Fortkörningen som gav 12 månaders fängelse [video]

Status
Ej öppen för fler svar.

Frick

I´m spartacus
Gick med
31 May 2005
Ort
Karlstad
Hoj
GSX 1400
hårt straff i norge
dock med bil


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=503347

(VG Nett) 20-åringen fra Evje i Aust-Agder ble i Kristiansand tingrett fratatt førerkortet på livstid. Først stjal han en bil, så ble han tatt av politiet to timer etterpå med 2,42 i promille.
LIVSTID: Mannen ble fratatt retten til å kjøre for alltid.

Mannen stjal en BMW lørdag 8. september i fjor fra Hovden ifølge Fædrelandsvennen. Når han samme kveld ble tatt av politiet, kjørte han uten førerkort. Blodprøvene viste at mannen hadde 2,42 i promille.

Dømt til 45 dager fengsel

I tillegg til å ha mistet førerkortet, er mannen dømt til 45 dager fengsel og må betale 5000 kr i bot. Mannen har gitt en uforbeholden tilståelse og ble i fjor i februar dømt for å har kjørt i påvirket tilstand.

Gjentatt promillekjøring

Kjøring i beruset tilstand er blant forholdene som vektlegges når førerkortet fratas på livstid.

- Promillekjøring og gjentatt kjøring i påvirket tilstand, uaktsomt drap eller andre graverende forhold er typiske forhold som fører til fratakelse av førekortet på livstid, sier Per Torbjørnsen vakthavende jurist ved Agder Politidistrikt til VG Nett.
 

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Jahapp, då vet man. Flyttar man till England är det alltså bara busa med turbo som gäller och fan inte stanna om någon försöker haka på :tummenupp :D
 
  • Gilla
Reaktioner: tcg

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Inte mer än rätt. Verkade röra sig om en återfallsbrottsling. Och köra att med 2,42 promille i blodet, lever man ens då?:näsblod

Ja, om man är alkoholist. Vad många inte förstår är att människor som blir stoppade vid fyllekörning och visar sig ha fantasipromille i blodet, dvs uppåt 2 eller mer, är vanealkoholister. "Vanliga" människor, som inte är alkoholister, däckar nånstans mellan 0,5-1promille. Handlar om att man vänjer kroppen vid en hög dos gift, krävs alltså mer innan man uppnår ruset, därav höga promillehalter.

Har för mig att jag läst om nån jeppe i USA som togs med 7 promille i blodet körandes sin SUV när han blev stoppad... :3freak
 

Rossi.E

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Japp
Ja, om man är alkoholist. Vad många inte förstår är att människor som blir stoppade vid fyllekörning och visar sig ha fantasipromille i blodet, dvs uppåt 2 eller mer, är vanealkoholister. "Vanliga" människor, som inte är alkoholister, däckar nånstans mellan 0,5-1promille. Handlar om att man vänjer kroppen vid en hög dos gift, krävs alltså mer innan man uppnår ruset, därav höga promillehalter.

Har för mig att jag läst om nån jeppe i USA som togs med 7 promille i blodet körandes sin SUV när han blev stoppad... :3freak

Alltid roligt med någon som ska vara duktig och har fullständigt fel.

Låt mig helt enkelt citera systembolagets "Fakta, tips och myter om alkohol och hälsa" istället för att gissa.

0.5 promille : Upprymdhet. Hämningar minskar. Omdöme och förmåga att ta in information försämras. (Här kommer det bästa .. välbefinnandet som alkohol ger är som störst innan du överstiger 0.55 promille, långt ifrån att däcka där va?)

2.0 promille : Du har svårt att gå upprätt. Dubbelseende.

3.0 promille : Du uppfattar inte vad som händer.

Allt som allt, 3.0 promille är ingen fantasisiffra. Det är farligt nära döden för ovana människor.
 
Last edited:

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Att jaga i en sådan situation tycker jag bara är ännu dummare än att köra för fort.
Trissar bara upp och i värsta fall kommer sådan tilltag leda till många dödsfall pga av att snuten jagar. Låt dom åka, så slipper dom bli stressade.


Ja jag vet att även föraren har ett ansvar och kan stanna, men det gör inte saken bättre att snuten jagar i farter upp mot 250km/h..
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det var väl inte fortkörningen i sig som han blev så hårt dömd för, utan vårdslöshet i trafik. Det vill säga att han körde över backkrön på fel sida vägen, hög hastighet förbi skymda utfarter, samt toppade det hela med att vara arrogant mot polisen. En gammal dom från 1993 för olovlig körning hjälpte knappast till.

Hans polare som körde R1an och låg framför (var inte med så mycket på filmen) blev friad från vårdslöshet även fast han erkänt fortkörning.

Jag kan inte säga att jag håller med om nivån på straffet men jag förstår tanken bakom.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Alltid roligt med någon som ska vara duktig och har fullständigt fel.

Ibland har man fel. Är storsint nog att medge det.

Sju promille är dock fantasipromillen, sällan man ser så höga siffror om man inte är alkoholist.

Själv tål jag inte sprit som jag gjorde medan jag pluggade. Kan bli lite woozy av konsumöl numera... :rolleyes: Med det sagt, promillehalterna du nämner ovan är ganska individuella från person till person, men kan ge en vink om vad man kan vänta sig generellt sett.
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Kollar på mkt program från england om biljakter m,m
Dom pappskallarna som kör som idioter i stulna bilar och äventyrar
folks liv mer än denna kille har fått mkt mildare domar.Nån månad högst oftast..

Med tanke på att det knappat var nån trafik på detta klipp så skulle väl det
vart bättre med en fet böteslapp,hade det däremot vart tät trafik med en fladdrande över hela vägen så hade det inte vart nå problem med 12mån fängelse ki min mening,då det leks med andras liv.

[YOUTUBE-ID]DtTnfFH2Hjc[/YOUTUBE-ID]
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad kör tjockepolisen i för kläder? Eller har han hunnit ta av sig jacka osv ?
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Ja, om man är alkoholist. Vad många inte förstår är att människor som blir stoppade vid fyllekörning och visar sig ha fantasipromille i blodet, dvs uppåt 2 eller mer, är vanealkoholister. "Vanliga" människor, som inte är alkoholister, däckar nånstans mellan 0,5-1promille. Handlar om att man vänjer kroppen vid en hög dos gift, krävs alltså mer innan man uppnår ruset, därav höga promillehalter.

Har för mig att jag läst om nån jeppe i USA som togs med 7 promille i blodet körandes sin SUV när han blev stoppad... :3freak


världsrekordet på promille vad gäller att fylleköra ligger på ca 16 av en rysk lastbilschaufför. dock så åkte han in i ett träd självmant
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Han körde väldigt fort på en, i min åsikt, väldigt rak och fin väg med ganska lite trafik?
Sedan blev han ju stoppad lugnt och fint utan bekymmer, är ju inte som att han gasade satan och försökte köra ifrån polisen, varför då detta straff? Vad skall man då göra när man får fast folk som kört likadant men även försökt smita från polisen? 5 års fängelse? 10 år? Straffet står inte i proportion till brottet här tycker jag.

Ta och läs vad som egentligen hände. Vi får ju "bara" se hur de kör >200 km/h på en rak väg men polisen hade ju hakat på honom efter att de sett att han hade en miniskylt och sen sett att han bl.a. gjorde en omkörning vid ett backkrön. Sen visade ju filmen hur de rejsade i dylika farter längs allmän väg.

De blev inte ens åtalade för fortkörningen pga preskription. Snubbe nummer 2 blev ej dömd för något brott överhuvudtaget pga bristande bevis. (Bara filmad i 5 sek.)

Vad som däremot var en försvårande omständighet i det här fallet var ju dock helt klart attityden som föraren uppvisade gentemot polisen och de risker han utsatt andra trafikanter för. Att vara kaxig gentemot övermakten är mycket sällan en bra idé ...

Haha, det måste vara ett skämt, mycket lönsamt för staten att sätta en person i fängelse i 12 månader för en fortkörning.

Om skärpta straff är det enda som kan få andra att avstå från idiotkörning så är det nog en bra idé. 1 dödsolycka kostar i snitt 10 miljoner för samhället.

Ska vi räkna på vad det kostar med vård och omsorg för en svårt trafikskadad 20-åring så kommer man lätt upp i siffror långt över 100 miljoner kronor på en livstid.

Jag röstar för att samhället ska låsa in fler idioter istället. Det blir billigare så.
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Polisen är galen. Såg ni inte att han åkte med trasig ram ca 38 sekunder in i filmen?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top