Frågor man aldrig vågar ställa

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tänkte mig mera att erbjuda P-stavar till dom som själva inser att familjen inte kan mätta en mun till...

Jag säger inte att det är en dålig idé. Självklart är alla förslag som kan bromsa befolkningstillväxten värda att resonera kring.

Men jag får ändå lite svårt att ta din vurm för den här frågan på allvar när du så snabbt förkastar en av de absolut mest kunniga i ämnet, med 20 år fältstudier i Afrika, bara för att denne talar dålig engelska och istället går på magkänsla och övertygelse.

Edit:
P-spiraler till ett par hundra miljoner kvinnor i all ära men jag är nog trots allt mer benägen att gå på Hans Roslings linje att försöka ta folk ur fattigdomen och att då framförallt erbjuda hjälp till självhjälp. Hjälp i form av bättre teknik, i form av kunskap, i form av resurser så de själva kan ta sig ur svälten genom att de själva ökar sin egna matproduktion..... För som han så många gånger visat så sjunker barnafödandet när fattigdomen, armodet och svälten avta och utbildningsnivå och levnadsstandard ökar.

Nu har ju han iofs bara ett par årtionden av egen forskning och ett rent otroligt omfattande statistiskt underlag att basera sina åsikter på så frågan är om jag nog inte skall hänga på och köra på magkänsla istället. Alla vet ju hur såna däringa akademiker är, de vet ju inget om verkligheten.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då ser det ju ut som att minskat födande ger färre döda men samma antal överlevande.
diagram.jpg

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Så svält beror på att de inte är tillräckligt många för att tillgodogöra sig de tillgängliga resurserna?

Nej, den individuella familjens överlevnad beror på möjligheterna att tillägna sig resurserna, grunden till ökat barnafödande.

GuW, gillar hur du ignorerar att det minskade barnafödandet och antalet döda hänger ihop med Sveriges kraftigt ökade BNP i början på 1900-talet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
GuW, gillar hur du ignorerar att det minskade barnafödandet och antalet döda hänger ihop med Sveriges kraftigt ökade BNP i början på 1900-talet.

Jag gillar hur du ignorerar det faktum att det ökade BNP kan vara en följd av det minskade barnafödandet eller tusen andra saker, men det står fortfarande i skuggan av att du tycker det är bättre att dom föder många barn och att några dör än att dom föder få barn och att alla överlever.

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Så lösningen på svälten är att en familj får alla resurserna och de övriga svälter ihjäl?
Du har ett mycket konstigt resonemang.

Tror du får ta och läsa det där en gång till.

GuW skrev:
Jag gillar hur du ignorerar det faktum att det ökade BNP kan vara en följd av det minskade barnafödandet eller tusen andra saker, men det står fortfarande i skuggan av att du tycker det är bättre att dom föder många barn och att några dör än att dom föder få barn och att alla överlever.

Nobelt, särskilt när din egen lösning är att stoppa upp P-spiraler i ett par hundra miljoner människor och sen låta de lösa skiten själva.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Nobelt, särskilt när din egen lösning är att stoppa upp P-spiraler i ett par hundra miljoner människor och sen låta de lösa skiten själva.

Förklara då hur du menar.
Passa även på att förklara vad felet med P-stavar (inte spiraler) är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Min lösning var P-stavar till dom som vill ha, dom kostar inte mycket och kan sättas in i samband med andra besök hos vårdpersonal, exempelvis vaccinering.
(Dom sätts in med en kanyl strax under skinnet, det skulle t.o.m jag klara av)

P-stavarna räcker i ungefär 5 år, så om dom inte kommer tillbaka blir dom så småningom fruktsamma igen utan hjälp.

I övrigt tycker jag vi fortsätter precis som förut med vaccineringar, brunnsgrävningar och att köpa getter i Afrika åt våra vänner som present istället för ytterligare en kinesisk konsumtionsvara som dom inte behöver.

Last edited:

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Förklara då hur du menar.
Passa även på att förklara vad felet med P-stavar (inte spiraler) är.

Det jag skrev handlar enbart om motivationen bakom barnafödandet och inget annat.

Guw skrev:

Min lösning var P-stavar till dom som vill ha, dom kostar inte mycket och kan sättas in i samband med andra besök hos vårdpersonal, exempelvis vaccinering.
(Dom sätts in med en kanyl strax under skinnet, det skulle t.o.m jag klara av)

P-stavarna räcker i ungefär 5 år, så om dom inte kommer tillbaka blir dom så småningom fruktsamma igen utan hjälp.

En P-stav räcker i ungefär 3 år, den som får de ska helst ha använt minipiller tidigare (för att gardera mot bi-effekter) och det är knappast vem som helst som får sätta in de (i Sverige görs det endast av specialutbildade gynekologer/barnmorskor). Priset är, i alla fall här, runt tusenlappen, knappast "billigt" när pengarna kan gå till vatten eller liknande.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det jag skrev handlar enbart om motivationen bakom barnafödandet och inget annat.

En P-stav räcker i ungefär 3 år, den som får de ska helst ha använt minipiller tidigare (för att gardera mot bi-effekter) och det är knappast vem som helst som får sätta in de (i Sverige görs det endast av specialutbildade gynekologer/barnmorskor). Priset är, i alla fall här, runt tusenlappen, knappast "billigt" när pengarna kan gå till vatten eller liknande.

Och det är just den motivationen/inställningen som orsakar problemen.
Resonemanget angående pstav gäller endast i Sverige.
Eventuella biverkningar av pstaven upphör om man plockar ut den.
Kostnaden för staven och insättningen medelst ett biståndsprogram blir ingalunda en tusing.

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Och det är just den motivationen/inställningen som orsakar problemen.
Resonemanget angående pstav gäller endast i Sverige.
Eventuella biverkningar av pstaven upphör om man plockar ut den.
Kostnaden för staven och insättningen medelst ett biståndsprogram blir ingalunda en tusing.
Varför är så fallet? Bara för det inte handlar om ett I-land ska vilken apa som helst få administrera en P-stav? Tvärtom är det viktigare att det görs av kvalificerad personal i ett sådant område eftersom t ex en infektion medför otroligt mycket högre risker. Dessutom har nervskador dokumenterats pga felaktig insättning av P-stav.

Vad menar du att priset blir då? Även om det blir billigare så kommer det knappast bli billigt i jämförelse med andra åtgärder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför är så fallet? Bara för det inte handlar om ett I-land ska vilken apa som helst få administrera en P-stav? Tvärtom är det viktigare att det görs av kvalificerad personal i ett sådant område eftersom t ex en infektion medför otroligt mycket högre risker. Dessutom har nervskador dokumenterats pga felaktig insättning av P-stav.

Vad menar du att priset blir då? Även om det blir billigare så kommer det knappast bli billigt i jämförelse med andra åtgärder.

Nämen vad fan, du har rätt, vi fortsätter som tidigare, det är ju fan ett vinnande koncept!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Varför tror du att det är svårt att peta in en P-stav i armen?
Varenda veterinär gör motsvarande i ackordstempo, utan att jag hört talas om några nervskador.
När man pratar "billigt" så handlar det om effektivitet per krona.
Lösningar på grundproblem är bättre än konstgjord andning på döfödda situationer.
Själva staven kostar under hundringen (från producent) och sätts in i samband med vaccination eller rutinkontroll.

Kraven är annorlunda i u-länder.
Det ärt skillnad mellan förstahjälpen och bröstförstoring.

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Nämen vad fan, du har rätt, vi fortsätter som tidigare, det är ju fan ett vinnande koncept!
Kul att du klarar erkänna att du har fel i alla fall :tummenupp Men jag ser hellre att vi gör som Rosling säger, som jag sagt från första början.

Skrotnisse skrev:
Varför tror du att det är svårt att peta in en P-stav i armen?
Varenda veterinär gör motsvarande i ackordstempo, utan att jag hört talas om några nervskador.
När man pratar "billigt" så handlar det om effektivitet per krona.
Lösningar på grundproblem är bättre än konstgjord andning på döfödda situationer.
Själva staven kostar under hundringen (från producent) och sätts in i samband med vaccination eller rutinkontroll.

Dessutom blandar du ihop i- och u-länder.
Kraven är annorlunda i u-länder.
Det ärt skillnad mellan förstahjälpen och bröstförstoring.

Nervskador

Varför skulle någon få köpa staven till produktionspris och hur vet du egentligen att den kostar en hundring? Du har helt rätt, kraven är annorlunda, vad som är enklare komplikationer här ger mycket värre effekter i u-länder, alltså är kraven egentligen högre. Att kalla barnafödandet för "grundproblemet" är bara löjligt och ett sätt att försöka friskriva västvärlden från skuld.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kul att du klarar erkänna att du har fel i alla fall :tummenupp Men jag ser hellre att vi gör som Rosling säger, som jag sagt från första början.

Du känner inte igen ironi va?

Din länk till nervskador gällde singelstav typen av P-stav, multistavarna är både billigare och enklare att sätta in då det görs med en grov kanyl, i princip samma ingrepp som en vaccinering.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...