Frågor man aldrig vågar ställa

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Privata apotek arga på Apoteket AB

Någon får gärna förklara detta för mig? :dummer Marknaden avregleras för konkurrensens skull och när de privata aktörerna inte klarar att konkurrera, då vill man reglera den statliga aktören? Är det verkligen fri marknad det? :va

Haha, skulle vara lite kul om det slog bakut och regeringen stiftade en lag om att ingen aktör inom något område får ha mer än 35% av marknaden. ;) Oavsett om det är privat eller statligt ägt.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Palme-mordet... Slog mig precis efter att ha sett en kort film om HLR.

Minns inte så där överdrivet mycket men vill minnas att nån försökte HLR och att kompressionerna hade haft negativ effekt iom att han var skottskadad?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Palme-mordet... Slog mig precis efter att ha sett en kort film om HLR.

Minns inte så där överdrivet mycket men vill minnas att nån försökte HLR och att kompressionerna hade haft negativ effekt iom att han var skottskadad?

Vid vissa skador så kan man trasa sönder mer och förvärra skadan vid HLR, men behövs HLR så ska man göra den oavsett skador då den skadade likafullt dör utan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tänkte ge bort en get i Afrika åt en bekant, så jag strosade in på Unicef's gåvoshop http://unicef.se/gavoshop

En sak slog mig där, man kan ge bort massor av saker som räddar livet på massor av barn (vattenreningskit, nötkräm, energikex, vaccin och annat) men gör man någonting för att begränsa barnafödandet där nere?

Visst ska vi försöka rädda dom barn som föds, men om vi ser till att alla som föds överlever och det fortfarande föds lika många eller fler, så ökar ju bara behovet av hjälp med åren, det blir bara fler och fler som ska dela på resurserna som ändå inte räcker till i dag.

Nåja, ger jag bort en get så får en familj det bättre IAF.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Jag tänkte ge bort en get i Afrika åt en bekant, så jag strosade in på Unicef's gåvoshop http://unicef.se/gavoshop

En sak slog mig där, man kan ge bort massor av saker som räddar livet på massor av barn (vattenreningskit, nötkräm, energikex, vaccin och annat) men gör man någonting för att begränsa barnafödandet där nere?

Visst ska vi försöka rädda dom barn som föds, men om vi ser till att alla som föds överlever och det fortfarande föds lika många eller fler, så ökar ju bara behovet av hjälp med åren, det blir bara fler och fler som ska dela på resurserna som ändå inte räcker till i dag.

Kvinnor utbildas ju till att använda skydd i så stor utsträckning som möjligt. Visserligen mot AIDS men det har ju dubbel effekt. Att begränsa barnafödandet i sig själv är väl egentligen nästan omöjligt och leder till rätt mycket otrevligheter vilket syns tydligt i Kina.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Jag föreslog en gång att man skulle acceptera testiklar som betalning.
Men det fick föga bifall.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lyssna på en av de som vet absolut mest om jordens befolkningstillväxt och om Afrika..

Han har säkert alldelens rätt, men han pratar så dålig engelska att jag inte orkar med.

Annars gillar jag ofta TED talks.

Den här är också tänkvärd:

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Den här är också tänkvärd:
På vilket sätt är den relevant?! Jag vet att att alla avpixlat-anhängare älskar den där videon men vad har den med Sverige att göra?! :va

Fattigdom har aldrig varit ett asylskäl för de som kommer till Sverige och kommer heller aldrig bli.

Möjligen är den relevant för USA där det diskuteras att låta alla illegala invandrare stanna oavsett vad de egentligen har för skäl att få stanna...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På vilket sätt är den relevant?! Jag vet att att alla avpixlat-anhängare älskar den där videon men vad har den med Sverige att göra?! :va

fan vad jag blir trött på sådana där meningslösa PK kommentarer.

Den visar på befolkningsutvecklingen i U länder, och alldelens oavsett att fattigdom inte är ett asylskäl i sverige så visar det på så liten nytta det gör att försöka ta hit alla stackare det är synd om, för vad vi gör är att vi tar hit dom det är minst synd om och enbart en droppe i havet.

Oavsett vilket land dom kommer ifrån eller vilka asylskäl dom uppger.

Jag köper hellre getter till 20 000 familjer i afrika än en BMW till en afrikansk familj här.

Edit: Byt ut getter mot sandaler och BMW mot volvo så stämmer det utmärkt med din första film också.

Eller vart tror du själv att mina skattepengar skulle göra störst nytta?

Last edited:

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
GuW, hur gammal är du? Detta är seriöst alltså o har inget med ngt annat inlägg o göra!
45?

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Rätt som i 45?

Eller får jag inget svar nu när jag äntligen vågade fråga.. PM?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... visar det på så liten nytta det gör att försöka ta hit alla stackare det är synd om

VI tar inte hit någon. Däremot är det en FN-stadgad mänsklig rättighet att fly och söka asyl i ett annat land. Den person som kan uppvisa asylskäl kan få stanna i Sverige. Fattigdom och armod är INTE ett giltigt asylskäl.
Fattiga människor hjälper vi oftast effektivast på plats. Människor som har asylskäl har det på grund av att denne inte kan stanna på plats...

Men det där med individer är du bara intresserad av när det gäller att "individer minsann ska ta ansvar"..
....När det däremot gäller att bedöma en individs rätt att söka skydd och få stanna i Sverige är det inte längre lika intressant med "individer" för då är de bara en representant för "dom" och "dom" ska inte komma hit, "dom" kan stanna där de är.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
VI tar inte hit någon. Däremot är det en FN-stadgad mänsklig rättighet att fly och söka asyl i ett annat land. Den person som kan uppvisa asylskäl kan få stanna i Sverige. Fattigdom och armod är INTE ett giltigt asylskäl.
Fattiga människor hjälper vi oftast effektivast på plats. Människor som har asylskäl har det på grund av att denne inte kan stanna på plats...

Men det där med individer är du bara intresserad av när det gäller att "individer minsann ska ta ansvar"..
....När det däremot gäller att bedöma en individs rätt att söka skydd och få stanna i Sverige är det inte längre lika intressant med "individer" för då är de bara en representant för "dom" och "dom" ska inte komma hit, "dom" kan stanna där de är.

"dom" ska söka asyl i det första land dom kommer till och "dom" ska inte ljuga om asylskälen

"dom" som har råd och kontakter nog att ta sig därifrån har väldigt sällan riktiga asylskäl, det är därför "dom" aldrig har några papper med sig.

Ofta är ju "dom" som kommer under 18 år och har tappat all kontakt med alla släktingar i hemlandet, men när "dom" har fått PUT så hittar dom magiskt, ända från Sverige, igen hela tjocka släkten, som givetvis också måste få komma hit.

Men det var ingenstans det den här tråden handlade om, det handlade hela tiden om hur jag bäst hjälper folk i utvecklingsländer, förutom att köpa dom en get (vilket jag har gjort) och en låda vaccin undrade jag om det görs NÅGRA åtgärder för att förhindra en skenande befolkningsutveckling i dom länderna när dom tack vare min get och mitt vaccin (som jag inte har köpt än) börjar överleva i allt större grad istället för att svälta ihjäl och dö av enkla sjukdomar.

Kan du svara på det?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kan du svara på det?

Jag la in totalt 30 minuters föreläsning i ämnet från en av världens mest respekterade på området men honom sågade du direkt på grund av hans engelska och skottade istället in en meningslös länk som egentligen inte har med saken att göra eftersom jag aldrig hört talas om särskilt många som vill "importera fattiga" som lösning på världens fattigdoms och befolkningsproblem...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag la in totalt 30 minuters föreläsning i ämnet från en av världens mest respekterade på området men honom sågade du direkt på grund av hans engelska och skottade istället in en meningslös länk som egentligen inte har med saken att göra eftersom jag aldrig hört talas om särskilt många som vill "importera fattiga" som lösning på världens fattigdoms och befolkningsproblem...

Jag såg 7 minuter av den första filmen utan att få några svar, sedan stängde jag av för att jag inte klarar av teatraliska människor som pratar dålig engelska, men jag började om och såg dom sista tre minutrarna och han verkade komma fram till att om fler överlever så växer inte befolkningen, för i länder där närmast 100% överlever skaffar man bara två barn.

Det kändes lite ägget eller hönan över hans resonemang

Jag kan bevisa att vatten är jättefarligt för att alla som har blivit uppätna av hajar har varit blöta.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Jag såg 7 minuter av den första filmen utan att få några svar, sedan stängde jag av för att jag inte klarar av teatraliska människor som pratar dålig engelska, men jag började om och såg dom sista tre minutrarna och han verkade komma fram till att om fler överlever så växer inte befolkningen, för i länder där närmast 100% överlever skaffar man bara två barn.

Det kändes lite ägget eller hönan över hans resonemang

Jag kan bevisa att vatten är jättefarligt för att alla som har blivit uppätna av hajar har varit blöta.

Ja du är ju onekligen minst lika trovärdig som Rosling, om inte mer!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja du är ju onekligen minst lika trovärdig som Rosling, om inte mer!

Jaag ville bara veta hur han kunde vara säker på att dom inte skulle fortsätta att skaffa 8 barn sedan överlevnadsprocenten stigit till 95-98%

Bara för att det är så i I-världen behöver ju inte betyda att det blir så där, i synnerhet om man inte hjälper dom dit.

Jag tror att fattiga och outbildade människor får många barn, om många av dom överlever så blir dom också fattiga och outbildade för att dom blir fler som ska dela på samma kaka, då får även dom många barn osv..

Det kan ju vara så att dom måste börja föda färre barn först för att flera ska överleva procentuellt och för att kakan ska räcka till?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati