Fortkörningen som gav 12 månaders fängelse [video]

Status
Ej öppen för fler svar.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Om skärpta straff är det enda som kan få andra att avstå från idiotkörning så är det nog en bra idé. 1 dödsolycka kostar i snitt 10 miljoner för samhället.

Ska vi räkna på vad det kostar med vård och omsorg för en svårt trafikskadad 20-åring så kommer man lätt upp i siffror långt över 100 miljoner kronor på en livstid.

Jag röstar för att samhället ska låsa in fler idioter istället. Det blir billigare så.

Lågt räknat kostar en intagen 5000kr/dagen = 1 825 000kr/år.
I direkt kostnad, sen kan man räkna bort skatte/momsintäkter under ett år.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Vilket skämt! Genom artikeln får man dessutom för sig att han fick ett hårdare straff för att han skulle vara arrogant. Saxby hade kanske rätt i det han sa, han var kanske skickligare än polisen. Tydligen olagligt att påstå något sådant...

"He told Saxby he was arrogant to think he had the same skill as the police officer "

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
hårt straff i norge
dock med bil

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=503347

(VG Nett) 20-åringen fra Evje i Aust-Agder ble i Kristiansand tingrett fratatt førerkortet på livstid. Først stjal han en bil, så ble han tatt av politiet to timer etterpå med 2,42 i promille.
LIVSTID: Mannen ble fratatt retten til å kjøre for alltid.

Mannen stjal en BMW lørdag 8. september i fjor fra Hovden ifølge Fædrelandsvennen. Når han samme kveld ble tatt av politiet, kjørte han uten førerkort. Blodprøvene viste at mannen hadde 2,42 i promille.

Dømt til 45 dager fengsel

I tillegg til å ha mistet førerkortet, er mannen dømt til 45 dager fengsel og må betale 5000 kr i bot. Mannen har gitt en uforbeholden tilståelse og ble i fjor i februar dømt for å har kjørt i påvirket tilstand.

Gjentatt promillekjøring

Kjøring i beruset tilstand er blant forholdene som vektlegges når førerkortet fratas på livstid.

- Promillekjøring og gjentatt kjøring i påvirket tilstand, uaktsomt drap eller andre graverende forhold er typiske forhold som fører til fratakelse av førekortet på livstid, sier Per Torbjørnsen vakthavende jurist ved Agder Politidistrikt til VG Nett.

Den killen kommer att vara på de norska vägarna även om han är bannad på livstid. Riktigt hårda bud i Norge....

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Lågt räknat kostar en intagen 5000kr/dagen = 1 825 000kr/år.
I direkt kostnad, sen kan man räkna bort skatte/momsintäkter under ett år.

Tack för att du "prove my point". (Engelskt fall så jag slänger in lite svengelska emellanåt.)

Kostnaden för ett års fängelse är ju en struntsumma för samhället i såna här fall när man räknar på vad alternativkostnaden lätt kan bli ifall samhället inte stämmer i bäcken.

Jag ser det som att samhället gör en klok investering. Ännu bättre vore det ifall brottslingarna fick betala sina egna fängelsekostnader. I Kina får ju de dödsdömdas familjer betala ammunitionen som förbrukas vid avrättningen så varför ska brottslingarna i Sverige få mat och husrum gratis under fängelsetiden?

Undrar hur många som skulle köra som de gör efter Bulten om de riskerade 1 års fängelse och 2 miljoner i böter? Problem solved...

Nä, jag röstar för att dylika fortkörare efter avklarad strafftid skall dömas till GPS-försedd fotboja i minst 5 år. Sen är det hur lätt som helst att avgöra ifall de färdats över hastigheten på allmän väg. Ifall de hävdar att de ej själv kört fordonet skall de vara deras skyldighet att bevisa detta. (Och därigenom avslöja vem som kört för fort.) Guilty until proven innocent...

Tycker ni jag är fullständigt vilse i pannkakan? Gissa vilket samhälle vi är på väg mot. Inom 10 år är detta system med största sannolikhet i bruk.

Vilket skämt! Genom artikeln får man dessutom för sig att han fick ett hårdare straff för att han skulle vara arrogant. Saxby hade kanske rätt i det han sa, han var kanske skickligare än polisen. Tydligen olagligt att påstå något sådant...

"He told Saxby he was arrogant to think he had the same skill as the police officer "

Eftersom en polisman kan välja om han ska dela ut böter eller ej så är det ju mindre begåvat att vara kaxig. Dessutom så talar sannolikheten nog för att han inte var en bättre förare än en professionell motorcyklist...

Om han varit en skicklig motorcyklist hade han ej kört på ett sådant sätt att polisen hade haft en anledning att gripa honm överhuvudtaget. Körskicklighet sitter mellan öronen, inte i högerhanden.

Visst, fru justicia ska vara blind men så länge det är människor som dömer så kommer alla fall att behandlas subjektivt. Varför kaxighet sällan är ett smart drag. Gissa varför kvinnor kommer undan lättare när det gäller trafikbrott? Jo, tårar funkar väldigt mycket bättre än spydighet när man önskar nåd.

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Tack för att du "prove my point". (Engelskt fall så jag slänger in lite svengelska emellanåt.)

Kostnaden för ett års fängelse är ju en struntsumma för samhället i såna här fall när man räknar på vad alternativkostnaden lätt kan bli ifall samhället inte stämmer i bäcken.

Jag ser det som att samhället gör en klok investering. Ännu bättre vore det ifall brottslingarna fick betala sina egna fängelsekostnader. I Kina får ju de dödsdömdas familjer betala ammunitionen som förbrukas vid avrättningen så varför ska brottslingarna i Sverige få mat och husrum gratis under fängelsetiden?

Undrar hur många som skulle köra som de gör efter Bulten om de riskerade 1 års fängelse och 2 miljoner i böter? Problem solved...

Nä, jag röstar för att dylika fortkörare efter avklarad strafftid skall dömas till GPS-försedd fotboja i minst 5 år. Sen är det hur lätt som helst att avgöra ifall de färdats över hastigheten på allmän väg. Ifall de hävdar att de ej själv kört fordonet skall de vara deras skyldighet att bevisa detta. (Och därigenom avslöja vem som kört för fort.) Guilty until proven innocent...

Tycker ni jag är fullständigt vilse i pannkakan? Gissa vilket samhälle vi är på väg mot. Inom 10 år är detta system med största sannolikhet i bruk.

Eftersom en polisman kan välja om han ska dela ut böter eller ej så är det ju mindre begåvat att vara kaxig. Dessutom så talar sannolikheten nog för att han inte var en bättre förare än en professionell motorcyklist...

Om han varit en skicklig motorcyklist hade han ej kört på ett sådant sätt att polisen hade haft en anledning att gripa honm överhuvudtaget. Körskicklighet sitter mellan öronen, inte i högerhanden.

Visst, fru justicia ska vara blind men så länge det är människor som dömer så kommer alla fall att behandlas subjektivt. Varför kaxighet sällan är ett smart drag. Gissa varför kvinnor kommer undan lättare när det gäller trafikbrott? Jo, tårar funkar väldigt mycket bättre än spydighet när man önskar nåd.

...hmmm...skulle dina åsikter appliceras hade vi inte många trafikanter kvar på vägarna - dagens newsflash för dig är att även bilister, och helt normala vanliga människor åker åt helvete för fort stup i ett..

Vad är värst, direktör som korsar 2 dec snösträng i 130 för att köra om 3 bilar på raken med sin X5:a (så varenda anti-system går i tilt), eller en inspirerad färd på öde 70-väg mitt i skogen en torr sommardag?

Moralpanikbrigaden har lätt att förfäras över motorcyklister som är uppe i brainmelting-ludicrous-speeds på upp mot hiskeliga TVÅHUNDRA kilometer i timmen...men man sväljer gärna hur bilister far fram i betydligt mer tätbefolkade områden.

Bah, humbug säger jag. :fakta

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
...hmmm...skulle dina åsikter appliceras hade vi inte många trafikanter kvar på vägarna - dagens newsflash för dig är att även bilister, och helt normala vanliga människor åker åt helvete för fort stup i ett..

Vad är värst, direktör som korsar 2 dec snösträng i 130 för att köra om 3 bilar på raken med sin X5:a (så varenda anti-system går i tilt), eller en inspirerad färd på öde 70-väg mitt i skogen en torr sommardag?

Moralpanikbrigaden har lätt att förfäras över motorcyklister som är uppe i brainmelting-ludicrous-speeds på upp mot hiskeliga TVÅHUNDRA kilometer i timmen...men man sväljer gärna hur bilister far fram i betydligt mer tätbefolkade områden.

Bah, humbug säger jag. :fakta

Man håll med om att även du gärna skulle vilja få se direktören gå direkt till fängelse ...

Sen är ju för övrigt hela rubriken på tråden felaktig. Han fälldes inte för fortkörning. Han fälldes för vårdslös körning.

Last edited:

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
KAWASAKI ZX10R
Fort på fin väg? jo.. njaa.. Vägen var ändock trafikerad. Omskrivningarna och försköningarna av brott kan ta de mest roliga omskrivningar. Varför inte vända på det. Ta det i lagboken som benämns hot. Blåser nån förbi mig i 200+ på vägen känner jag onekligen allvarlig fruktan för egen säkerhet. Kör man medvetet i den hastighet är man nog ganska klar i insikten att man är ett hot eller fara mot någon på vägen. Man kan givetvis diskutera om man åker snabbt i syfte att utgöra hot eller inte. Jämförelsen fungerar dock lika gott som "fort på fin väg". Värt att klura på för de som förskönar fortkörning.

5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.

varför köper inte du ett busskort isället?:va

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
...eller så börjar folk bara använda huvudet? Räcker det inte med regler och förbud i denna sista sovjetstat?

/J

Det tycks tyvärr behövas nån helt ny form av intelligensgenererande medicin för att man ska nå dit. Dålig hjärnverksamhet är tyvärr en mycket utbredd farsot. Speciellt bland de som sitter på cyklar med fler hk än vad förarens hjärna har i IQ.

Ett sätt att råda bot på problemet är ett förbud mot nya körkort. Om 10-20 år så skulle nog de kvarvarande motorcyklisterna ha en tämligen hög "förståndskvot".

(PS. Ursäkta mitt dåliga minne men var det inte Norge som var den sista sovjetstaten?)

PS2. Termen Sovjetstat är för övrigt egentligen ganska obegriplig. Sovjet betyder i sin enklaste svenska översättning stat varför sovjetstat blir statstat. (Bodde många statare där...) Sovjetunionen=union av stater. )

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det tycks tyvärr behövas nån helt ny form av intelligensgenererande medicin för att man ska nå dit. Dålig hjärnverksamhet är tyvärr en mycket utbredd farsot. Speciellt bland de som sitter på cyklar med fler hk än vad förarens hjärna har i IQ.

Ett sätt att råda bot på problemet är ett förbud mot nya körkort. Om 10-20 år så skulle nog de kvarvarande motorcyklisterna ha en tämligen hög "förståndskvot".

(PS. Ursäkta mitt dåliga minne men var det inte Norge som var den sista sovjetstaten?)

PS2. Termen Sovjetstat är för övrigt egentligen ganska obegriplig. Sovjet betyder i sin enklaste svenska översättning stat varför sovjetstat blir statstat. (Bodde många statare där...) Sovjetunionen=union av stater. )

Låt mig gissa, roliga dagar på mc är rätt tunnsådda i dina avkrokar? :hihi

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
KAWASAKI ZX10R

du är ju förihelvete galen :brinnerup

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Låt mig gissa, roliga dagar på mc är rätt tunnsådda i dina avkrokar? :hihi

Nope, men de spenderas på bana. :)

En annan har bara sett Bulten på film och min reaktion blev exakt likadan som när jag bodde i Kallafånien på 90-talet. Jag fick då ofta höra "hur otroligt vackert det var vid Lake Tahoo". Jaha, tänkte jag och åkte dit. Första tanken när man kom över bergkammen och såg dalen där sjön låg var: "-Var detta allt? Så där ser det ju ute hemma!"

Är Bulten den roligaste hojvägen i Stockholmstrakten så tycker jag synd om er.

Men det är klart... er frustration skulle å andra sidan kunna förklara varför det gasas så längs den där lilla vägstumpen. Hur lång är den för övrigt? Är den 2 mil ? :rofl (Nä, ursäkta. Jag ska inte mobbas. Det är fult. )

du är ju förihelvete galen :brinnerup

Vore en lite mer intressant kommentar om du vidareutvecklade det där ... ;)

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a

Blir mindre bilar, lastbilar, bussar, eu-moppar med då:tungan

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vem har kommit fram till den kostnaden och vart kan man läsa om det?

Håller till fullo med dig, vem har konstaterat den kostnaden:confused:

Faktum är nog att samhället samt försäkringsbolagen föredrar nog en dödsolycka KOSTNADSMÄSSIGT med visst antal basbelopp, istället för ett livslångt lidande och oöverblickbara kostnader för en ivaliserad människa.

10 miljoner låter helt befängt, har du slagit fram det på tärning alldeles själv:confused: eller lät det bara bra att säga så:va:confused:

Raderad medlem 18100

Guest
Om skärpta straff är det enda som kan få andra att avstå från idiotkörning så är det nog en bra idé. 1 dödsolycka kostar i snitt 10 miljoner för samhället.

Om jag dammar in i ett träd och dör, tar dom 10 mille för att komma ut och skrapa upp mig och sen kasta mig i ungnen menar du? Isf kommer iaf jag att börja köra likbil..

Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...