Formulabil med R6 motor, team CRR

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det där med att man skulle få pluspoäng för etanol-drift kan jag nog tänka mig att man får, speciellt om ens utgångsmotor är ämnad för att köras med bensin (vilket de flesta är) så har man ju åstadkommit mer genom att konvertera gentemot att fortsätta köra bensin.

Vad är Tunelink för något, och vad menar du med MS?

Jo något har man ju gjort men är det inte till de bättre så....

Tunelink är något som dynojet har som tillbehör till sina bromsbänkar så man kan mappa med automatisk justering i bränslemappen med hjälp av lambdan:)

Ms = då tänker ja på megasquirt

Skönt för er om ni har det iordning med bromsbänk å allt. Vi har våran på lån så länge.

I helgen har bilen stått tillsammans med Yamahacenters bromsbänken på Gelleråsen i sammarbete med SMC:)

//Alex

Last edited:

MikkE

Guest
Det här var en rolig tråd att läsa. Gratulerar till placeringen.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det här var en rolig tråd att läsa. Gratulerar till placeringen.

Tack. Nu är man hemma i sverige igen och har fått uppdatering av teamkompisarna av diverse tidningar och ställen vi blivit omskrivan vilket är jätte kul.

Nu återstår det en vecka innan racet på gelleråsen i samband med STCC

Nyteknik tillsammans med dom andra teamen i sve
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article613270.ece

Stcc.se (framtidens överingenjörer)
http://www.stcc.se/379/?tx_ttnews[tt_news]=6510&tx_ttnews[backPid]=81&cHash=a2b3d87190

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Idag var det kontroll av skruvförband och oljebyte. Hittade punka på ena regndäcket också:huvet

Bra sätt för att komma åt:D
IMG_5002.JPG

Bråkis

Ropa inte hej innan framhjulet är uppe.
Gick med
5 May 2006
Hoj
Kawasaki GPZ 1000 RX
Länge sedan uppdatering.

Fick ett sms ifrån England där det stod dom kört 3,94 på acc testet antar de är 0-100km/h :näsblod

//Alex in china

Nope, accelerationstävlingen på Formula SAE är 0-75 meter. På den tiden (kring 4 s) brukar bilarna hålla 120-150 km/h.

3,94 är bra. Grattis!

/Bråkis

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hade varit intressant och se hur LTU's bilar hade placerat sig ifall de hållit ihop en hel tävling nån gång... :brinnerup

Våran höll hela tävlingen utan minsta problem... Dock tävlade vi inte i stora klassen tyvärr men 4 av 14 bilar e inte helt dåligt endå..

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Våran höll hela tävlingen utan minsta problem... Dock tävlade vi inte i stora klassen tyvärr men 4 av 14 bilar e inte helt dåligt endå..

Andra-års bil eller?

Om allt går som det är tänkt ska vi ha fixat till bilen ordentligt så den går som den ska, och då jävlar ska ni få pisk...! =D

Ska ni med och köra Baltic open?

Vi reser på tidag i nästa vecka:)

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tillbaka i Karlstad efter en kanonhelg på Gelleråsen. Vi åkte dit i torsdags och lastade av bil och fick lite intro om upplägget på tävlingen m.m. På fredagen var vår lite "race" i en paus STCC hade. Upp med konor på banan och ut och körde.

Av årets byggda bilar åkte vi med snabbast varvtid med annars åkte chalmers -07 bil snabbast (bra bil & duktig förare) dock återkom vårt problem med navet och vi tappade ena hjulet med ett varv kvar.

På lördagen monterade vi stålnav som vi förberett inför detta och på lördag kväll gjordes en testkörning i karlstad. Då fick också en ny förare provköra inför tävlingen i Finland.

På söndagen (idag) lastade vi återigen och reste till Gustavsviks gokartbana. Vi han köra ganska mycket innan vi kände att på den sidan där vi monterad en pinnbultplatta som varit använd en gång tidigare började glappa på navet.

Det är ju ett konstrktionsfel vi har och något material som pallar det verkar vi inte hitta. Så det blir gör om gör rätt. Hur vi ska få det klart innan tisdag vet jag inte idag.

Svinkallt boende
IMG_5003.JPG

Tony Ring berättar om upplägget för samtliga universitet. Så har vi här också bjudit in sponsorer till lite "workshop"
IMG_5011.JPG

Påväg till "West cost racing" där vi fick chansen att fråga ut teamägaren om hur det fungerar att arbeta på lite annan nivå under en timme.
IMG_5016.JPG

kaputt
IMG_5026.JPG

Sten som fastnade på däcket och blev nedslipad:D
IMG_5036.JPG

En av förarna gör sig redo för testkörningen på gokartbanan.
IMG_5029.JPG

Provkörningen som ägdre rum idag (söndag) innan vi fick strul igen.
[YOUTUBE-ID]pWWScCfoB_w[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=pWWScCfoB_w

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Några filmer ifrån i sommras då vi körde skrot ett par gånger men de är lite kul innan de går skrot. Lägg märke till hur bra den rullar på då den väl går:D

Hjulupphängningen har varit årets stora problem och några lösningar finns klara för att göra om göra rätt så bilen blir mer hållbar.

Men annars så tar vi oss ann ett nytt år och en ny bil. Iår blev vi en kraftigare styrka, 49 deltagare i projektet som det ser ut idag vilket ju är väldigt bra. Själv tar jag mig ann elgruppen som gruppledare vilket skall bli en utmaning:)

Onboard ifrån gustavsviks gokartbana
[YOUTUBE-ID]77AAI2ppDvg[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=77AAI2ppDvg

Ifrån gelleråsen under stcc-helgen. Lägg märke till hur vi kommer ikapp alla i slutet av filmen för varvning:) innan vi tappar hjulet
[YOUTUBE-ID]gOmy5aA3bws[/YOUTUBE-ID]
http://www.youtube.com/watch?v=gOmy5aA3bws

Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Tja, kommer du jobba med någon ny bil till i år?
Själv kommer jag jobba med ramen på KTHracing
och hjälpa till där jag kan i övrigt också :)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Tja, kommer du jobba med någon ny bil till i år?
Själv kommer jag jobba med ramen på KTHracing
och hjälpa till där jag kan i övrigt också :)

Hej.

Vad kul, då lär vi ses. Jo jag är med iår igen som gruppledare för elen på bilen:tummenupp

Blir spännande att se vad ni kommer att få till iår.

Vi är ökad styrka iår. Ökat ifrån 35 till 50 deltagare i projektet. Dock börjar det hoppa av lite folk som märker att de inte är att rulla tummarna. Iår gör vi hårdstart.

Vad långt har ni kommit då?

I helgen har vi hyrt karlstad flygfält där alla av 2009 års deltagare som inte var förare ska få provköra bilen.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Hej.

Vad kul, då lär vi ses. Jo jag är med iår igen som gruppledare för elen på bilen:tummenupp

Blir spännande att se vad ni kommer att få till iår.

Vi är ökad styrka iår. Ökat ifrån 35 till 50 deltagare i projektet. Dock börjar det hoppa av lite folk som märker att de inte är att rulla tummarna. Iår gör vi hårdstart.

Vad långt har ni kommit då?

I helgen har vi hyrt karlstad flygfält där alla av 2009 års deltagare som inte var förare ska få provköra bilen.
Går du högskole eller civil?

Här på chalmers verkar alla gå civilingenjör med inriktning "automotive engineering". Så jag vettefan om en simpel högskoleingenjör i mekatronik vågar söka :lol

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Ja det lär vi ju absolut göra.

Vi har väl inte riktigt kört igång än, bara börjat med lite skisser och själva planeringen.
Har delat in oss i grupper osv. Jag missade dock mötet i helgen då jag var hemma i Uppsala å jobbade och hälsa på päronen. Tanken är väl att sikta under 200kg, men det är mest ett önskemål :D. Blir ingen turbo i år heller vilket jag tycker är lite synd, hade gärna lärt mig det lite bättre, hehe.

Fan vad kul, alla gamla bilar här är typ trasiga. Inte så mycket att fixa men det är tyvärr ingen som har tid. Men jag funderar på att försöka få med mig någon nån kväll och börja kika på det, så man har ngt kul att puttra runt med under tiden ;).

Här på chalmers verkar alla gå civilingenjör med inriktning "automotive engineering". Så jag vettefan om en simpel högskoleingenjör i mekatronik vågar söka :lol

Det är väl bara å söka, man får ju ändå lära sig det mesta där... har jag fattat det som. Är ju inget färdigt team med bilbyggarproffs direkt. Jag ville mest gå med för att det verkar så förbannat kul och för att lära mig mer.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo

Jag tror det är unikt på Karlstad universitet att alla linjer släpps in (inom rimliga gränser) annars är det civil som gäller.

Såklart du ska prova på det. Det jag gått igenom på kau är oslagbar erfaranhet jag fått med i bagaget.

Jag läser till högskoleingenjör.

Ja det lär vi ju absolut göra.

Vi har väl inte riktigt kört igång än, bara börjat med lite skisser och själva planeringen.
Har delat in oss i grupper osv. Jag missade dock mötet i helgen då jag var hemma i Uppsala å jobbade och hälsa på päronen. Tanken är väl att sikta under 200kg, men det är mest ett önskemål :D. Blir ingen turbo i år heller vilket jag tycker är lite synd, hade gärna lärt mig det lite bättre, hehe.

Fan vad kul, alla gamla bilar här är typ trasiga. Inte så mycket att fixa men det är tyvärr ingen som har tid. Men jag funderar på att försöka få med mig någon nån kväll och börja kika på det, så man har ngt kul att puttra runt med under tiden ;).

Vi kommer låta vår andrabil (den gula) var intakt så man kan tävla emot varandra. Även tänkt tävla med den nästa år. Carlifonien var på listan på tävlingar med den nästa år men vi strök det nu i dagarna.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Första bilden på årets bygge:D

Pågång med prototypchassie för att få en bättre förståelse för cadmodellen.

Bifogat

• 091014A000.jpg
    091014A000.jpg
    99.4 KB · Visningar: 221

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Kollegor i Tyskland

Har kontakt med en av era konkurrenter nere i Tyskland.
Jag träffade Bastian Stoeckner när jag var nere i Froburg och tävlade.

Här är en länk till deras projekt.

http://www.whz-racingteam.de/

MVH
Roffe
:tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Nu händer de grejer

Har kontakt med en av era konkurrenter nere i Tyskland.
Jag träffade Bastian Stoeckner när jag var nere i Froburg och tävlade.

Här är en länk till deras projekt.

http://www.whz-racingteam.de/

MVH
Roffe
:tummenupp

aha. Det är så stort så man kan knappt hålla koll på sina konkurenter. Men det såg ut att vara ett seriöst team.

Med vår bil jobbas det på som bara den. Tentaperiod har segat ned men efter stormöte inom projektet har folk börjat få upp tempot i cadsalar och verkstad.

Iår har vi en egen skrivare att tillgå så nu skrivs hela insuget inkl restriktor ut ifrån cadfil. Såhär ser det ut direkt ur maskin (det svarta är stödmaterial)
091026A004.jpg

Pedalställ
091110A001.jpg

Test av vevsensor:)
091121A000.jpg

Leverans av fälgar ifrån en av våra huvudsponsorer samt isdäck till formulabilen, ska bli kul att testa
091123A000.jpg

Påbörjat kabeldragning på prototypchassie
091125A000.jpg

Årets dämpare... mums
091125A002.jpg

Delar av nya bromsvågen och hela bromscylindern
091125A003.jpg

Last edited:

JonMW

KTH Racing
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
.
Ser ut som en bra start. De där dämparna är ju klart bättre än det ni hade förra året, men kanske lite hårda för de här bilarna. Är det någon anledning till att ni har bytt däck. Jag har precis suttit och kollat igenom all däcksdata, det jag kom fram till var att Michelin däcken var bland de sämsta. Jag har valt något helt annat, mer än så kanske man inte ska avslöja till konkurrenterna.

Vad fick ni ge för isdäcken? Skulle va kul att ta ett litet race i vinter.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ser ut som en bra start. De där dämparna är ju klart bättre än det ni hade förra året, men kanske lite hårda för de här bilarna. Är det någon anledning till att ni har bytt däck. Jag har precis suttit och kollat igenom all däcksdata, det jag kom fram till var att Michelin däcken var bland de sämsta. Jag har valt något helt annat, mer än så kanske man inte ska avslöja till konkurrenterna.

Vad fick ni ge för isdäcken? Skulle va kul att ta ett litet race i vinter.

Däcken kostade 2500kr /styck.

Ni får gärna komma och åka lite i vinter:fyllisar

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM