Fortkörningen som gav 12 månaders fängelse [video]

Status
Ej öppen för fler svar.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Om jag dammar in i ett träd och dör, tar dom 10 mille för att komma ut och skrapa upp mig och sen kasta mig i ungnen menar du? Isf kommer iaf börja köra likbil..

Nu kan jag typiskt nog inte hitta artikeln som jag läste för en månad sedan där det stod om dessa 10 miljoner men efter en sökning så hittar jag dessa siffror på NTF's hemsida:

http://www.ntf.se/omoss/pdf/rational o etik 04.pdf Läs på sidan 47.

Siffrorna är 10 år gamla men jag tror ni förstår att kostnaden inte precis har sjunkit sedan dess ... (OBS graderingen är i dollar...)

När vägverket gör sina kalkyler för att beräkna vad som är en motiverad kostnad för att öka säkerheten på ett vägavsnjitt så räknar dom med en prislapp på ett människoliv på lite drygt 15 miljoner.

När man räknar på samhällets kostnader så räknar man inte kostnaden för vattnet som går åt för att spola vägen ren efter olyckan. Man räknar istället t.ex. på forlorade skatteinkomster m.m. ifrån en genomsnittlig svensk medborgare under en livstid. Om en 20-åring kör ihjäl sig så blir det alltså betydligt dyrare för samhället än om en 60-åring gör det.

Slutsats. Vill du smita från några miljoner i skatt? Kör ihjäl dig.

Om man misslyckas med sitt försök till skattesmitning och "bara" blir svårt funktionshindrad så kan samhället tvingas att betala långt över 100 miljoner för ens omvårdnad.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu kan jag typiskt nog inte hitta artikeln

Om man misslyckas med sitt försök till skattesmitning och "bara" blir svårt funktionshindrad så kan samhället tvingas att betala långt över 100 miljoner för ens omvårdnad.

Du var ju duktig och bara körde bana.

Tror du det är billigare för samhället om du kör halvtihjäl dig på din nöjestripp på banan?

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Håller till fullo med dig, vem har konstaterat den kostnaden:confused:

Faktum är nog att samhället samt försäkringsbolagen föredrar nog en dödsolycka KOSTNADSMÄSSIGT med visst antal basbelopp, istället för ett livslångt lidande och oöverblickbara kostnader för en ivaliserad människa.

10 miljoner låter helt befängt, har du slagit fram det på tärning alldeles själv:confused: eller lät det bara bra att säga så:va:confused:

Håller med om frågeställningen å hade tyckt va kul att se en uträkning. Misstänker att det rör sig om en uppskattning där allt för många faktorer är upptagna. Lixom när nykterhetsivrarna uppger vad en enkel flaska brännvin kostar samhället per cl. Deras största fel var t.ex. att ta med utebliven skatt för en liter utlandsköpt eller hembränd sprit.
Sorry OT men man kan räkna in vad man vill för att påvisa vad man vill... Skulle tro att man i denna siffra räknat in div. timlöner i alla led i en sån kalkyl. Vilket i mitt sett att se vore fel då dom redan finns där för oss/dom som råkar illa ut.
Att sen *NN* behöver livslång vård/medicin/färdtjänst under kanske 60 år framöver (vilket förmodligen kommer kosta 10 milj.) låter vansinnigt att ta med då det inte går att budgetera på fantasi.

Att fb å samhället (läs:sjukhusens ekonomiskt ansvariga) nog skulle föredra dödsfall är ju självklart iom att det är en precis kostnad. Ekonomiskt, that is..

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Du var ju duktig och bara körde bana.

Tror du det är billigare för samhället om du kör halvtihjäl dig på din nöjestripp på banan?

Nope. Samhällskostnaden blir identisk.

Å andra sidan så är sandfållorna ofta lite mer förlåtande än tallarna i diket...

Kör för övrigt inte själv på bana. Men för de som vill köra inspirerat så finns det en sådan inte långt härifrån. Jag njuter tillräckligt av att brumma på i måttlig takt längs de allmänna vägarna. (Blir så hög däckskostnad när man kör fort.)

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
När vägverket gör sina kalkyler för att beräkna vad som är en motiverad kostnad för att öka säkerheten på ett vägavsnjitt så räknar dom med en prislapp på ett människoliv på lite drygt 15 miljoner.

När man räknar på samhällets kostnader så räknar man inte kostnaden för vattnet som går åt för att spola vägen ren efter olyckan. Man räknar istället t.ex. på forlorade skatteinkomster m.m. ifrån en genomsnittlig svensk medborgare under en livstid. Om en 20-åring kör ihjäl sig så blir det alltså betydligt dyrare för samhället än om en 60-åring gör det.

Så en arbetslös outlaw som kör ihjäl sig direCkt är ren förtjänst för samhället? Då kostar inte utryckningen å städningen eller anhörigvård nånting...?

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Håller med om frågeställningen å hade tyckt va kul att se en uträkning. Misstänker att det rör sig om en uppskattning där allt för många faktorer är upptagna. Lixom när nykterhetsivrarna uppger vad en enkel flaska brännvin kostar samhället per cl. Deras största fel var t.ex. att ta med utebliven skatt för en liter utlandsköpt eller hembränd sprit.
Sorry OT men man kan räkna in vad man vill för att påvisa vad man vill... Skulle tro att man i denna siffra räknat in div. timlöner i alla led i en sån kalkyl. Vilket i mitt sett att se vore fel då dom redan finns där för oss/dom som råkar illa ut.
Att sen *NN* behöver livslång vård/medicin/färdtjänst under kanske 60 år framöver (vilket förmodligen kommer kosta 10 milj.) låter vansinnigt att ta med då det inte går att budgetera på fantasi.

Att fb å samhället (läs:sjukhusens ekonomiskt ansvariga) nog skulle föredra är ju självklart iom att det är en precis kostnad.

Läs mitt svar här ovan för att få veta mer om vad som räknas in i dessa miljoner som ett dödsfall anses kosta. Du vet en 20-25 åring har redan kostat samhället flera miljoner. Ifall de sen inte börjar "betala av sig" så blir det helt bortkastade pengar för samhälllet.

Alldeles för många "tuffa bikers" som vill stajla på sina skithäftiga sporthojar förvandlas efter att ha kört över en liten grusfläck till enorma sjuk- och omsorgskostnader för samhället. Att anställa personliga assistenter dygnet runt till en hjärnskadad f.d. motorcyklist kostar minst 2 163 720 kr per år. (247 kr/tim). Räkna sedan på vad det kostar samhället att tillhandahålla denna samhällsservice i 50 år ... bara i dagens pengavärde.

Så om man tvingas välja mellan att betala fängelsevistelse i 1 år för en vårdlös idiot eller riskera att behöva betala 50 års vårdkostnader för samma individ så är väl valet ändå väldigt enkelt?

:va ...jag börjar förstå din inställning till inspirerad körning på båge... :hihi

Bra det. Själv så insåg jag direkt vad du tycker är underhållande körning så jag hänvisade därför till bankörning för dig och dina likar. :)

Så en arbetslös outlaw som kör ihjäl sig direCkt är ren förtjänst för samhället? Då kostar inte utryckningen å städningen eller anhörigvård nånting...?

Bra, du börjar hajja det här med samhällsekonomi. :)

Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
G:punGt

Kära vänner! Vi har samlats idag, för att ta farväl av G's son g. Detta barn hann aldrig bli mer än än 20. Hann därmed inte bli fullvärdig människa å ge samhället lite tillbaka det han har kostat oss alla. Jag ber dig därför gud, ha överseende med denna kostnad att med sitt liv betala en plats i himmelriket.

Måtte dina avkommor hinna ge tillbaka lite innan dom lämnar in!

Raderad medlem 18100

Guest
Nu kan jag typiskt nog inte hitta artikeln som jag läste för en månad sedan där det stod om dessa 10 miljoner men efter en sökning så hittar jag dessa siffror på NTF's hemsida:

http://www.ntf.se/omoss/pdf/rational o etik 04.pdf Läs på sidan 47.

Siffrorna är 10 år gamla men jag tror ni förstår att kostnaden inte precis har sjunkit sedan dess ... (OBS graderingen är i dollar...)

Okej så din åsikt är alltså att det är synd när nån kör ihjäl sig för att staten då förlorar pengar på skatter den här personen skulle ha betalat om den vore i livet? :va Också ett sätt att tänka.. Men jag har lösningen! Om nån kör ihjäl sig så borde vi straffskatta hela den jävelns familj !! :banana Klart staten ska ha in sina pengar så politikerna kan sitta några år och sen avgå med en fet bonus och lyfta lönen fram tills dom blir 65..

Men för att komma back to topic så är det ju bara löjligt att få ett år bakom galler och indraget kort i fyra år för den körningen..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Läs mitt svar här ovan för att få veta mer om vad som räknas in i dessa miljoner som ett dödsfall anses kosta. Du vet en 20-25 åring har redan kostat samhället flera miljoner. Ifall de sen inte börjar "betala av sig" så blir det helt bortkastade pengar för samhälllet.

Nu ska man ju inte mata troll, men,
vad är din åsikt om svenska 20åringar som flyttar utomlands ?

Fängelse där med för missad skatt i fosterlandet? :banana

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
G:punGt

Kära vänner! Vi har samlats idag, för att ta farväl av G's son g. Detta barn hann aldrig bli mer än än 20. Hann därmed inte bli fullvärdig människa å ge samhället lite tillbaka det han har kostat oss alla. Jag ber dig därför gud, ha överseende med denna kostnad att med sitt liv betala en plats i himmelriket.

Måtte dina avkommor hinna ge tillbaka lite innan dom lämnar in!

Som sagt. Du tycks verkligen ha insett hur cyniskt samhället är uppbyggt.

Men å andra sidan... det har alltid varit uppbyggt så... och kan inte vara uppbyggt på ett annat sätt heller för den delen.

PS. Både Gud å jag stavar med stor bokstav. (Vill inte att han ska bli sne på dig. ;) )

Nu ska man ju inte mata troll, men,
vad är din åsikt om svenska 20åringar som flyttar utomlands ?

Fängelse där med för missad skatt i fosterlandet? :banana

Titta på hur Island har det idag. Den unga generationen flyr utomlands. Det är ju inte straffbart, men det kommer att bli förödande för landet.

Ska vi titta på detta i ett liiiite vidare perspektiv så kommer utvecklingen inom Europa nog att gå åt det hållet att man kommer att få betala skatt i det håll man kommer ifrån. EU är på väg mot en federation som mer och mer antar formen av ett eget land. Tittar du på Svergie så har vi ju skatteutjämning i riket eftersom den unga, produktiva, generationen flyttar från landet in till städerna. Deras skattepengar måste ju dock återbetalas till deras hemkommuner i viss mån för att gamla farmor ska få vård på det kommunala äldreboendet.

Ett liknande system kommer nog att växa fram över mellan europas stater. (Men nu e vi jäklkigt långt off topic!)

Okej så din åsikt är alltså att det är synd när nån kör ihjäl sig för att staten då förlorar pengar på skatter den här personen skulle ha betalat om den vore i livet? :va Också ett sätt att tänka.. Men jag har lösningen! Om nån kör ihjäl sig så borde vi straffskatta hela den jävelns familj !! :banana Klart staten ska ha in sina pengar så politikerna kan sitta några år och sen avgå med en fet bonus och lyfta lönen fram tills dom blir 65..

Synd o synd ... det är bad business för samhället helt enkelt.

Det där med straffskatt var ett rationellt tankesätt må jag säga! Hör av dig med det där förslaget till din lokala riksdagsman. Du får säkert gehör för den idén!

Jag hade en gång en lärare som tyvärr blev den perfekta samhällsmedborgaren. Han dog på sin 65-års-dag. :(

Men för att komma back to topic så är det ju bara löjligt att få ett år bakom galler och indraget kort i fyra år för den körningen..

Jasså? Vad tycker du vore ett mindre löjligt straff för dem som utsätter andra för direkt livsfara? Om jag går ut på torget och skjuter vilt med en AK5:a så riskerar jag också många människors liv. Hur långt fängelsestraff tycker du att jag förtjänar för det? Borde jag få en ny vapenlicens sen tycker du?

Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Skönt med ett riktigt troll igen.

ok så vi börjar med att folk som föds med handikapp..
aborteras innan födsel eller livslång kostnad för systemet ?

att vi börjar med att kosta pengar är en sanning, fast på någotvis så har ju isåfall staten straffat ut sig själv genom att förbjuda barnarbete.

Återinföra ättestupan, för det är ju inte direkt billigt att vara pensionär...

att vi börjar med att kosta pengar är ju en följd av att vi som individer behöver tas omhand innan vi kan bli produktiva.

hmm vi har 110 000 dödsfall ca per år.
110 000 * 10 000 000 = 1 100 000 000 000
jävlar vad det är dyrt för sverige...

förbjud utvandring tills man har betalt alla sina skulder och förbjud arbetslöshet, att vara sjuk är inte ett skäl att man behöver hjälp, bidrag ? det är det slut med.

jag tror att staten sverige har insett att varje individ är ett spel på rouletten när det är en fråga om hur mkt de kommer att kosta och hur mkt de kommer att dra in till staten. jag tror inte heller att vi är beredda att vandra en väg där alla måste betala sin del.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Skönt med ett riktigt troll igen.

Jag kollade direkt om webkameran var påslagen... det var den inte så hur f-n kan du se mig?

hmm vi har 110 000 dödsfall ca per år.
110 000 * 10 000 000 = 1 100 000 000 000
jävlar vad det är dyrt för sverige...

Lite fel i den matematiken. Det är inte ALLA dödsfall som kostar samhället 10 miljoner, jag talar i det här fallet "bara" om trafikolyckor. Det är för att de trafikdöda ofta är mer produktiva.

Har vi tur så stannar vi på omkring 300 förlorade liv i trafiken i år. Det betyder: 300 * 10 000 000 = 3 000 000 000 riksdaler nergrävt på kyrkogårdarna. Jämfört med fjolåret så innebär det minskade kostnader för samhället med 1 miljard om man slår ut den ekonomiska förlusten på en förväntad livslängd. :)

Gamlingar som dör på ålderdomshemmen innebär "bara" minskade kostnader för samhället. (Cyniskt men sant.)

Last edited:

Raderad medlem 18100

Guest
Jasså? Vad tycker du vore ett mindre löjligt straff för dem som utsätter andra för direkt livsfara? Om jag går ut på torget och skjuter vilt med en AK5:a så riskerar jag också många människors liv. Hur långt fängelsestraff tycker du att jag förtjänar för det? Borde jag få en ny vapenlicens sen tycker du?

Nej jag tycker att du borde utvisas till Uganda men det är av helt andra orsaker.
Jo jag kan se din poäng där för dom som skjuter på folk brukar ju vara noga med licensen...:rolleyes:

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Hoj
ett par trestycken...
Undrar hur många som skulle köra som de gör efter Bulten om de riskerade 1 års fängelse och 2 miljoner i böter? Problem solved...

Och undra hur många som skulle köra ifrån polisen om det var så hårda straff..
Och undra hur farlig den polis jackten skulle bli för allmänheten...
Hur fan tänker du igentligen...? :va

Sjävl skulle jag sparka ner snutjäveln i diket rakt av! Aldrig att jag skulle stanna!

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Ett sätt att råda bot på problemet är ett förbud mot nya körkort. Om 10-20 år så skulle nog de kvarvarande motorcyklisterna ha en tämligen hög "förståndskvot".

Hur många tror du inte bara skulle plocka bort skylten? Kan man virra bort farbrorblå med cykel är det inga konstigheter med moppe.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Eftersom en polisman kan välja om han ska dela ut böter eller ej så är det ju mindre begåvat att vara kaxig. Dessutom så talar sannolikheten nog för att han inte var en bättre förare än en professionell motorcyklist...
Sannolikheten?? Polisen har inte bevisat att han är skickligare, så det är väl bara att släppa arrogant-snacket. Både verkade ha kontroll. Att killen skulle vara kaxig gör väl inte att han ska ha fängelse. Har inte med saken att göra.

Om han varit en skicklig motorcyklist hade han ej kört på ett sådant sätt att polisen hade haft en anledning att gripa honm överhuvudtaget. Körskicklighet sitter mellan öronen, inte i högerhanden.
Du är såååååå övertygande. Du måste helt enkelt ha rätt med din faktabaserade argumentering...

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Sannolikheten?? Polisen har inte bevisat att han är skickligare, så det är väl bara att släppa arrogant-snacket. Både verkade ha kontroll. Att killen skulle vara kaxig gör väl inte att han ska ha fängelse. Har inte med saken att göra.

En avgörande faktor när ett straff ska utfärdas är, även om det kanske inte är officiellt uttalat, sannolikheten för att brottet skall begås igen. Om man ställer sig och är kaxig gentemot polisen och domstolen så gräver man ju därför sin egen grav. Det bevisar ju nämligen bara att det kommer att krävas ett hårdare straff för att det ska bita tillräckligt i skinnet på boven så att denne blir en skötsam individ.

Du är såååååå övertygande. Du måste helt enkelt ha rätt med din faktabaserade argumentering...

Tja, det blir nog intressantare för andra att läsa om man för fram argument istället för att man argumenterar utan att föra fram ett logisk resonemang...

Vad vet vi om denna förare i England? Det enda vi vet är att han är vårdlös i trafiken. Hur ska man kunna koppla ihop vårdlöshet med att vara en skicklig motorcyklist? Det är ju en omöjlighet. Således talar allt för att han är en sämre motorcyklist än polismannen. Det faktum att han påstår annat tyder på omognad och den därtill så vanliga konsekvensen - dåligt omdöme.

Valentino Rossi är en gudomlig raceförare. Att vara skicklig motorcyklist på allmän väg är dock en HELT annan sak. Valentino Rossi behöver t.ex. aldrig bry sig om mötande trafik eller småbarn som kan gå ut i vägen. Sannolikheten för att Rossi skulle krascha på allmän väg är ju enormt mycket större om han kör på samma sätt soim på bana. Således kan man inte påstå rakt upp och ner att han är en bra motorcyklist på allmän väg. Det finns inga bevis för ett sådant resonemang. En veteranförare som aldrig kraschat på allmän väg får väl dock anses vara en skicklig motorcyklist för färd på allmän väg.

Att vara en skicklig motorcyklist innebär att kunna identifiera hot och agera på ett sådant sätt att man minimerar riskerna för sig själv och andra. Inte, vad många tycks tro, att köra fort.

Det absolut enklaste som man kan göra med en motorcykel är att öka farten. Det klarar en två-åring av med lätthet. Att svänga och bromsa är dock en HELT annan sak. Tyvärr så finns det dock alldeles för många "två-åringar" ute på vägarna.

Last edited:

LORD HUMUNGUS

RIDERS DOD
Gick med
23 Apr 2008
Hoj
KAWASAKI ZX10R
En avgörande faktor när ett straff ska utfärdas är, även om det kanske inte är officiellt uttalat, sannolikheten för att brottet skall begås igen. Om man ställer sig och är kaxig gentemot polisen och domstolen så gräver man ju därför sin egen grav. Det bevisar ju nämligen bara att det kommer att krävas ett hårdare straff för att det ska bita tillräckligt i skinnet på boven så att denne blir en skötsam individ.

Tja, det blir nog intressantare för andra att läsa om man för fram argument istället för att man argumenterar utan att föra fram ett logisk resonemang...

Vad vet vi om denna förare i England? Det enda vi vet är att han är vårdlös i trafiken. Hur ska man kunna koppla ihop vårdlöshet med att vara en skicklig motorcyklist? Det är ju en omöjlighet. Således talar allt för att han är en sämre motorcyklist än polismannen. Det faktum att han påstår annat tyder på omognad och den därtill så vanliga konsekvensen - dåligt omdöme.

Valentino Rossi är en gudomlig raceförare. Att vara skicklig motorcyklist på allmän väg är dock en HELT annan sak. Valentino Rossi behöver t.ex. aldrig bry sig om mötande trafik eller småbarn som kan gå ut i vägen. Sannolikheten för att Rossi skulle krascha på allmän väg är ju enormt mycket större om han kör på samma sätt soim på bana. Således kan man inte påstå rakt upp och ner att han är en bra motorcyklist på allmän väg. Det finns inga bevis för ett sådant resonemang. En veteranförare som aldrig kraschat på allmän väg får väl dock anses vara en skicklig motorcyklist för färd på allmän väg.

Att vara en skicklig motorcyklist innebär att kunna identifiera hot och agera på ett sådant sätt att man minimerar riskerna för sig själv och andra. Inte, vad många tycks tro, att köra fort.

Det absolut enklaste som man kan göra med en motorcykel är att öka farten. Det klarar en två-åring av med lätthet. Att svänga och bromsa är dock en HELT annan sak. Tyvärr så finns det dock alldeles för många "två-åringar" ute på vägarna.

vafan är du igång fortfarande ?:rofl ditt svammel är nog lika uppskattat som en hundskit i en swimmingpool :D :Således :rofl

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...