Fortkörningen som gav 12 månaders fängelse [video]

Status
Ej öppen för fler svar.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
En avgörande faktor när ett straff ska utfärdas är, även om det kanske inte är officiellt uttalat, sannolikheten för att brottet skall begås igen. Om man ställer sig och är kaxig gentemot polisen och domstolen så gräver man ju därför sin egen grav. Det bevisar ju nämligen bara att det kommer att krävas ett hårdare straff för att det ska bita tillräckligt i skinnet på boven så att denne blir en skötsam individ.
Vadå, så om jag skrattar i rätten och säger att jag inte ångrar min fortkörning för 5 öre och kommer köra över 200 på väg därifrån så får jag ett hårdare straff? Vad jag vet är trafikbrott uppmallade så ditt uppträdande lär inte spela någon roll så länge du inte är hotfull. Detta är iofs UK...

Tja, det blir nog intressantare för andra att läsa om man för fram argument istället för att man argumenterar utan att föra fram ett logisk resonemang...

Vad vet vi om denna förare i England? Det enda vi vet är att han är vårdlös i trafiken. Hur ska man kunna koppla ihop vårdlöshet med att vara en skicklig motorcyklist? Det är ju en omöjlighet. Således talar allt för att han är en sämre motorcyklist än polismannen. Det faktum att han påstår annat tyder på omognad och den därtill så vanliga konsekvensen - dåligt omdöme.
Du snackar bara. Fakta är att polismannen körde 139mph som mest, utan blåljus. Det var tydligen okej.
R6 killen bröt mot hastighetsbegränsningen, höll säkert 120mph i alla fall. Om R6 föraren var vårdslös var även polismannen det, men polisen bedömdes ej ha varit vårdslös. Så varför säger du att R6an var vårdslös, det är ju knappt man ser hojen i filmen.

Av det man kunnat läsa så var snubben helt vanlig. Ingen gangster eller vad det är du fiskar efter. Tror han hade en 15 år gammal trafikförseelse på sig vilket närmast talar till hans fördel om du frågar mig.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vadå, så om jag skrattar i rätten och säger att jag inte ångrar min fortkörning för 5 öre och kommer köra över 200 på väg därifrån så får jag ett hårdare straff? Vad jag vet är trafikbrott uppmallade så ditt uppträdande lär inte spela någon roll så länge du inte är hotfull. Detta är iofs UK...

Snälla. Gör så du i rättegången.... Nä men allvarligt, kom igen nu. Det finns en straffskala för vårdlöshet i trafik. Var man hamnar på denna skala bedöms i domstol. Om man då står där som en trotsig fjortis och skyller ifrån sig och hävdar att man minsann är bättre att köra hoj än en professionell motorcyklist... då är man inte särskilt begåvad.

Du snackar bara. Fakta är att polismannen körde 139mph som mest, utan blåljus. Det var tydligen okej. R6 killen bröt mot hastighetsbegränsningen, höll säkert 120mph i alla fall. Om R6 föraren var vårdslös var även polismannen det, men polisen bedömdes ej ha varit vårdslös.

Nu vet jag inte hur det är i England men i Sverige behöver polisen inte slå på blåljusen när de kör över tillåten hastighet. Poliser har som bekannt rätt att ta till åtgärder som är förbjudna för andra för att stoppa brottslingar. T.ex. skjuta nån i huvudet ...

Så varför säger du att R6an var vårdslös, det är ju knappt man ser hojen i filmen.

Men läs artikeln om händelsen. Han blev ej dömd för fortkörning! Han blev dömd för vårdslöshet. T.ex. omkörning på backkrön. Omkörning mot mötande trafik. osv. osv. Det hade skett mycket innan det vi fått se här. Rubriken på den här tråden är tyvärr helt missvisande.

Av det man kunnat läsa så var snubben helt vanlig. Ingen gangster eller vad det är du fiskar efter. Tror han hade en 15 år gammal trafikförseelse på sig vilket närmast talar till hans fördel om du frågar mig.

:va En fördel vid ansökan hill Hells Angels, eller vad menar du?
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Jag kollade direkt om webkameran var påslagen... det var den inte så hur f-n kan du se mig?



Lite fel i den matematiken. Det är inte ALLA dödsfall som kostar samhället 10 miljoner, jag talar i det här fallet "bara" om trafikolyckor. Det är för att de trafikdöda ofta är mer produktiva.

Har vi tur så stannar vi på omkring 300 förlorade liv i trafiken i år. Det betyder: 300 * 10 000 000 = 3 000 000 000 riksdaler nergrävt på kyrkogårdarna. Jämfört med fjolåret så innebär det minskade kostnader för samhället med 1 miljard om man slår ut den ekonomiska förlusten på en förväntad livslängd. :)

Gamlingar som dör på ålderdomshemmen innebär "bara" minskade kostnader för samhället. (Cyniskt men sant.)


men skall vi räkna så så är det ju ren vinst att vi kör hoj.

500 miljoner mot 2 500 miljoner.. vi är fan billiga.
och så avrättar vi pensionärerna och sätter barnen i arbete..
lustigt förresten att du inte valde att bemöta den där biten..
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Men snälla Kjelle... Hundskit flyter i alla fall. Alla dina kommentarer och argument sjunker ju som stenar...


Efter dina hjärndöda inlägg så ska du bara va tyst! Du har ingen som helst talan!
Tycker det borde vara dötsstraff på att skirva så mycke skit som du gör!
 
  • Gilla
Reaktioner: H4

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Är det bara jag som tycker att alltihopa ser fake ut? Ser ju inte alls ut som att det skulle vara en polis när dom går fram framför kameran ser mer ut som en fet fotbollssupporter. Beter sig inte som en polis heller direkt när han kliar sig i skrevet när dom går tillbaka. Och varför går dom fram och posserar framför kameran?? Hade det varit jag som blivit tagen och fått fängelse mm, inte fan hade jag sätt så cool lugn ut på videon då, hade framförallt inte gått fram och poserat framför kameran och gjort en typ "hej till publiken". Sen kan man ju också undra om inte "polis snubben" var en samhällsfara han med som susa på i den hastigheten. Skall dom inte avbryta jakt när man kommer över en viss hastighet och det är fara för omgivningen att fortsätta jakten? Tänk om någon av bilarna som dom mötte fått för sig att göra en omkörning och SMACK!! så är det dags att använda spolarvätska och vindrute torkare för att torka bort "farbror blå".
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
men skall vi räkna så så är det ju ren vinst att vi kör hoj.

500 miljoner mot 2 500 miljoner.. vi är fan billiga.

Du borde köpa en ny miniräknare. Det är något fel på din gamla.

och så avrättar vi pensionärerna och sätter barnen i arbete..
lustigt förresten att du inte valde att bemöta den där biten..

Jag förstod att du bara försökte vara lustig. Skämtet blir tyvärr inte bättre av att jag kommenterar det.

Är det bara jag som tycker att alltihopa ser fake ut? Ser ju inte alls ut som att det skulle vara en polis när dom går fram framför kameran ser mer ut som en fet fotbollssupporter. Beter sig inte som en polis heller direkt när han kliar sig i skrevet när dom går tillbaka. Och varför går dom fram och posserar framför kameran?? Hade det varit jag som blivit tagen och fått fängelse mm, inte fan hade jag sätt så cool lugn ut på videon då, hade framförallt inte gått fram och poserat framför kameran och gjort en typ "hej till publiken". Sen kan man ju också undra om inte "polis snubben" var en samhällsfara han med som susa på i den hastigheten. Skall dom inte avbryta jakt när man kommer över en viss hastighet och det är fara för omgivningen att fortsätta jakten? Tänk om någon av bilarna som dom mötte fått för sig att göra en omkörning och SMACK!! så är det dags att använda spolarvätska och vindrute torkare för att torka bort "farbror blå".

Jag tyckte det såg mycket realistiskt ut. Polisman ... munkar ... rund...

Att polismannen sen vill att boven filmas är väl logiskt.

För att avbryta en jakt måste man först inleda den. Jakten i det aktuella fallet pågick bara i nån/några minuter. Att försöka gasa ifrån farbror blå gör inte att han automatiskt släpper. I det aktuella fallet så var ju boven inte ens medveten om att han var jagad av lagens långa arm så han hade ju ingen anledning att försöka fly.

Efter dina hjärndöda inlägg så ska du bara va tyst! Du har ingen som helst talan!
Tycker det borde vara dötsstraff på att skirva så mycke skit som du gör!

Jag fick en gång ett jäkligt bra PM angående att försöka diskutera trafikvett med "såna som gärna kör på bakhjulet". Det löd som föjler:

"Att diskutera trafiksäkerhet med vissa här på forumet är som att gyttjebrottas med en gris. Det spelar ingen roll vem som vinner. Det är alltid grisen som haft roligast ..."

Undrar varför jag kommer att tänka på det PM-et nu .... ?
 
Last edited:

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag tyckte det såg mycket realistiskt ut. Polisman ... munkar ... rund...

Att polismannen sen vill att boven filmas är väl logiskt.

För att avbryta en jakt måste man först inleda den. Jakten i det aktuella fallet pågick bara i nån/några minuter. Att försöka gasa ifrån farbror blå gör inte att han automatiskt släpper. I det aktuella fallet så var ju boven inte ens medveten om att han var jagad av lagens långa arm så han hade ju ingen anledning att försöka fly.

Oavsätt om killen var medveten om att han var jagad eller ej så från polisen sida så var det ju en jakt ändå för att få fatt i killen. Sen vet vi ju inte hur lång tid han har hållt på att jaga ifatt killen, vi ser ju bara där klippet startar då han redan håller på att jaga, han kan ju ha hållt på att flå köra i ett antal minuter tidigare som vi inte får se.

Tycker ändå att "polisen" inte var särskilt smart som jaga på i den hastigheten. Bättre han ringt in kolleger som spärrat av vägen för honom, hade känts säkrare.

Visst kan det kanske vara logiskt att polisen vill filma förövaren, men jag har aldrig sett det göras i någon annan polisfilm när dom stannat någon, om det inte varit att han stannat bakom den han jagat så han per automatik varit med på filmen. Men har inte sätt dom släpa fram dom framför kameran annars. Och dom såg ut att vara lite små bundis enligt min mening som prata om vad som helst. Polisen brukar ju inte direkt vara på sitt bästa humör när dom fått flåsa på i dom hastigheterna för att få fatt i någon. Så tycker ändå att det ser rätt så fake ut. Men klart poliskillen tyckte kanske själv att det var jäkligt kul också ;)
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Visst kan det kanske vara logiskt att polisen vill filma förövaren, men jag har aldrig sett det göras i någon annan polisfilm när dom stannat någon, om det inte varit att han stannat bakom den han jagat så han per automatik varit med på filmen. Men har inte sätt dom släpa fram dom framför kameran annars. Och dom såg ut att vara lite små bundis enligt min mening som prata om vad som helst. Polisen brukar ju inte direkt vara på sitt bästa humör när dom fått flåsa på i dom hastigheterna för att få fatt i någon. Så tycker ändå att det ser rätt så fake ut. Men klart poliskillen tyckte kanske själv att det var jäkligt kul också ;)

Nästa steg är väl att förarna tvingas ställa sig på knä framför cykelkameran så de får en bra närbild ... ;)
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Snälla. Gör så du i rättegången.... Nä men allvarligt, kom igen nu. Det finns en straffskala för vårdlöshet i trafik. Var man hamnar på denna skala bedöms i domstol. Om man då står där som en trotsig fjortis och skyller ifrån sig och hävdar att man minsann är bättre att köra hoj än en professionell motorcyklist... då är man inte särskilt begåvad.
Hur uttryckte han sig när han skyllde ifrån sig?
Han kan mycket väl vara en bättre åkare en polismannen, inte för att han har bevisat det. Tycker bara det är skrattretande att domaren tar upp det.

Nu vet jag inte hur det är i England men i Sverige behöver polisen inte slå på blåljusen när de kör över tillåten hastighet. Poliser har som bekannt rätt att ta till åtgärder som är förbjudna för andra för att stoppa brottslingar. T.ex. skjuta nån i huvudet ...



Men läs artikeln om händelsen. Han blev ej dömd för fortkörning! Han blev dömd för vårdslöshet. T.ex. omkörning på backkrön. Omkörning mot mötande trafik. osv. osv. Det hade skett mycket innan det vi fått se här. Rubriken på den här tråden är tyvärr helt missvisande.
Jaha... omkörningen på backkrönet kan vi ju inte uttala oss om. Men om den nu var så jävlig att den gav 1 års fängelse borde väl blåljuset gått på omgående?! Eller vad finns det för anledning att inte sätta stopp direkt?
Självklart har den här killen fått ett straff som inte står i propotion till vad han gjort. Fattar du inte det är det kanske dags att börja läsa dagstidningar.


:va En fördel vid ansökan hill Hells Angels, eller vad menar du?
suck...
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hur uttryckte han sig när han skyllde ifrån sig?
Han kan mycket väl vara en bättre åkare en polismannen, inte för att han har bevisat det. Tycker bara det är skrattretande att domaren tar upp det.

Med varför tar den åtalade överhuvudtaget upp det?! På vilket sätt är det överhuvudtaget relevant? Tror du domstolen dömt annorlunda om det varit Valentino Rossi som stått där och sagt att "äh du ser domarn lilla, jag e ju bättre på att rejsa än den där feta snuten så mitt brott var ju inte så allvarligt..."

Det faktum att han överhuvudtaget tar upp det hela tyder ju på idioti och att han är helt vilse i pannkakan när det gäller varför han egentligen står där framför skranket. Alltså behöver han rimligtvis ett hårdare straff för att lära sig det han behöver inse.

Sen när blev det en förmildrande omständighet att skylla på en annan för att den körde lika illa/värre? "-jamen trafikrytmen är ju 100 på den här 70-vägen så varför ska jag du behöva betala böter för? Dööööh... "

Jaha... omkörningen på backkrönet kan vi ju inte uttala oss om. Men om den nu var så jävlig att den gav 1 års fängelse borde väl blåljuset gått på omgående?! Eller vad finns det för anledning att inte sätta stopp direkt?
Självklart har den här killen fått ett straff som inte står i propotion till vad han gjort. Fattar du inte det är det kanske dags att börja läsa dagstidningar.
Hade ett barn klivit ut på vägen och han klippt denna unge så hade straffet blivit mycket hårdare bara för att han körde för fort. Så varför ska han då inte straffas hårt bara för att han hade tur och inte körde på en unge?

I vissa delstater i USA är det obligatoriskt livstid om en person avlider till följd av en brottslig handling. Ställ det straffet i relation till 1 års fängelse för en dylik körning ... Hade en unge klivit ut framför honom hade barnet dött.

(I ett fall i USA så dömdes en av två rånare till livstid för mord efter att affärsinnehavaren sköt ihjäl en av rånarna. Dödsfall till följd av brott = obligatorisk livstid ...)


Men hur kan det vara en FÖRDEL att redan har straffats en gång för trafikbrott? Han är ju bevisligen en återfallsförbrytare.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det finns ngt om heter allmän prevention. Det är helt rätt att statuera exempel för att på så sätt avhålla en del andra från att ta sådana risker. Det skyddar liv.

Ja det var ju exakt vad domaren sa i det aktuella fallet. Han kände sig tvingad att statuera ett exempel med denna förare.

Trafikreglernas och myndigheternas roll är att skydda oss människor från egna och andras misstag inom rimliga gränser. Men hur skyddar man sig mot galna självmordsbombare i 250 ryck?

Har ni några bra förslag?!

Det är ungefär lika svårt som att få vissa motorcyklister att fatta att en motorcykel har två hjul för att båda hjulen ska rulla efter marken...

En del tankar som med automatik är logiskt för vissa har väldigt svårt att komma in i huvve på andra. Man måste för dessa individers skull nog tyvärr låta som en repig skiva och upprepa samma sak om och om igen. Till slut så fastnar en del i alla fall.

Alternativt så kan man varva med lite bilder på hur en människokropp ser ut efter att ha kört in i en bil i 100 km/h. Få kan se en sådan bild utan att bli illa berörd.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Eller varför inte praktik i 1 v på akuten och intensiven och sedan 2 v som personlig assistent åt rullstolsburna och förlamade.... :)

Nu kräver i.o.f.s. båda dessa yrken nån form av kompetens men tanken är god. Förståelsen för hur det är att leva som funktionshindrad är tyvärr alldeles för låg i samhället. Om 20-åringar som "stajlar" på bakhjulet fattade vad enormt lite som krävs för att man ska få leva som ett vårdpaket och för resten av livet tvingas be om hjälp med att klia sig på näsan så tror jag att framhjulet skulle få rulla lite mer på backen ...

En mycket god vän ramlade härromdagen i backen på ett par grenar/kottar. Personen är fullt frisk och är knappt 40 bast. Det hade ingenting med motorcykel att göra och kan tyckas vara ett helt oskyldigt fall rakt upp och ned. Det fallet var dock tillräckligt för att bryta av en kota i ryggraden!!! :skrämd

Tack o lov så ska det ju införas mer risktänkande i körkortsutbildningen. Detta var något som SMC började med för ca 4 år sedan. Alla kör en vägsträcka och sen efter en mil så ska man rabbla upp var någonstans det fanns uppenbara risker.

Såg ni skylten som varnade för barn? Var någonstans var naturen sådan att sannolikheten var stor för att rådjur ska passera? Var fanns det risk för halka när det är kallt? osv. osv. Detta är en mycket nyttig genomgång som får de flesta att börja tänka mer och bättre.

Sånt ska inte tränas i trafikskolans skolbänk. Sånt ska tränas ute på vägen. SMC utbildar i sadeln, inte i skolbänken.
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top