Jag tänkte mig mera att erbjuda P-stavar till dom som själva inser att familjen inte kan mätta en mun till...
Jag säger inte att det är en dålig idé. Självklart är alla förslag som kan bromsa befolkningstillväxten värda att resonera kring.
Men jag får ändå lite svårt att ta din vurm för den här frågan på allvar när du så snabbt förkastar en av de absolut mest kunniga i ämnet, med 20 år fältstudier i Afrika, bara för att denne talar dålig engelska och istället går på magkänsla och övertygelse.
Edit:
P-spiraler till ett par hundra miljoner kvinnor i all ära men jag är nog trots allt mer benägen att gå på Hans Roslings linje att försöka ta folk ur fattigdomen och att då framförallt erbjuda hjälp till självhjälp. Hjälp i form av bättre teknik, i form av kunskap, i form av resurser så de själva kan ta sig ur svälten genom att de själva ökar sin egna matproduktion..... För som han så många gånger visat så sjunker barnafödandet när fattigdomen, armodet och svälten avta och utbildningsnivå och levnadsstandard ökar.
Nu har ju han iofs bara ett par årtionden av egen forskning och ett rent otroligt omfattande statistiskt underlag att basera sina åsikter på så frågan är om jag nog inte skall hänga på och köra på magkänsla istället. Alla vet ju hur såna däringa akademiker är, de vet ju inget om verkligheten.