden under morgondagen. En sjuhelvetes otur helt enkelt. :huvet


Vi får verkligen hoppas på det där med lite tur nu för både fälg och kylare..
Jag ringer imorgon iaf när de släpper ut mig från sjukhuset. Förhoppningsvis får jag någon timmes sömn inatt. Kör snyggt imorgon! :tummenupp
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Bra att du lever och är pigg nog att skriva. Hojen är lättare att laga än du. Nu väntar vi på filmen... :7peta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Bra att du lever och är pigg nog att skriva. Hojen är lättare att laga än du. Nu väntar vi på filmen... :7peta

Har försökt att koppla in min gopro med sladd i datorn, men den känner ej igen enheten och kameran går ej att starta. Får jag tag i en sån där korthållare för microSD -> SD så kan jag säkert lägga över filmen till datorn. Kameran verkar ha gjort sitt dock.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top