Frågor man aldrig vågar ställa

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16

Ungefär så, du har i princip inget stöd för vad du "tror" medan Roslings arbete är baserat på forskning. Han har tilldelats flertalet priser och även grundat Gapminder vars uppgift är att främja hållbar utveckling. Vill du nu inte ta till dig det som han säger i videon så är det nog inga problem för dig att skrapa fram vetenskapliga rapporter av honom som säger samma sak.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jaag ville bara veta hur han kunde vara säker på att dom inte skulle fortsätta att skaffa 8 barn sedan överlevnadsprocenten stigit till 95-98%

Möjligen för att han analyserat befolkningsstatistik för ett helt århundrade och en hel värld...

5:40 (första filmen) så säger han följande, fritt översatt:

- "Den fattigaste gruppen växer fortfarande. Så de här två miljarderna kommer bli tre och därefter fyra miljarder människor. Det finns INGET förutom möjligen ett kärnvapenkrig som kan förhindra detta då denna tillväxt är pågående just nu. Men OM och endast OM vi kan få dessa människor ur fattigdom så de får utbildning, lägre barndödlighet och nå en tillvaro där de "kan köpa en cykel" kommer befolkningstillväxten att avstanna."

Om du sedan lyssnar på honom när han visar hur födelsetal o.s.v. för världen över decennierna så kommer du se att trenden är väldigt tydlig. Det finns egentligen inga länder där barnafödandet hållits uppe trots att fattigdom och utbildningsnivå har sjunkit.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vart motbevisade han att

"Det kan ju vara så att dom måste börja föda färre barn först för att flera ska överleva procentuellt och för att kakan ska räcka till?"

Han bevisade att i länder där det föds få människor är få fattiga och maten/vattnet räcker till, så få dör som barn, det är jag med på.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vart motbevisade han att
"Det kan ju vara så att dom måste börja föda färre barn först för att flera ska överleva procentuellt och för att kakan ska räcka till?"

Han motbevisade det inte. Tvärtom säger han att det ENDA sättet att stoppa befolkningstillväxten är att få andelen fattiga att minska. Steriliseringsprogram, glaskratrar eller andra drastiska åtgärder för att "minska antalet fattiga" verkar dock inte ingå i hans begreppsvärld utan det handlar snarare om att få dessa två miljarder att "byta grupptillhörighet"... Från "mat-för-dagen-gruppen" till "köpa-cykel-gruppen"

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Vart motbevisade han att

Han bevisade att i länder där det föds få människor är få fattiga och maten/vattnet räcker till, så få dör som barn, det är jag med på.

Risken att dö av olika infektioner (vilket är absolut vanligast) minskar knappast med minskat barnafödande.

Sen är väl det historiska perspektivet uppenbart i resten av världen, barnafödandet har minskat med ökad levnadsstandard och inte tvärtom i hela västvärlden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Risken att dö av olika infektioner (vilket är absolut vanligast) minskar knappast med minskat barnafödande.

Minskar den risken om man har en läkarstation på 5000 personer motför en på 10000 personer?

Minskar den risken om man har tillgång till en toalett på 50 personer eller en på 25?

Minskar den risken om man har penicillin till 100 av 1000 eller om man har till 100 av 500 personer?

Minskar den risken om man har rent vatten till 50 personer i en by med 250 innevånare motför om man har vatten till 50 personer i en by med 125 innevånare?

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Minskar den risken om man har en läkarstation på 5000 personer motför en på 10000 personer?

Minskar den risken om man har tillgång till en toalett på 50 personer eller en på 25?

Minskar den risken om man har penicillin till 100 av 1000 eller om man har till 100 av 500 personer?

Minskar den risken om man har rent vatten till 50 personer i en by med 250 innevånare motför om man har vatten till 50 personer i en by med 125 innevånare?

Du är väldigt duktig på att välja och vraka när du citerar i alla fall, det får man ju lov att säga (oväntat).

Vad spelar det för roll om du har pencillin till 100 av 1000 eller 100 av 500? Troligtvis kommer fler i slutändan överleva om det föds 1000 ungar istället för 500 och det behövs så länge det krävs flera personer för att försörja en familj.

Är inte direkt så att en man kan försörja en familj på 4 personer själv, knappt så att 2 föräldrar kan försörja en familj på 3 utan att ungen också måste arbeta. Fler ungar ger mer inkomster än utgifter till slut och det kan inte minskat barnafödande hindra.

Vad har du att säga om det historiska perspektivet (BNP/IMR), som stämmer i ALLA fall?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Han motbevisade det inte. Tvärtom säger han att det ENDA sättet att stoppa befolkningstillväxten är att få andelen fattiga att minska. Steriliseringsprogram, glaskratrar eller andra drastiska åtgärder för att "minska antalet fattiga" verkar dock inte ingå i hans begreppsvärld utan det handlar snarare om att få dessa två miljarder att "byta grupptillhörighet"... Från "mat-för-dagen-gruppen" till "köpa-cykel-gruppen"

Blir dom sterila av att sitta på cykelsadeln då?
Det blev IOFS Kineserna, men det var inte det som hjälpte dom ur fattigdomen.

Och glaskrater ingår visst i hans värld, han säger ju "there is nothing short of a nakkular war...", men han förespråkade det inte som en lösning.

Jag tror ju att man kan få bukt med befolkningsökningen genom att det föds färre, men det kanske är krejsy?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du är väldigt duktig på att välja och vraka när du citerar i alla fall, det får man ju lov att säga (oväntat).

Vad spelar det för roll om du har pencillin till 100 av 1000 eller 100 av 500? Troligtvis kommer fler i slutändan överleva om det föds 1000 ungar istället för 500 och det behövs så länge det krävs flera personer för att försörja en familj.

Är inte direkt så att en man kan försörja en familj på 4 personer själv, knappt så att 2 föräldrar kan försörja en familj på 3 utan att ungen också måste arbeta. Fler ungar ger mer inkomster än utgifter till slut och det kan inte minskat barnafödande hindra.

Vad har du att säga om det historiska perspektivet (BNP/IMR), som stämmer i ALLA fall?

Så resurserna ökar om efterfrågan ökar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tror ju att man kan få bukt med befolkningsökningen genom att det föds färre, men det kanske är krejsy?

Jo, den matematiken klarar även min femåring.

Den stora frågan är HUR man får en stor befolkning att minska barnafödandet. Hans ganska tydliga åsikt är att det handlar om att ta dem ur fattigdom så befolkningen får mat för dagen och en höjd och hela tiden ökande utbildningsnivå då detta skulle få befolkningstillväxten att upphöra..

Jag antar att din lösning är enklare? Förbjud fattiga afrikaner/muslimer att skaffa mer än två barn eller dra in eventuellt bistånd till brunnar och skolor?!

Matematiken är lika enkel som vid bantning. Ät mindre, bajsa mer så går du ner i vikt. Föd färre barn = mindre befolkningstillväxt.
....Så långt är vi alla överens. Hur ser din metod ut för att minska barnafödandet bland världens två fattigaste miljarder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Till skillnad från dig så tycker jag att det är tragiskt att barn ligger och dör av infektioner med ansiktet fullt av flugor, oavsett om det bara är 400 av tusen som gör det.

Då sr jag hellre att det bara föds 500 och alla överlever.

Men det är ju bara inhumana jag....

Bentebent

Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Till skillnad från dig så tycker jag att det är tragiskt att barn ligger och dör av infektioner med ansiktet fullt av flugor, oavsett om det bara är 400 av tusen som gör det.

Då sr jag hellre att det bara föds 500 och alla överlever.

Men det är ju bara inhumana jag....

Bentebent skrev:
Djupt imponerad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag antar att din lösning är enklare? Förbjud fattiga afrikaner/muslimer att skaffa mer än två barn eller dra in eventuellt bistånd till brunnar och skolor?!

Matematiken är lika enkel som vid bantning. Ät mindre, bajsa mer så går du ner i vikt. Föd färre barn = mindre befolkningstillväxt.
....Så långt är vi alla överens. Hur ser din metod ut för att minska barnafödandet bland världens två fattigaste miljarder.

Jag tänkte mig mera att erbjuda P-stavar till dom som själva inser att familjen inte kan mätta en mun till, för tro det eller ej, dom flesta barn "blir bara till", dom är inte alls planerade, dom vet helt enkelt inte hur man undviker det och har inte heller råd med preventivmedel.

Många vill ju dessutom lämmna bort barn för att familjen blivit för stor, vore det inte bra att bromsa i tid då?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati