Fråga om riktig lowlife bilköpare

Status
Ej öppen för fler svar.

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
Ny till våren
Jag vill verkligen inte vara en människa som har allt för många fördomar. Men jag gör inte bilaffärer med romer (zigenare, resande eller vad man nu vill kalla dem). Det är något som jag har lärt mig den hårda vägen...

Klargöra att Zigenare och Resande icke är samma folkslag!

Och det är inga som helst problem att göra affärer med varken Zigenare eller Resande. Köpt och sålt ett 10-tal bilar genom åren, det handlar bara om att veta vad man gör!

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
hahaha ljudklippet var fan det roligaste jag hört på länge

killen verkar ju helt efterbliven/påtänd

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Klargöra att Zigenare och Resande icke är samma folkslag!
Tattare säger en del också. Visst är det äpplen och päron, men båda är tämligen likartade och besläktade frukter. Om det får dig att må bättre kan jag berätta att jag helst inte gör bilaffärer med varken päron eller äpplen heller. :pannkyss

Edit: Jag gör heller inte gärna bilaffärer med Hederlige Harrys eller Billige Berras Bättre Begagnade Bilvrak.

Är det några som jag har fördomar mot så är det rödhåriga skåningar med glasögon. De kan man verkligen inte lita på. :mad: :näsblod

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Moonflower: Få se om jag fattar det hela rätt:

Du säljer alltså en bil som inte går igenom besiktningen, till en 15-16 årig kille som eventuellt är lite psykiskt störd, som vill köpa och skriva bilen på sin mamma, låter han förfalska hennes namnteckning och låter han provköra och köra hem bilen trots att han inte kan ha körkort?

Ärligt talat: Hur var du själv i den åldern, gjorde dumma saker och ljög? Hur mycket visste du om bilar då?

Det är möjligt att du juridisk har rätt med moraliskt tycker jag att du ska köpa tillbaka bilen. 1500 är troligtvis kaffepengar för dig eller din tjejkompis men kan vara mycket pengar för killen.Tycker dessutom det är du som pratar mest på ljudbandet så de inte får en syl i vädret. Sen att du bara måste nämna att de är zigenare känns onödigt.

Det var min åsikt. :)

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Det är mycket som jag inte har fått med i den korta beskrivningen, bla. att det är zigenare som blåljuger och säger emot sig själva hela tiden. Alltså helt meningslöst att ens försöka diskutera, då de nekar till allt soom har hänt. Jag spelade in den sista delen av samtalet, här kan ni lyssna:
http://upload.sh.nu/download.php?file=50c247c5e56e7b215408d876caf6cb89

Finns inga vittnen. Men faktum är att de kör runt i saaben, som de inte har kvitto på (vi skrev inget) och formellt inte äger.

Inavel is the shit! "Han är sån pojke som mår inte bra"

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Det är mycket som jag inte har fått med i den korta beskrivningen, bla. att det är zigenare som blåljuger och säger emot sig själva hela tiden. Alltså helt meningslöst att ens försöka diskutera, då de nekar till allt soom har hänt. Jag spelade in den sista delen av samtalet, här kan ni lyssna:
http://upload.sh.nu/download.php?file=50c247c5e56e7b215408d876caf6cb89

Finns inga vittnen. Men faktum är att de kör runt i saaben, som de inte har kvitto på (vi skrev inget) och formellt inte äger.

Tråkigt det som hänt och jag hoppas det löser sig, men jag garvade så jag höll på att dö. Du får skriva ut en varning innan du lägger upp sånt där. Det är ju Lefis grabb och hans fru du pratar med!!!!

Mitt råd är, fortsätt spela in. Filma gärna också. Kolla upp vad dom lyckats dragit på sig för skulder på bilen. Är det inga problem ta tillbaka bilen alt dra av det på vad dom får tillbaka för pengar. Ta med några bra vänner och åkt dit. Ge tillbaka pengarna. Konstatera att du lärt dig en läxa och att det gick ganska bra ändå.

Moonflower

Liten blå terrorist
Gick med
3 Jul 2003
Hoj
KTM 640 LC4
Jag vill inte köpa tillbaka bilen, de har ju haft den under några dagar och jag vet som sagt inte hur mycket P-böter och trängselskatter de har dragit på sig. Tar jag tillbaka bilen har ju min tjejkompis stått som ägare hela tiden och blir skyldig att betala allt. Och jag vet inte oom det är möjligt att kolla upp alla typer av avgifter de kan ha dragit på sig; ringa varenda parkeringsbolag osv.

Jag vill generellt sett vara väldigt försiktig med att döma en grupp, jag tycker att man måste se till att det alltid är en enskild individ som beter sig och inte en hel grupp eller ett folkslag. Det är motstridiga känslor, för jag har till stor övervägande del negativa erfarenheter av affärer med zigenare.

Och som sagt, det är många detaljer och nyanser som jag inte har fått med i det första inlägget. Jag är övertygad om att killen varken är 15 eller 17 år, någonstans mellan 20 och 25 är närmare sanningen. Jag är mer eller mindre säker på att de blåljuger om det också. Jag såg aldrig någon legitimation, men han körde bra, var insatt i "bilområdet" och betedde sig på alla sätt som en vuxen som har erfarenhet av bilköp. Jag upplever att de har lagt upp en strategi som inte har någonting med sanningen att göra, för att jag ska ta tillbaka bilen. I samtalet ändrar de sig och säger emot sig själva flera gånger. Det var dessutom han som ville ställa bilen på morsan och skrev under med hennes namn. Inte jag. Jag hade inte den blekaste om vad hon heter.

Egentligen är det bäst att garva åt det hela, ser man det så kan det ju bli ganska roligt att lyssna på klippet.:) Jag har helt klart dragit lärdom av det som hänt, och det är ju positivt.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Du kan alltid polisanmala, det ar forsakringsbolaget som inte betalar ut ersattning nar man lamnat ut nyckeln frivilligt. Anmal, appsolut.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Min lilla pojke sitter & krinar.....han är inte sån pojke som inte mår bra....

HAHAHAA!!! no shit!

Trodde han att han skulle få en NY bil för 1500:- ??!!

Sen undrar jag..sen NÄR får man köra bil när man är FEMTON ÅR!!??

Jeeeez.....

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Nu vill inte jag vara den som är den... Men hur kommer det sig att du fick för dig att du skulle göra affärer med zigenare? Det första man lär sig är väl att man inte göra affärer med den typen?

Hoppas att det ordnar sig för dig!

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
En kompis var med om en liknande händelse för ett år sen ungefär. Kompisen gick med på att låta köparen ta registreringsbeviset och skicka in det eftersom även han skulle skriva den på sin mamma. Efter att par dagar ringer köparen och vill lämna tillbaka bilen eftersom han kommit på att han ville ha en kombi istället.

När kompisen inte går med på detta så påpekar köparen att han kommer få ångra detta och att det kommer stå honom dyrt. Efter detta så beställer kompisen ett nytt registreringsbevis som han själv skriver på och fyller i datumet som bilen såldes. Må vara hänt att det inte är lagligt, men hade det varit bättre att han fått betala killens parkeringsböter för att köparen har problem med en trasig DNA-stege?

Vi kollade för övrigt upp honom ett tag senare och såg att han hade en hel del betalningsanmärkningar, mestadels från olika parkeringsbolag. Undra vem de var menade för...

Coppertail

Squid
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
Fornminne FJ 1100
Men det blev ju lite tokigt detdär, så kan det gå.

Du har fått pengarna. :check
Du har regbeviset i din hand. :check

Om bilen är påställd och har ett giltigt skattemärke har du lite problem.
Om du vet var bilen finns är det bara ett "besvär".
Åk dit och skrapa märket omedelbart. Ställ av !

Är den sedan bara avställd får du ta det därifrån.

Du kanske kan hitta en ny "köpare" i den lokala parken ?

Det sista är naturligtvis inte moraliskt (TM) riktigt, och självklart menat som ett skämt.:rolleyes:

Last edited:

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Det grova misstag du gjorde var att du lät aset skriva under med sin morsas namn. Sådant ser inte så bra ut vid en eventuell polisanmälan.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Moonflower skrev:
Han ger mig pengarna och säger att han vill skriva bilen på sin mamma, helt ok för mig. Han skriver under med hennes namn och lånar min telefon för att, som han säger, ringa och få hennes personnummer osv. Han får inte tag i dem och jag har bråttom iväg, jag ber honom sms:a uppgifterna under kvällen. Det tycker han är ok.
Du har dig själv att skylla.

Edit: har just lyssnat på ljudfilen. Sicka människor. Herregud...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men alltså, att någon 2007 lämnar ifråns sig en bil till en olegitimerad kille som dessutom signerar ägarbytet med någon annans sanmn är det mest anmärkningsvärda här. Om killen har finbyxor, moccajacka, vit skjorta, klackring och svart välkammat hår så gör det ju saken bara värre men det hade varit nog illa ändå.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Mästarna på att försöka blåsa folk... ziggisarna.

Bra att du inte gav med det, eftersom du anade att grabben var betydligt äldre och det hela säkerligen bara var ett sätt att kunna blåsa dig! :)

Kom själv ihåg förra sommaren. Man stod utanför Burger King. Där står det någon zigenarbil, minns inte om det var en scorpio eller en gammal mercha. Iaf fönstret till BK's personalrum var öppet för vädring eller liknande. Zigenartanten gick ut från bilen och fram till fönstret och sa att de måste dra. Vi han säga till personalen på BK att det pågick någon stöld eller så. Han som hoppade ut från fönstret hann inte få med något, men det visade sig att dvd's och andra prylar där inne var ihoprullade och redo att packa in i bilen! :lol

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025