Fotokurvan bulten. Förbannade jävla idioti....

Status
Ej öppen för fler svar.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är inte bulten som är problemet, eller fotograferna heller för den delen. Är man så dum att man manglar på bara för att det står en fotograf på plats sätter man bara Darwins teorier på prov.

Att tro att diverse hinder på bulten skulle lösa några problem är väldigt kortsiktigt. Den enda effekten är att problemet flyttar och att konversationen återuppstår när någon gjort samma sak på en annan väg.

Det är väl, antar jag, i botten en fråga om inställning. Personligen gillar jag att köra fort, men ser alltid till att respektera omgivningen. Jag håller igen vid lägre hastighetszoner, vid bebyggelse, fotgängare, stall eller dylikt. När jag kör mer inspirerat håller jag mig på min sida om jag inte ser genom kurvan. Vissa av de jag kört med gör det emellertid inte. Det enda jag kan göra är att påpeka att det kanske vore bättre att inte chansa så mycket eftersom oddsen säger att du förlorar förr eller senare.

Personligen tycker jag att folk får köra i vilket tempo de vill, det är upp till var och en, inte till mig, att diktera hastighet. Däremot respekterar jag inte att de låter det gå ut över andra.

Slutligen gillar nog de flesta att köra bana, men situationen är som den är i Stockholm och det är en (ändlös) diskussion som lär pågå i all överskådlig framtid.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nu är det väll ändå så att det är inte riktigt de som fotar som är problemet.
Har man inte tillräckligt vett i skallen att köra med lite marginal å vett så kanske man inte har ute på vägen att göra överhuvudtaget?

Visst är det så att det oavsett omständigheterna är föraren som ansvarar för hur fordonet framförs. Det ansvaret kan ingen elle ringet ta ifrån föraren!

MEN om jag nu som både fotograf/mc-förare/bilist VET att jag RISKERAR trigga någon/några att fatta ett dåligt beslut är det då inte vanligt vett o ettikett att då skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!

Jag fråntar inte ansvaret från motorcyklister som kör som vettvillingar bara för en/flera bilder men jag lägger härmed ett visst ansvar även på fotograferna som de fakto har ett val. Åka dit ställa sig plåta/riskera trigga en olycka eller inte!

Hade olycksantalet varit lika högt utan fotografer?

Frågan är öppen och varken kan eller måste besvaras men det torde ligga något i statistiken där det tydligen tycks vara en överrepresentation i olyckor där fotograferna väljer att stå!

Mvh!
// Niklas
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Visst är det så att det oavsett omständigheterna är föraren som ansvarar för hur fordonet framförs. Det ansvaret kan ingen elle ringet ta ifrån föraren!

MEN om jag nu som både fotograf/mc-förare/bilist VET att jag RISKERAR trigga någon/några att fatta ett dåligt beslut är det då inte vanligt vett o ettikett att då skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!

Jag fråntar inte ansvaret från motorcyklister som kör som vettvillingar bara för en/flera bilder men jag lägger härmed ett visst ansvar även på fotograferna som de fakto har ett val. Åka dit ställa sig plåta/riskera trigga en olycka eller inte!

Hade olycksantalet varit lika högt utan fotografer?

Frågan är öppen och varken kan eller måste besvaras men det torde ligga något i statistiken där det tydligen tycks vara en överrepresentation i olyckor där fotograferna väljer att stå!

Mvh!
// Niklas

Med all respekt, om den formen av logik användes universellt, hade inte motorcyklar tillåtits överhuvudtaget.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Jag vet inte om dubbelmoralen blir så mycket tydligare här på Sporthoj? :D

bulten08_41.jpg

zvwqjt.jpg
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Hur är det med poliser och sådant där uppe?
Hjälper det något om man ställer ut ett par st sådana där för syns skull?
 

Slike

Bikerboyz.se
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Norrby
Hoj
XR650R Crf450x
MEN om jag nu som både fotograf/mc-förare/bilist VET att jag RISKERAR trigga någon/några att fatta ett dåligt beslut är det då inte vanligt vett o ettikett att då skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!

Mvh!
// Niklas

Känns lite som att det inte riktigt gott framm att 4 utav dessa 6 olyckor var i andra kurvor än den beryktade kurvan, 6 olyckor totalt på en sträcka under en dag är en katastrof.
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Håller med Ezzo till 100%


Kan inte vara långt kvar tills det sitter en sån här skylt på den "slingan" och det är ingen annans fel än motorcyklisterna själva.

/J
 

Bifogat

  • C5-1.jpg
    C5-1.jpg
    9.1 KB · Visningar: 1,551

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Z1000
skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!


Mvh!
// Niklas

Jag fotar inte för att få ett ballt knäskrap. Jag fotar för att jag gillar att fotgrafera.... och jag gillar hojjar. Alltså fota hojjar.... plåtar kråmslädar, sporthojjar, touringmaskiner, fyrhjulingar och t.o.m bilar. Har aldrig bett nån att köra som en galning, utan tvärtom pratat med folk som stannat för ett snack att det blir jäkligt mycket snyggare och bättre bilder om dom inte kör så jäkla fort.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Visst är det lustigt, alla andra trådar om bulten så ska bilister slaktas, vägen är fri, inget får stoppa oss.
Men nu när en tråd startas om hur hojåkare beter sig på bulten så är alla med på samma sida.

Ja, moralens högborg, sporthoj. Varför är man förvånad?

Nu vet jag inte vilka som skrivit i andra trådar och om dom håller sig borta från den här tråden, o jag bryr mig inte heller faktiskt, bara tonen i trådarna som bli r så enormt olika så det är skrattretande.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag vet inte om dubbelmoralen blir så mycket tydligare här på Sporthoj? :D

hahaha :rofl

Vad har Ts att säga till sitt försvar? "Det var inte jag, MR hamrén ville provköra"

Dubbelmoral visar väl alla nån gång.. Men man ska nog inte kasta spjut i radhus.

Mina 500 spänn.
 

Gixxerhoffa

Old Gixxer
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
GSX-R 750 -95 (såld)plus en Intruder (såld)
Jag kan bara hålla med trådskaparen:tummenupp
Vill man ha SNYGGA knäskraps bilder så har vi mycket bra och fina
banor att köra på.:yoparty
Och det bästa är att man inte riskerar att hamna i fronten på nån bil.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Nu har jag aldrig varit där och vet inte var det är men tycker mig känna igen kurvan från andra foton. Är inte denna kurvan helt öppen med fri sikt runt hela? Bara en liten notering till TS försvar, viss skilnad att möta MC i en halvskymd sväng på sin egen sida och köra fort i en sväng med fri sikt åt bägge håll. (med reservation mot att kurvan inte är den jag nu tänker på)

Det pratades inte om att köra med knäskrap utan över sin förmåga och köra rent farligt. Det verkar inte dessa 2 bilder direkt visa att Ezzo gör, tycker inte hans post kontra dessa bilder tyder på någon dubbelmoral alls men det kanske bara är jag.

Jag vet inte om dubbelmoralen blir så mycket tydligare här på Sporthoj? :D

bulten08_41.jpg

zvwqjt.jpg
 

SACCE

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
haninge
Hoj
HONDA SP-2 REPSOL-STYLE (hrmfph.... inte min längre men kan inte rå för det..... älskade den så hårt att jag vill ha kvar den som avatar....)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Tyvärr är det och kommer fortsätta vara så att folk kör över sin förmåga.

Jag har vart en av de "idioterna" som pressat framför kamerorna för att få med mitt knäskrap. Dock inte över min förmåga. Över vägens förmåga helt klart!

Var på väg att smälla med en bil idag som låg i vänster körfält i en vänstersväng för o köra om en cyklist... Tyvärr kommer vi fortsätta ha olyckor och folk kommer att försvinna från oss...

Kör med insidan skallen!!

Bra skrivet och bra att det uppmärksammas lite nu och då :)

Haha, du låg ju o bomba fram o tillbaka som en vettvilling....jag har bildebevis. ;):banana
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
Jag är inte dum. Förstod att de där bilderna skulle dyka upp.

Försvar. Det har jag inget hållbart i era ögon.
Men kolla då på bilderna. Jag lånar inte hela mötande körfält.
Hastigheten är inte hög, ca 100 knutar... Det ser ut att gå betydligt fortare än det gör.
Samt så är bilderna tagna i mitt apex. Dvs där jag ligger ner som mest.

Vilket säkerligen fotograferna kan intyga.

Jag behöver dessutom inte ta i för fulla muggar för att uppnå det där...

Har du någonsin mött någon som har sitt apex inne vid vänster vägkant... Jag har... Det är en jävla skillnad. Allra helst när personen kommer i 35-45m/s
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top