Fortåkning...

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Äh, klart hojåkarna kört för fort...till och med touringfarbröderna åker ju oftast lite för fort. :hihi Det är väl bara skrammelslädarna som åker konstant 10 under?

...meeeeeeeen...det där gnager lite på mitt samvete, min lön är direkt relaterad till körkortet...och sporthoj på gatan är lika med att spela lite rysk roulette med lönen med andra ord för mig. :va

Jag överväger nästan att konvertera till grusåkare, alt. skippa gatknarr helt och koncentrera mig på enduron (ekonomiskt oberoende vore en bättre lösning, men "plötsligt händer det" händer fan aldrig :gnissla ).

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Hoj
Ktm 625 -03
Jävla idioter det finns...
Visst är det för lätt att bli av med kortet...synd när man har 3st behörigheter att bli av med..men oftast ska det ganska mkt till innan du ska ta om det helt och hållet..oftast får man tillbaka det efter ett par månader...men visst surt som fan och dyrt...men enligt mig värt den risken..

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Inte ska lagens långa arm behöva vara otrevlig när de bötfäller folk.... känns rätt onödigt, men jag har svårt att tro att de som åkte dit var speciellt positiva de heller. Blir nog lätt så när man inser att lädret ska till att tunnas ur pga ett "snedsteg". :näsblod

MEN, vad är väl en fortkörningsbot? Han kraschade ju inte pga sin fortkörning i alla fall! En bot är ju inte det värsta som kan hända, och kör man för fort gör man det nog oftast ganska medvetet och i så fall får man väl ta konsekvensen den gången man väl blir bötfälld! Slå ut den kostnaden på alla mil och år man kör sin hoj och det blir en rätt liten kostnad i längden, jämför kostnader för försäkring, soppa osv...

Att köra ifrån det blå-vita-tutande-och-blinkande folket när man blir tagen på bar gärning med för höga siffror på mätaren lär knappast gynna någon, allra minst hojkollektivet :brinnerup

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Inte ska lagens långa arm behöva vara otrevlig när de bötfäller folk.... känns rätt onödigt, men jag har svårt att tro att de som åkte dit var speciellt positiva de heller. Blir nog lätt så när man inser att lädret ska till att tunnas ur pga ett "snedsteg". :näsblod

MEN, vad är väl en fortkörningsbot? Han kraschade ju inte pga sin fortkörning i alla fall! En bot är ju inte det värsta som kan hända, och kör man för fort gör man det nog oftast ganska medvetet och i så fall får man väl ta konsekvensen den gången man väl blir bötfälld! Slå ut den kostnaden på alla mil och år man kör sin hoj och det blir en rätt liten kostnad i längden, jämför kostnader för försäkring, soppa osv...

Att köra ifrån det blå-vita-tutande-och-blinkande folket när man blir tagen på bar gärning med för höga siffror på mätaren lär knappast gynna någon, allra minst hojkollektivet :brinnerup

Har blivit stoppad ett flertal ggr av farbror blå på hoj 3 ggr på 2 år.. senast i söndags dock i bil då.. och ett par ggr i flygande besikting, sista gången av en riktigt stöddig dryg polis som hotade med ditten o datten, men oftast har de varit rätt trevliga, kör man för fort så får man ha det med i konskekvensanalysen, med tanke på mina hastigheter straxt innan så är jag väldigt nöjd med slutresultatet..:)

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Har blivit stoppad ett flertal ggr av farbror blå på hoj 3 ggr på 2 år.. senast i söndags dock i bil då.. och ett par ggr i flygande besikting, sista gången av en riktigt stöddig dryg polis som hotade med ditten o datten, men oftast har de varit rätt trevliga, kör man för fort så får man ha det med i konskekvensanalysen, med tanke på mina hastigheter straxt innan så är jag väldigt nöjd med slutresultatet..:)

Regeln "Behandla andra som du själv vill bli behandlad" brukar fungerar rätt bra när man blir stoppad. Men ibland händer det att man får ett riktigt tjurhuve. Då är det bara kul att hålla glad min :)

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Har hört att det finns trevliga bland dem men det är ju onödigt att chansa.

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Har hört att det finns trevliga bland dem men det är ju onödigt att chansa.

Trevliga? Hmmm... Auktoritetsstyrda å beroende av lagtexter för att kunna fungera i samhället, det vill säga de har svårt att tänka själva och föra logiska resonemang om orsak å verkan. Är troligen en effekt av att ha varit ordningsman i klassen å fått klapp på axeln av fröken :D

Tidigare var bästa egenskaperna å kriterierna för att bli dylik att kunna skriva maskin å aldrig ha gjort något i hela sitt liv, å bara de borde säga något :D

Hur många poppo klara överhuvud taget av en brottsutredning?
Då är det enklare att mäta typ fart på förbipasserande fordon vilket det finns hjälpmedel för så dom inte ska anstränga sin stackars hjärnor, (om de nu finns någon sådan att tala om)

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Frågan är väl vad som är sant.
Vill man försöka trassla sig undan 3200 i böter (Det är ju några öl på krogen) så är väl det bästa sättet att hävda bestämt att man minsann inte körde så fort. Men jag tror att det är ganska många som gör så och jag tror inte att det är så lätt att komma undan från det.
Polisen har ju inget egenintresse av att sätta dig laglydiga förare. dom enda gånger jag fått böter så har jag faktiskt kört för fort. Dessutom sitter jag inte och stirrar på hastighetsmäteran hela tiden så jag har inte full koll hela tiden på exakt vilken hastighet jag håller. Det är snarare regel än undantag att min hastighet drar iväg en bit över den skyltade när jag sitter och styr på landsväg.

Trevliga? Hmmm... Auktoritetsstyrda å beroende av lagtexter för att kunna fungera i samhället, det vill säga de har svårt att tänka själva och föra logiska resonemang om orsak å verkan. Är troligen en effekt av att ha varit ordningsman i klassen å fått klapp på axeln av fröken :D

Tidigare var bästa egenskaperna å kriterierna för att bli dylik att kunna skriva maskin å aldrig ha gjort något i hela sitt liv, å bara de borde säga något :D

Hur många poppo klara överhuvud taget av en brottsutredning?
Då är det enklare att mäta typ fart på förbipasserande fordon vilket det finns hjälpmedel för så dom inte ska anstränga sin stackars hjärnor, (om de nu finns någon sådan att tala om)

Jag vet inte om din frågeställning är riktigt relevant.
en trafikpolis skulle kanske inte greja en brottsutredning. Å andra sidan så är det nog inte så många brottutredare som har full koll på trafiklagstiftningen.
Att beklaga sig över att inte alla polisern kan genomföra en brottutredning är lite som att gnälla över att inte ortopedkirurger kan genomföra en hjärnkirurgisk operation. Eller varför inte alla kemiingenjörer kan konstruera en mikroprocessor. Ingenjör som ingenjör liksom.

Dom poliser som är ute på gatorna har fått arbetsupgifter tilldelade och deras updrag är att genomföra sin arbetsuppgift. Trafikpoliserna har till upgift att se till så att trafiklagstiftningen efterlevs och om så inte är fallet skall detta beivras.
Visst kan jag tycka att det är lite snett hur man prioriterar numera. Det är alldeles för mycket fokus på hastigheten och alldeles för lite på farliga beteenden i trafiken. Jag skulle hellre se att man klämmer åt dom som byter fil utan att se sig för eller blinka och en massa andra dumheter.
Att det sen saknas oerhört mycket resurser till att utreda stölder, inbrott och annat är också en katastrof men det kan man knappast beskylla den enskilda polisen för. Det är beslut som tas på högre nivå.

Dom poliser som jag stött på har genomgående varit trevliga. Faktiskt kan jag inte påminna mig att någon enda av dom varit otrevlig eller osaklig någon av dom ca 30-40 gånger jag blivit stoppad för körkortskontroll, flygande besiktning eller vid något enstaka tillfälle hastighetskontroll. Dom gånger jag fått böter har det varit just på grund av att jag kört lite för fort.

Last edited:

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
Är böjd att hålla med Steffo_b här. Det är ett jävla gnällande till höger och vänster så fort farbror blå är iblandad och helt plötsligt så är det helt OK att kalla folk för grisar, idioter, mindre bemedlade mm bara för att de har gjort sitt jobb och fångat folk som brutit mot lagen. Om ni har sådana problem med polisen så se förihelvete till att inte bryta mot lagen. Då kommer ni sannolikt inte ha några problem med dem. Dock kan man naturligtvis springa på en polis som inte är speciellt lämplig för sitt yrke, precis som man kan springa på en tandläkare, programmerare eller förskolefröken som inte är lämplig. Av någon anledning har man dock ofta väldigt lätt att döma en hel poliskår när man träffat på en av dessa. Jag har aldrig hört något skriva av sig på ett forum om att förskolefröknar är ett jävla släkte som borde skjutas av bara för att någon har råkat agera fel.

Ja... Vår hobby har en liten tendens att stå i konflikt med lagens intressen men om du åker dit så är det väl bara att visa lite cohones och ta smällen. Det är ju inte så att du är omedveten om att du bryter mot lagen, eller hur?!?

Personligen är jag jävligt glad att det finns människor som är beredda att gå in och ta hand om bankrånare, hustrumisshandlare, pundare mfl så att jag slipper. Är dessutom jävligt tacksam för att de plockar av åtminstone en del av de alkisar och pundare som befinner sig på våra vägar när vi kommer farande på våra maskiner med bara ett styre att hålla oss i! :fakta

Ett litet tips från Chris Rock som nog skulle vara nyttigt för en del här också:
[YOUTUBE-ID]uj0mtxXEGE8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Är böjd att hålla med Steffo_b här. Det är ett jävla gnällande till höger och vänster så fort farbror blå är iblandad och helt plötsligt så är det helt OK att kalla folk för grisar, idioter, mindre bemedlade mm bara för att de har gjort sitt jobb och fångat folk som brutit mot lagen. Om ni har sådana problem med polisen så se förihelvete till att inte bryta mot lagen. Då kommer ni sannolikt inte ha några problem med dem. Dock kan man naturligtvis springa på en polis som inte är speciellt lämplig för sitt yrke, precis som man kan springa på en tandläkare, programmerare eller förskolefröken som inte är lämplig. Av någon anledning har man dock ofta väldigt lätt att döma en hel poliskår när man träffat på en av dessa. Jag har aldrig hört något skriva av sig på ett forum om att förskolefröknar är ett jävla släkte som borde skjutas av bara för att någon har råkat agera fel.

Ja... Vår hobby har en liten tendens att stå i konflikt med lagens intressen men om du åker dit så är det väl bara att visa lite cohones och ta smällen. Det är ju inte så att du är omedveten om att du bryter mot lagen, eller hur?!?

Personligen är jag jävligt glad att det finns människor som är beredda att gå in och ta hand om bankrånare, hustrumisshandlare, pundare mfl så att jag slipper. Är dessutom jävligt tacksam för att de plockar av åtminstone en del av de alkisar och pundare som befinner sig på våra vägar när vi kommer farande på våra maskiner med bara ett styre att hålla oss i! :fakta

Ett litet tips från Chris Rock som nog skulle vara nyttigt för en del här också:
[YOUTUBE-ID]uj0mtxXEGE8[/YOUTUBE-ID]

Ha ha chris rock får verkligen till det! Precis som vanligt kommer jag att bedömma situation efter rådande situation...vilket inte betyder upp på ett hjul och index fingret uträtat utan om det finns möjlighet att fortsätta utan att "jaga upp" stämningen hos de adrenalin pumpade folket i blått kanske jag väljer så:)

cohones lär inte bli större av att betala böter om man nu skall märka ord;)

Frågan är väl vad som är sant.
Vill man försöka trassla sig undan 3200 i böter (Det är ju några öl på krogen) så är väl det bästa sättet att hävda bestämt att man minsann inte körde så fort. Men jag tror att det är ganska många som gör så och jag tror inte att det är så lätt att komma undan från det.
Polisen har ju inget egenintresse av att sätta dig laglydiga förare. dom enda gånger jag fått böter så har jag faktiskt kört för fort. Dessutom sitter jag inte och stirrar på hastighetsmäteran hela tiden så jag har inte full koll hela tiden på exakt vilken hastighet jag håller. Det är snarare regel än undantag att min hastighet drar iväg en bit över den skyltade när jag sitter och styr på landsväg.

Visst har du rätt !!! Men visst skulle det svida att få en bot för 52 på 50väg som fallet är för många....lr? Det kallar jag iallafall egenintresse om man tar dessa! Sh folk ligger nog lite högre över 52 dock är jag rädd!

Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Sagt det tidigare och säger det igen ACAB, har tyvärr tappat allt förtroende för den Svenska polisen och det Svenska rättsystemet.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag håller med trixarn' jag...och så här med perspektiv på tillvaron, det är åt helvete det vi pysslar med på gatan, det går bra tills någon kör ihjäl sig, eller än värre, någon annan...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!