Magnif Bastard
nästan perfekt
Låt mig gissa, roliga dagar på mc är rätt tunnsådda i dina avkrokar?
Låt mig gissa, roliga dagar på mc är rätt tunnsådda i dina avkrokar?
Om jag dammar in i ett träd och dör, tar dom 10 mille för att komma ut och skrapa upp mig och sen kasta mig i ungnen menar du? Isf kommer iaf börja köra likbil..
Nu kan jag typiskt nog inte hitta artikeln
Slutsats. Vill du smita från några miljoner i skatt? Kör ihjäl dig.
Om man misslyckas med sitt försök till skattesmitning och "bara" blir svårt funktionshindrad så kan samhället tvingas att betala långt över 100 miljoner för ens omvårdnad.
Håller till fullo med dig, vem har konstaterat den kostnaden
Faktum är nog att samhället samt försäkringsbolagen föredrar nog en dödsolycka KOSTNADSMÄSSIGT med visst antal basbelopp, istället för ett livslångt lidande och oöverblickbara kostnader för en ivaliserad människa.
10 miljoner låter helt befängt, har du slagit fram det på tärning alldeles själv eller lät det bara bra att säga så
Du var ju duktig och bara körde bana.
Tror du det är billigare för samhället om du kör halvtihjäl dig på din nöjestripp på banan?
Nope, men de spenderas på bana.
Kör för övrigt inte själv på bana.
När vägverket gör sina kalkyler för att beräkna vad som är en motiverad kostnad för att öka säkerheten på ett vägavsnjitt så räknar dom med en prislapp på ett människoliv på lite drygt 15 miljoner.
När man räknar på samhällets kostnader så räknar man inte kostnaden för vattnet som går åt för att spola vägen ren efter olyckan. Man räknar istället t.ex. på forlorade skatteinkomster m.m. ifrån en genomsnittlig svensk medborgare under en livstid. Om en 20-åring kör ihjäl sig så blir det alltså betydligt dyrare för samhället än om en 60-åring gör det.
Håller med om frågeställningen å hade tyckt va kul att se en uträkning. Misstänker att det rör sig om en uppskattning där allt för många faktorer är upptagna. Lixom när nykterhetsivrarna uppger vad en enkel flaska brännvin kostar samhället per cl. Deras största fel var t.ex. att ta med utebliven skatt för en liter utlandsköpt eller hembränd sprit.
Sorry OT men man kan räkna in vad man vill för att påvisa vad man vill... Skulle tro att man i denna siffra räknat in div. timlöner i alla led i en sån kalkyl. Vilket i mitt sett att se vore fel då dom redan finns där för oss/dom som råkar illa ut.
Att sen *NN* behöver livslång vård/medicin/färdtjänst under kanske 60 år framöver (vilket förmodligen kommer kosta 10 milj.) låter vansinnigt att ta med då det inte går att budgetera på fantasi.
Att fb å samhället (läshusens ekonomiskt ansvariga) nog skulle föredra är ju självklart iom att det är en precis kostnad.
...jag börjar förstå din inställning till inspirerad körning på båge...
Så en arbetslös outlaw som kör ihjäl sig direCkt är ren förtjänst för samhället? Då kostar inte utryckningen å städningen eller anhörigvård nånting...?
Nu kan jag typiskt nog inte hitta artikeln som jag läste för en månad sedan där det stod om dessa 10 miljoner men efter en sökning så hittar jag dessa siffror på NTF's hemsida:
http://www.ntf.se/omoss/pdf/rational o etik 04.pdf Läs på sidan 47.
Siffrorna är 10 år gamla men jag tror ni förstår att kostnaden inte precis har sjunkit sedan dess ... (OBS graderingen är i dollar...)
När vägverket gör sina kalkyler för att beräkna vad som är en motiverad kostnad för att öka säkerheten på ett vägavsnjitt så räknar dom med en prislapp på ett människoliv på lite drygt 15 miljoner.
När man räknar på samhällets kostnader så räknar man inte kostnaden för vattnet som går åt för att spola vägen ren efter olyckan. Man räknar istället t.ex. på forlorade skatteinkomster m.m. ifrån en genomsnittlig svensk medborgare under en livstid. Om en 20-åring kör ihjäl sig så blir det alltså betydligt dyrare för samhället än om en 60-åring gör det.
Slutsats. Vill du smita från några miljoner i skatt? Kör ihjäl dig.
Om man misslyckas med sitt försök till skattesmitning och "bara" blir svårt funktionshindrad så kan samhället tvingas att betala långt över 100 miljoner för ens omvårdnad.
Läs mitt svar här ovan för att få veta mer om vad som räknas in i dessa miljoner som ett dödsfall anses kosta. Du vet en 20-25 åring har redan kostat samhället flera miljoner. Ifall de sen inte börjar "betala av sig" så blir det helt bortkastade pengar för samhälllet.
GunGt
Kära vänner! Vi har samlats idag, för att ta farväl av G's son g. Detta barn hann aldrig bli mer än än 20. Hann därmed inte bli fullvärdig människa å ge samhället lite tillbaka det han har kostat oss alla. Jag ber dig därför gud, ha överseende med denna kostnad att med sitt liv betala en plats i himmelriket.
Måtte dina avkommor hinna ge tillbaka lite innan dom lämnar in!
Nu ska man ju inte mata troll, men,
vad är din åsikt om svenska 20åringar som flyttar utomlands ?
Fängelse där med för missad skatt i fosterlandet?
Okej så din åsikt är alltså att det är synd när nån kör ihjäl sig för att staten då förlorar pengar på skatter den här personen skulle ha betalat om den vore i livet? Också ett sätt att tänka.. Men jag har lösningen! Om nån kör ihjäl sig så borde vi straffskatta hela den jävelns familj !! Klart staten ska ha in sina pengar så politikerna kan sitta några år och sen avgå med en fet bonus och lyfta lönen fram tills dom blir 65..
Men för att komma back to topic så är det ju bara löjligt att få ett år bakom galler och indraget kort i fyra år för den körningen..
Skönt med ett riktigt troll igen.
hmm vi har 110 000 dödsfall ca per år.
110 000 * 10 000 000 = 1 100 000 000 000
jävlar vad det är dyrt för sverige...
Jasså? Vad tycker du vore ett mindre löjligt straff för dem som utsätter andra för direkt livsfara? Om jag går ut på torget och skjuter vilt med en AK5:a så riskerar jag också många människors liv. Hur långt fängelsestraff tycker du att jag förtjänar för det? Borde jag få en ny vapenlicens sen tycker du?
Undrar hur många som skulle köra som de gör efter Bulten om de riskerade 1 års fängelse och 2 miljoner i böter? Problem solved...
Ett sätt att råda bot på problemet är ett förbud mot nya körkort. Om 10-20 år så skulle nog de kvarvarande motorcyklisterna ha en tämligen hög "förståndskvot".
Sannolikheten?? Polisen har inte bevisat att han är skickligare, så det är väl bara att släppa arrogant-snacket. Både verkade ha kontroll. Att killen skulle vara kaxig gör väl inte att han ska ha fängelse. Har inte med saken att göra.Eftersom en polisman kan välja om han ska dela ut böter eller ej så är det ju mindre begåvat att vara kaxig. Dessutom så talar sannolikheten nog för att han inte var en bättre förare än en professionell motorcyklist...
Du är såååååå övertygande. Du måste helt enkelt ha rätt med din faktabaserade argumentering...Om han varit en skicklig motorcyklist hade han ej kört på ett sådant sätt att polisen hade haft en anledning att gripa honm överhuvudtaget. Körskicklighet sitter mellan öronen, inte i högerhanden.
Sannolikheten?? Polisen har inte bevisat att han är skickligare, så det är väl bara att släppa arrogant-snacket. Både verkade ha kontroll. Att killen skulle vara kaxig gör väl inte att han ska ha fängelse. Har inte med saken att göra.
Du är såååååå övertygande. Du måste helt enkelt ha rätt med din faktabaserade argumentering...
En avgörande faktor när ett straff ska utfärdas är, även om det kanske inte är officiellt uttalat, sannolikheten för att brottet skall begås igen. Om man ställer sig och är kaxig gentemot polisen och domstolen så gräver man ju därför sin egen grav. Det bevisar ju nämligen bara att det kommer att krävas ett hårdare straff för att det ska bita tillräckligt i skinnet på boven så att denne blir en skötsam individ.
Tja, det blir nog intressantare för andra att läsa om man för fram argument istället för att man argumenterar utan att föra fram ett logisk resonemang...
Vad vet vi om denna förare i England? Det enda vi vet är att han är vårdlös i trafiken. Hur ska man kunna koppla ihop vårdlöshet med att vara en skicklig motorcyklist? Det är ju en omöjlighet. Således talar allt för att han är en sämre motorcyklist än polismannen. Det faktum att han påstår annat tyder på omognad och den därtill så vanliga konsekvensen - dåligt omdöme.
Valentino Rossi är en gudomlig raceförare. Att vara skicklig motorcyklist på allmän väg är dock en HELT annan sak. Valentino Rossi behöver t.ex. aldrig bry sig om mötande trafik eller småbarn som kan gå ut i vägen. Sannolikheten för att Rossi skulle krascha på allmän väg är ju enormt mycket större om han kör på samma sätt soim på bana. Således kan man inte påstå rakt upp och ner att han är en bra motorcyklist på allmän väg. Det finns inga bevis för ett sådant resonemang. En veteranförare som aldrig kraschat på allmän väg får väl dock anses vara en skicklig motorcyklist för färd på allmän väg.
Att vara en skicklig motorcyklist innebär att kunna identifiera hot och agera på ett sådant sätt att man minimerar riskerna för sig själv och andra. Inte, vad många tycks tro, att köra fort.
Det absolut enklaste som man kan göra med en motorcykel är att öka farten. Det klarar en två-åring av med lätthet. Att svänga och bromsa är dock en HELT annan sak. Tyvärr så finns det dock alldeles för många "två-åringar" ute på vägarna.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|