Formulabil med R6 motor, team CRR

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Kommer den ha spoilers eller kommer den se ut lite som en formula ford? :)

Var in och tittade hur en sån ser ut och den var ju mycket lik så denna kommer se ut. Det blir den kaross som vi visat tidigare med dom sidovingarna med luftintag.
 

nsren

knasig skåne pojk
Gick med
11 Nov 2007
Ort
Kristianstad/åhus
Hoj
r6-00 nsr 125r -99
grymt coolt:) sen undrar jag vilken linje och inriktning ni går? verkar ju sjukt skoj om man får hålla på med sånt här :D
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Var in och tittade hur en sån ser ut och den var ju mycket lik så denna kommer se ut. Det blir den kaross som vi visat tidigare med dom sidovingarna med luftintag.

Okej, är den inte snabb nog att behöva downforce eller har den för lite effekt att offra i ökat motstånd?

Lite nyfiken :)
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Okej, är den inte snabb nog att behöva downforce eller har den för lite effekt att offra i ökat motstånd?

Lite nyfiken :)

med 88Hk som det skrevs som tidigare så blir det nog väldigt små vingar för downforce isånna fall. å då blir de nog så små att de bara blir vikt utan funktion.

EDIT: ett ex. är att när en formel bil (typ F1 osv) släpper gasen så ger vingarna så mycket downforce/motstånd att det är som att stå på bromsen med en vanlig personbil.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fyfan vad fet den blir, nåt sånt här är precis vad jag skulle vilja bygga (fast kanske inte riktigt på samma nivå som ni gör det hela :D) någon gång:yoparty
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
grymt coolt:) sen undrar jag vilken linje och inriktning ni går? verkar ju sjukt skoj om man får hålla på med sånt här :D

Vi är ingenjörer nästan hela högen. Vi har en ekonom med oss i bagaget. Både civilare och högskoleingenjörer.

EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut :)

Stämmer bra det. Man är hårt hållen av reglementet.

Räknar med att kunna köra mer seriös testkörning med bilen i slutet av denna vecka. Av dom som var där var fästet ett stort problem och då drog dom inte motorn upp i arbetsregistret än en gång så vi ska justera lite saker och på med slicksen. Eventuellt blir det en strippenkörning i Arvika på torsdag eller träning på karlstad flygfält denna vecka.
 
Last edited:

Hôffer

Jä ä Värmlänning
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Trondheim Norge
Hoj
Suzuki V-Strom 1000 -14
Da ärrä väl bäst att en X-häring lägger in en kommentar og da :D

Spännande bygg.
Grymt fint arbet ne har gjort påén :tummenupp
Dä ä ju tôcket arbet sôm en skull ha hatt vettu.
Ser fram emot fler bilder å filmer länger fram.

Lycka te mä bin!!
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Som sagt riktigt fränt, får man hoppas på en film vid nästa provkörning? :)
 

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
EDIT:är de max längd på hjulbasen som reglementet tillåter? ser kort ut :)


Stämmer bra det. Man är hårt hållen av reglementet.

Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!


Mycket riktigt. Jag tänkte galet

Wheelbase
The car must have a wheelbase of at least 1525 mm (60 inches). The wheelbase is
measured from the center of ground contact of the front and rear tires with the wheels
pointed straight ahead.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Vän av ordning uttalar sig: Är det inte tvärt om? Dvs MINSTA längd är reglerad.
Varför? Jo - banorna är mycket kurviga och långsamma. Ju kortare hjulbas desto bättre manövrerbarhet. Lång bil går långsammare på de banorna.
Därför är längden begränsad nedåt!

du vill ju ha lite längd också, du får ju mycket stabilitet i bilen med lite mer längd på hjulbasen. du får bort ålningar på raksträckor, men det är väll en kompromiss å anpassning efter banans storlek antar jag.
 

KLobble

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR 750 -07
inga rod-ends ute i a-armarna i år!? xD

men kul att se att ni kommit så långt redan. ni ska vara jävligt nöjda med att redan ha kunnat provköra, det är guld värt för att prestera bra på tävling. starkt jobbat!

hur mycket kommer hela den kompletta bilen väga tror ni? (inkl. kaross och allt lull-lull)

måste också ifrågasätta er budget, ligger den verkligen på hela en mille? låter som enorma summor i mina öron, speciellt med tanke på att ni har en ganska moderat bil utan en massa konstiga finesser eller exklusiva material.

Lycka till i England!




glöm inte Lund http://www.luracing.com


kan ju göra ett tillägg på det där med att använda länkage till stötdämparna istället för att montera dämparna direkt på a-arm/upright;
en väldigt stor anledning till att använda länkage är att man ger sig själv stora friheter i placering av dämpare och hur utväxlingen ska uppträda under in- och utfjädring. dessutom så är man inte låst till att använda dämpare av en viss dimension (som ska nå hela vägen in till ramen), och eftersom man gärna använder en viss typ av dämpare (små, lätta och billiga) så blir det lättare att hitta nåt som passar.
det där med att man minskar ofjädrad vikt är väl inte riktigt sant egentligen, dämparna rör sig fortfarande lika mycket. dock, skulle man modifiera en "vanlig" dämpare för att monteras utan länkage hade nog vikten mycket väl kunnat börja springa iväg...


med 88Hk som det skrevs som tidigare så blir det nog väldigt små vingar för downforce isånna fall. å då blir de nog så små att de bara blir vikt utan funktion.

EDIT: ett ex. är att när en formel bil (typ F1 osv) släpper gasen så ger vingarna så mycket downforce/motstånd att det är som att stå på bromsen med en vanlig personbil.

mja... det är snarare p g a de låga hastigheterna som man inte använder vingar. topphasitgheten ligger nånstans runt 100 km/h på rakorna, o mycket lägre i kurvorna där man faktiskt har nytta av aerodynamiken.
där är en del team som har vingar, och dessa är enorma (i förhållande till resten av bilen), ser nästan lite roligt ut. sen måste man lägga ner mängder av tid på detta för att det ska vara till nytta, och det blir snabbt att det kostar mer än det smakar.


/ex-FS:are från lund

du vill ju ha lite längd också, du får ju mycket stabilitet i bilen med lite mer längd på hjulbasen. du får bort ålningar på raksträckor, men det är väll en kompromiss å anpassning efter banans storlek antar jag.

allting är relativt... banorna är ungefär som tajta gokartbanor (körs ibland på gokartbanor med uppsatta koner), så nåt av det allra viktigaste är att ha en liten svängradie.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
inga rod-ends ute i a-armarna i år!? xD

men kul att se att ni kommit så långt redan. ni ska vara jävligt nöjda med att redan ha kunnat provköra, det är guld värt för att prestera bra på tävling. starkt jobbat!

hur mycket kommer hela den kompletta bilen väga tror ni? (inkl. kaross och allt lull-lull)

måste också ifrågasätta er budget, ligger den verkligen på hela en mille? låter som enorma summor i mina öron, speciellt med tanke på att ni har en ganska moderat bil utan en massa konstiga finesser eller exklusiva material.

Lycka till i England!



... mycket text...





1. Nej vi har inga unibolts där utan det är någon typ av lager där i stället.
2. Låt säga 240kg, men det är svårt att uppskata. Då får vi lägga till 20kg ifrån där vi är idag.
3. Alumec och titan är inte så billigt:näsblod Men det är ju inte på bilen den stora delen av budgeten ligger, som du säkert vet om du varit med och byggt får ju inte bilens tillverkningskostnad överstiga 25000$ men stora poster i våran budget är tex lokalhyra (ca 200000kr) och resa till Silverstone ( 150000 ) sen är det ju mycket events som vi är på som kostar mycket och väldigt mycket saker man inte tänker på.

Idag är det tänkt att vi ska vara med och tävla i Arvika (201m) men vi får se hur vädret artar sig. Igår gjordes infästningarna till diffen om och ny dragning av wire till gasspjäll med ny uppfästning, tillverkning av extra A-armar och ombyggnation av växling (den manuella) för att allt ska lira bättre.

Skulle kunna ta lite bilder på verkstaden någon dag så ska ni får se vart vi befinner oss under tillverkning:)

Ena sidovingen till karossen är helt klar (förutom lack)

Release av bilen är 4 juli då ska hela bilen vara lackad (även ram) och alla Alu detaljer eloxerade samt bilen hårdtestad för att se om allt håller.
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag har jag fått turen att testa bilen. Den gick inte blygt i acc, har jag mycket svårt att tro min cykel hänger på. Funderar på att ta med min i morgon och testa emot formulabilen på karlstad flygfält där vi kommer att testa den i morgon om vi får ordning på dom saker som spökade med oss idag.

Det sviktande staget verkar nu hålla som de ska då vi gått upp i dimension och godstjocklek samt beräknat lite knytpunkter för krafterna samt stadgat upp den med dom nya rören.

In action (kolla bakhjulen:))
DSCN2664.JPG


Tråget som ska monteras i morgon. Planat och ihopsvetsat med 3 extra skalpplåtar.
IMG_3896.JPG


I våran verkstad
IMG_3893.JPG


Liktjockingen (inte lätt-tillverkad)
IMG_3890.JPG


Nya bakramen
IMG_3891.JPG


[YOUTUBE-ID]yaYuQpvLTlU[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Yttligare en testkörning ägde rum igår och då drogs slutsatsen att våra liktjockingar och pinnbultplatta glappar (på vänster bak) eftersom muttern skruvar upp sig trots låsning med 2mm plåt som vi vikt upp på muttern så just nu jobbar grabbarna i hjulupphängning och manöver med att byta ut dom delarna.

Våran powercommander har fått fnatt men motorn går bra ändå men den säger saker som att TPS positionen är 218% osv.

Tomgången lyckades vi ändå få till i PCIII:an så nu slipper man mellangasa och krossa i 1an vid start (var tidigare högt varv på tomgång och lågt då man körde)

DSCN2685.JPG


DSCN2687.JPG
 

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
grymt snyggt!

har man grejer så äre lätt att göra fina saker!

tummen upp!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top