Fortkörning i Norge = (

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
enda som e bra med norge e att man tjänar bra med pengar..vart blev du haffad uppe i bergen eller? skulle stuckit om ja var dig..:gnissla bättre lycka nästa gång då

Visst tjänar man bra i Norge men..
Jag var där i dag och betalade 94 norska kr (103,50 svenska kr) för en 150 gr hamburgare med 0,5 l dricka och 49 kr för en godispåse på en mack :gnissla

aze

#52 Rec 2010
Gick med
23 Jan 2007
Hoj
R6 ratrace edition
En kompis till mig fick 2 veckor i finkan før 147 på 80 væg men de var 6 år sen och dom har blivit tuffare tyværr.

brunn

Definitely Maybe
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Suzuki
Böter blir det ju. Men något fängelse för en icke norsk medborgare har jag otroligt svårt att tro.

Nu vill jag ju inte försöka göra dig orolig men (med reservation för lagändringar osv) så vet jag att en arbetskamrat (svensk medborgare) blev dömd till 14 dagars fängelse när han bodde i norge i mitten av 90-talet och körde budbil oslo-gardemoen. Han smet dock hem till sverige och fick inte besöka norge på 10 år...

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Möjligt att det är lättare att slippa finkan som svensk men det är ju fortfarande landets lagar som gäller. Hoppas dock inte böterna blir alltför höga. Testa att skita i att betala och håll dig undan, så kan du berätta hur det gick sen. Vill veta hur man ska göra om man hamnar i samma sits :)

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
enda som e bra med norge e att man tjänar bra med pengar..vart blev du haffad uppe i bergen eller? skulle stuckit om ja var dig..:gnissla bättre lycka nästa gång då

nej blev tagen några mil utanför oslo mot trondheim.
ja man tjänar bättre men det är bra mycket dyrare o leva här.

kikade på http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19900629-0492.html#3

och vad jag förstår så blir det en 15 dagars o finka eller saftiga böter...

yes! jag ska fortsätta skriva så ni får höra hur det går!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Nu vill jag ju inte försöka göra dig orolig men (med reservation för lagändringar osv) så vet jag att en arbetskamrat (svensk medborgare) blev dömd till 14 dagars fängelse när han bodde i norge i mitten av 90-talet och körde budbil oslo-gardemoen. Han smet dock hem till sverige och fick inte besöka norge på 10 år...

Jo. Men då bodde han ju, som sagt, i Norge.

Nu vet jag inte hur trådskaparens boende situation ser ut men jag tror iaf att det är väldigt osannolikt med fängelse för ett trafikbrott.

Fast det är ju bara spekulationer från min sida. Ska kolla med min svenske vän som bor i norge i morgon.

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
jag trodde norska böterna baserades på vad du har för egen inkomst (typ dagsböter), tjänar man fett får man pröjsa fett. verkar som det är fel?

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Som Norsk får du hem böteslappen med beloppet på och val om fängelse och där staå antall dagar.
Min svärfar åkte dit för 3-4 veckor sedan på några ynka km ,
han fick 1600kr i böt eller 3 dar fengelse.

Själv fick jag välja för många år sedan pga olaglig körning men min styvfar var snäll och betalde boten istället..

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
uppdatering: jag ringde polisen där jag blev av med kortet och dom sa att jag inte skulle få fängelse men 11 månaders indraget kort här i norge(det kan man leva med:tungan ) och sen skulle frågan passas över till länsstyrelsen i sverige.
det märkliga är att jag antagligen får vänta 1-2 månader på "domen". så det är bara o tuta och köra tills jag får den. spärrtiden räknas väl från den dag man blir av med kortet och inte när man får domen.
nu ska jag ringa länsstyrelsen i sverige och beställa nytt körkort!

ja jag är fortfarande svensk medborgare!

Flying Finn

Medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
2013, KTM 990 Adventure
Fortkörning i Norge

Vet inte hur andra blivit drabbade, men drar ändå kort min historia!?

Åkte fast förra året för fortkörning i Norge (133km/h på 80-väg). Kallades till domstol där jag dömdes att betala rättegångskostnaderna (ca 3500SEK) och avtjäna 21 dagar i fängelse. Slapp alltså böter i övrigt. De nordiska länderna har ett samarbete så jag fick ta straffet i Sverige. Och vid brott av den här typen där straffet är högst 1 månad kan man välja fotboja istället. Så där satt man hemma, mitt i sommaren, med en manick runt foten... Fick dessutom körkortet indraget i 10 månader. Kan nog ha något att göra med att jag dessutom åkte fast för fortkörning både i Sverige och Finland under ett och samma år?!

Vet inte hur det hade slutat om jag struntat i rättegången, men ärlig som jag är, så tycker jag faktiskt att man får ta sitt straff..!

Mina 2 cent...

//Flying Finn

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Norsk fotboja..Dom tänker logiskt, pröva ligga i 150 blås med den :D

Bifogat

• kula.jpg
    kula.jpg
    15.4 KB · Visningar: 96

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Böter blir det ju. Men något fängelse för en icke norsk medborgare har jag otroligt svårt att tro.

En kompis till mig körde 180 km/h på 100 väg i Norge vilket resulterade i dryga böter, inget gallerskakande !

Körkortet fick han behålla.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Skillnad i Norge på motorväg och 80väg i bedömningen.
Fängelse blir det väl bara om det är riktigt grovt men vill minnas att man kan byta böterna mot finkan om det blir för dyrt.

Beror även på vad domaren tycker,läste om en norrman som slapp finkan för en rejäl fortkörning pga. att han hade en merca,motiveringen löd att hans bil var säker att köra så fort med så det var inte lika farligt som med en vanlig skitbil,vart rätt debatterat i norska pressen.

Henrik

tobbe_falun

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2006
Hoj
R6 -07,fiddy, plastraket
En kompis till mig körde 180 km/h på 100 väg i Norge vilket resulterade i dryga böter, inget gallerskakande !
Körkortet fick han behålla.

det låter iaf lite bättre! vet du ungefär vad boten blev?

Norsk fotboja..Dom tänker logiskt, pröva ligga i 150 blås med den :D

haha kul bild... Jag får skaffa mig en packväska som jag kan ha den klunsen i :) !

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ved bøtelegging fastsettes følgende fengselsstraff dersom boten ikke blir betalt:
1. ved bot til og med kr 3000,-: 3 dager fengsel
2. ved bot til og med kr 4000,-: 5 dager fengsel
3. ved bot til og med kr 5000,-: 7 dager fengsel
4. ved bot til og med kr 6000,-: 11 dager fengsel
5. ved bot over kr 6000,-: 15 dager fengsel

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...