Frågor man aldrig vågar ställa

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du dör direktc

Har för mig att det är nått med kalibreringen/nogrannheten - tankar du 50 liter stämmer det bra men vid mindr emängder kan det diffa för mycket procentuellt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så om jag tankar 2.5L 20 ggr så kanske jag får 51 liter för priset av 50?

F-n det här måste ju vara förstasidestuff för Aftonbladet! :D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Äh då hade dom ju inte skrivit minst tillåtna såklart ;)

Någon som har ett precisions 50L fat att låna ut? En pump vore fint också alt en lång jefla stubin...

Men om dom skriver minsta tillåtna volym kan ju ingen gnälla om dom får 4,9l när det står 4,99 på mätaren.

Men en liten dunke och ett mätglas borde du oxå få svar.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Visst är det så men risken att någon skulle upptäcka det är ju nästan obefintlig därav tror jag inte skylten sitter där för kundens vinning så att säga. Första gången jag ser 5L för övrigt, har för mig att det har stått 2L i alla år men visst jag läser väl inte alltid den skylten.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Visst är det så men risken att någon skulle upptäcka det är ju nästan obefintlig därav tror jag inte skylten sitter där för kundens vinning så att säga. Första gången jag ser 5L för övrigt, har för mig att det har stått 2L i alla år men visst jag läser väl inte alltid den skylten.

Men tar inte tomaterna selmor längre då?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Seriös fråga i oseriös tråd:
Har parkeringsbolagen rätt att gömma p-böterna de sätter på fordon, så att de på detta sätt kan lappa ett och samma fordon flera gånger utan att fordonsägaren upptäcker att fordonet är felparkerat?

Nej, lappen ska sitta synligt och säkert där den ej kan blåsa bort. Jag har agerat lapplisa när jag fick i uppdrag att skylta om en hel stad åt ett bevakningsföretag, de tyckte att jag kunde lappa bilar också (i snickarkläder :D) och fick en liten internutbildning.
Slappfisa är något jag skulle trivas med, fy fan vad skönt att jävlas med folk :hihi

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Rätt och rätt...
Dom kan väl inte bötfälla mera än en gång i dygnet, om det är skrivet någon stans vet jag inte riktigt, men det har väl varit praxis att låta det gå 24t mellan varje avgift.

Hittade:
Låter troligt.
Ja tyvärr kan de lappa lagligt igen inom 24 timmar bara nytt kalenderdygn påbörjats. Där har jag inget att säga till om.
Däremot undrar jag om de lagligen kan gömma själva P-böterna på/i fordonet.
Nej, lappen ska sitta synligt och säkert där den ej kan blåsa bort. Jag har agerat lapplisa när jag fick i uppdrag att skylta om en hel stad åt ett bevakningsföretag, de tyckte att jag kunde lappa bilar också (i snickarkläder :D) och fick en liten internutbildning.
Slappfisa är något jag skulle trivas med, fy fan vad skönt att jävlas med folk :hihi
Det låter ju rimligt.
Är det då grund för överklagan om de gömmer lapparna?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Bensinpumparna kontrollmäts noga med en släpvagn full av mätutrustning.

Det spelar ingen roll om du tankar 50x1 liter eller 1x50 liter.

Att man inte får tanka mindre än 5 liter är en kvarleva från förr.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag tänkte på att det procentuella felet blir mycket större vid små mängder då en del av soppan kanske ligger kvar i slangen.(Om man inte gör det pinsamma snålgubbelyftet)

Tydligen får det diffa +/-0,5% i vilket fall som helst

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Seriös fråga i oseriös tråd:
Har parkeringsbolagen rätt att gömma p-böterna de sätter på fordon, så att de på detta sätt kan lappa ett och samma fordon flera gånger utan att fordonsägaren upptäcker att fordonet är felparkerat?

Jag måste ju såklart undra då (eftersom jag ibland far runt och lappar bilar) på vilket sätt har dom gömt lapparna och på vad för slags fordon?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tänkte på att det procentuella felet blir mycket större vid små mängder då en del av soppan kanske ligger kvar i slangen.(Om man inte gör det pinsamma snålgubbelyftet)

Tydligen får det diffa +/-0,5% i vilket fall som helst

Han jag träffade på som kontrollerade pumpar torkade ur munstycket innan mätning, lät handtaget sitta kvar och droppa ur ner i mätartratten.

Om man själv ska tanka 50x1 liter och ta ur handtaget mellan gångerna så är risken stor att man får för lite.

Själv tankade jag 60 liter i går, ett allt dyrare nöje.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag måste ju såklart undra då (eftersom jag ibland far runt och lappar bilar) på vilket sätt har dom gömt lapparna och på vad för slags fordon?
Min motorcykel, som varit parkerad i cykelstället utanför porten i flera år utan klagomål eller problem.
En dag har kapellet blåst av. När jag skall trä över det igen ser jag av en slump något gult sticka fram ur låset till kättingen, som normalt döljs av kapellet. Det visar sej vara 2 p-böter som utfärdats några dagar tidigare.
P-vaktsjäveln har alltså stoppat in lapparna i låset som normalt döljs av kapellet. Hade inte kapellet blåst av hade han kunnat lappa dag efter dag i flera veckor.

Inte OK enligt mej.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min motorcykel, som varit parkerad i cykelstället utanför porten i flera år utan klagomål eller problem.
En dag har kapellet blåst av. När jag skall trä över det igen ser jag av en slump något gult sticka fram ur låset till kättingen, som normalt döljs av kapellet. Det visar sej vara 2 p-böter som utfärdats några dagar tidigare.
P-vaktsjäveln har alltså stoppat in lapparna i låset som normalt döljs av kapellet. Hade inte kapellet blåst av hade han kunnat lappa dag efter dag i flera veckor.

Inte OK enligt mej.

Förvisso men här har nog p-lisan tänkt till och satt lapparna på ett ställe där de inte kan blåsa bort och där du garanterat ser dem när du låser upp hojen. Att du inte använder hojen på ett par dagar är ju bara otur men han trodde nog inte att den skulle stå så länge då den var felparkerad :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Inte OK enligt mej.

Du får lära dig att parkera hojen och regskylten på olika ställen.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Han jag träffade på som kontrollerade pumpar torkade ur munstycket innan mätning, lät handtaget sitta kvar och droppa ur ner i mätartratten.

Fast däruppe har ni väl tre stationer på en area av storsthlm medan här nere innebär det.. ja några fler. Har jobbat i anslutning till pumpar och den karln tyckte jag var mest snurrig (kanske p.g.a. yrket) och inte fullt så noggrann även om han säkert visste vad han gjorde. Har ni minimum 2 eller 5 liter där uppe? =0)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast däruppe har ni väl tre stationer på en area av storsthlm medan här nere innebär det.. ja några fler. Har jobbat i anslutning till pumpar och den karln tyckte jag var mest snurrig (kanske p.g.a. yrket) och inte fullt så noggrann även om han säkert visste vad han gjorde. Har ni minimum 2 eller 5 liter där uppe? =0)

Spelar det någon roll hur tätt det är mellan pumparna?
Jag tror att man kan vara ganska ordentligt snurrig och ändå åka runt och jämföra siffror med verklighet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, på rak arm kan jag räkna till 12 mackar i Umeå som jag brukar besöka, men Umeå kanske är fyraa gånger så stort som storstockholm?

(Jag hittade ingen bra sida att slå upp alla mackar på så jag räknade i huvudet, det kan vara betydligt fler)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tja, på rak arm kan jag räkna till 12 mackar i Umeå som jag brukar besöka, men Umeå kanske är fyraa gånger så stort som storstockholm?

(Jag hittade ingen bra sida att slå upp alla mackar på så jag räknade i huvudet, det kan vara betydligt fler)

Ja, vafan vi har ju 5st i mariehamn såatte.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati